Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)
Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)
Afgesplitst van Plannen voor spoorlijn Breda-Utrecht
Goed idee, naar mijn mening mogen ze wel meer (light-)spoorverbindingen aanleggen/reactiveren in al die delen van ons land die nog verstoken ervan zijn:
-Hoorn - Harlingen over afsluitdijk
-Stadskanaal - Emmen
-Groningen - Drachten - Heerenveen - Emmeloord - Lelystad
-Veendam - Stadskanaal - Emmen
-Zwolle - Apeldoorn - Arnhem (grotendeels langs A50)
-Nijmegen - Uden/Veghel - Eindhoven
-Boxtel - Veghel - Uden
-Eindhoven - Tilburg (langs A67)
-Eindhoven - Veldhoven -Turnhout - Antwerpen (langs A58/E34)
-Eindhoven - Valkenswaard - Neerpelt - Hasselt
-Opwaardering IC-verbinding Utrecht - Eindhoven - Maastricht (-Luik) (veelal langs A2)
-'s-Hertogenbosch - Waalwijk - Tilburg
-Tilburg - Goirle - Turnhout
-Spijkenisse - Hellevoetsluis
-Den Haag - Westland
-Bussum - Huizen (of Almere - Huizen - Hilversum)
Goedkoop zal het helaas niet zijn
Goed idee, naar mijn mening mogen ze wel meer (light-)spoorverbindingen aanleggen/reactiveren in al die delen van ons land die nog verstoken ervan zijn:
-Hoorn - Harlingen over afsluitdijk
-Stadskanaal - Emmen
-Groningen - Drachten - Heerenveen - Emmeloord - Lelystad
-Veendam - Stadskanaal - Emmen
-Zwolle - Apeldoorn - Arnhem (grotendeels langs A50)
-Nijmegen - Uden/Veghel - Eindhoven
-Boxtel - Veghel - Uden
-Eindhoven - Tilburg (langs A67)
-Eindhoven - Veldhoven -Turnhout - Antwerpen (langs A58/E34)
-Eindhoven - Valkenswaard - Neerpelt - Hasselt
-Opwaardering IC-verbinding Utrecht - Eindhoven - Maastricht (-Luik) (veelal langs A2)
-'s-Hertogenbosch - Waalwijk - Tilburg
-Tilburg - Goirle - Turnhout
-Spijkenisse - Hellevoetsluis
-Den Haag - Westland
-Bussum - Huizen (of Almere - Huizen - Hilversum)
Goedkoop zal het helaas niet zijn
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
In sommige steden halen ze juist de snelle busbaan weg, om meer auto's te kunnen verwerken. Dit lijkt mij dan weer OV ontmoedigend. Globaal zie ik 1 persoon per auto rijden, als al die mensen dus de bus zouden pakken scheelt dat weer (uitgaande van 5m auto en 35 zitplekken) 150m file. Dat zijn dus maar 35 auto's minder, maar als dit voor een gemiddelde file rond Utrecht (12 km aldus radio vrijdag op A27 en 2 banen) = 4800 personen. Dit is dan in busaantallen 140 bussen (zonder staplaatsen). Dan kun je elke minuut een bus laten rijden om iedereen af te voeren (misschien toch maar die sneltram verlengen naar P+R).
@ Ederveen:
afsluitdijk is geen vraag naar voor een treinverbinding.
Het Q315-traject Groningen - Lelystad is afgeschoten omdat het VEEL te duur was.
Ik zie meer kans als de missende spoortrajecten allemaal een Qlinerachtige verbinding krijgen. Je weet trouwens dat Spijkenisse geen station kent? Ik zou wel pleiten voor een verlenging van de metro daar.
Ik stel dan de volgende lijnen in jouw citaat voor als Qlinerachtige verbinding.
-Nijmegen - Uden/Veghel - Eindhoven (Volans)
-'s-Hertogenbosch - Waalwijk - Tilburg (Volans wordt trouwens geeist in Provincie + aanbesteding)
-Spijkenisse - Hellevoetsluis (verlenging metro)
-Bussum - Huizen (of Almere - Huizen - Hilversum) (Uitgevoerd als R-net?)
@ Ederveen:
afsluitdijk is geen vraag naar voor een treinverbinding.
Het Q315-traject Groningen - Lelystad is afgeschoten omdat het VEEL te duur was.
Ik zie meer kans als de missende spoortrajecten allemaal een Qlinerachtige verbinding krijgen. Je weet trouwens dat Spijkenisse geen station kent? Ik zou wel pleiten voor een verlenging van de metro daar.
Ik stel dan de volgende lijnen in jouw citaat voor als Qlinerachtige verbinding.
-Nijmegen - Uden/Veghel - Eindhoven (Volans)
-'s-Hertogenbosch - Waalwijk - Tilburg (Volans wordt trouwens geeist in Provincie + aanbesteding)
-Spijkenisse - Hellevoetsluis (verlenging metro)
-Bussum - Huizen (of Almere - Huizen - Hilversum) (Uitgevoerd als R-net?)
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Hier in Eindhoven doen ze dat momenteel andersom, juist op stukken weg waar de middenberm breed genoeg is om een lightrail te kunnen dragen. Maar daar staat tegenover dat Eindhoven altijd al (te) autovriendelijk is geweest.CamilleKreemers schreef:In sommige steden halen ze juist de snelle busbaan weg, om meer auto's te kunnen verwerken.
Weet ik, maar omdat de Afsluitdijk in de eerste plaats was aangelegd met de mogelijkheid tot spoor naast de weg, waar uiteindelijk een tweede rijbaan van de A7 is bijgekomen.@ Ederveen:
afsluitdijk is geen vraag naar voor een treinverbinding.
De zogenaamde Zuiderzeelijn. Was het niet zo dat de provincies wilden nagaan of er geen alternatieve manier was om toch deze verbinding te krijgen?.Het Q315-traject Groningen - Lelystad is afgeschoten omdat het VEEL te duur was.
Dat zal ook wel gebeuren in de meeste gevallen. Echter trekt een spoortraject nou eenmaal om 1 of andere reden een grotere hoeveelheid reizigers aan dan een bus (hoe 'hoogwaardig' die ook mag zijn). Wat betreft Eindhoven - Uden - Nijmegen en Arnhem - Apeldoorn - Zwolle doelde ik ook meer op een Intercitytraject. En een extra mogelijkheid om Utrecht te mijden.Ik zie meer kans als de missende spoortrajecten allemaal een Qlinerachtige verbinding krijgen.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde, de metro vanuit Spijkenisse doortrekken. Al weet ik zo niet wat beter zou zijn: Vanaf Spijkenisse Centrum via Heenvliet of vanuit De Akkers doortrekken via Zuidland...Je weet trouwens dat Spijkenisse geen station kent? Ik zou wel pleiten voor een verlenging van de metro daar.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Ik woon ook ver weg van Eindhoven. Ik studeer in Groningen, vandaar dat ik van die regio wel voorbeelden kan gebruiken.
Ik heb persoonlijk de mening dat als er geen sneldienst is, het aanleggen van een spoor niet haalbaar is.
Mocht de sneldienst maar 1x/uur rijden is het ook niet handig om spoor aan te leggen.
Arnhem - Apeldoorn - Zwolle is al aanwezig als IC-traject.
Eindhoven - Uden - Nijmegen mag van mij zo aangelegd worden en desnoods als gemeenschappelijke verantwoordelijkheid worden uitgevoerd door Breng en Arriva. Dan moeten de diensten wel zo zijn gemaakt dat het sneller is dan de huidige 99/157 variant.
De trein is volgens mij beter dan de bus, omdat de bus ineens weg kan zijn door keuzes van de politiek. Met de tram/trein ligt dat veel gevoeliger. Ik vind echter dan van een groot aantal lijnen ge"eist kan worden dat deze blijven bestaan.
Ik heb persoonlijk de mening dat als er geen sneldienst is, het aanleggen van een spoor niet haalbaar is.
Mocht de sneldienst maar 1x/uur rijden is het ook niet handig om spoor aan te leggen.
Arnhem - Apeldoorn - Zwolle is al aanwezig als IC-traject.
Eindhoven - Uden - Nijmegen mag van mij zo aangelegd worden en desnoods als gemeenschappelijke verantwoordelijkheid worden uitgevoerd door Breng en Arriva. Dan moeten de diensten wel zo zijn gemaakt dat het sneller is dan de huidige 99/157 variant.
De trein is volgens mij beter dan de bus, omdat de bus ineens weg kan zijn door keuzes van de politiek. Met de tram/trein ligt dat veel gevoeliger. Ik vind echter dan van een groot aantal lijnen ge"eist kan worden dat deze blijven bestaan.
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Beetje off-topic maar ik wil toch reageren op de post van Ederveen
Nee, geen vraag naar-Hoorn - Harlingen over afsluitdijk
Nee, te leeg gebied-Stadskanaal - Emmen
De Zuiderzeelijn. Ik zie wel mogelijkheden ervan in.-Groningen - Drachten - Heerenveen - Emmeloord - Lelystad
Veendam-Stadskanaal ja, Stadskanaal-Emmen nee, te leeg gebied.-Veendam - Stadskanaal - Emmen
Voor Zwolle-Apeldoorn is de route via Hattem, Wapenveld, Heerde, Epe en Vaassen veel interessanter, gezien de grootte van de kernen. Voor Apeldoorn-Arnhem is de route via de A50 haast onmogelijk en de enigste mogelijkheid is dat om de museumspoorlijn Dieren-Apeldoorn op te knappen. Verder wel een interessante optie.-Zwolle - Apeldoorn - Arnhem (grotendeels langs A50)
Ik vind dit een interessante optie, gezien de grootte van de kernen Uden en Veghel.-Nijmegen - Uden/Veghel - Eindhoven
-Boxtel - Veghel - Uden
Nee, huidige route via Boxtel is acceptabel.-Eindhoven - Tilburg (langs A67)
Eindhoven-Antwerpen kan via Breda (mits goede verbinding). De A67-route bevat niet heel veel tussenliggende kernen om interessant te zijn.-Eindhoven - Veldhoven -Turnhout - Antwerpen (langs A58/E34)
Op zich interessant, de verbinding met Hasselt is op dit moment dramatisch.-Eindhoven - Valkenswaard - Neerpelt - Hasselt
Hoe zie je dat voor je?-Opwaardering IC-verbinding Utrecht - Eindhoven - Maastricht (-Luik) (veelal langs A2)
Zou er eerder 's Hertogenbosch-Waalwijk-Lage Zwaluwe(-Dordrecht) van maken, mits Breda-Utrecht wordt aangelegd en bij Geertruidenberg-Raamsdonksfeer een overstapstation situeren. Alleen Waalwijk-Tilburg blijft verstoken van een trein, maar een spoorverbinding zou een enorme impuls geven aan de Langstraat.-'s-Hertogenbosch - Waalwijk - Tilburg
Nee, niet interessant genoeg.-Tilburg - Goirle - Turnhout
Op zich interessant, misschien is een tak naar Den Briel ook nog een optie.-Spijkenisse - Hellevoetsluis
Nee, de kernen in het Westland liggen te veel verspreid om een spoorverbinding interessant te maken.-Den Haag - Westland
Zie liever iets in de versnelling van de s4900, dan een nieuwe spoorlijn.-Bussum - Huizen (of Almere - Huizen - Hilversum)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Het bestaande spoor tussen Houten Castellum en Boxtel grotendeels te verdubbelen (of naar buitenlands voorbeeld een 'snel' dubbelspoor geschikt voor 160-200km/h erlangs aanleggen), en waar dat niet mogelijk is een bypass of tunnel:Erno-BE schreef:Beetje off-topic maar ik wil toch reageren op de post van Ederveen
Hoe zie je dat voor je?-Opwaardering IC-verbinding Utrecht - Eindhoven - Maastricht (-Luik) (veelal langs A2)
Bypass na Houten (Castellum) om Culemborg en Geldermalsen heen om bij Waardenburg weer aan te sluiten. Tussen daar en 's Hertogenbosch over bestaand spoor (gewoon als dubbelspoor, welke geschikt wordt gemaakt voor hogere snelheden). Vught in tunnel, bypass om Boxtel heen (of niet).
Eindhoven - Weert gaat lastig worden omdat daar niet echt veel mogelijkheid tot verdubbeling is en een nieuwe spoorlijn dwars door de Stabrechtse Heide zal op wat verzet gaan stuiten, al is dit wel de meest praktische oplossing (maar ook de reden waarom de A2 niet dáár ligt) en dan bij Nederweert langs de A2 lopen om die tot aan Sittard te volgen.
Of het bestaand spoor gebruiken tot voor Maarheeze om vervolgens te laten aftakken richting Nederweert (in ieder geval om Weert en Roermond over te slaan).
Sittard - Maastricht misschien via Maastricht-Aachen Airport.
Ach ja een beetje zoals Rail21 als uitgangspunt had. Maar dan wel 's-Hertogenbosch op te nemen in de dienstregeling.
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)
Nou opzich goed maar net iets anders, Tilburg/breda- baarle nassau - turnhout.-Tilburg - Goirle - Turnhout
Er zijn genoeg rijzigers voor op dat traject volgens metingen met bus 132 op dat traject. die zit vaak propje vol.
ik heb ook nog paar ideeen
den haag-leyenburg-poeldijk-naaldwijk-hoekvanholland
leiden-katwijk aan zee
(dordrecht)-lage zwaluwe-oosterhout-kaatsheuvel-tulburg
Ik blub in het Drecht.
Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)
Je moet echt serieuzer kijken naar je voorstellen. In zelfs de kleinste treinen passen 150 passagiers. Als een lijn ieder half uur rijdt dan betekent dat dat er een vraag moet zijn van 300 passagiers per uur. Om dat te vullen moet je minimaal iedere 10 minuten een volle bus rijden. Op trajecten waar dat niet het geval is zijn spoorlijnen per definitie kansloos.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)
Even kijken naar trajecten waar nu een 10 minutendienst geldt:
-Hoorn - Harlingen over afsluitdijk
-Stadskanaal - Emmen
-Groningen - Drachten - Heerenveen - Emmeloord - Lelystad
-Veendam - Stadskanaal - Emmen
-Zwolle - Apeldoorn - Arnhem (grotendeels langs A50)
-Nijmegen - Uden/Veghel - Eindhoven wel potentie voor grote reizigersstroom, echter wel dicht langs Nijmegen - Hertogenbosch - Eindhoven
-Boxtel - Veghel - Uden
-Eindhoven - Tilburg (langs A67)
-Eindhoven - Veldhoven -Turnhout - Antwerpen (langs A58/E34)
-Eindhoven - Valkenswaard - Neerpelt - Hasselt
-Opwaardering IC-verbinding Utrecht - Eindhoven - Maastricht (-Luik) (veelal langs A2)
-'s-Hertogenbosch - Waalwijk - Tilburg
-Tilburg - Goirle - Turnhout
-Spijkenisse - Hellevoetsluis alleen spitsuren
-Den Haag - Westland
-Bussum - Huizen (of Almere - Huizen - Hilversum)
Ruimt dat even lekker op.
-Hoorn - Harlingen over afsluitdijk
-Stadskanaal - Emmen
-Groningen - Drachten - Heerenveen - Emmeloord - Lelystad
-Veendam - Stadskanaal - Emmen
-Zwolle - Apeldoorn - Arnhem (grotendeels langs A50)
-Nijmegen - Uden/Veghel - Eindhoven wel potentie voor grote reizigersstroom, echter wel dicht langs Nijmegen - Hertogenbosch - Eindhoven
-Boxtel - Veghel - Uden
-Eindhoven - Tilburg (langs A67)
-Eindhoven - Veldhoven -Turnhout - Antwerpen (langs A58/E34)
-Eindhoven - Valkenswaard - Neerpelt - Hasselt
-Opwaardering IC-verbinding Utrecht - Eindhoven - Maastricht (-Luik) (veelal langs A2)
-'s-Hertogenbosch - Waalwijk - Tilburg
-Tilburg - Goirle - Turnhout
-Spijkenisse - Hellevoetsluis alleen spitsuren
-Den Haag - Westland
-Bussum - Huizen (of Almere - Huizen - Hilversum)
Ruimt dat even lekker op.
Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)
Puur een selectie maken op een basis van een 10-minuten dient met bussen is wel heel erg kort door de bocht. Juist door de komst van een trein zijn er meer mensen bereid om die verbinding te kiezen. En daarnaast is het ook handig om te kijken of er over zo'n nieuwe lijn wel of geen IC's gaan rijden. Als dat het geval is, is de business case van die spoorlijn al meteen een stukje beter.
Mooi voorbeeld: de zuiderzeelijn. Alhoewel ik wel inzie dat deze lijn er nu niet meer zo snel zal komen (door de Hanzelijn), zie ik hier wel wat potentieel in. Allereerst wordt de bereikbaarheid van Emmeloord en Drachten verbeterd, waardoor de regio ook weer interessanter wordt om er te wonen of voor bedrijven.
Wat mij ook opvalt bij deze verbindingen: er is (als ik zo snel even kijk) geen rekening gehouden met deeltrajecten. Neem ik wederom de zuiderzeelijn als voorbeeld: ik zie, mede naar aanleiding van de reizigersstromen, beduidend meer potentieel voor het gedeelte Groningen - Heerenveen dan voor Heerenveen - Lelystad. Op het eerste stuk heb je de huidige 315 als doorgaande verbinding tussen Groningen en Heerenveen. Daarnaast heb je nog de 310, die vaak in Drachten verder rijdt als lijn 304 naar Groningen. En dan het stuk Drachten - Groningen: daar rijden in de spits 6 - 8 snelbussen per uur (lijnen 304 en 314).
Mooi voorbeeld: de zuiderzeelijn. Alhoewel ik wel inzie dat deze lijn er nu niet meer zo snel zal komen (door de Hanzelijn), zie ik hier wel wat potentieel in. Allereerst wordt de bereikbaarheid van Emmeloord en Drachten verbeterd, waardoor de regio ook weer interessanter wordt om er te wonen of voor bedrijven.
Wat mij ook opvalt bij deze verbindingen: er is (als ik zo snel even kijk) geen rekening gehouden met deeltrajecten. Neem ik wederom de zuiderzeelijn als voorbeeld: ik zie, mede naar aanleiding van de reizigersstromen, beduidend meer potentieel voor het gedeelte Groningen - Heerenveen dan voor Heerenveen - Lelystad. Op het eerste stuk heb je de huidige 315 als doorgaande verbinding tussen Groningen en Heerenveen. Daarnaast heb je nog de 310, die vaak in Drachten verder rijdt als lijn 304 naar Groningen. En dan het stuk Drachten - Groningen: daar rijden in de spits 6 - 8 snelbussen per uur (lijnen 304 en 314).
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)
gekko, dat klopt. Ik heb echter gekeken naar de opmerking van verfmeer die stelt:
"Op trajecten waar niet elke 10 minuut een volle bus rijdt, is een spoorlijn per definitie kansloos."
Tuurlijk had tussen Heerenveen en Groningen via Drachten een spoor kunnen liggen.
Ik denk dat alleen het traject Spijkenisse - Hellevoetsluis in de nabije toekomst kan worden vermetro'd. Er rijdt nu in de spits 16 bussen per uur en dat zou overgenomen kunnen worden.
Het idee is dan: om rond Spijkenisse Centrum een aftakking naar Geervliet en Hellevoetsluis te maken.
"Op trajecten waar niet elke 10 minuut een volle bus rijdt, is een spoorlijn per definitie kansloos."
Tuurlijk had tussen Heerenveen en Groningen via Drachten een spoor kunnen liggen.
Ik denk dat alleen het traject Spijkenisse - Hellevoetsluis in de nabije toekomst kan worden vermetro'd. Er rijdt nu in de spits 16 bussen per uur en dat zou overgenomen kunnen worden.
Het idee is dan: om rond Spijkenisse Centrum een aftakking naar Geervliet en Hellevoetsluis te maken.
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)
Een spoorverbinding moet nationale ontsluiting bieden. Daarom kun je van Den Bosch-Waalwijk-Tilburg beter Den Bosch-Waalwijk-Geertruidenberg (aansluiting op Utrecht-Breda)-Lage Zwaluwe maken om de Langstraat een betere verbinding met de Randstad te geven. Dan is een spoorlijn kansrijk.
Verder rijden er tussen Apeldoorn en Zwolle 6 gelede bussen in het uur (201, 202, 203) en dan vind ik een spoorlijn kansrijk.
Verder rijden er tussen Apeldoorn en Zwolle 6 gelede bussen in het uur (201, 202, 203) en dan vind ik een spoorlijn kansrijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)
wat zit er zoal in die geledes dan? De huidige bussen kennen 40-60% kostendekking.
Ik wil dan niet weten waar die trein eindigen gaat met kostendekkingsgraad.
bron: http://www.gelderland.nl/ovvisie.html
Ik wil dan niet weten waar die trein eindigen gaat met kostendekkingsgraad.
bron: http://www.gelderland.nl/ovvisie.html
Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)
Het grappige is, is dat er in de jaren 70 nog een keer met het idee is gespeeld Zwolle - Apeldoorn - Dieren te heropenen voor een sprinterdienst, maar uiteindelijk is het er niet van gekomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Laat ik de volgende lijst even beoordelen op haalbaarheid en kosten en baten.
Het spijt me als ik je te hard aanval, @Ederveen. Op zich zijn het mooie projecten, maar ze missen veelal haalbaarheid en rentabiliteit. Ik zie sowieso meer in de uitbreiding van de huidige lijnen dan het bouwen van geheel nieuwe lijnen, tenzij het om missing links gaat die niet op een andere manier verbonden kunnen worden.
Technisch gezien mogelijk, maar veel te duur voor een beperkt aantal reizigers.-Hoorn - Harlingen over afsluitdijk
Via oud traject een enkelsporige niet-geëlektrificeerde lijn zal niet al te duur en makkelijk te realiseren zijn, maar zal veel te weinig reizigers trekken.-Stadskanaal - Emmen
Er bestonden plannen voor deze technisch haalbare lijn. Deze lijn had potentie, maar is ooit afgeblazen vanwege de exorbitante kosten.-Groningen - Drachten - Heerenveen - Emmeloord - Lelystad
Via het oude spoor zijn de kosten beperkt, maar het aantal reizigers zal vies tegenvallen doordat het station helemaal aan de rand van Stadskanaal ligt.-Veendam - Stadskanaal - Emmen
Technisch moeilijk. Veel en veel te duur en veel en veel te weinig reizigers. Apeldoorn en Arnhem zijn goed verbonden door snelbussen; Apeldoorn en Zwolle hebben een goede verbinding via Deventer.-Zwolle - Apeldoorn - Arnhem (grotendeels langs A50)
Technisch gezien mogelijk vanwege de oude spoorlijn Uden - Veghel - Boxtel, maar wederom te duur. Reizigers tussen de KAN en SRE reizen makkelijk via Den Bosch, dus de enige echte baten zijn voor de durpen Uden en Veghel. Bovendien wordt Oss overgeslagen.-Nijmegen - Uden/Veghel - Eindhoven
-Boxtel - Veghel - Uden
Technisch gezien mogelijk, maar dan gaat er een heleboel natuur aan (bij Oisterwijk/Moergestel en Oirschot). De baten (enkele minuten tijdwinst) staan niet in verhouding tot de kosten.-Eindhoven - Tilburg (langs A67)
Technisch onmogelijk (of tegen astronomische bedragen). Een spoorlijn dwars door Eindhoven, Veldhoven, natuurgebied, Turnhout en Antwerpen aanleggen? Ik dacht het niet. Veel te weinig reizigerspotentieel bovendien.-Eindhoven - Veldhoven -Turnhout - Antwerpen (langs A58/E34)
Via het oude traject van de lijn moet een lijn redelijk eenvoudig te realiseren zijn. Deze lijn is echter ooit niet voor niets opgeheven, veel te weinig reizigers, veel te veel kosten.-Eindhoven - Valkenswaard - Neerpelt - Hasselt
Ik heb gelezen wat die opwaardering inhoudt, en dat is je reinste geldverspilling. Technisch gezien redelijk lastig (ook vanwege de bruggen). De huidige lijn is bovendien al snel genoeg. Alleen de vier sporen tussen Ut en Ht worden in de toekomst interessant.-Opwaardering IC-verbinding Utrecht - Eindhoven - Maastricht (-Luik) (veelal langs A2)
Ht - Waalwijk is mogelijk via het oude traject, Waalwijk - Tb is nagenoeg onmogelijk. De trein zal geen concurrent kunnen zijn voor de bus.-'s-Hertogenbosch - Waalwijk - Tilburg
Moet ik hier op reageren??? Technisch onmogelijk en verder een lege doos.-Tilburg - Goirle - Turnhout
Een metro is bedoeld voor de stad, niet voor het platteland. Het is in principe makkelijk te realiseren, maar het zal nooit een rendabel traject zijn vanwege de lange afstand.-Spijkenisse - Hellevoetsluis
Een paar dorpen gaan verbinden met de grote stad per trein? Hoogstens een tramverbinding kan rendabel zijn. Een treinverbinding is nagenoeg onmogelijk.-Den Haag - Westland
Volstrekt onmogelijk vanwege het Gooimeer, de bossen en de bebouwing. Bovendien loopt er al een spoorlijn tussen Ut en Alm, dus ook deze lijn is een onrendabele exercitie.-Bussum - Huizen (of Almere - Huizen - Hilversum)
Het spijt me als ik je te hard aanval, @Ederveen. Op zich zijn het mooie projecten, maar ze missen veelal haalbaarheid en rentabiliteit. Ik zie sowieso meer in de uitbreiding van de huidige lijnen dan het bouwen van geheel nieuwe lijnen, tenzij het om missing links gaat die niet op een andere manier verbonden kunnen worden.
De mortuis nil nisi bene
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
De afstand zal toch niet zo'n probleem zijn lijkt mij? Soort RandstadRail project? Net zoals naar Hoek van Holland?Obus schreef:Laat ik de volgende lijst even beoordelen op haalbaarheid en kosten en baten.Een metro is bedoeld voor de stad, niet voor het platteland. Het is in principe makkelijk te realiseren, maar het zal nooit een rendabel traject zijn vanwege de lange afstand.-Spijkenisse - Hellevoetsluis
🍉
Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)
Het lijkt mij handiger om de lijn vanaf De Akkers te verlengen langs Zuidland en dan naar Hellevoetsluis.CamilleKreemers schreef: Ik denk dat alleen het traject Spijkenisse - Hellevoetsluis in de nabije toekomst kan worden vermetro'd. Er rijdt nu in de spits 16 bussen per uur en dat zou overgenomen kunnen worden.
Het idee is dan: om rond Spijkenisse Centrum een aftakking naar Geervliet en Hellevoetsluis te maken.
Zuidland is ongeveer even groot als Geervliet en Heenvliet samen en verder zijn er geen plaatsten tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis.
In het landelijke gebied kan die lijn op maaiveld lopen, maar dan moeten er wel tunnels of viaducten aangelegd worden voor wegkruisingen.
In Hellevoetsluis moet er echter wel een tunnel of een viaduct worden gebouwd voor die metrolijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)
Hellevoetsluis is niet onverdeeld enthousiast, ze zijn bang dat het criminaliteit aantrekt...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)
:') :') :') :')Bee schreef:Hellevoetsluis is niet onverdeeld enthousiast, ze zijn bang dat het criminaliteit aantrekt...
🍉
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Ik vind het traject naar Hoek van Holland ook iets vreemds eerlijk gezegd. Tuurlijk, RET zal het een prima traject vinden om op te nemen in de dienstregeling, maar ik vind het eerder geschikt voor een soort voorstedelijke S-Bahn (en dat zelfde gold overigens ook voor de Hofpleinlijn).Hainje schreef:De afstand zal toch niet zo'n probleem zijn lijkt mij? Soort RandstadRail project? Net zoals naar Hoek van Holland?Obus schreef:Laat ik de volgende lijst even beoordelen op haalbaarheid en kosten en baten.Een metro is bedoeld voor de stad, niet voor het platteland. Het is in principe makkelijk te realiseren, maar het zal nooit een rendabel traject zijn vanwege de lange afstand.-Spijkenisse - Hellevoetsluis
Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)
Ja, wat het verschil is tussen al die dingen zoals S-Bahn, metro, randstad-rail, sneltram etc is soms nog al vaag, als iemand daar een goede definiëring op los kan laten, kan ik misschien nog van standpunt veranderen.
Maar ik zie de Hoekse Lijn liever als een onderdeel van het spoorwegnetwerk dan een door de NS afgedankt metro-lijntje. Ik ben eerder voor een voorstedelijk netwerk van sprinters zoals Randstadspoor (Utrecht) dan een systeem van treinen die buiten Rotterdam als een soort trein rijden, in het centrum van Rotterdam als metro en in buitenwijken als sneltram (ben ik de enige die dat verwarrend vind? :? )
Maar ik zie de Hoekse Lijn liever als een onderdeel van het spoorwegnetwerk dan een door de NS afgedankt metro-lijntje. Ik ben eerder voor een voorstedelijk netwerk van sprinters zoals Randstadspoor (Utrecht) dan een systeem van treinen die buiten Rotterdam als een soort trein rijden, in het centrum van Rotterdam als metro en in buitenwijken als sneltram (ben ik de enige die dat verwarrend vind? :? )
Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)
Het verschil is dat je niet miljoenen belastinggeld verspilt aan een onnodige ombouw, maar gewoon bij de SBB gaat kijken naar wat je voor materieel nodig hebt zodat je op bestaand spoor uit de voeten kunt.Karl schreef:En het verschil is?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)
Het belangrijkste argument om de Hoekse Lijn als spoorlijn te behouden is dat de treinaansluiting vanuit Vlaardingen, Maassluis en Hoek v Holland richting Dordrecht en Gouda/Utrecht flink verslechtert (extra overstap, meer reistijd). Maar de hogere frequentie en een fijnmaziger netwerk in de stad zelf die een metrolijn met zich meebrengt lijken me juist belangrijke voordelen boven het NS-netwerk.Yanaike schreef:Maar ik zie de Hoekse Lijn liever als een onderdeel van het spoorwegnetwerk dan een door de NS afgedankt metro-lijntje. Ik ben eerder voor een voorstedelijk netwerk van sprinters zoals Randstadspoor (Utrecht) dan een systeem van treinen die buiten Rotterdam als een soort trein rijden, in het centrum van Rotterdam als metro en in buitenwijken als sneltram (ben ik de enige die dat verwarrend vind? :? )
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)
Richting Dordrecht niet meer he nu meer ICs in Schiedam stoppen. Slechter kon die aansluiting trouwens toch al niet.
Richting Gouda/Utrecht heb je er veel meer last van.
Richting Gouda/Utrecht heb je er veel meer last van.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten