ÖBB Railjet

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

ÖBB Railjet

Bericht door Daan »

Sinds kort rijdt de ÖBB Railjet. Zie hier voor foto's: http://www.railpage.net/modules/news/ar ... oryid=1892

Het is dus wel mogelijk om in een vrij korte tijd een fatsoenlijke hogesnelheidstrein af te leveren... :roll: :)
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: ÖBB Railjet

Bericht door Jurjen »

Nouja, hogesnelheidstrein. De dingen kunnen 230 km/h rijden. Goed, ze zijn allicht sneller dan het normale werk, maar het blijft natuurlijk gewoon een snelle loc+rijtuigen-combi en geen match voor de 330 km/h rijdende TGV.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ÖBB Railjet

Bericht door reisthijs »

Natuurlijk is het niet te vergelijken met een ICE of TGV, zie het eerder als het Oostenrijks equivalent van de Nederlandse Albatros. Dat is een "echte hogesnelheidstrein' die toch ook maar 250 km/u kan rijden, dat scheelt niet eens zo heel veel met deze Railjet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: ÖBB Railjet

Bericht door Stefan »

Wat een prachtige trein is het toch. ;) De kleuren staan ook goed! :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: ÖBB Railjet

Bericht door Caspar »

Vind het ook wel mooie treinen geworden.
Het is dus wel mogelijk om in een vrij korte tijd een fatsoenlijke hogesnelheidstrein af te leveren...
Het Taurus concept is natuurlijk al jaren oud, en is dit gewoon een verder door ontwikkelde versie van. Begrijp ik goed dat 2 stellen aan elkaar 400 meter zijn? Dat komt overeen met 16 bakken Ddar ongeveer in lengte. Vorig jaar werd met 5 bakken gereden in de EC Wenen- Budapest, en zat ie misschien net half vol. Lijkt me wel wat fors ingezet in capaciteit?
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: ÖBB Railjet

Bericht door Jurjen »

Ik heb aardig wat verhalen gehoord over juist overvolle treinen op die relatie! (Wien-Budapest) Het rijden met 2 gekoppelde RJ-stellen vindt echter slechts plaats op enkele treinen, meen ik. Lang niet bij alle!
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: ÖBB Railjet

Bericht door Daan »

Caspar schreef:Vind het ook wel mooie treinen geworden.
Het is dus wel mogelijk om in een vrij korte tijd een fatsoenlijke hogesnelheidstrein af te leveren...
Het Taurus concept is natuurlijk al jaren oud, en is dit gewoon een verder door ontwikkelde versie van.
Uiteraard, maar blijkbaar kan men wel vrij snel rijtuigen en een stuurrijtuig bouwen die zo luxe zijn als het maar kan en volledig geschikt zijn voor 230 km/h.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ÖBB Railjet

Bericht door Suus »

Dat kan al langer, zie de ICE 2, die in feite ook bestaat uit een locomotief en een stuurstand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: ÖBB Railjet

Bericht door JeePee »

Jurjen schreef:Ik heb aardig wat verhalen gehoord over juist overvolle treinen op die relatie!
Dat is wel aardig de praktijk ja. Als je niet minstens een week van tevoren gereserveerd hebt, dan heb je eigenlijk weinig kans op een plekkie. Vooral de slag naar München is altijd erg druk.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: ÖBB Railjet

Bericht door Caspar »

Dan had ik blijkbaar erg geluk, op een doordeweekse ochtend in januari was ie dus nog niet half vol met 5 bakken :D

Bovengenoemde situaties gaan zeker voornamelijk op tijdens het toeristen seizoen?
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: ÖBB Railjet

Bericht door Jurjen »

Caspar schreef:Dan had ik blijkbaar erg geluk, op een doordeweekse ochtend in januari was ie dus nog niet half vol met 5 bakken :D

Bovengenoemde situaties gaan zeker voornamelijk op tijdens het toeristen seizoen?
Vooral ook rond feestdagen en weekends.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: ÖBB Railjet

Bericht door Caspar »

Waar wordt er eigenlijk 230 gereden met die RJ? In februari ga ik een treinreis maken, en zit toch sterk te twijfelen, vooral omdat op de dagen dat ik wil er nog een Sparangebot is van 39 euro voor de RJ van Munchen naar Budapest.
Maarja vliegen naar Roemenie kost 120 euro voor een retourtje en dan kan ik daar een mooi rondje maken, zonder eerst al 2 dagen onderweg te zijn.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ÖBB Railjet

Bericht door Fles »

Jurjen schreef:Nouja, hogesnelheidstrein. De dingen kunnen 230 km/h rijden. Goed, ze zijn allicht sneller dan het normale werk, maar het blijft natuurlijk gewoon een snelle loc+rijtuigen-combi en geen match voor de 330 km/h rijdende TGV.
In Zweden gaat de X2000 niet harder dan 200 km/h. En die wordt ook hogesnelheidstrein genoemd :idea:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: ÖBB Railjet

Bericht door Caspar »

Traxx met ICRm wordt ook hogesnelheidsmat genoemd 8-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten