Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

waldo79 schreef:
Obus schreef:In mijn eerste voorstel hebben zowel Gdm als Cl behoefte aan een extra sprinter naar Utrecht. Dit kan gerealiseerd worden door de sprinter Bd - Ut tòch door te laten rijden aar Ut i.p.v. Gdm. Dit kan, gelet op de capaciteit, alleen gerealiseerd worden door het baanvak Htnc - Gdm (16,5 km) te verdubbelen. Kosten: € 8 miljoen per kilometer (is mij verteld), dus € 132 miljoen will do the trick.
Volgens mij ben je ter plekke niet bekend. Van dat geld zouden nog 2 spoorbruggen gebouwd moeten worden :roll:

@Daniel: met een verbreding van de A27 wordt ook de reistijd met de bus een stuk betrouwbaarder en wordt scherper ten opzichte van de trein :idea:
van 132 miljoen euro kan je die A27-liners wel dagdekkend 6x/uur laten rijden voor ongeveer 10 jaar. Daarmee kun je meer bereiken dan 2x/uur een trein.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door waldo79 »

Laten we eerst de effecten van de verdubbeling Ut - Htnc afwachten voordat we nog meer infrastructuur wensen :Y
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door iljitsch »

Is een combinatie tram/sneltram in Brabant niet een goede oplossing om meer kernen per OV te ontsluiten? Er is genoeg vrije ruimte om flink wat vrije banen voor de nodige snelheid in te passen maar binnen de dorpen en steden kan je dan over de bestaande weg.

Het treinnetwerk kan dan geoptimaliseerd worden voor snellere verbindingen op grotere afstanden.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door Obus »

@Daniel. Ik verwacht niet dat ik je kan ompraten, maar ik wil toch een gigantische onwaarheid in je argumentatie bespreken (dat mag ik toch wel? :twisted: ). Wederom verwijs ik voor al mijn informatie naar http://www.decisio.nl/wp-content/upload ... trecht.pdf deze pdf, die echt de moeite waard is om te lezen.

Allereerst wijs je op de vraag naar verbindingen tussen Breda, Oosterhout, Gorinchem en Utrecht. Als argument noem je de hoge frequenties van de busdiensten. Op pagina 9 van het rapport blijkt dat de situatie ter plekke toch anders ligt. In totaal zouden ongeveer 40.000 personen van de lijn gebruik maken. Deze zijn echter zeer ongelijk over de lijn verdeeld: tussen Vianen en Ut zijn er 29.300 reizigers te verwachten. Na Vianen treedt er echter een enorme daling aan reizigersaantallen op:
Vianen - Gorinchem 18.300;
Gorinchem - Oosterhout 13.400;
Oosterhout - Breda 16.100.
Dit betekent dat de lijn voor het overgrote deel dus lucht is, er is onvoldoende vraag tussen Vianen en Breda (ter vergelijking: er reizen meer mensen op een nevenlijn als Bd - Rsd dan op het traject Gorinchem - Oosterhout).

Ik wil je er dan ook op wijzen dat de lijn bij deze reizigersaantallen zeer onrendabel is: de opbrengsten (door nieuwe reizigers, ca. 12.500) zijn ca. € 16 miljoen, de exploitatiekosten bedragen ca. € 70 miljoen.
Pas vanaf 54.000 reizigers zou de lijn rendabel te exploiteren zijn, mits je geen rekening houdt met de inkomstenderving uit andere lijnen. Hier zit 'm ook de crux: de meeste lijnen lijden (een fors) verlies aan reizigers mocht Ut - Bd aangelegd worden. Voorbeelden: Ut - Ht, van 59.000 naar 56.200; Gdm - Gr, van 3600 naar 1900.

Kortom, er is op dit moment onvoldoende vraag naar een spoorlijn Ut - Bd. Pas in de toekomst, bij hogere reizigersaantallen, zou de aanleg van deze lijn opportuun zijn.

Bovendien is er terecht opgemerkt dat de bus betrouwbaarder en sneller wordt bij de verbreding van de A27. Een succesvolle 6/u dienst is dan ook zeker niet uitgesloten.
De mortuis nil nisi bene
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat het volgende alternatief beter is dan die dure spoorbaan:
  • Frequenties alle HOV-lijnen over de A27 naar minimaal 4x/uur in de spits in aansluiting op de knoop Gorinchem. Daarbuiten als HOV-lijn 2x/uur op de doorgaande verbinding van de MerwedeLingelijn.
  • Op de probleemdelen van de lijn wordt een busbaan gemaakt, zodat de bus minder problemen krijgt van ontstane files.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op di 29 apr 2014, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door isadora »

Niet om het één of het ander geachte CamilleKreemers, maar waarom die full-quote?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Het had alleen de kleine lijstje reizigersaantallen moeten zijn, ik denk niet dat het nu handig is om het nu aan te passen.
Ik neem trouwens aan dat dat aantallen voor de hele dag zijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door Daniel »

Obus schreef:Op pagina 9 van het rapport blijkt dat de situatie ter plekke toch anders ligt. In totaal zouden ongeveer 40.000 personen van de lijn gebruik maken. Deze zijn echter zeer ongelijk over de lijn verdeeld: tussen Vianen en Ut zijn er 29.300 reizigers te verwachten. Na Vianen treedt er echter een enorme daling aan reizigersaantallen op:
Vianen - Gorinchem 18.300;
Gorinchem - Oosterhout 13.400;
Oosterhout - Breda 16.100.
Dit betekent dat de lijn voor het overgrote deel dus lucht is, er is onvoldoende vraag tussen Vianen en Breda
Da´s ook wel logisch he, dat de reizigersaantallen ten zuiden van Vianen veel lager zijn. Immers rijden er tussen Vianen Lekbrug en Utrecht naast die Qliner en Brabantliners nog 20 (als ik goed geteld heb) andere bussen per uur in de spitsrichting :!: Die kwartiersdienst van bv. de 387 bestaat puur om de reizigers vanuit Gorinchem naar Vianen en Utrecht te kunnen vervoeren (bussen zitten goed vol op die lijn). De reizigers tussen Vianen en Utrecht reizen echter vrijwel alleen met de overige streekbussen, omdat het veel duurder is om de Qliner te nemen ondanks de exact gelijke route van sommige andere bussen.
waldo79 schreef:@Daniel: met een verbreding van de A27 wordt ook de reistijd met de bus een stuk betrouwbaarder en wordt scherper ten opzichte van de trein :idea:
Is dat verschil wel echt zo klein? Een trein kan daar goed doorrijden (tussen Gorinchem en Utrecht is er eigenlijk niks waar je wilt stoppen) en kan met een baanvaksnelheid rond de 140 toch echt een stuk sneller dan de bus die maar 80 mag. Al kan je dan een deel van de winst ook wel halen door met T100 bussen te gaan rijden.
CamilleKreemers schreef:van 132 miljoen euro kan je die A27-liners wel dagdekkend 6x/uur laten rijden voor ongeveer 10 jaar. Daarmee kun je meer bereiken dan 2x/uur een trein.
Volledig mee eens dat dat weleens potentieel nog meer reizigers aan kan trekken, al blijft een trein voor sommige reizigersgroepen toch aantrekkelijker dan een bus.
CamilleKreemers schreef:Ik denk dat het volgende alternatief beter is dan die dure spoorbaan:
Frequenties alle HOV-lijnen over de A27 naar minimaal 4x/uur in de spits in aansluiting op de knoop Gorinchem. Daarbuiten als HOV-lijn 2x/uur op de doorgaande verbinding van de MerwedeLingelijn.
Een aansluiting in Gorinchem is wel een goeie ja, die is er nu namelijk net niet ondanks dat er toch wel diverse overstappers uit de trein zijn. 2x/uur is vanuit Gorinchem wel een achteruitgang trouwens.

Overigens, in een andere reactie werd ook reizigersverlies op Gorinchem - Geldermalsen vermeld als gevolg van die nieuwe spoorlijn. Dat lijkt me toch wat sterk: er zijn namelijk nu al reizigers die van de trein uit de richting Geldermalsen in Gorinchem op de Qliner overstappen (uit Arkel aannemelijk, Leerdam heeft met 85 al een snelle busverbinding naar Utrecht)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Daniel schreef:Al kan je dan een deel van de winst ook wel halen door met T100 bussen te gaan rijden.
CamilleKreemers schreef:van 132 miljoen euro kan je die A27-liners wel dagdekkend 6x/uur laten rijden voor ongeveer 10 jaar. Daarmee kun je meer bereiken dan 2x/uur een trein.
Volledig mee eens dat dat weleens potentieel nog meer reizigers aan kan trekken, al blijft een trein voor sommige reizigersgroepen toch aantrekkelijker dan een bus.
Ik denk dat je dus de bus sneller moet maken dus T100 materieel, alsmede betere stoelen. Sommige HOV-bussen hebben soms stoelen, waarbij een plank beter zit.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door Obus »

@Daniel, je moet wel goed lezen:

In de berekening van het aantal reizigers per dag (40.000 dus) is al rekening gehouden met het afschaffen van de rechtstreekse bussen tussen Bd en Ut.
De mortuis nil nisi bene
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door Yanaike »

Het is moeilijk om mijn mening op papier te krijgen, maar wat ik niet snap is waarom er steeds maar weer extra kilometers asfalt worden aangelegd voor het uitbreiden van snelwegen als er niet eens een fatsoenlijk alternatief per trein beschikbaar is.

Ik snap dat de kosten hoog zijn en zo, maar een heldere treinverbinding zou juist dé oplossing kunnen zijn voor het file-probleem tussen Utrecht en Breda. Volgens mij trekt een treinverbinding nog altijd meer reizigers dan een busverbinding (wat de frequentie dan ook is).

Daarom ben ik net als Daniël ook voor een verbinding Utrecht - Breda. Een IC-verbinding Breda - Tilburg - Den Bosch - Utrecht vind ik ook een goed alternatief, maar als dat in de praktijk neer komt op extra sporen aanleggen tussen Utrecht en Den Bosch dan vraag ik me af of ze die extra sporen niet beter meteen tussen Utrecht en Breda kunnen leggen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door Gekko123 »

Ho, er is één klein denkfoutje die je maakt. Er zijn zelfs binnen ons eigen kleine kikkerlandje een mooi voorbeeld van goedlopende buslijnen door hoge frequenties: de voormalige Zuidtangent-lijnen rondom Schiphol, tegenwoordig R-Net.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door reisthijs »

De Zuidtangent is een busdienst met veel haltes onderweg en ook diverse knooppunten op de route, daardoor ook veel gebruikt voor kortere ritten.

Dat lijkt me niet direct vergelijkbaar met een snelwegbus die het alleen van de lange afstandsreizigers moet hebben.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door Nitein-Repart »

Gekko123 schreef:Ho, er is één klein denkfoutje die je maakt. Er zijn zelfs binnen ons eigen kleine kikkerlandje een mooi voorbeeld van goedlopende buslijnen door hoge frequenties: de voormalige Zuidtangent-lijnen rondom Schiphol, tegenwoordig R-Net.
Haarlem-Schiphol is met een overstap in Sloterdijk sneller dan met lijn 300.

Als spoorliefhebber ben ik sowieso voorstander van deze spoorlijn. Treinen zijn een stuk aantrekkelijker dan de bus.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door Thom91 »

Station - Station wel ja, centrum - Ergens tussen Schiphol Plaza & De Hoek is vaak al sneller met 300. En de 300 rijdt ook nog eens veel vaker.
Komt wel goed schatje.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Erno-BE schreef: Treinen zijn een stuk aantrekkelijker dan de bus.
Dit ben ik met je eens, echter kun je je afvragen of je een 2x/uur rijdende snelwegbus wil gaan vervangen met een 2x/uur rijdende stoptrein. Er zal een reden zijn, waarom de snelwegbus niet vaker rijdt dan 2x/uur. Ik vind dat bijvoorbeeld verbindingen zoals Qliner Emmen-Groningen in GD weer logischer met in spits 8 ritten per uur en daluren 4x/uur.

In dit geval denk ik dat je beter de snelwegbus vaker moet laten rijden, voordat je voor een trein moet gaan kijken.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door waldo79 »

CamilleKreemers schreef: [*]Op de probleemdelen van de lijn wordt een busbaan gemaakt, zodat de bus minder problemen krijgt van ontstane files.[/list]
Bij een verbrede weg is een busbaan toevoegen onnodig. Die bus kan beter van de bestaande infrastructuur gebruikmaken en de vluchtstrook blijft waarvoor hij bedoeld is ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door Vinny »

Het is nooit geopperd, maar achteraf een snelle spoorlijn Breda-Utrecht had een betere investering geweest dan de HSL-zuid. Omdat er ook stoptreinen van het baanvak gebruik zouden maken zou de maximumsnelheid slechts 200 km/h bedragen, maar door (op de relatie Amsterdam-Antwerpen) kortere route en het aandoen van een belangrijk knooppuntstation in het Nederlandse spoorwegnetwerk (Utrecht Centraal) had je een best mooie dienstregeling kunnen opzetten met Thalys- en IC-? diensten, aangevuld met enkele Regionaal Expressen die steden als Gorinchem en Oosterhout en dorpen als Brecht zouden kunnen bedienen. Rotterdam en Den Haag zouden dan als aparte tak worden bediend met een IC-? Den Haag Centraal-Brussel Zuid en een paar Thaystreinen per dag Den Haag-Rotterdam-Brussel-Parijs.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door Nitein-Repart »

Dit ben ik met je eens, echter kun je je afvragen of je een 2x/uur rijdende snelwegbus wil gaan vervangen met een 2x/uur rijdende stoptrein. Er zal een reden zijn, waarom de snelwegbus niet vaker rijdt dan 2x/uur. Ik vind dat bijvoorbeeld verbindingen zoals Qliner Emmen-Groningen in GD weer logischer met in spits 8 ritten per uur en daluren 4x/uur.

In dit geval denk ik dat je beter de snelwegbus vaker moet laten rijden, voordat je voor een trein moet gaan kijken.
In vergelijking met Drenthe (Emmen-Groningen) is de as Utrecht-Breda een stuk dichter bevolkt (meer potentieel), heeft een groter achterland (o.a. westelijk deel Langstraat) en worden sommige interregionale verbindingen verbeterd (Utrecht-Roosendaal/Antwerpen) en dus is het zinvoller om in Brabant in het spoor te investeren en niet in Drenthe.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door Obus »

Vinny schreef:Het is nooit geopperd, maar achteraf een snelle spoorlijn Breda-Utrecht had een betere investering geweest dan de HSL-zuid. Omdat er ook stoptreinen van het baanvak gebruik zouden maken zou de maximumsnelheid slechts 200 km/h bedragen, maar door (op de relatie Amsterdam-Antwerpen) kortere route en het aandoen van een belangrijk knooppuntstation in het Nederlandse spoorwegnetwerk (Utrecht Centraal) had je een best mooie dienstregeling kunnen opzetten met Thalys- en IC-? diensten, aangevuld met enkele Regionaal Expressen die steden als Gorinchem en Oosterhout en dorpen als Brecht zouden kunnen bedienen. Rotterdam en Den Haag zouden dan als aparte tak worden bediend met een IC-? Den Haag Centraal-Brussel Zuid en een paar Thaystreinen per dag Den Haag-Rotterdam-Brussel-Parijs.
Probleem blijft dat niemand in 1:11 uur tussen Asd en Rtd wil reizen. En een HSL via Ut is minder aantrekkelijk dan via Rtd.
De mortuis nil nisi bene
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Het ging ook meer om het idee. Tuurlijk is het momenteel beter om in die spoorlijn te maken.
Echter vraag ik me af, aangezien die Brabantliners nu pas 1x/uur rijdt in de daluren, of die trein nu wel haalbaar genoeg is.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door Hainje »

CamilleKreemers schreef:Het ging ook meer om het idee. Tuurlijk is het momenteel beter om in die spoorlijn te maken.
Echter vraag ik me af, aangezien die Brabantliners nu pas 1x/uur rijdt in de daluren, of die trein nu wel haalbaar genoeg is.
Trein naar Utrecht is nu even snel vanuit Breda als de Brabantliner. En samen met de bus uit Oosterhout heb je een half uur dienst naar Utrecht. Dat is voorlopig wel voldoende. Als het spoor er ligt, dan kun je mooi een visgraatmodel los laten op Brabant. Dan zullen er wel meer reizigers komen.
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Hainje schreef:
CamilleKreemers schreef:Het ging ook meer om het idee. Tuurlijk is het momenteel beter om in die spoorlijn te maken.
Echter vraag ik me af, aangezien die Brabantliners nu pas 1x/uur rijdt in de daluren, of die trein nu wel haalbaar genoeg is.
Trein naar Utrecht is nu even snel vanuit Breda als de Brabantliner. En samen met de bus uit Oosterhout heb je een half uur dienst naar Utrecht. Dat is voorlopig wel voldoende. Als het spoor er ligt, dan kun je mooi een visgraatmodel los laten op Brabant. Dan zullen er wel meer reizigers komen.
Een visgraatmodel werkt in Drenthe anders ook goed met de snelwegbus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door Daniel »

Had eerder niet echt de gelegenheid om het rapport echt grondig te lezen, maar nu wel... Op de kaartjes met verwachte reizigersaantallen zie ik, vooral met betrekking tot de afname daarvan op omliggende trajecten, een aantal erg vreemde verwachtingen.
Zo lijkt men er, gezien de forse groei op Dordrecht - Gorinchem en de forse krimp op Gorinchem - Geldermalsen, vanuit te zijn gegaan dat de reizigers van stations ten westen van Gorinchem op de MLL nu nog via Geldermalsen naar Utrecht reizen en in de toekomst met een Sprinter Dordrecht - Gorinchem - Utrecht gaan reizen. Lijkt me sterk: dergelijke reizigers stappen nu in Gorinchem over i.p.v. tot Geldermalsen in de trein te blijven zitten. Die verlies je dus helemaal niet op het oostelijke trajectdeel. Zelfde geldt voor Arkel en Leerdam: zover de reizigers daarvandaan al niet de bus pakken (rechtstreeks) zullen ze gewoon op dat trajectdeel blijven reizen. Als de nieuwe lijn er ligt zullen ze hooguit de andere kant op reizen (van Leerdam ri. Gorinchem - Utrecht i.p.v. Geldermalsen - Utrecht) maar per saldo neemt het reizigersaantal daar niet door af.

Ik kan me trouwens ook geenenkele reden bedenken waarom deze lijn het aantal reizigers tussen Alphen a/d Rijn en Woerden doet toenemen en al helemaal niet voor de enorme toename van 5300 tussen Utrecht en Hilversum. De daling van het aantal reizigers tussen Utrecht en Ede lijkt ook niet bepaald aan de nieuwe spoorlijn gerelateerd, maar staat wel als zodanig ingetekend.

Wat me daarnaast opvalt is dat men het alleen over het opheffen van lijn 400 en 401 heeft als gevolg van deze spoorlijn. Dat komt de baten natuurlijk niet ten goede, want er valt veel meer te optimaliseren met behoorlijke positieve gevolgen voor de reizigers.
Sowieso kan je lijn 387 probleemloos opheffen en eigenlijk wordt lijn 388 ook overbodig als je een goede verbinding Dordrecht - Gorinchem - Utrecht aanbiedt, zelfs al is dat een Sprinter. Een trein heeft immers ook als voordeel dat mensen meer bereid zijn tot aanreizen en vanaf Papendrecht kan je bv. prima snel naar Sliedrecht Baanhoek komen om over te stappen op de Sprinter naar Utrecht. In Sliedrecht stopt de 388 nu al bij het station en Bleskensgraaf ligt ook op fietsafstand van station Sliedrecht.
Eigenlijk houd je dan alleen Noordeloos nog over wat sinds de omlegging van de 388 erg veel reizigers naar Utrecht heeft gekregen. Maar dat kan je nog prima bedienen met bv. een streekbus Noordeloos - Meerkerk - Vianen (- Utrecht). Op die manier kan zelfs lijn (1)81 vervallen: vanaf Arkel kan je immers per trein via Gorinchem snel richting Vianen en er zullen vrij weinig reizigers van Arkel naar Meerkerk en v.v. willen, die willen juist massaal richting Utrecht of Gorinchem.

Verder zie ik nog dat men aan een station Houten-West denkt. Dat ligt dus naast het bedrijventerrein van Houten waarnaartoe vooral behoorlijk massaal geforensd wordt vanaf Utrecht Centraal. Die reizigers komen voor een aardig deel uit de trein, dus is het niet bepaald onrealistisch dat die ervoor gaan kiezen om met de trein verder te reizen. Daarnaast ligt dat station ook redelijk gunstig voor de wijken aan de westkant van Houten die nu nog aangewezen zijn op de bus.
Sowieso is dat Houten West potentieel aantrekkelijk als OV-knoop, ook omdat de bedrijventerreinen in Nieuwegein hiervandaan snel bereikbaar zijn.
En tot slot heb je met station Vianen ideale aantakmogelijkheden vanuit de regio. Denk ook hier aan de bedrijventerreinen die veel bereikbaarder worden voor de reizigers die nu nog met een relatief langzame bus vanaf Utrecht Centraal moeten reizen. De huidige lijn 74, die je toch zal moeten behouden wegens de lokale verbinding met Nieuwegein, kan je prima aan laten takken op een station nabij de A27 waarmee gelijk heel Vianen een vlotte stadsbus naar dat station heeft. In plaats van de volstrekte overbediening qua aantal bussen richting Utrecht kan je die dan eigenlijk nog het best laten aantakken op het station.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Bericht door Obus »

@Daniel. Fijn om te horen dat je het rapport gelezen hebt.
De reizigersverwachtingen zijn inderdaad ietwat vreemd. Jij, noch ik, kennen de berekeningen achter die reizigersaantallen. Ik ga er echter wel vanuit dat de verwachte reizigersaantallen kloppen en dat het geen losse flodders zijn.

Wat je over de bussen schrijft, zal zo ongeveer wel kloppen. Feit blijft dat er vooral vraag is naar het traject Ut - Gr en minder naar het traject Gr - Bd. Dit blijkt ook uit de vele buslijnen tussen die streek en Ut. Ik ben het met je eens dat Houten-West, Gorinchem (en Vianen) interessante OV knopen zijn. De lijn Ut - Gr zal zeker succesvol zijn.

Dit kun je tot een fraai compromis verwerken: je legt het traject Ut - Gr aan. In Gr stappen de reizigers over op de MLL of op de Brabantliners naar Breda. Als je regelt dat een Brabantliner vertrekt als de trein in Gr aankomt, dan ontstaat er een echt goede verbinding tussen Ut en Bd, die sneller is dan de trein via Ht! De Brabantliner doet 49 minuten over Gr - Bd. Met zeg drie minuten overstaptijd en zestien minuten reistijd met een 160 km/u IC tussen Gr en Ut, kun je tussen Bd en Ut in 1:08 reizen. Bovendien ontstaat er een betere aansluiting tussen Ddr, Gr en alle andere plaatsen aan de Merwede en Ut.

Mocht blijken dat er voldoende vraag is naar reizigers tussen Gr en Bd, dan kan alsnog tot bouw van het ontbrekende gedeelte worden overgegaan. Tot die tijd heb je een rendabele lijn tussen Ut - Gr.

Wat denk jij er van? Een goed compromis of blijf je bij je standpunt dat alles in één keer gebouwd moet worden? Ik ben benieuwd.
De mortuis nil nisi bene
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten