Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Treinen worden steeds smeriger

Bericht door Frans F »

Er is wettelijk gezien alleen sprake van het breken van een staking als er vervangend personeel wordt ingezet van buiten de onderneming. Zelfs als het schoonmaakpersoneel in dienst van NS zou zijn is het juridisch toegestaan het werk te laten overnemen door eigen kantoorpersoneel.

De vorige keer heeft NS ook kantoorpersoneel ingezet. De FNV schreeuwde toen moord en brand maar juridisch gezien mag dat. De SP riep vervolgens dat het verbod op stakingsbreking moest worden uitgebreid, maar daar is verder nooit meer iets van vernomen. Logisch, want op die manier zou één stakende medewerker eventueel een bedrijf van 10.000 man kunnen stil leggen.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 30 apr 2014, 17:03, 4 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Treinen worden steeds smeriger

Bericht door Frans F »

isadora schreef:
Frans F schreef:
Hainje schreef:Dat inzetten van eigen kantoorpersoneel is denk ik besmet werk.
NS is juridisch gezien geen partij in het conflict. Als de bakkers bij een bakkerij in staking gaan, verbied ook niemand de klanten van de bakkerij om hun broodjes bij een andere bakker te gaan kopen.
Welke andere spoorwegmaatschappij?
Het gaat niet over een andere spoorwegmaatschappij maar over een ander schoonmaakbedrijf. NS kan bijv. tijdelijk een Duits schoonmaakbedrijf te laten opdraven of dagelijks treinen naar Emmerich of Bentheim brengen om ze daar te laten schoonmaken. Dat laatste zou ook een structurele oplossing kunnen zij, schoonmaken is sowieso goedkoper in Duitsland gezien de veel lagere lonen voor schoonmaakpersoneel daar.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Treinen worden steeds smeriger

Bericht door isadora »

Ik verwacht van mijn spoorwegmaatschappij een schone trein, en geen rijdend varkenshok.
Net als ik van mijn bakker een vers brood verwacht, en niet een verschimmeld brood van weken oud.
Voor die bakker is een alternatief snel gevonden, maar voor die schone zitplaats?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Treinen worden steeds smeriger

Bericht door Frans F »

@isadora
Daarom zou het ook goed zijn als NS minder afhankelijk wordt van Nederlandse schoonmaakbedrijven en het schoonmaakwerk gedeeltelijk net over de grens in Duitsland laat doen. Het is immers met Nederlandse schoonmakers ieder jaar hetzelfde gezeur.

Overigens zijn het wel de reizigers zelf die zich als varkens gedragen. In Japan zijn er in de treinen geen prullenbakken en zijn de treinen aan het eind van de dag nog steeds brandschoon omdat iedereen zijn eigen rotzooi meeneemt. Het enige dat daar gebeurd is dat om de twee weken de vloeren een keer gesopt worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinen worden steeds smeriger

Bericht door Suus »

De Duitse oplossing lijkt mij geen besparing, het heen en weer slepen van treinstellen kost ook geld en de afvalstofheffingen zijn daar ook niet gratis...
Frans F schreef:Overigens zijn het wel de reizigers zelf die zich als varkens gedragen. In Japan zijn er in de treinen geen prullenbakken en zijn de treinen aan het eind van de dag nog steeds brandschoon omdat iedereen zijn eigen rotzooi meeneemt. Het enige dat daar gebeurd is dat om de twee weken de vloeren een keer gesopt worden.
My point exactly, de treinen zouden niet vies zijn als mensen zich gewoon fatsoenlijk zouden gedragen. Maar als mensen alles maar op het tafeltje neerzetten of op de grond gooien omdat de prullenbak vol is, zelfs als er niet wordt gestaakt, wordt de trein vanzelf een smerige bende.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Treinen worden steeds smeriger

Bericht door Frans F »

Bee schreef:De Duitse oplossing lijkt mij geen besparing, het heen en weer slepen van treinstellen kost ook geld en de afvalstofheffingen zijn daar ook niet gratis...
Het loonverschil tussen Nederlandse en Duitse schoonmakers is inmiddels zo groot dat dat best uit kan (Duitsland kent geen minimumloon). Verder zit er ook een strategische kant aan, je wilt niet te afhankelijk worden van de zeer stakingsgevoelige Nederlandse schoonmaakbranche.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinen worden steeds smeriger

Bericht door Suus »

Het minimumloon in Duitsland wordt per 1 januari 8,50. Hier is het minimaal 8,57.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Treinen worden steeds smeriger

Bericht door Frans F »

Schoonmakers in Nederland zitten nu al op meer dan 120% van die 8.57. Voor 20% loonsverschil kun je wel een paar kilometer omrijden.

Wel zou NS wat meer structureel kunnen werken aan het voorkomen van vervuiling. De vraag is bijv. of het plaatsen prullenbakken in de trein juist niet uitnodigt tot vervuiling omdat reizigers daardoor de indruk krijgen dat het normaal is dat je je rotzooi achter laat (leuke klus voor een stagiair om daar eens naar te kijken). In de bus heb je weinig of geen prullenbakken en daar wordt beduidend minder vervuild.
VIRM
Berichten: 7595
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Treinen worden steeds smeriger

Bericht door VIRM »

Frans F schreef:Schoonmakers in Nederland zitten nu al op meer dan 120% van die 8.57.
Heb je nu eigenlijk iets tegen het feit dat schoonmakers 'maar' 120% van het minimumloon verdienen en actie voeren voor betere arbeidsvoorwaarden? In een ander topic is al aan bod gekomen dat het niet de meest fijne sector is om in te werken...
Beul van de blindegeleidelijn
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Treinen worden steeds smeriger

Bericht door MR92 »

Even een vraagje tussen door, kan je om deze reden je geld terug vragen bij de NS. Immers betaal je ook voor het reiscomfort toch?
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Treinen worden steeds smeriger

Bericht door Suus »

Nee, Geld terug bij Vertraging is zoals de naam zegt alleen van toepassing voor vertraging.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Treinen worden steeds smeriger

Bericht door Frans F »

VIRM schreef: Heb je nu eigenlijk iets tegen het feit dat schoonmakers 'maar' 120% van het minimumloon verdienen en actie voeren voor betere arbeidsvoorwaarden? In een ander topic is al aan bod gekomen dat het niet de meest fijne sector is om in te werken...
Nou, ik vind dat realiteitszin bij de FNV een beetje zoek is. Je kunt voor schoonmaakwerk niet verwachten dat je aan het eind van de maand netto evenveel overhoudt als bijv. een ervaren vakman zoals een loodgieter of een lasser. Voor standaard schoonmaakwerk volstaat lagere school en een cursus van 1 of 2 weken en dan wordt het in verhouding tot andere beroepen heel behoorlijk betaald. Een postbezorger en een winkeljuffrouw krijgen bijv. veelal het minimumloon en dat is dus aanzienlijk minder dan een schoonmaker.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 30 apr 2014, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Wubbo »

De discussie gaat niet alleen over het loon, maar ook over wat je moet doen voor dat geld. Ik weet dat in Nederland erg strak gestuurd wordt op tijd: 2,5 minuut voor dit, 1,5 minuut voor dat, en als je er langer over doet krijg je op je donder. Ik vraag me af hoe dat in Duitsland is geregeld, en hoe dat zit bij andere minimumloonberoepen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Frans F »

Wubbo schreef:De discussie gaat niet alleen over het loon, maar ook over wat je moet doen voor dat geld. Ik weet dat in Nederland erg strak gestuurd wordt op tijd: 2,5 minuut voor dit, 1,5 minuut voor dat, en als je er langer over doet krijg je op je donder. Ik vraag me af hoe dat in Duitsland is geregeld, en hoe dat zit bij andere minimumloonberoepen.
Bij PostNL wordt de looptijd van een wijk per computer aan de hand van de te lopen route berekend, doe je er langer over dan is dat voor eigen rekening. Een buschauffeur wordt ook geacht zijn dienstrooster aan te houden. Bij de huisarts staat er 10 minuten voor een consult. Een cassiere wordt geacht een bepaald tempo te kunnen halen. Anders gezegd in vrijwel ieder beroep gelden productiviteitseisen anders gaat het bedrijf vroeg of laat failliet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Wubbo »

Bij PostNL is ook heel veel onrust, dus of dat de goede vergelijking is... Dat je eisen aan iemand stelt is evident, maar volgens mij is dat in de schoonmaakbranche erg doorgeslagen. Ik weet niet of jij je toilet in 90 seconden schoon krijgt, maar mij lukt het niet. Als het je wel lukt wil ik je graag inhuren, mag je bij mij het toilet komen schoonmaken en betaal ik je het minimumloon, want meer is toch niet nodig? ;-) Verdien je toch weer bijna 21,5 cent!
VIRM
Berichten: 7595
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door VIRM »

@Frans F: je weet dat het ook gewoon mensen zijn die het werk uitvoeren bij de post of schoonmaak of huisarts, en geen robots, heh?
Bij al dat soort beroepen met tijdsgebonden dingen moet je ook als werknemer de kans krijgen iets goed te doen. Als de huisarts een ingewikkeld geval voor zich krijgt, kan hij misschien de patient niet na het standaardconsult van 10 minuten naar huis sturen (waardoor alles uitloopt, maar het gaat om de gezondheid). Als een WC in een trein helemaal ondergekotst en ondergepoept is tijdens Koningsdag, hoe wil je dan dat een schoonmaker hem binnen X-seconden schoonkrijgt?

Ik ben het met Wubbo eens dat het een beetje door is geslagen. En dat zie je bij NS ook gewoon al zonder stakingen, als onderweg de prullenbakken uitpuilen, of als er tijdens keringen niet eens een schoonmaakploeg langskomt.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Ardan »

Staking of geen staking: als ik in Enschede in de trein stap ziet-ie er standaard zo of erger uit:
Afbeelding
(foto van 20 april jl.)
Keerpuntreiniging was daar toch? :roll:
En deze trein keert een half uur. De s3600 keert in Zwolle 8 minuten en daar zie ik ze wél met regelmaat met zo'n grote blauwe zak door de trein gaan.
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 30 apr 2014, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Daniel »

Als ik trouwens die foto's zo zie die op Twitter langskomen heb ik over het algemeen nog best schone treinen getroffen tot op heden. Maar voor de versnipperde folders over de vloer die ik vanmorgen spotte is de staking niet echt een verklaring...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Thom91 »

Schoonmaakbazen zien niets in plan NS

Werkgeversorganisatie OSB ziet niets in het plan van de NS om een bemiddelaar aan te stellen om tot een oplossing te komen in het cao-conflict binnen de schoonmaaksector.

"Bemiddeling is onnodig. OSB blijft bereid om te komen tot compromisafspraken. Als FNV daartoe ook bereid is, dan kan het gesprek gewoon worden voortgezet'', zo reageerde een woordvoerster van OSB woensdag.

Bron
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21333
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Meltrain »

Ik zit nu in de m2966 en die is prima schoongemaakt.

Over het breken van stakingen: stel dat ineens alle beveiligers van de Tweede Kamer of het Koninklijk Huis gaan staken, mag dan ook geen ander personeel worden ingehuurd?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Hainje »

Die hebben denk ik wel een iets betere cao die staken praktisch overbodig maakt :p

Maar ook dan denk ik dat er niet zomaar ander personeel ingehuurd mag worden. Los nog van het feit dat je niet zomaar Wim-Lex en Max mag beveiligen.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Frans F »

Vanmorgen op en neer geweest van den Bosch naar Oss.
Treinen waren keurig schoon.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Frans F »

Hainje schreef:Die hebben denk ik wel een iets betere cao die staken praktisch overbodig maakt :p
Schoonmakers staken ook alleen maar bij NS, nergens anders.
Kennelijk heeft de andere 99% niet zo veel problemen met hun CAO.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Hainje »

Het ging in het geciteerde bericht over beveiligers, niet over schoonmakers.
🍉
VIRM
Berichten: 7595
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door VIRM »

Uh, de schoonmakers hebben onlangs ook gewoon elders gestaakt. Op de VU werd (geen idee of dat nog zo is) ook gestaakt. Het is logisch dat de NS hier aan bod komt, omdat dit een OV-forum is. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten