OVer je reiservaringen in april 2014

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door Suus »

Zie hier een reden waarom NS zo graag volledig over wil op de OV-Chipkaart. De computer beslist of je recht hebt of korting op niet en daarmee basta.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door marvinkok »

fogeltje schreef:
marvinkok schreef:Net in de trein controle, in mijn halve bak maar liefst 5 man die met een kortings of meereiskaartje reizen vóór 9 uur... tis dat de conductrice bij de eerste coulant was, dus de rest ook niet een boete kreeg, maar is toch dik 150 euro extra die de NS weer misloopt...
Het blijft lastig om voorwaarden te lezen en klok te kijken...
Waar zijn de tijden dat de conducteurs vóór vertrek nog omroepen "deze trein vertrekt om 8:56, derhalve is de studenten Weekendkaart en Voordeelurenkaart niet geldig en wij komen meteen controleren, u mag nu nog uitstappen". En dat vervolgens zo een studentendoos toch blijft zitten en binnen een minuut een boete van 35 euro en een treinkaartje volgens treintarief aan haar rok heeft :')
Controle was rond half 9 ;)
Eentje had een meereiskaartje, maar na de controle niet meer..
VIRM
Berichten: 7594
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Zie hier een reden waarom NS zo graag volledig over wil op de OV-Chipkaart. De computer beslist of je recht hebt of korting op niet en daarmee basta.
Ook met het volledig overstappen op de flipkaart kun je nog makkelijk zwartrijden. Als je weet of je station poortjes heeft of niet, loop je of doodleuk voorbij het paaltje, of doodleuk achter iemand aan door het poortje (iets wat bij de metro met enige regelmaat schijnt voor te komen).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door reisthijs »

Alleen ging het hier niet over zwart, maar grijsrijden.

"Per ongeluk" met korting reizen op een moment dat je daar geen recht op hebt wordt erg lastig als je altijd moet inchecken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door Somoht »

Dagren schreef:
Somoht schreef:Dat is gewoon puur kansberekening. Denk dat het gewoon keihard winstgevend is om grijs te rijden, gezien men nauwelijks controleert in de spits. Als men dan ook nog coulant gaat doen :')
Ligt ook heel erg aan het traject. Ik heb het idee dat je in sprinters vaker gecontroleerd wordt dan in InterCity's. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat dit juist op de trajecten waar ik op reis het geval is.
Wat ik zelf merk is dat HC's vaak meteen na begin van dienst controleren. Zo wordt je dus in de IC2600 bijna altijd gecontroleerd tussen Lelystad en Almere maar in de IC(12)7 zelden op Lelystad-Amsterdam.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door Hainje »

marvinkok schreef:Eentje had een meereiskaartje, maar na de controle niet meer..
Kan mij niet voorstellen dat een conducteur een dergelijk kaartje in mag nemen. Uiteindelijk is het gewoon eigendom van de reiziger.
🍉
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door Karl »

Ja, lolwhut? Hoezo dat dan?

HC> "Meneer, voor 09h00 mag u niet met korting reizen. Ik zal coulant zijn en geen UvB uitschrijven, maar wel uw kaartje inhouden. Dan kunt u voor uw terugreis een kaartje kopen."
Reiziger< "Nee, het is MIJN kaartje. Schrijf maar een UvB uit."
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door Hainje »

En als de reiziger nu nog moet overstappen? Dan kan die weer een nieuw kaartje gaan kopen. Op de bus heb ik in ieder geval geleerd nooit een vervoerbewijs in beslag te nemen. Omdat het gewoon eigendom is van de reiziger, je kunt natuurlijk wel zeggen dat ze gewoon een trein/bus later moeten nemen in het geval van de kortingsregelingen. Reiziger heeft het kaartje nog, conducteur heeft geen boete uitgeschreven, maar reiziger zit wel op de blaren doordat deze betrapt is en dus verkeerd gegokt heeft en een reismogelijkheid later dient te nemen.
🍉
VIRM
Berichten: 7594
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door VIRM »

reisthijs schreef:Alleen ging het hier niet over zwart, maar grijsrijden.

"Per ongeluk" met korting reizen op een moment dat je daar geen recht op hebt wordt erg lastig als je altijd moet inchecken.
Goed, je hebt een punt.

Volgensmij maak ik mij ook wel regelmatig schuldig aan 'grijsrijden' (doordeweeks niet inchecken met Week-OV), maar mijn HC's zijn altijd coulant. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door Ardan »

Formeel mag ik ook geen treinkaartje kopen met mijn DalVoordeel maar dat doe ik toch. Heeft geen enkele HC moeilijk over gedaan :) En waarom zouden ze ook, het is puur regeltjesgeneuk. Ik betaal voor mijn papieren kaartje net zo goed voor mijn reis als wanneer ik zou checken.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door fogeltje »

Hainje schreef:Omdat het gewoon eigendom is van de reiziger
Is dat wel echt zo? Ik dacht dat in ieder geval vroeger bij abonnementen de mogelijkheid bestond deze in te nemen bij onrechtmatig gebruik. Hoe zit het als iemand met mijn persoonlijke OVC reist (en niet op mij lijkt) en tegen de lamp aan loopt? Kan die kaart dan worden ingenomen?
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door webguy »

Pin me er niet op vast juridisch, maar ja.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door Freek »

Ardan schreef:Formeel mag ik ook geen treinkaartje kopen met mijn DalVoordeel maar dat doe ik toch. Heeft geen enkele HC moeilijk over gedaan :) En waarom zouden ze ook, het is puur regeltjesgeneuk. Ik betaal voor mijn papieren kaartje net zo goed voor mijn reis als wanneer ik zou checken.
Met dat verschil dat je niet in de middagspits mag reizen tenzij je voor 15.30 bent begonnen met reizen.. Dat is met een parkeerplaatsen onmogelijk te controleren. Speelt met de negen uur grens natuurlijk minder.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door ODRAIL »

Mijn hemel :shock: . Wat een woud aan regels. Ben ik even blij dat ik reis op saldo :? :wink: .
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door Mikos »

Hainje schreef:En als de reiziger nu nog moet overstappen?
Dat is de keuze van de reiziger: We zijn coulant en we nemen het kaartje mee en je gaat op het volgende (overstap)station een nieuw kaartje halen of we schrijven een kaartje met verhoging voor je uit. We kunnen ook meteen een bonnetje uitschrijven. Je doet nu net alsof de reiziger alleen maar rechten heeft en geen plichten...
fogeltje schreef:Hoe zit het als iemand met mijn persoonlijke OVC reist (en niet op mij lijkt) en tegen de lamp aan loopt? Kan die kaart dan worden ingenomen?
Jazeker dat dat kan. Als de kaart aan jou toebehoort, maar er klopt iets niet intern op de kaart (een abonnement dat nooit van jou zou kunnen zijn, bijvoorbeeld) dan wordt dat geregeld via de Klantenservice en zullen zij de kaart op afstand onder de loep nemen en maatregelen treffen. De kaart wordt dan niet ingenomen.
Als de kaart niet aan jou toebehoort, zal de kaart ingenomen worden.

En voor wat betreft het inchecken met een trajectkaart: Je kunt net zoveel in- en uitchecken als je leuk vindt, de kaart is echter (ook ingecheckt) alléén geldig op het op de kaart vermelde traject. Of je wel of niet bent ingecheckt buiten je traject: Je dient in het bezit te zijn van een papieren kaartje met korting. Zo niet, dan reis je zwart. En niet grijs of een andere kleur. Alléén met het nieuwe abonnement Traject Vrij (vanaf vandaag voor iedereen verkrijgbaar) en de Business Card kun (en moet) je inchecken.
Het inchecken met je 'oude' Trajectkaart is alleen bedoeld voor het in- en uitchecken binnen je eigen traject als daar een van de proeven met gesloten poortjes wordt gehouden. Dat is ook vermeld aan de houders van een Jaartrajectabonnement middels een brief eind vorig jaar.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door Ardan »

Ook zoiets tijdje terug. Ik heb mijn DalVoordeel op mijn persoonlijke OVC. Dat is een GVB-kaart. Ik had laatst controle in de trein en geef daarbij mijn papieren kaartje met korting af en mijn OVC. Zegt die conductrice 'Dit is helemaal geen kortingskaart!' en bekijkt hem aandachtig. Ze klonk behoorlijk denigrerend. 'Jawel hoor, lees hem maar uit.' 'Oh inderdaad, sorry'. Blijkbaar weet niet elke conduc dat een NS-product niet per se op een NS-OVC hoeft te staan..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door Suus »

Waarom reis je eigenlijk nog met papieren kaartjes terwijl je een Dal Voordeel hebt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door Ardan »

Voor elk treinreisje ook nog 10/20 euro borg lappen is me veel te duur. Ik reis ook met de bus dus die borg is er zo weer doorheen gedraaid.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door reisthijs »

Je hoeft maar 6 euro saldo te hebben om in te checken bij NS.

Waarom zou je je druk over dat tientje als je weet dat je dat saldo toch wel opmaakt in de bus?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door Reiziger Delft »

Bovendien is het natuurlijk niet duurder; bij het uitchecken krijg je het teveel betaalde geld weer terug dat je weer aan een volgende rit kan uitgeven.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door hauptbahnhof »

Niet iedereen kan dat geld wat er aan borg is opgeladen missen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door fogeltje »

Dagje bussen met Frank achter de rug, vanuit het Brabantse naar Nijmegen en vanaf daar met Frank eerst de buurtbussen rond Nijmegen en dan naar de regio Arnhem: 121, 99, 8, 562, 562, 564, 564, 562, 561, 563, 563, 565, 5, 331, 370 (trein Breng), 62, 3, 53, 52, 331. Zondag meer details met enkele foto. Zit nu op telefoon.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door Daantje »

Als dat vandaag was hoort het in het topic van mei ;)
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door huibe »

Zijn telefoon was van slag omdat hij er boven op zat....
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in april 2014

Bericht door fogeltje »

Ik zag reiservaringen staan en keek niet naar de maand. Dat is altijd het euvel met die kleine schermen. Ik post in het meitopic morgen wel een uitgebreider verslag.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten