mb90 on Tour #73: Nieuwe bussen bij Arriva+IJsselmond [16st]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #73: Nieuwe bussen bij Arriva+IJsselmond [16st]

Bericht door mb90 »

Door de berichten hier op het forum dat er nieuwe Volvo's binnen waren gekomen bij Arriva in het DAV-gebied en dat de nieuwe bussen van OV Regio IJsselmond er zijn besloot ik om met het lekkere weer van vandaag eens naar die gebieden te gaan.

Om een uur of 8 ging ik op pad. Eerst naar Dordrecht voor lijn 388 naar Utrecht voor een nieuwe Volvo. Om 8:50 uur kwam ik daar met de Sprinter vanaf Lombardijen aan en er stond inderdaad een nieuwe Volvo klaar, de 7781. Van buiten een kopie van de bussen uit de concessie Zuid-Holland Noord en van binnen eigenlijk ook (of het moeten de USB-oplaadpunten zijn boven de stoelen, die weet ik niet 100% zeker). De bus rook wel nog lekker nieuw en de stoel zat nog wat harder van de nieuwigheid. Een extra pluspunt was ook (al lag dat niet aan de bus zelf) dat de chipkaartapparatuur niet werkte en dat dat dus neerkwam op een gratis rit naar Utrecht. Een rustig ritje in een lekker stille bus volgde en iets over tienen kwam ik aan bij de halte Graadt van Roggenweg in Utrecht. Daar volgde al snel de 7784 als lijn 387 naar Utrecht:
Afbeelding

En een kleine 10 minuten later kwam mijn bus alweer terug, maar nu dus uiteraard als lijn 388 naar Dordrecht:
Afbeelding

Lopend ging ik toen verder naar het station. Vlak voor het Jaarbeursplein kwam nog de 7789 langs als lijn 387 naar Utrecht:
Afbeelding

Met niet veel later de Qbuzz (U-OV) 4263. Zeker geen nieuwe bus, maar wel leuk om hier nog even mee te pakken:
Afbeelding

Toen vond het tijd om verder te kijken (meer uit de regio doe ik in de zomer wel met de auto) en wel in de concessie IJsselmond. Hiervoor nam ik IC t535 naar Zwolle (die met een VIRM-IV zeker met het oog op het Bevrijdingsfestival in Zwolle wat krapjes was) om vanaf daar met de Sprinter (of IC :P) naar Kampen te gaan. Dat ging zonder problemen, al was het in Zwolle wel behoorlijk druk.
In Kampen was lijn 141 vanuit Urk nog niet binnengekomen en dus was deze 5741 als lijn 74 naar Hasselt de eerste die langs kwam:
Afbeelding

Maar niet veel later kwam wel lijn 141 en wel met een Citea XLE, de 4315:
Afbeelding

Lijn 141 komt later dit verslag nog aan bod. Eerst ging ik met de al genoemde lijn 74 naar Hasselt om daar lijn 71 te fotograferen. Lijn 71 reed echter met grote vertragingen rond door dat al genoemde bevrijdingsfestival. Een extra-tje voor deze dag was lijn 70 die nu ook tussen Zwartsluis en Zwolle reed. Hier dus te zien met de 5503 als lijn 70 naar Steenwijk:
Afbeelding

Het duurde daarna best lang totdat lijn 71 naar Zwolle langs kwam. Met 20 minuten vertraging kwam de bomvolle (er moesten veel mensen in Hasselt achterblijven) Citaro G 9169 langs:
Afbeelding

Wel op tijd was de volgende bus, de 9170, maar ook deze zat bomvol en weer moesten er mensen achterblijven:
Afbeelding

De drukte op deze lijn zorgde er ook voor dat er niks meer vanuit Zwolle kwam om mij richting Emmeloord te brengen. De bus van 13:19 uur kwam nooit, de bus van 13:49 uur eerst ook niet, dus daarom nam ik lijn 70 maar van 13:55 uur om eerst maar naar Zwartsluis te gaan voor nog een foto van lijn 71 naar Zwolle. In Zwartsluis stond de 71 naar Emmeloord die om 13:49 uur niet in Hasselt kwam toch weer op de borden, maar dan met +20. Genoeg tijd dus nog voor een foto van lijn 71 naar Zwolle met als aangename verrassing de ex-GVU 9152:
Afbeelding

Dan dus verder naar Emmeloord. Daar wilde ik dus al veel eerder heen om daar de ex-GVU 4636 als lijn 141 naar Kampen te fotografen. Dat lukte dus nooit meer en daarom werd het dus dezelfde bus maar dan later lijn 141 naar Urk. De bus die mij naar Emmeloord bracht was de al eerder gesignaleerde 9169. Die lag behoorlijk vol met troep van de festivalgangers en rook niet al te fris meer. De chauffeur had er lekker de vaart in en rond 3 uur kwam ik dan aan in Emmeloord.
Als eerste een foto van het busstation waar de kleur blauw bijna alle bussen kleurt:
Afbeelding

Door alle vertragingen durfde ik het niet aan om nu een ander fotoplekje wat verder van het busstation af te zoeken voor de 4636. Ik bleef dus wat dichter bij het busstation. Daar zag ik ook ineens lijn 641 verschijnen. Met het oog op het al genoemde festival in Zwolle geen verkeerde actie. De Iveco 5520 die op deze lijn reed is hier echter al vrijwel leeg:
Afbeelding

Vanuit Urk kwam er op lijn 141 weer een Citea langs, de 4317 dit keer:
Afbeelding

Dan de 4636. Hij had wat vertraging (zo'n 10 minuten), maar kwam hier dus langs opweg naar Urk:
Afbeelding

Na een foto waar een leuke ontmoeting te zien was tussen oud en nieuw:
Afbeelding

Kwam nu weer een flink aantal minuten te vroeg de volgende lijn 141 naar Urk langs. Dit keer weer met een Citea, de 4313:
Afbeelding

Ondertussen was lijn 345 al binnengekomen, met de 5518, en hiermee vertrok ik weer uit deze regio. Onderweg zag ik een aantal leuke fotopunten dus ik ga nog wel een keer terug met de auto voor die plekjes. Met de 5518 dus ging ik naar Lelystad. Deze bussen zitten, zoals al gezegd hier, best goed met de nieuwe zachte stoelen. Ook is de bus lekker stil als er bijvoorbeeld een lang stuk over de snelweg wordt gereden. De bus kwam ook nog eens een paar minuutjes te vroeg aan in Lelystad en dat zorgde ervoor dat ik nog de IC van 16:41 uur naar Den Haag kon halen. Dat scheelde weer een omreis met de s2600. Nu ging ik met die IC naar Leiden om daar na 5 minuten verder te gaan met de t2269 die mij weer in Rotterdam en dus weer thuis bracht.
Laatst gewijzigd door mb90 op ma 05 mei 2014, 22:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #73: Nieuwe bussen bij Arriva+IJsselmond [1

Bericht door Daniel »

Hele leuke reportage met vooral ook erg fraaie plaatjes!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #73: Nieuwe bussen bij Arriva+IJsselmond [1

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
De Volvo 8900's in ZHN hebben ook die USB-aansluitingen.
Ook grappig dat je op twee totaal verschillende plekken een Van Hool in de kleuren van het GVU op de foto hebt gezet. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #73: Nieuwe bussen bij Arriva+IJsselmond [1

Bericht door Milco »

Leuke foto's! :)
Ik wist niet dat er nog Citaro G's in IJsselmond reden, of is dat nog tijdelijk (of alleen vandaag i.v.m. Bevrijdingsdag)?
Verder ben ik benieuwd naar de nieuwe bussen, maar ik reis vrij regelmatig met lijn 159 dus ik zal binnenkort wel een Iveco treffen hoop ik! 8-)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
flipje
Berichten: 1257
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: mb90 on Tour #73: Nieuwe bussen bij Arriva+IJsselmond [1

Bericht door flipje »

Mooie foto's :).
Het duurde daarna best lang totdat lijn 71 naar Zwolle langs kwam. Met 20 minuten vertraging kwam de bomvolle (er moesten veel mensen in Hasselt achterblijven) Citaro G 9169 langs:
De vertraging is in Zwartsluis ontstaan door een storing aan de achterste deur, welke weigerde te sluiten ondanks alle inspanningen van de chauffeur.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #73: Nieuwe bussen bij Arriva+IJsselmond [1

Bericht door Bartjk »

Mooie reportage! Erg leuk nu er nog een paar gelede citaro's rijden. Straks is alles blauw :mrgreen:
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: mb90 on Tour #73: Nieuwe bussen bij Arriva+IJsselmond [1

Bericht door nvdw »

Die nieuwe Volvo's hebben een nieuw dashboard en Euro6-motoren. Maar daar merk je als reiziger niet zoveel van ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #73: Nieuwe bussen bij Arriva+IJsselmond [1

Bericht door Etienne »

Die IVECO-bussen zijn best mooi inderdaad :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: mb90 on Tour #73: Nieuwe bussen bij Arriva+IJsselmond [1

Bericht door Stefan »

nvdw schreef:Die nieuwe Volvo's hebben een nieuw dashboard en Euro6-motoren. Maar daar merk je als reiziger niet zoveel van ;)
En iets meer vermogen inderdaad. Ben benieuwd wanneer ik er mee mag gaan sturen.. :mrgreen:

Enneh mb90, mooie plaatjes! Altijd leuk om foto's van je 'eigen' gebied te zien. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #73: Nieuwe bussen bij Arriva+IJsselmond [1

Bericht door Michael »

Leuk verslag :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten