Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
ik denk dat voor Oost de aanbesteding niet opnieuw kan. Daar is die bezwaarperiode al voorbij.
voor West is het wel mogelijk dat Veolia nog in hoger beroep gaat, maar of dit gehonoreerd gaat worden.
voor West is het wel mogelijk dat Veolia nog in hoger beroep gaat, maar of dit gehonoreerd gaat worden.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Nee, ook voor Oost is de definitieve gunning pas begin april verleend. Vanaf dat moment heeft Veolia zes weken om bij het CBb een procedure aan te spannen, alleen lijkt die nog kanslozer als die voor West.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Denk dat carrousel als keerpunt niet voor problemen gaat zorgen. op dit moment komen de bussen uit beide richtingen nagenoeg tegelijk op de halte. Eventuele wachttijd zal tot een minimum beperkt blijven en de verlenging tov gerardusplein kan dru-neutraalfogeltje schreef:Je zou Pastoor Poellplein, Cortenbachstraat, Gerardusplein kunnen doen en dan via Burg. Rietmanstraat en Lodderdijk weer naar Handel (lusroute), maar Hermes heeft die route juist geschrapt bij de 122 omdat die niet meer vriendelijk zou zijn voor bussen. Als Arriva vindt dat hun bussen dat toch kunnen (misschien midi-bussen die toch al minder ruimte nodig hebben, of is de overgang op de 158 nog steeds een eis? Dan valt de midi-bussen optie al af) dan zou je dat kunnen doen. Dan heb je en een overstap op de bussen naar Eindhoven en doet het Gerardusplein plein aan. Eindpunt bij het Carrousel is potentieel lastig als de 25 daar staat te wachten en de 121 moet laden en lossen. Die kan dan vervolgens niet meer weg omdat je de wachtende bus niet kunt inhalen. Dan moet je weer achteruit gaan rijden.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Tegelijk aankomen is geen probleem, wel als de ene nog een paar minuten moet wachten en eerst is.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
deze mogelijkheid zou als volgt opgelost kunnen worden. volgens dienstregeling geen/ 2 min wachttijd voor kering. bij wachten dit doen bij aankomsthalte. wanneer andere bus ook wil halteren omkeren en evt resterende tijd bij vertrekhalte (overkant) wachten. wanneer in het extreme geval hier ook nog een bus aankomt is de overlast beperkt tot een minimum (denk max 1 min).
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Die halte moet toch hoognodig opgeknapt worden, dus als men slim is word de halte dusdanig aangepast dat de bussen onafhankelijk van elkaar kunnen vertrekken.
🍉
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
De doorkoppeling met 158 is geen eis, maar commercieel juist interessant vanwege de rechtstreekse verbinding Gemert-Den Bosch. Verder is Arriva Brabant nooit erg gecharmeerd geweest van midi-bussen vanwege de capaciteitsproblemen in de spits. De huidige midi's zijn er destijds gekomen op verzoek van de Provincie.fogeltje schreef:Als Arriva vindt dat hun bussen dat toch kunnen (misschien midi-bussen die toch al minder ruimte nodig hebben, of is de overgang op de 158 nog steeds een eis? Dan valt de midi-bussen optie al af) dan zou je dat kunnen doen. Dan heb je en een overstap op de bussen naar Eindhoven en doet het Gerardusplein plein aan. Eindpunt bij het Carrousel is potentieel lastig als de 25 daar staat te wachten en de 121 moet laden en lossen. Die kan dan vervolgens niet meer weg omdat je de wachtende bus niet kunt inhalen. Dan moet je weer achteruit gaan rijden.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
laat het varen... eindpunt wordt Past Poellplein !
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
we shall see, daar is een wachttijd overigens ook niet handig om dezelfde reden.huibf schreef:laat het varen... eindpunt wordt Past Poellplein !
Iets anders. begint de tijd niet te dringen voor nieuw materieel? hoop niet dat we opnieuw met wrakken rondgereden worden, zoals bij de start van de huidige concessie
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Het grootste deel van het wagenpark mag gewoon blijven rijden in Brabant, dus dat is rond oktober/november misschien in een aantal wagens airco inbouwen en dan kunnen ze weer de weg op. Heb wel begrepen dat er qua nieuw materieel VDL Citea's komen te rijden en dat deze al in februari besteld zijn. Echt betrouwbaar is de bron niet (een chauffeur), maar gezien de recente vloot van Arriva in andere concessies liggen Citea's wel voor de hand.
🍉
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Jawel hoor, bij het Pastoor Poellplein kan men prima wegrijden als er een bus voor staat. Bij het Carrousel zit er juist een afscheiding tussen de gewone weg en de haltehaven (in ieder geval richting Beek en Donk).
"Een touringcar is geen bus"
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
@hainje
Er is nog niets besteld. Arriva heeft eerder laten weten dat het juist vervelend is dat ze geen bestelling kunnen plaatsen zolang Veolia nog procedeert. Of het Citea's worden is ook niet bekend, ik neem aan dat de keuze afhangt van specificaties en prijs.
Er is nog niets besteld. Arriva heeft eerder laten weten dat het juist vervelend is dat ze geen bestelling kunnen plaatsen zolang Veolia nog procedeert. Of het Citea's worden is ook niet bekend, ik neem aan dat de keuze afhangt van specificaties en prijs.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Citea's zijn de opvolger van de Ambassador, en als die blijft rijden dan lijkt me dat je wel schaalvoordelen qua onderhoud kunt behalen als je nu Citea's besteld, veel onderdelen zullen uitwisselbaar zijn. Maar het is zeker lastig dat nog niet besteld kan worden zolang de bezwaartermijn loopt.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Het is een nieuwe aanbesteding en het argument dat je al VDL-bussen hebt mag je daarbij niet als criterium stellen omdat je daarmee andere aanbieders in feite min of meer uitsluit. Als je zoiets wil moet je een raamcontract aanbesteden voor bijv. maximaal 500 bussen over bijv. 10 jaar, waarvan je steeds een deel kunt afroepen als je nieuwe bussen nodig hebt.
Wel is de Citea door de afschaffing van de rode diesel door zijn lage brandstofgebruik een goede kanshebber. Veel chauffeurs bijv. in Dusseldorf klagen alleen over de slechte trekkracht van de Citea..
Wel is de Citea door de afschaffing van de rode diesel door zijn lage brandstofgebruik een goede kanshebber. Veel chauffeurs bijv. in Dusseldorf klagen alleen over de slechte trekkracht van de Citea..
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Arriva mag toch zelf weten of ze meer VDL-bussen bestellen omdat het handiger is voor onderhoud?
"Een touringcar is geen bus"
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Particuliere bedrijven zijn verplicht om aan te besteden bij inkoop t.b.v. opdrachten die geheel of voor een substantieel deel worden gefinancierd met overheidsgeld. Dat geldt dus ook voor Arriva.fogeltje schreef:Arriva mag toch zelf weten of ze meer VDL-bussen bestellen omdat het handiger is voor onderhoud?
Verder zijn inkopers bij de meeste grotere bedrijven op basis van interne regels verplicht om opdrachten boven een bepaald bedrag altijd aan te besteden. Dat is wereldwijd normale praktijk.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 06 mei 2014, 19:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Chauffeurs hebben altijd wat te klagen over nieuwe bussen. Als je acht tot tien jaar in dezelfde auto hebt gereden moet je ook wennen aan nieuwe bussen.Frans F schreef:Veel chauffeurs bijv. in Dusseldorf klagen alleen over de slechte trekkracht van de Citea..
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Dan is die aanbesteding voor het wagenpark ook maar een wassen neus, want vertel mij eens waarom Veolia altijd heel erg trouw was aan Volvo en er in Groningen (stad) al jaren met Mercedes gereden wordt?Frans F schreef:Particuliere bedrijven zijn verplicht om aan te besteden bij inkoop t.b.v. opdrachten die geheel of voor een substantieel deel worden gefinancierd met overheidsgeld. Dat geldt dus ook voor Arriva.
🍉
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Veolia rijdt in Brabant ongeveer de helft met VDL en ongeveer de helft met Volvo. Dus zeker geen eenheidsworst.
Arriva rijdt in Brabant in de streek met VDL, in de stad met een mix van VDL en Mercedes. Ook geen eenheidsworst.
Gezien de omvang van de Brabantse concessies is het (ook als het niet verplicht was) sowieso verstandig om aan te besteden want dat kan je gezien de aantallen bussen een flinke bak met geld schelen. Het kan zelfs zijn dat Arriva uiteindelijk verschillende leveranciers selecteert voor stadsbussen, streekbussen en gelede bussen.
Het argument dat je al bussen van dezelfde leverancier hebt speelt minder een rol mits het maar geen al te grote versnippering wordt. Als je die redenering namelijk volgt zou je nooit meer van leverancier kunnen wisselen.
Arriva rijdt in Brabant in de streek met VDL, in de stad met een mix van VDL en Mercedes. Ook geen eenheidsworst.
Gezien de omvang van de Brabantse concessies is het (ook als het niet verplicht was) sowieso verstandig om aan te besteden want dat kan je gezien de aantallen bussen een flinke bak met geld schelen. Het kan zelfs zijn dat Arriva uiteindelijk verschillende leveranciers selecteert voor stadsbussen, streekbussen en gelede bussen.
Het argument dat je al bussen van dezelfde leverancier hebt speelt minder een rol mits het maar geen al te grote versnippering wordt. Als je die redenering namelijk volgt zou je nooit meer van leverancier kunnen wisselen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
@Hainje: Je kunt die aanbestedingen natuurlijk ook wel een beetje sturen door naar eigenschappen te vragen die sommige fabrikanten simpelweg niet kunnen leveren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Nog makkelijker voor het onderhoud is om Amoplant Ambassadors te bestellen. Alleen weet ik niet of die aan de Euro-6 norm voldoen.fogeltje schreef:Citea's zijn de opvolger van de Ambassador, en als die blijft rijden dan lijkt me dat je wel schaalvoordelen qua onderhoud kunt behalen als je nu Citea's besteld, veel onderdelen zullen uitwisselbaar zijn. Maar het is zeker lastig dat nog niet besteld kan worden zolang de bezwaartermijn loopt.
Daarom,anders waren er in de IJsselmond ook geen Iveco bussen gekomen. Het nadeel van Citea materieel is dat ze niet geschikt zijn voor Brabantliner ( en evt. lijn 101,152,160).Terwijl de Volvo LE 8900 en Iveco Crossway prima geschikt zijn voor streeklijnen vanwege hun laagvloerse instap.Frans F schreef:Veolia rijdt in Brabant ongeveer de helft met VDL en ongeveer de helft met Volvo. Dus zeker geen eenheidsworst.
Arriva rijdt in Brabant in de streek met VDL, in de stad met een mix van VDL en Mercedes. Ook geen eenheidsworst.
Gezien de omvang van de Brabantse concessies is het (ook als het niet verplicht was) sowieso verstandig om aan te besteden want dat kan je gezien de aantallen bussen een flinke bak met geld schelen. Het kan zelfs zijn dat Arriva uiteindelijk verschillende leveranciers selecteert voor stadsbussen, streekbussen en gelede bussen.
Het argument dat je al bussen van dezelfde leverancier hebt speelt minder een rol mits het maar geen al te grote versnippering wordt. Als je die redenering namelijk volgt zou je nooit meer van leverancier kunnen wisselen.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Beetje vreemd. Citea heeft ook gewoon een lage vloer dus wat dat betreft geen maar dan ook geen verschil
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik ben nog nooit een Citea tegengekomen met een hoge instap en het type wordt ook in alle populaire modelletjes geleverd: stadsbus, streekbus, verlengde streekbus en gelede bus. Indien gewenst kan je er ook gewoon 100 km/u mee, ze zijn geschikt voor de snelweg en in elke kleur van de regenboog te verkrijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Van verschillende chauffeurs krijg ik steeds andere informatie. Van Iveco streekbussen tot Volvo bussen, het is dus afwachten welke bussen er komen te rijden. Ik mag hopen dat het een keer geen VDL product komt. Maar de matige kwaliteit van de huidige bussen die in West-Brabant rijden is dramatisch te noemen. Met tape aan elkaar geplakt en sommige bussen staan meer bij de garage dan op de weg.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Het blijft denk ik toch een kwestie van afwachten, ik hoorde namelijk dat ze weer voor VDL gingen, eveneens van een chauffeur, dus het wordt een kwestie van afwachten, want volgens mij is ook nog niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is met de huidige 8200, want ze kunnen met die wagens zoveel kanten op.
Ik hoop persoonlijk dat ze wel verschillend materieel gaan kopen, om toch een beetje afwisseling te houden, voor het bedrijf is dit wellicht oninteressant maar voor de busfans is dit natuurlijk wel leuk.
in hoop persoonlijk dat ze kiezen voor de Citea's, zien er mooi strak uit en het past nog enigszins bij de bussen die ze nu hebben (de 8200). Wat betreft de HOV lijnen weet ik niet precies wat de eisen zijn maar een Mercedes Benz Intergro zou natuurlijk wel erg mooi zijn, maar de vraag is of dat efficiënt is maar dat hangt uiteraard af van de dienstregeling.
Helaas zit er op dit moment niet erg veel vaart in, dus het blijft even afwachten, wel is te hopen dat de concessie begint december kan starten.
Ik hoop persoonlijk dat ze wel verschillend materieel gaan kopen, om toch een beetje afwisseling te houden, voor het bedrijf is dit wellicht oninteressant maar voor de busfans is dit natuurlijk wel leuk.
in hoop persoonlijk dat ze kiezen voor de Citea's, zien er mooi strak uit en het past nog enigszins bij de bussen die ze nu hebben (de 8200). Wat betreft de HOV lijnen weet ik niet precies wat de eisen zijn maar een Mercedes Benz Intergro zou natuurlijk wel erg mooi zijn, maar de vraag is of dat efficiënt is maar dat hangt uiteraard af van de dienstregeling.
Helaas zit er op dit moment niet erg veel vaart in, dus het blijft even afwachten, wel is te hopen dat de concessie begint december kan starten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten