OVer je OV-Chipkaart #10

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door fogeltje »

zone2000 schreef:onlangs stapte een oudere oude dame in m'n bus die zo doorliep naar achteren. hoeft u niet in te checken? nee, dat heb ik op het perron (van de treinen) al gedaan. :')
Prachtig :')

Ook die oude OV's konden inderdaad kapot. Ik heb ooit gezien dat iemand geweigerd is die zijn kaart dusdanig misvormt had dat het niet meer werd geaccepteerd.

Wat de OVC betreft, ik loop al sinds 2010 met twee chipkaarten op zak rond en niet eens in hard hoesje in het begin (wel in zo een sterabohoesje) en heb nooit problemen gehad. De eerste kaart is inmiddels na vijf jaar verlopen en heeft het al die tijd prima gedaan.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Daniel »

Arriva is wel veeleisend voor z'n reizigers... op de stations in de Achterhoek wordt omgeroepen dat je wel moet in- en uitchecken op het perron, maar da's in Didam nogal een opgave met een perron dat wegens de werkzaamheden compleet open ligt met bergen zand om delen op te hogen en al :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Tochjo »

Volgens mij is daar wel rekening mee gehouden. Toen ik donderdag per bus van Wehl naar Zevenaar ging, zag ik op station Didam wel een aangeplakt briefje met informatie over uitchecken met de OV-chipkaart.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Daniel »

Dat briefje heb ik ook gezien, maar daar stond zover ik zag een pijl richting perron op. Mij is in elk geval geen mobiele cico in de buurt van de halte / het briefje opgevallen.
De constructie in Zevenaar is ook wel apart trouwens met een zak over bijna alle Cico's en op de laatste dan nog een geïmproviseerd briefje dat je niet moet uitchecken als je nog verder gaat met de vervangende bus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door fogeltje »

Na ruim 14 dagen kwam dan eindelijk de incasso van chipkaart 2. Ik weet niet waarom, maar sinds half april lijkt de incassoduur ruim verdubbeld te zijn bij mij, meestal was binnen 7 dagen de pecunia wel afgeschreven. Ik vind het eerlijk gezegd maar niks. Vroeger binnen een dag of twee. Natuurlijk kan TLS hier weinig aan doen als de banken hun systeem omgooien, maar ik vind het voordeel van automatisch opladen momenteel wat minder wat mijn bankrekening betreft. Als ik krap bij kas zit heb ik toch graag dat het geld zo snel mogelijk eraf gaat zodat ik niet voor verrassingen kom te staan zoals gisteren in de sportkantine toen mijn saldo door een paar nieuwe afschrijvingen opeens lager dan 0 was :')
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door webguy »

Misschien door alle feestdagen tussendoor? Maar het gaat nergens over - je hebt hier waarschijnlijk last van de combinatie trage TLS + trage banken.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door marlies »

Hm, dinsdag autoload en ik zie 'm nu al in de geplande afboekingen staan voor de 12e. Is dus op z'n laatst gister verwerkt dus zit er minstens 10 dagen extra wachten in. Geen idee waarom ze dat zo doen, afaik mag dat bij dit soort incasso's na de eerste keer met 2 dagen vooraankondiging volgens de SEPA-regels?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door fogeltje »

Bij mij is het standaard zeven dagen tot nu toe, dat vind ik ook behoorlijk lang. Volgens mij ligt dat voornamelijk aan de banken. Aan de feestdagen heb ik ook gedacht, maar aan de andere kant, de computersystemen hebben toch geen vrij? Of zit er nog een mannetje handmatig alle opdrachten te verifiëren (al dan niet bij TLS, bank of allebei)?
"Een touringcar is geen bus"
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door marlies »

Bij mij zit hij er nu al in, met dus als uitvoerdatum 12-05. Ligt niet aan de bank, als TLS een eerdere datum had doorgegeven zou het eerder afgeboekt kunnen worden. Misschien dat TLS om interne redenen maar eens in de twee weken een vaste incasso-dag heeft en in de periode in aanloop naar die dag alle incasso-opdrachten aan de bank doorgeeft met die dag als uitvoerdatum? Enige voordeel dat ik me daarvan kan bedenken is dat ze dan de storneringen in één klap kunnen verwerken. Verklaart wel waarom het de ene keer langer duurt dan de andere keer.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door waldo79 »

fogeltje schreef:Of zit er nog een mannetje handmatig alle opdrachten te verifiëren (al dan niet bij TLS, bank of allebei)?
Banken voeren geen incasso's uit in het weekend. Daar is recent nog enige ophef over geweest in het nieuws (vlak voor Pasen) :idea:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:
fogeltje schreef:Of zit er nog een mannetje handmatig alle opdrachten te verifiëren (al dan niet bij TLS, bank of allebei)?
Banken voeren geen incasso's uit in het weekend. Daar is recent nog enige ophef over geweest in het nieuws (vlak voor Pasen) :idea:
Waarbij het paasweekend begint op Witte Donderdag 12.00 en ergens in de loop van Derde Paasdag de bankmedewerkers weer uit hun vakantieslaap wakker worden, en dan nog de hele dag storingen aan het oplossen zijn, zodat de facto pas de vierde dag na de daadwerkelijke opstanding des Heeren het geld weer begint te rollen... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
benza

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door benza »

Hoi,

Een paar vragen over het OV-chipkaart. Ik heb dit al gevraagd op het station in Zaandam maar de medewerker wist het antwoord niet (!)

Als ik een dal voordeel abonnement op een OV-Chipkaart hebt:

1. Kan ik nog papieren kaarten kopen met 40% korting?
Or moet ik verplicht reizen met in/uit checken met het OV-chipkaart met het korting?
2. Kan ik nog papieren kaarten kopen voor mijn medereizigers? (samenreiskorting). Stel bijvoorbeld dat mijn medereizigers geen OV-chipkaart hebben
3. Hoe zit het bij internationaal reizen?!? Als je bijvoorbeld naar Brussels wil, met korting op NS-kaart, je moet toch een papier kaart hebben?

Bedankt,
Ben
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Daniel »

benza schreef:1. Kan ik nog papieren kaarten kopen met 40% korting?
Or moet ik verplicht reizen met in/uit checken met het OV-chipkaart met het korting?
Je moet bij binnenlandse reizen verplicht in- en uitchecken.
2. Kan ik nog papieren kaarten kopen voor mijn medereizigers? (samenreiskorting). Stel bijvoorbeld dat mijn medereizigers geen OV-chipkaart hebben
Die mogen nog met een papieren kortingskaartje reizen, maar als die er niet meer zijn kunnen ze nog wel op de OV-chipkaart van samenreiskorting profiteren.
3. Hoe zit het bij internationaal reizen?!? Als je bijvoorbeld naar Brussels wil, met korting op NS-kaart, je moet toch een papier kaart hebben?
Je kunt dan een internationaal kaartje kopen met 40% korting op het Nederlandse traject. Wel je chipkaart meenemen zodat de HC kan controleren dat je recht op korting hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
benza

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door benza »

Bedankt voor je antwoord Daniel.
benza schreef:
1. Kan ik nog papieren kaarten kopen met 40% korting?
Or moet ik verplicht reizen met in/uit checken met het OV-chipkaart met het korting?

Je moet bij binnenlandse reizen verplicht in- en uitchecken
Ok maar stel dat ik koop een papier kaart voor Amsterdam-Eindhoven bijvoorbeld. In dit geval ga ik dus niet in/uit checken want ik heb een papier kaart. Kan ik dit kaart met korting kopen? en dan mijn ns business-card als proef meenemen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Daniel »

Vooralsnog kan je zo´n kaartje kopen (zolang er nog trajectkaarthouders zijn die een kortingskaartje moeten kunnen kopen), het mag alleen niet dus waarschijnlijk levert het je bij controle een boete op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
benza

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door benza »

Daniel schreef:Vooralsnog kan je zo´n kaartje kopen (zolang er nog trajectkaarthouders zijn die een kortingskaartje moeten kunnen kopen), het mag alleen niet dus waarschijnlijk levert het je bij controle een boete op.
Maar is het ergens geschreven dat het niet mag?
Want ik heb uiteraard al gekeken op de NS website, en ik zie nergens dat het verboden is.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Anne »

Zou maar eens beter bij NS kijken. Het is heel makkelijk te vinden onder de abonnementen. Zie hier en dan bij de derde vraag van onderen "Is dit abonnement ook geldig met papieren kortingkaartjes" staat duidelijk
Nee, dit abonnement is alleen geldig op een persoonlijke OV-chipkaart en door in- en uit te checken.
Duidelijker kan niet!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Suus »

En dat is zowel van toepassing voor de Dal Voordeel voor consumenten als voor een nieuwe NS Business Card met Dal Voordeel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
benza

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door benza »

avl schreef:Zou maar eens beter bij NS kijken. Het is heel makkelijk te vinden onder de abonnementen. Zie hier en dan bij de derde vraag van onderen "Is dit abonnement ook geldig met papieren kortingkaartjes" staat duidelijk
Nee, dit abonnement is alleen geldig op een persoonlijke OV-chipkaart en door in- en uit te checken.
Duidelijker kan niet!!
Ja ik heb dit gezien. Nochtans is het niet 100% waar, want er zijn wel uitzonderingen, zie hieronder bijvoorbeld.
Geldt er voor dit abonnement ook een incheckplicht bij een internationale treinreis?
Nee, in- en uitchecken met uw NS abonnement is namelijk niet mogelijk in het buitenland.

Hoe koopt u een internationaal vervoerbewijs?

Koop én print uw vervoerbewijs via nshispeed.nl Geef bij het boeken van de reis op de website aan met welk NS abonnement u reist op het Nederlandse traject. Deze print vormt in combinatie met uw geldige NS abonnement op uw OV-chipkaart een geldig vervoersbewijs voor uw grensoverschrijdende reis. Let op: ook in Nederland checkt u in dit geval NIET in en uit.
Of koop een papieren vervoerbewijs bij de kaartautomaat voor alléén het buitenlandse traject. Dit doet u door “NS traject gratis” te kiezen. Let op: dit kan alleen als u een abonnement heeft waarbij het Nederlandse traject is afgekocht, bijvoorbeeld Altijd Vrij.
Toch een paar nadelen met deze product. Geen zone meer voor metro/tram, verplicht in/uitchecken, geen dal voordeel abonnement meer (want ik moet blijkbaar een andere ov-chipkaart kopen en dus 50E extra betalen. Ok het is niet wel, maar toch).

Edit: prijs is 50E, niet 40E.

Bedankt voor jullie antwoorden.
Laatst gewijzigd door benza op di 06 mei 2014, 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door webguy »

Ligt ook een beetje aan je werkgever hoor - je mag gewoon met je trajectkaart in/uit checken en daar heeft de NS een oplossing voor. Op Mijn NS kan je dan aangeven of je reis prive of zakelijk was, wat vervolgens door je werkgever kan worden verwerkt in z'n administratie (en dus het prive deel ingehouden kan worden van je salaris).
benza

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door benza »

Klopt, maar het is natuurlijk duurder, want je reis wel op saldo i.p.v. een abonnement.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Freek »

Syntus heeft moeite alle reisdata door te sturen naar ovchipkaart.nl waardoor veel van mijn check outs missen in het overzicht. Declareren dus ook onmogelijk. Totale schade dit jaar doordat kosten niet gedeclareerd konden worden ligt nu al rond de 15 euro. :neg:
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door MdJ »

Syntus algemeen, of een speciale concessie?
Bij twijfel: gebruik beton.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door huibf »

Daniel schreef:....(zolang er nog trajectkaarthouders zijn die een kortingskaartje moeten kunnen kopen)...
mogen kopen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Daniel »

Nee moeten kunnen voor reizen buiten hun traject. Jouw verhaal ken ik nu wel, maar je mag er helemaal niet mee reizen middels in- en uitchecken buiten je traject.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten