Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Ik denk dat dat zeker een goed compromis kan zijn, mits je voorziet in de geplande verbindingsboog vanaf het huidige station Gorinchem. Op die manier breng je de trein immers dichter bij de reizigers uit de stad zelf en rechtstreeks rijden is natuurlijk altijd aantrekkelijker dan overstappen op een station Gorinchem A27, zo´n station wordt eigenlijk pas relevant wanneer je door zou rijden naar Breda. En daarnaast, vanaf station Gorinchem ben je met je aansluitende bus naar Brabant ook zo op de A27.
Wat wel lastig is: het introduceren van een overstap, gaat dat niet ten koste van de aantrekkelijkheid die de huidige Brabantliner-verbinding biedt? Al kan de kortere reistijd daar wel wat goedmaken en trekt die trein natuurlijk ook weer nieuwe reizigers aan.
Een station aan de A27 bij Gorinchem zou trouwens ook nog een potentieel goeie locatie voor een transferium zijn, maar gezien de omgeving waar het station zou komen wordt de ontsluiting daarvan voor autoverkeer weer een lastige puzzel. Erg veel ruimte is er niet en je moet je spoorlijn ook nog ergens kwijt.
Edit: Vanavond als ik weer thuis ben zal ik trouwens de ideetjes qua aantakken met het busnetwerk eens op een kaartje zetten. Maakt het wat makkelijker om parallel aan de discussie over de spoorlijn ook wat discussie over de effecten van het aantakken te hebben.
Wat wel lastig is: het introduceren van een overstap, gaat dat niet ten koste van de aantrekkelijkheid die de huidige Brabantliner-verbinding biedt? Al kan de kortere reistijd daar wel wat goedmaken en trekt die trein natuurlijk ook weer nieuwe reizigers aan.
Een station aan de A27 bij Gorinchem zou trouwens ook nog een potentieel goeie locatie voor een transferium zijn, maar gezien de omgeving waar het station zou komen wordt de ontsluiting daarvan voor autoverkeer weer een lastige puzzel. Erg veel ruimte is er niet en je moet je spoorlijn ook nog ergens kwijt.
Edit: Vanavond als ik weer thuis ben zal ik trouwens de ideetjes qua aantakken met het busnetwerk eens op een kaartje zetten. Maakt het wat makkelijker om parallel aan de discussie over de spoorlijn ook wat discussie over de effecten van het aantakken te hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Het moet dan wel een flinke reistijd verkorting zijn. Als de reis Utrecht-Breda met trein+bus 1:08 duurt is de reis met de trein via Ht aantrekkelijker (want dan hoef je niet met de bus).Daniel schreef:Wat wel lastig is: het introduceren van een overstap, gaat dat niet ten koste van de aantrekkelijkheid die de huidige Brabantliner-verbinding biedt? Al kan de kortere reistijd daar wel wat goedmaken en trekt die trein natuurlijk ook weer nieuwe reizigers aan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
maar vanuit Oosterhout kan dit juist weer aantrekkelijker zijn.
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Alleen is dan de grote vraag hoeveel reistijdwinst win je ten opzichte van een doorgaande Brabantliner? De reistijd is nu in de spits 1:17-1:22 (en in de avond 1:10). Na de verbreding van de A27 en inzet van sneller materieel (TUV 100) kan de reistijd ook in de spits zeker naar de 1:10 en misschien zelfs iets lager. Dus weg weg reistijd verschil en zonde van de investering.
De spoorlijn is in mijn ogen alleen levensvatbaar als doorgaande verbinding.
De spoorlijn is in mijn ogen alleen levensvatbaar als doorgaande verbinding.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Die verbindingsboog krijg je. :D
Maar nu even ter zake, waar bouwen we het station Gorinchem-West? Als de spoorlijn Ut - Gr parallel aan de A27 gebouwd wordt, dan is het logisch om het station aan de parallelweg te bouwen (zie kaartje https://www.google.nl/maps/@51.8372443, ... !1e3?hl=nl. Het station krijgt dan een soort Sloterdijk/Duivendrecht uiterlijk. Afslag 24 van de A27 (voor de Brabantliner) is dichtbij, maar dan moet er wel nog een brug over het kanaal komen. Op deze locatie liggen alleen een aantal sportvelden en een autohandelaar, dus dat komt ook wel goed.
Een andere mogelijkheid is dat je geen Gorinchem-West bouwt, maar de treinen naar het huidige station Gorinchem laat rijden via de verbindingsboog. Dan heb je namelijk een betere verbinding tussen Gorinchem stad en Utrecht. Voorwaarde is dan wel dat je een directe busbaan tussen de A27 en het station van Gorinchem aanlegt. Mocht er besloten worden de lijn Ut - Gr niet door te trekken naar Bd, dan zit je ook niet met een vreemd kopstation aan de westzijde van Gorinchem.
Welke frequentie van ICs en sprinters zet je in? Mijn voorkeur gaat uit naar twee rechtstreekse intercity’s per uur Utrecht en Gorinchem(-West) (zonder haltes) en twee sprinters per uur tussen Dordrecht en Utrecht.
Vier intercity’s per uur lijkt mij ietwat overdreven. De Brabantliners rijden wel vier keer per uur tussen Utrecht en Breda/Oosterhout, maar aangezien treinen een veel grotere capaciteit dan bussen hebben, lijkt mij twee ICs tussen Utrecht en Gorinchem meer voor de hand liggen. Ik pleit er ook voor om de IC Ut – Gr door te trekken naar Hvs, Alm en Ls (dat is redelijk voor de hand liggend).
Wat betreft de sprinter is er een groot probleem. Arriva verzorgt de concessie van de MLL, terwijl de spoorlijn Ut – Gr onder het hoofdrailnet zal vallen. Een rechtstreekse sprinter tussen Utrecht en Dordrecht zal dus afhankelijk zijn van de goodwill van Arriva en de NS. Er zijn twee mogelijkheden:
1. In 2018 loopt de concessie van Arriva af. Het zou dan verstandig zijn om de MLL weer in het hoofdrailnet op te nemen, zodat de NS een rechtstreekse sprinterdienst kan gaan uitbaten.
2. Gedeelde concessie Arriva en NS: NS voert de intercity uit, Arriva de sprinters. Met goede afspraken en goede wil moet dit mogelijk zijn.
Anders zal de reiziger over moeten stappen in Gorinchem.
Ik hoor wederom graag je mening over mijn voorstellen.
Maar nu even ter zake, waar bouwen we het station Gorinchem-West? Als de spoorlijn Ut - Gr parallel aan de A27 gebouwd wordt, dan is het logisch om het station aan de parallelweg te bouwen (zie kaartje https://www.google.nl/maps/@51.8372443, ... !1e3?hl=nl. Het station krijgt dan een soort Sloterdijk/Duivendrecht uiterlijk. Afslag 24 van de A27 (voor de Brabantliner) is dichtbij, maar dan moet er wel nog een brug over het kanaal komen. Op deze locatie liggen alleen een aantal sportvelden en een autohandelaar, dus dat komt ook wel goed.
Een andere mogelijkheid is dat je geen Gorinchem-West bouwt, maar de treinen naar het huidige station Gorinchem laat rijden via de verbindingsboog. Dan heb je namelijk een betere verbinding tussen Gorinchem stad en Utrecht. Voorwaarde is dan wel dat je een directe busbaan tussen de A27 en het station van Gorinchem aanlegt. Mocht er besloten worden de lijn Ut - Gr niet door te trekken naar Bd, dan zit je ook niet met een vreemd kopstation aan de westzijde van Gorinchem.
Welke frequentie van ICs en sprinters zet je in? Mijn voorkeur gaat uit naar twee rechtstreekse intercity’s per uur Utrecht en Gorinchem(-West) (zonder haltes) en twee sprinters per uur tussen Dordrecht en Utrecht.
Vier intercity’s per uur lijkt mij ietwat overdreven. De Brabantliners rijden wel vier keer per uur tussen Utrecht en Breda/Oosterhout, maar aangezien treinen een veel grotere capaciteit dan bussen hebben, lijkt mij twee ICs tussen Utrecht en Gorinchem meer voor de hand liggen. Ik pleit er ook voor om de IC Ut – Gr door te trekken naar Hvs, Alm en Ls (dat is redelijk voor de hand liggend).
Wat betreft de sprinter is er een groot probleem. Arriva verzorgt de concessie van de MLL, terwijl de spoorlijn Ut – Gr onder het hoofdrailnet zal vallen. Een rechtstreekse sprinter tussen Utrecht en Dordrecht zal dus afhankelijk zijn van de goodwill van Arriva en de NS. Er zijn twee mogelijkheden:
1. In 2018 loopt de concessie van Arriva af. Het zou dan verstandig zijn om de MLL weer in het hoofdrailnet op te nemen, zodat de NS een rechtstreekse sprinterdienst kan gaan uitbaten.
2. Gedeelde concessie Arriva en NS: NS voert de intercity uit, Arriva de sprinters. Met goede afspraken en goede wil moet dit mogelijk zijn.
Anders zal de reiziger over moeten stappen in Gorinchem.
Ik hoor wederom graag je mening over mijn voorstellen.
De mortuis nil nisi bene
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Ik denk dat je het beste dit plan kan doorvoeren en station Gorinchem dan 2 eilandperrons geeft.Obus schreef:Een andere mogelijkheid is dat je geen Gorinchem-West bouwt, maar de treinen naar het huidige station Gorinchem laat rijden via de verbindingsboog.
Welke frequentie van ICs en sprinters zet je in? Mijn voorkeur gaat uit naar twee rechtstreekse intercity’s per uur Utrecht en Gorinchem(-West) (zonder haltes) en twee sprinters per uur tussen Dordrecht en Utrecht.
Vier intercity’s per uur lijkt mij ietwat overdreven. De Brabantliners rijden wel vier keer per uur tussen Utrecht en Breda/Oosterhout, maar aangezien treinen een veel grotere capaciteit dan bussen hebben, lijkt mij twee ICs tussen Utrecht en Gorinchem meer voor de hand liggen. Ik pleit er ook voor om de IC Ut – Gr door te trekken naar Hvs, Alm en Ls (dat is redelijk voor de hand liggend).
Je kan dan namelijk alle treinen gelijktijdig halteren op de manier dat de drukste verbindingen cross-platform wordt.
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
@CamilleKreemers, het nadeel hiervan is dat het centrumstation van Gorinchem redelijk ver van de A27 ligt. Dit vergroot de reistijden. Vergeet niet dat station Gorinchem-West òòk aan de MerwedeLingeLijn ligt, maar dan zonder cross-platform overstap. Als de lijn Ut - Gr doorgetrokken wordt naar Bd, dan zal station Gorinchem-West er toch komen, aangezien een tunnel/brug door het centrum natuurlijk geen optie is.
De mortuis nil nisi bene
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
De Nieuwe Wolpherensedijk is een weg die een busverbinding in twee richtingen op zich prima aan kan hoor. Je kunt waarschijnlijk volstaan met een extra rijstrook die in de drukste richting als busbaan dient.Obus schreef:Een andere mogelijkheid is dat je geen Gorinchem-West bouwt, maar de treinen naar het huidige station Gorinchem laat rijden via de verbindingsboog. Dan heb je namelijk een betere verbinding tussen Gorinchem stad en Utrecht. Voorwaarde is dan wel dat je een directe busbaan tussen de A27 en het station van Gorinchem aanlegt.
Dat lijkt mij ook het meest haalbaar. Lijkt ook wel inpasbaar zolang je ervoor zorgt dat de beide Sprinters in Gorinchem kruisen want dan hoef je niet heel de MLL om te gooien qua dienstregeling.Welke frequentie van ICs en sprinters zet je in? Mijn voorkeur gaat uit naar twee rechtstreekse intercity’s per uur Utrecht en Gorinchem(-West) (zonder haltes) en twee sprinters per uur tussen Dordrecht en Utrecht.
Zelfs zonder DSSU is dat een behoorlijke uitdaging, al is het niet onmogelijk. Vanuit Brabant kan je via spoor 4 door richting Hilversum, maar de andere kant op moet je na Overvecht traag doorwisselen naar de hoge sporen en vervolgens nog overkruisen tussen de drukke corridor Utrecht - Amersfoort door. Met DSSU doorgevoerd is het echter volstrekt onmogelijk, maar kan het wel een optie blijven om via de bogen bij Duivendrecht richting Almere te rijden. Daarvoor hoef je namelijk niet van corridor te wisselen.Ik pleit er ook voor om de IC Ut – Gr door te trekken naar Hvs, Alm en Ls (dat is redelijk voor de hand liggend).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Als goederentreinen ook met DSSU nog steeds van Overvecht richting Lunetten kunnen rijden, waarom een IC dan niet?
Dan wordt het dus optie 2, een samenlooptraject van twee concessies. Een zelfde soort constructie als we straks in Limburg krijgen.Obus schreef:Er zijn twee mogelijkheden:
1. In 2018 loopt de concessie van Arriva af. Het zou dan verstandig zijn om de MLL weer in het hoofdrailnet op te nemen, zodat de NS een rechtstreekse sprinterdienst kan gaan uitbaten.
2. Gedeelde concessie Arriva en NS: NS voert de intercity uit, Arriva de sprinters. Met goede afspraken en goede wil moet dit mogelijk zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
@Daniel, mooi dat we een compromis hebben bereikt (ook al gaan wij er niet over ).
Ik ben het met je eens dat de IC dan inderdaad via Asb 'omgeleid' moet worden. Dat zal niet veel aan de reistijd veranderen: Ut - Asb is 0:15, Dvd - Alm is ook 0:15, dus de totale reistijd zal ongeveer 0:31 bedragen. Dat is nog steeds acht minuten tijdwinst tussen Ut en Alm.
Wat betreft die busbaan: ik ben niet bekend met de situatie ter plekke, maar als die dijk inderdaad de bus zonder problemen aankan, dan is die busbaan natuurlijk overbodig.
Ik ben het met je eens dat de IC dan inderdaad via Asb 'omgeleid' moet worden. Dat zal niet veel aan de reistijd veranderen: Ut - Asb is 0:15, Dvd - Alm is ook 0:15, dus de totale reistijd zal ongeveer 0:31 bedragen. Dat is nog steeds acht minuten tijdwinst tussen Ut en Alm.
Wat betreft die busbaan: ik ben niet bekend met de situatie ter plekke, maar als die dijk inderdaad de bus zonder problemen aankan, dan is die busbaan natuurlijk overbodig.
De mortuis nil nisi bene
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Die goederentreinen komen niet uit Hilversum maar uit Amersfoort en zitten dus op de hoge sporen. Dat maakt het allemaal een stukje makkelijker. De mogelijkheden om op de lage sporen door Overvecht te komen zijn immers beperkt.reisthijs schreef:Als goederentreinen ook met DSSU nog steeds van Overvecht richting Lunetten kunnen rijden, waarom een IC dan niet?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
I'm sorry to burst your bubble, maarre, de Bijlmerbogen structureel gebruiken is niet zo heel erg handig, omdat ze niet zo heel erg handig aansluiten. Het gebruik ervan blijft daarom ook vrij beperkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Wordt er hier niet teveel van stapel gelopen. De kans op een spoorlijn tussen Bd en Ut is momenteel uiterst onwaarschijnlijk Het was makkelijker dat die spoorlijn destijds tegelijkertijd met de aanleg van de A27 was aangelegd
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
De huidige bussen op de BrabantLiner kunnen 100 rijden en dat gebeurt ook regelmatig ondanks dat het eigenlijk niet mag.huibe schreef:Alleen is dan de grote vraag hoeveel reistijdwinst win je ten opzichte van een doorgaande Brabantliner? De reistijd is nu in de spits 1:17-1:22 (en in de avond 1:10). Na de verbreding van de A27 en inzet van sneller materieel (TUV 100) kan de reistijd ook in de spits zeker naar de 1:10 en misschien zelfs iets lager. Dus weg weg reistijd verschil en zonde van de investering.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
hoezo mag het niet?
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Hoe kom je daar op? Op Google Earth zie ik dat er voldoende wissels liggen voor de aansluiting. Gelet op het aantal treinen op die viersporige trajecten zie ik geen probleem.Bee schreef:I'm sorry to burst your bubble, maarre, de Bijlmerbogen structureel gebruiken is niet zo heel erg handig, omdat ze niet zo heel erg handig aansluiten. Het gebruik ervan blijft daarom ook vrij beperkt.
De mortuis nil nisi bene
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Ze hebben geen gordels.CamilleKreemers schreef:hoezo mag het niet?Michael schreef:De huidige bussen op de BrabantLiner kunnen 100 rijden en dat gebeurt ook regelmatig ondanks dat het eigenlijk niet mag.huibe schreef:Alleen is dan de grote vraag hoeveel reistijdwinst win je ten opzichte van een doorgaande Brabantliner? De reistijd is nu in de spits 1:17-1:22 (en in de avond 1:10). Na de verbreding van de A27 en inzet van sneller materieel (TUV 100) kan de reistijd ook in de spits zeker naar de 1:10 en misschien zelfs iets lager. Dus weg weg reistijd verschil en zonde van de investering.
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Of het alleen de gordels zijn weet ik niet, maar het is een onderdeel van de tuv100 goedkeuring.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Je trein uit Almere naar Utrecht moet kruisen met de treinen uit Amsterdam Zuid richting Weesp. Gezien de verwachte treinfrequenties daar wordt dat waarschijnlijk problematisch.Obus schreef:Hoe kom je daar op? Op Google Earth zie ik dat er voldoende wissels liggen voor de aansluiting. Gelet op het aantal treinen op die viersporige trajecten zie ik geen probleem.Bee schreef:I'm sorry to burst your bubble, maarre, de Bijlmerbogen structureel gebruiken is niet zo heel erg handig, omdat ze niet zo heel erg handig aansluiten. Het gebruik ervan blijft daarom ook vrij beperkt.
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
In dezelfde SAAL-plannen staat ook vermeld dat Hilversum-Utrecht dan 4 sprinters krijgt en 2 IC's. Die IC's komen dan uit Almere. Dan gaat er net zoveel reistijd af.
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Gelukkig wordt dat hele traject viersporig :)Bee schreef:I'm sorry to burst your bubble, maarre, de Bijlmerbogen structureel gebruiken is niet zo heel erg handig, omdat ze niet zo heel erg handig aansluiten. Het gebruik ervan blijft daarom ook vrij beperkt.
Komt wel goed schatje.
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Nou, dat duurt nog wel even hoor, voorlopig houdt de viersporigheid op direct aan het westelijke uiteinde van de (aan die kant ingekorte) perrons van Duivendrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
De Bijlmerboog komt daar niet eens, en voordat die nieuwe lijn Breda - Utrecht er ligt ben je zo 10 jaar verder.
Komt wel goed schatje.
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Op dit moment gaat het vooral nog om de lijn Gr - Ut. Dat traject zal waarschijnlijk wel sneller aangelegd kunnen worden.Thom91 schreef:De Bijlmerboog komt daar niet eens, en voordat die nieuwe lijn Breda - Utrecht er ligt ben je zo 10 jaar verder.
De mortuis nil nisi bene
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Van een snelle aanleg is zelfs op Gr - Ut geen sprake. Er zijn geen concrete plannen noch is er budget voor vrijgemaakt.
Ik vind dat je luchtkastelen aan het bouwen bent :')
Ik vind dat je luchtkastelen aan het bouwen bent :')
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten