Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door BrengMe »

fogeltje schreef:Ik weet niet zeker of Nijmegen - Gennep van Breng is. Want volgens mij ligt de grens formeel in Mook.
De grens ligt bij de halte Milsbeek, Helweg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door fogeltje »

Juistem. Ik wist dat het daar ergens was. Vroeger moest ik ooit in Mook meen ik van kaartje switchen, maar dat was nog in de tijd van de 4,40 Limbodagkaart en het KAN-kaartje, dat is dus al een enkel jaartje geleden.

Lijn 83 is zover ik het kan beoordelen inderdaad een drukke lijn. Mogelijk wordt die halfuursdienst nog geeist maar is het de bedoeling dat Breng 1x keer vanuit het KAN en voor Vervoerder Limburg 2016 de andere rit geëist wordt? Ik denk dat de halfuursdienst niet zo heel overbodig is.
"Een touringcar is geen bus"
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CamilleKreemers »

ik snap niet dat ze niet de huidige situatie houden voor die lijn.
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door MrEmiel »

Concessiegrenzen en grensoverschrijdende lijnen zijn helaas altijd een probleem
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CamilleKreemers »

en het is zo jammer dat vervoerders niet hun diensten in het voordeel van de reiziger instellen. Dit zou veel problemen kunnen oplossen.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Nitein-Repart »

Meest handige is (lijkt mij):
-Alle lange ritten Nijmegen-Venlo naar Veolia/Limburg
-Alle korttrajectdiensten Nijmegen-Gennip naar Breng/Hermes
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
huibf
Donateur
Berichten: 4108
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door huibf »

CamilleKreemers schreef:en het is zo jammer dat vervoerders niet hun diensten in het voordeel van de reiziger instellen. Dit zou veel problemen kunnen oplossen.
inderdaad. Kijk maar weer naar Brabant en SRE. Lijn 25 gaat eraan !
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Meest handige is (lijkt mij):
-Alle lange ritten Nijmegen-Venlo naar Veolia/Limburg
-Alle korttrajectdiensten Nijmegen-Gennip naar Breng/Hermes
Dan zou ik de lijn liever in Gennip knippen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CamilleKreemers »

waarom?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:Dan zou ik de lijn liever in Gennip knippen.
GennEp!!
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Frans F »

huibf schreef:Kijk maar weer naar Brabant en SRE. Lijn 25 gaat eraan !
Dat is toch iets anders. Op verzoek van met name Erp en Boekel wordt de scheiding tussen lijn 25 en lijn 158 verschoven van Veghel naar Gemert. De reden is dat de inwoners liever een rechtstreekse verbinding naar Den Bosch willen dan naar Helmond.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Even lichtelijk off-topic, maar is het mode dat in documenten van provincies (bestek van Zeeland ook al) zelfstandige naamwoorden als Kernen, Wijken, Vervoerplan en Inschrijver met hoofdletters worden geschreven of zit er een Duitser op een adviesbureau dat door diverse provincies (excuus, Provincies :) ) wordt ingehuurd? Het leest in ieder geval knap irritant.

Op zich kan ik me best vinden in de nieuwe lijnvoering van lijn 83; diverse dorpen krijgen een directe verbinding met Venray. Zie het maar als hetzelfde systeem als in de NO bij de NS: Daar zou je ook de Groninger altijd over de Veluwe kunnen laten rijden en de Leeuwarder over de Hanzelijn in plaats van dit af te wisselen, maar dat zal ook niet door iedereen worden toegejuicht.

Bijzonder vind ik overigens wel dat een normale lijn geen zoekgebieden aan mag doen onderweg, begrijp ik nou goed dat je van die vreemde situaties gaat krijgen waarbij de bus rakelings langs een kern(tje) rijdt maar daar geen halte heeft? Die situaties zie je al wel meer in het land (Zeeland, Veluwe) en is volgens mij de meest onwenselijke situatie die je maar kunt hebben.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CamilleKreemers »

Waar komt die alternatie vandaan voor die Gennep-lijn 83, wacht even, dat mocht niet van Limburg toen Veolia dat ging doen in deze concessie.

Ik snap die laatste alinea ook niet, Pim-AllianceB95. Ik zou liever dan een kernnetlijn met een 'centrum'halte zien, dan deze oplossing.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door fogeltje »

Ik ken wel Venlo - Venray - Well. Maar dat gaat via Horst. Is die nieuwe verbinding geheel nieuw of iets wat vroeger al bestond? Als spitsritten naar Well gaan blijf je over het hele traject wel een half uur dienst houden in die uren. Maar gaat Nijmegen - Gennep los dan drie keer gereden worden? Die kwartier dienst lijkt me wel nodig nl.
"Een touringcar is geen bus"
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk dat het volgende gebeuren gaat:
halfuursdienst Venlo - Well - Gennep - Nijmegen is voor vervoerder Limburg
halfuursdienst Gennep - Nijmegen gaat naar vervoerder SRAN
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Yanaike »

Maar vanuit Limburg wordt er helemaal geen halfuursdienst over het hele traject geëist. Limburg eist:
- 1x per uur een bus Venlo - Well - Gennep - Nijmegen
- 1x per uur overdag een extra bus Gennep - Nijmegen
- 1x per uur een bus Venlo - Well - Venray
Mijn vraag die ik nog steeds heb is of hierbij ook de frequenties van Breng zijn ingenomen of niet?
In het geval dat de ritten van Breng meegenomen zijn in het PvE, zou er dus overdag:
- 2x per uur een bus tussen Venlo en Well (vergelijkbaar met huidige concessie)
- Behalve in de spits slechts 1x per uur een bus tussen Well en Gennep (halvering van de frequentie)
- 2x per uur een bus tussen Gennep en Nijmegen (minstens halvering van de frequentie)
In het geval dat er naast dit ook nog Breng-bussen over lijn 83 blijven rijden krijg je zoiets overdag:
- 3x per uur een bus tussen Venlo en Well (1 extra bus per uur en een vreemde 20-minuten dienstregeling?)
- 2x per uur een bus tussen Well en Gennep (blijft hetzelfde)
- 4x per uur een bus tussen Gennep en Nijmegen (blijft hetzelfde)
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door MrEmiel »

Frans F schreef:
huibf schreef:Kijk maar weer naar Brabant en SRE. Lijn 25 gaat eraan !
Dat is toch iets anders. Op verzoek van met name Erp en Boekel wordt de scheiding tussen lijn 25 en lijn 158 verschoven van Veghel naar Gemert. De reden is dat de inwoners liever een rechtstreekse verbinding naar Den Bosch willen dan naar Helmond.
Dat ligt ook anders dan je hier schetst.
De provincie wilde eigenlijk niet meer betalen voor de onrendabele lijn 25. In het oorspronkelijke pve met kernnet is deze dan ook geschrapt. Vooral op aandringen van de Gemeente Boekel is de lijn behouden met als belangrijkste argument de bereikbaarheid van psychiatrisch ziekenhuis Huize Padua. Wel loopt deze vanaf de nieuwe concessie maar tot Gemert
huibf
Donateur
Berichten: 4108
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door huibf »

Hoe en wat de achterliggende reden is maakt voor de reiziger niets uit, Weer zijn grensoverschrijdende lijnen die geknipt worden op een onlogische plaats en is het dus overstappen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door fogeltje »

Precies. Knip in Beek en Donk was handiger geweest. Maar we hebben Limburg nog niet overgenomen.

Wat betreft een 20 minuten dienst dat was tot 15 jaar terug nog redelijk gangbaar. Zelfs lijn 83 heeft er ooit eentje gehad, iig op Nijmegen-Gennep.
"Een touringcar is geen bus"
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Yanaike »

fogeltje schreef:Wat betreft een 20 minuten dienst dat was tot 15 jaar terug nog redelijk gangbaar. Zelfs lijn 83 heeft er ooit eentje gehad, iig op Nijmegen-Gennep.
Of dat gangbaar is ja of nee dat maakt mij niet zo veel uit. Feit blijft wel dat een 20 minuten regeling lastig in te passen op een traject Venlo-Well als de rest van die lijn en alle aansluitende lijnen wel een 30 minuten frequentie hebben.

Ik heb het gevoel dat ik wel heel diep in het PvE aan het snuffelen ben, maar in hetzelfde documentje zie ik ook dat een lijn 78 Roermond - Kessel - Panningen in de spits 1,5x per uur moet gaan rijden. Om de 40 minuten dus? Is dit logisch/gangbaar en hoe zou dat ingepast kunnen worden met een wel 1x per uur rijdende lijn 77 Roermond - Kessel (- Venlo)?
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Nitein-Repart »

Zou wel iets met omloopefficientie te maken hebben, maar je kunt beter een 60-minutenfrequentie hanteren, dan een 40 of 45-minutenfrequentie, tenzij de lijn volstrekt geisoleerd ligt, maar dat is bij weinig lijnen het geval.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CamilleKreemers »

Yanaike schreef:Ik heb het gevoel dat ik wel heel diep in het PvE aan het snuffelen ben, maar in hetzelfde documentje zie ik ook dat een lijn 78 Roermond - Kessel - Panningen in de spits 1,5x per uur moet gaan rijden. Om de 40 minuten dus? Is dit logisch/gangbaar en hoe zou dat ingepast kunnen worden met een wel 1x per uur rijdende lijn 77 Roermond - Kessel (- Venlo)?
Indien de frequentie niet volledig is, wordt in de drukste richting afgerond naar boven en de rustigste richting naar beneden. Ofwel moeten er 2 ritten per uur naar Roermond (in ochtend denk ik) en 1 rit per uur naar Panningen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Yanaike »

Ja, zoiets dacht ik ook al... Al zou het dan wel gaan om 1 extra rit (ipv 2) richting Roermond 's ochtends en 2 ritten (ipv 1) richting Panningen 's avonds. Maar als ik het goed begrijp moeten die ritten wel zo geplaatst worden dat ze samen met de normale uurs-frequentie een 40-minuten dienst vormen, of niet?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CamilleKreemers »

doe ik geen uitspraken over.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door WSM »

Erno-BE schreef:Zou wel iets met omloopefficientie te maken hebben, maar je kunt beter een 60-minutenfrequentie hanteren, dan een 40 of 45-minutenfrequentie, tenzij de lijn volstrekt geisoleerd ligt, maar dat is bij weinig lijnen het geval.
Omloopefficiëntie is niet het probleem van de concessieverlener maar van de vervoerder. De concessieverlener rekent in DRUs.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten