Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Denk dat men persoonlijk wel lijn 5 zal gaan doortrekken naar Meerstad over een aantal jaren. Maar dat zullen we uiteindelijk wel gaan zien!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Meerstad, is dat net zo iets als de Blauwe Stad?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Zolang Meerstad bestaat uit een tiental of een honderdtal huizen, loont het niet de moeite om Meerstad met een HOV-lijn te bedienen. Voordat Meerstad een paar duizend inwoners heeft zijn we al snel 10 jaar verder. De fysieke aanpassingen aan de Sontweg, de Sint Petersburgweg en de Driebondsweg komen wat dat betreft misschien wat te vroeg. (Alhoewel, tijdens de werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg kan deze route wel worden benut als alternatieve route.)

Bij de komst van P+R Driebond heb ik wel enige vraagtekens. Want kannibaliseert dit nieuwe P+R-terrein niet de nabijgelegen P+R-terreinen bij de Euroborg en Kardinge? Volgens mij is het beter om eerst meer gebruikers te vinden voor de P+R-terreinen bij Kardinge en de Euroborg, voordat aan de zuidoostkant van de stad een nieuw P+R-terrein wordt aangelegd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

isadora schreef:Meerstad, is dat net zo iets als de Blauwe Stad?
Oh laat maar, ik heb al even ge-Googled.
Net zo'n megalomaan project van ongekende verkwisting dus, waar ze in Groningen (provincie en stad) patent op lijken te hebben.

Oh ja, en het is natuurlijk Blauwstad, niet Blauwe Stad, maar weer wel blauw van de kou.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

De Blauwe Stad heeft alleen lijn 17 van Scheemda naar Winschoten via Finsterwolde. In de avond is het een belbus. De bus maakt wel een rare slinger. Gaat eerst door Beerta dan Finsterwolde dan naar het zuiden met een scherpe bocht naar het noordwesten richting Oostwold en Midwolda.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Dat er zo'n busverbinding in Meerstad -let wel: op de lange termijn, maar er zijn inderdaad plannen voor met lijn 5- komt lijkt me niet meer dan logisch. Met zo'n HOV-lijn stimuleer je ook de huizen-/kavelverkoop in zo'n nieuwbouwplan. En dan kun je je ook afvragen waarom lijn 3 in Leek doorrijdt naar Oostindie. Stapt ook bijna nooit iemand in volgens mij (tenminste ik heb daar echt nog nooit iemand op de bus zien wachten).

Ten Boer zal sowieso geen sprake van zijn. Zo'n HOV-verbinding daar is al eens hopeloos geflopt in de vorm van Aggloliner 506.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

isadora schreef:Meerstad, is dat net zo iets als de Blauwe Stad?
Ja net zo'n bodemloze put, een prestige-object van grote heren in de politiek.
Het volk dat in Blauwestad woont heeft met 3 auto's echt geen bus nodig. Lijn 17 rijdt er dan ook langs en dat is best ver lopen vanaf sommige huizen. Maar zogezegd is dat niet de reden dat de bewoners de bus niet gebruiken. :mrgreen:

Ik denk dat in Meerstad meer mensen gaan wonen die buiten de stad willen wonen maar er niet te ver vandaan. Kavels zijn volgens mij ook prijzig, dus of dat volk een bus gaat nemen?
Als de verkeersdruk de stad in zou toenemen en de bus sneller is, dan stappen ze misschien wel sneller in de bus.
Maar of daar nu aanleiding toe is :roll:
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

Kevster schreef:Dat er zo'n busverbinding in Meerstad -let wel: op de lange termijn, maar er zijn inderdaad plannen voor met lijn 5- komt lijkt me niet meer dan logisch. Met zo'n HOV-lijn stimuleer je ook de huizen-/kavelverkoop in zo'n nieuwbouwplan. En dan kun je je ook afvragen waarom lijn 3 in Leek doorrijdt naar Oostindie. Stapt ook bijna nooit iemand in volgens mij (tenminste ik heb daar echt nog nooit iemand op de bus zien wachten).
stapt genoeg in bij leek oostindie ;) in de spits zeker de helft aan zitplaats.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

marcel.nl schreef:
isadora schreef:Meerstad, is dat net zo iets als de Blauwe Stad?
Ja net zo'n bodemloze put, een prestige-object van grote heren in de politiek.
Het volk dat in Blauwestad woont heeft met 3 auto's echt geen bus nodig. Lijn 17 rijdt er dan ook langs en dat is best ver lopen vanaf sommige huizen. Maar zogezegd is dat niet de reden dat de bewoners de bus niet gebruiken. :mrgreen:

Ik denk dat in Meerstad meer mensen gaan wonen die buiten de stad willen wonen maar er niet te ver vandaan. Kavels zijn volgens mij ook prijzig, dus of dat volk een bus gaat nemen?
Als de verkeersdruk de stad in zou toenemen en de bus sneller is, dan stappen ze misschien wel sneller in de bus.
Maar of daar nu aanleiding toe is :roll:
Wat een dom gel*l. Het is nogal simpel om ieder groot project maar af te doen als prestigeproject. Vinden we dat ook van de Deltawerken, het Groninger Museum of de aanleg van de A7? Wat simpel om te denken dat de bestuurders van toen enkel voor hun eigen aanzien deze projecten hebben ontwikkeld en in gang gezet. Waren Meerstad en Blauwestad een jaar of 10 eerder ontwikkeld (in een periode waarin overal nieuwbouwwijken uit de grond werden gestampt) dan waren ook deze projecten waarschijnlijk goed van de grond gekomen. Maar zoals op veel locaties in Nederland het geval was: de markt voor nieuwbouwprojecten stortte in, en ook Meerstad en Blauwestad zijn daar niet aan ontkomen.

En dat er een Lijn 17 is heeft weinig met Meerstad te maken. Ook dorpen als Beerta, Finsterwolde, Oosterwolde en Midwolda hebben recht op een regelmatige busverbinding.

Maar goed, terug naar 'Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad'. Want voor we het weten gaat het hier over de prijzen van paling of de nieuwe schoenen van Patty Brard.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Meltrain »

Lijn 17 is toch de lijn tussen Zernike en P+R Hoogkerk?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

De Qlink 3, 4 en 5 zijn 1 mei 2014 gratis; ook voor 9 uur.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

Meltrain schreef:Lijn 17 is toch de lijn tussen Zernike en P+R Hoogkerk?
En van Winschoten via Beerta en Finsterwolde en Midwolda naar Scheemda (voorheen lijn 217)
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Met deze dienstregeling is het OV-netwerk in Groningen zwaar vereenvoudigd.
Waar zouden nog verdere vereenvoudigingen kunnen plaatsvinden?
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Integreren lijn 300 en 305 (zal wel moelijk worden door 2 verschillende vervoerders), stadslijn 7 in Groningen schrappen (rijden nog meer lijnen op bijna het hele traject, vrij lage bezetting), lijn 39 en 133 integreren (Boerakker kan gebruik maken van lijn 304). Je zou ook de helft van de ritten op lijn 39 in de middagspits in Grootegast kunnen laten keren om wel 1 bus(woehoe) bsparen. Is alleen wel een heel gedoe, wil je de ritten dan nog een beetje lekker verdelen.

Ik ben eerst wel weer uitgedacht.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Stadslijn 8 tussen De Wijert en Martiniziekenhuis kan volgens mij ook geschrapt worden. Daar zit bijna nooit iemand in. Beter zou het zijn om lijn 8 vanaf Coendersborg via De Wijert terug te laten rijden naar het Hoofdstation. Bijkomend voordeel is dat lijn 9 tussen De Wijert en het Hoofdstation (gedeeltelijk) kan komen te vervallen, dat vanuit Coendersborg zowel 'linksom' als 'rechtsom' ongeveer even snel naar het Hoofdstation gereisd kan worden, en dat De Wijert een busverbinding met station Europapark houdt (al zal dat voor vrijwel niemand betere reismogelijkheden bieden dan wanneer via het Hoofdstation wordt gereisd).
Het handjevol reizigers tussen Coendersborg/De Wijert/A28 en het Martiniziekenhuis kan, met een overstap, gebruikmaken van Lijn 2 naar De Punt.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

njoy schreef:Stadslijn 8 tussen De Wijert en Martiniziekenhuis kan volgens mij ook geschrapt worden. Daar zit bijna nooit iemand in. Beter zou het zijn om lijn 8 vanaf Coendersborg via De Wijert terug te laten rijden naar het Hoofdstation. Bijkomend voordeel is dat lijn 9 tussen De Wijert en het Hoofdstation (gedeeltelijk) kan komen te vervallen, dat vanuit Coendersborg zowel 'linksom' als 'rechtsom' ongeveer even snel naar het Hoofdstation gereisd kan worden, en dat De Wijert een busverbinding met station Europapark houdt (al zal dat voor vrijwel niemand betere reismogelijkheden bieden dan wanneer via het Hoofdstation wordt gereisd).
Het handjevol reizigers tussen Coendersborg/De Wijert/A28 en het Martiniziekenhuis kan, met een overstap, gebruikmaken van Lijn 2 naar De Punt.
Op zich wel een leuk idee als tussenoplossing. Lijn 8 wordt in de toekomst echter doorgetrokken tot P+R Hoogkerk via Ter Borch, als ringlijn. Dan zal de bezetting veel hoger worden neem ik aan.

Maar in jouw voorbeeld zou je ook lijn 9 kunnen behouden, maar wel met minder ritten per uur naar de Wijert. Dan kan lijn 2 gewoon via Paterswoldseweg rijden.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Lijn 2 via de Paterswoldseweg, lijn 9 via De Wijert - Hoornsemeer naar het Martini Ziekenhuis en lijn 8 als ringlijn. Voor de verbinding De Wijert - Station Europapark (alhoewel ik niet weet wie daar op zit te wachten) komt in de toekomst een andere oplossing.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Kevster schreef:Lijn 2 via de Paterswoldseweg, lijn 9 via De Wijert - Hoornsemeer naar het Martini Ziekenhuis en lijn 8 als ringlijn. Voor de verbinding De Wijert - Station Europapark (alhoewel ik niet weet wie daar op zit te wachten) komt in de toekomst een andere oplossing.
Is dit een voorbeeld van hoe het zou kunnen worden, of weet jij inmiddels meer dan wij en gaan lijn 2 (als Qlink?) en lijn 9 daadwerkelijk deze routes rijden in de toekomst?
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Kevster schreef:Lijn 2 via de Paterswoldseweg, lijn 9 via De Wijert - Hoornsemeer naar het Martini Ziekenhuis en lijn 8 als ringlijn. Voor de verbinding De Wijert - Station Europapark (alhoewel ik niet weet wie daar op zit te wachten) komt in de toekomst een andere oplossing.
Prima oplossing! Maar de verbinding De Wijert - Europapark bestaat in dit geval toch gewoon met lijn 8? Of gaat lijn 8 een andere route rijden? Daarnaast heb ik dezelfde vraag als hierboven reeds gesteld is.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Soortvanhenk schreef:Integreren lijn 300 en 305 (zal wel moelijk worden door 2 verschillende vervoerders), stadslijn 7 in Groningen schrappen (rijden nog meer lijnen op bijna het hele traject, vrij lage bezetting), lijn 39 en 133 integreren (Boerakker kan gebruik maken van lijn 304). Je zou ook de helft van de ritten op lijn 39 in de middagspits in Grootegast kunnen laten keren om wel 1 bus(woehoe) bsparen. Is alleen wel een heel gedoe, wil je de ritten dan nog een beetje lekker verdelen.

Ik ben eerst wel weer uitgedacht.
Hopelijk is die HOV-concessie in de GD-concessie na de nieuwe aanbesteding in 2017. Dan kunnen de Emmen-Groningen Qliners worden ge"integreerd in elkaar.

Lijn 7 heb ik momenteel nog steeds geen idee van waarom deze moet blijven bestaan.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Lijn 2 en lijn 9 zijn een voorbeeld, lijn 8 en 'die andere oplossing' (daar kan ik nog niet over in exacte details treden) staan vast in de plannen inderdaad, die laatste is voorzien in het laatste stadium overigens, waarover nog niet definitief besloten is. De voorgestelde route van die lijn is overigens wel anders dan de huidige route van lijn 8.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Kevster schreef:Lijn 2 en lijn 9 zijn een voorbeeld, lijn 8 en 'die andere oplossing' (daar kan ik nog niet over in exacte details treden) staan vast in de plannen inderdaad, die laatste is voorzien in het laatste stadium overigens, waarover nog niet definitief besloten is. De voorgestelde route van die lijn is overigens wel anders dan de huidige route van lijn 8.
Mocht lijn 2 via de Paterswoldseweg gaan rijden (en dan waarschijnlijk met materieel van minimaal 18m, omdat het dan een HOV-route wordt), komen er dan ook maatregelen om geleed door Eelde rijden mogelijk maakt? Of zal de bus dan het centrum van Eelde overslaan en via de Burgemeester J.G. Legroweg richting De Punt rijden? Als lijn 2 een Qlink wordt, dan lijkt mij deze route wel veel meer 'HOV-waardig', maar je laat Eelde dan letterlijk (vanuit de richting De Punt gezien ;)) links liggen.

Voor wat betreft ringlijn 8, blijft deze in de toekomst ook 2x/u met 12m bussen rijden? Of wordt dit een dermate belangrijke lijn dat er groter materieel ingezet wordt dat vaker gaat rijden?
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Kevster schreef:Lijn 2 en lijn 9 zijn een voorbeeld, lijn 8 en 'die andere oplossing' (daar kan ik nog niet over in exacte details treden) staan vast in de plannen inderdaad, die laatste is voorzien in het laatste stadium overigens, waarover nog niet definitief besloten is. De voorgestelde route van die lijn is overigens wel anders dan de huidige route van lijn 8.
Mag je wel al zeggen wat die route dan ongeveer wordt? Er moet in ieder geval een bus blijven rijden door Coendersborg/Helpman. Wordt die wijk dan ontsloten met een andere buslijn en gaat lijn 8 dan vanaf Hoogkerk via Ter Borch, Martini en De Wijert naar Hoofdstation rijden? Of rechtstreeks via Paterswoldseweg naar station? Dat lijkt me vreemd...
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Cpt.Iglo schreef:
Kevster schreef:Lijn 2 en lijn 9 zijn een voorbeeld, lijn 8 en 'die andere oplossing' (daar kan ik nog niet over in exacte details treden) staan vast in de plannen inderdaad, die laatste is voorzien in het laatste stadium overigens, waarover nog niet definitief besloten is. De voorgestelde route van die lijn is overigens wel anders dan de huidige route van lijn 8.
Mocht lijn 2 via de Paterswoldseweg gaan rijden (en dan waarschijnlijk met materieel van minimaal 18m, omdat het dan een HOV-route wordt), komen er dan ook maatregelen om geleed door Eelde rijden mogelijk maakt? Of zal de bus dan het centrum van Eelde overslaan en via de Burgemeester J.G. Legroweg richting De Punt rijden? Als lijn 2 een Qlink wordt, dan lijkt mij deze route wel veel meer 'HOV-waardig', maar je laat Eelde dan letterlijk (vanuit de richting De Punt gezien ;)) links liggen.

Voor wat betreft ringlijn 8, blijft deze in de toekomst ook 2x/u met 12m bussen rijden? Of wordt dit een dermate belangrijke lijn dat er groter materieel ingezet wordt dat vaker gaat rijden?
Bij centrum Paterswolde de Hoofdweg op. Dan rijdt de bus door het centrum van Eelde en dan over de Esweg terug naar J.G. Legroweg. Op deze manier sla je het rare stuk midden door de woonwijk over, die straten zijn simpelweg niet buswaardig.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

njoy schreef:Bij de komst van P+R Driebond heb ik wel enige vraagtekens. Want kannibaliseert dit nieuwe P+R-terrein niet de nabijgelegen P+R-terreinen bij de Euroborg en Kardinge? Volgens mij is het beter om eerst meer gebruikers te vinden voor de P+R-terreinen bij Kardinge en de Euroborg, voordat aan de zuidoostkant van de stad een nieuw P+R-terrein wordt aangelegd.
Denk dat het wel mee zal vallen. P+R Kardinge ligt voor dagjesmensen en forensen uit oostelijke richting nog best een stukje uit de route. P+R Europapark is een goede optie, maar deze is niet gratis en eerder interessant voor mensen met bestemming Europapark/Euroborg en werknemers van het UMCG. P+R Driebond/Meerstad (vind deze laatste naam een stuk beter dan Driebond, al is het alleen al voor de naamsbekendheid van Meerstad) is vanuit oostelijke richting goed bereikbaar (je rijdt er immers bijna letterlijk langs wanneer je vanaf de A7 de N7 op draait) en heeft straks ook nog een perfecte verbinding met de Ikea, UMCG en de Grote Markt.

Een P+R waar ik op dit moment veel meer twijfels bij heb is P+R Zernike. Niet zozeer om de ligging (de nieuwe P+R krijgt een prima bereikbare locatie direct aan de N355/Friesestraatweg), maar om de busverbinding. Vanaf 2016 rijdt de vervanger van de huidige lijn 11 -lijn 1- niet meer via het centrum, waardoor dagjesmensen over zouden moeten stappen of een eind moeten lopen. Ik vraag me hierdoor af of deze P+R wel echt een succes gaat worden.
Bjarte schreef:Bij centrum Paterswolde de Hoofdweg op. Dan rijdt de bus door het centrum van Eelde en dan over de Esweg terug naar J.G. Legroweg. Op deze manier sla je het rare stuk midden door de woonwijk over, die straten zijn simpelweg niet buswaardig.
Is inderdaad ook een optie. Denk wel dat er dan een kleine aanpassing zou moeten komen in de bocht vanaf de Hoofdweg Paterswolde/Legroweg naar de Hoofdweg richting het centrum van Eelde. Deze is nu al vrij krap en onoverzichtelijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten