Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door Thom91 »

Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Door een storing rijden er geen treinen in een deel van Noord-Holland. Dat komt volgens een woordvoerder van de NS door een telefoniestoring in Alkmaar.

De beveiligde telefoonverbinding tussen de treindienstleider en de machinist ligt eruit. Die verbinding moet het doen voor het geven van veiligheidsinstructies

Bron en meer

Storing GSM-R dus, en titel is misleidend want heel Noord-Holland boven Amsterdam ligt plat..
Komt wel goed schatje.
Rickingsh

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door Rickingsh »

Ik vraag me af of er überhaubt wel genoeg treinvervangend vervoer valt op te trommelen voor een storing van deze omvang. Diverse touringsbedrijven zullen hiervoor hun garage's moeten leegtrekken lijkt mij zo, áls er al wat wordt geregeld. NS is er naar mijn ervaringen namelijk ook niet vies van hun reizigers voor lange tijd weg te laten kolen op de stations :')
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door Wubbo »

Gaat (of ging) inderdaad om een GSMR-storing op post Alkmaar, waardoor treindienstleider en machinist geen contact meer met elkaar hadden. Post Alkmaar bedient alles vanaf Lisse en Zaandam (en alles wat daar tussen ligt).

Als ik zo naar de vertrektijden kijk rijdt er inmiddels mondjesmaat weer wat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door Daniel »

Verkeersinformatie op de radio had het in elk geval over zeer beperkt treinverkeer rond Alkmaar en Haarlem. Zaandam - Hoorn - Enkhuizen eerder opgestart dan?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door Thom91 »

Wellicht overgenomen door post Amsterdam.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door AppleMoose »

Rickingsh schreef:Ik vraag me af of er überhaubt wel genoeg treinvervangend vervoer valt op te trommelen voor een storing van deze omvang. Diverse touringsbedrijven zullen hiervoor hun garage's moeten leegtrekken lijkt mij zo, áls er al wat wordt geregeld. NS is er naar mijn ervaringen namelijk ook niet vies van hun reizigers voor lange tijd weg te laten kolen op de stations :')
Een storing van deze omvang valt gewoon niet te verbussen.
Als je NS wil bashen, doe het dan wanneer de fout duidelijk bij hen ligt en echt sprake is van onwil om het op te lossen. Dit is gewoon overmacht.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door CamilleKreemers »

in de nieuwe concessie MOETEN ze vervangend vervoer regelen binnen een uur. Ben benieuwd of dat in deze situatie mogelijk is.

Als in Onnen in de spits iemand voor de trein springt is er niet eens veel reservematerieel over om ook nog de trein te kunnen opvangen als vervoer. Paar jaar terug moest Qbuzz dat maar oplossen van de NS.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door Jef400 »

Thom91 schreef:Wellicht overgenomen door post Amsterdam.
Al is het wel zo dat de s3300 eruit gegooid is, en dat de s4500 overal stopt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door Hainje »

CamilleKreemers schreef:in de nieuwe concessie MOETEN ze vervangend vervoer regelen binnen een uur. Ben benieuwd of dat in deze situatie mogelijk is.
Zal zo'n vaart niet lopen, je kunt niet verwachten van de NS dat zij een hele vloot bussen en chauffeurs achter de hand hebben staan. Er zullen dus in de concessieovereenkomst altijd wel uitzonderingen opgenomen zijn waardoor er geen bussen ingezet hoeven worden. Een situatie als deze zou een mooi voorbeeld zijn.
🍉
benza

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door benza »

Ronaldussen schreef:
Rickingsh schreef:Ik vraag me af of er überhaubt wel genoeg treinvervangend vervoer valt op te trommelen voor een storing van deze omvang. Diverse touringsbedrijven zullen hiervoor hun garage's moeten leegtrekken lijkt mij zo, áls er al wat wordt geregeld. NS is er naar mijn ervaringen namelijk ook niet vies van hun reizigers voor lange tijd weg te laten kolen op de stations :')
Een storing van deze omvang valt gewoon niet te verbussen.
Als je NS wil bashen, doe het dan wanneer de fout duidelijk bij hen ligt en echt sprake is van onwil om het op te lossen. Dit is gewoon overmacht.
Nochtans is het jammer dat wij geen compensatie krijgen. In Belgie geven zij soms in dit geval sorry-passen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door Suus »

Geld terug bij Vertraging is gewoon van toepassing, of is dat nog geen compensatie genoeg?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door Frans F »

Zijn er nog mensen die van die Geld terug bij Vertraging gebruik maken?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door Suus »

Ja.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door Stefan »

Vaak zat... :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
VIRM
Berichten: 7595
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door VIRM »

Wellicht valt het nog mee doordat de schoolvakanties nog in volle gang zijn?

En wie weet heeft Connexxion hier ook nog wat aan verdiend. :) Bij de storm in november werden er er allemaal extra buschauffeurs en bussen opgetrommeld op bijvoorbeeld de 395 en de 392 en/of 394.
Beul van de blindegeleidelijn
benza

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door benza »

Bee schreef:Geld terug bij Vertraging is gewoon van toepassing, of is dat nog geen compensatie genoeg?
Ja en nee. NS zegt vaak "het is overmacht sorry". Hier is het gewoon een technische storing bij Pro-Rail. Ik zie geen overmacht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef:Wellicht valt het nog mee doordat de schoolvakanties nog in volle gang zijn?
Hoe kunnen de schoolvakanties nog in volle gang zijn als de meivakantie duurde van 26 apr 2014 t/m 5 mei 2014? :?:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door Geert »

benza schreef:
Bee schreef:Geld terug bij Vertraging is gewoon van toepassing, of is dat nog geen compensatie genoeg?
Ja en nee. NS zegt vaak "het is overmacht sorry". Hier is het gewoon een technische storing bij Pro-Rail. Ik zie geen overmacht.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een GtbV-verzoek geweigerd is vanwege overmacht. Heb je reden om aan te nemen dat dat nu het geval is?

Overigens was er bij Den Haag vanmorgen ook een GSM-R-storing aldus nu.nl... http://www.nu.nl/binnenland/3769399/bep ... traal.html Gaat lekker bij ProRail, morgen Utrecht plat? :')
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door reisthijs »

Volgens de GtbV-voorwaarden is er sprake van overmacht als een storing "landelijke uitstraling" heeft. Dat is hier niet het geval.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
benza

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door benza »

Ik ga cc het laatste keer dat ik had dit geprobeerd. Het was geweigerd. Het zijn kleine bedragen dus het maakt niet zoveel uit.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door waldo79 »

Je kunt in elk geval niet volhouden dat je toch wel niks terug zult krijgen, benza :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door Suus »

Tenzij het te compenseren bedrag niet boven de drempelwaarde van €2,20 uitkomt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door Michael »

reisthijs schreef:
VIRM schreef:Wellicht valt het nog mee doordat de schoolvakanties nog in volle gang zijn?
Hoe kunnen de schoolvakanties nog in volle gang zijn als de meivakantie duurde van 26 apr 2014 t/m 5 mei 2014? :?:
Basisscholen en voortgezet onderwijs hebben nog gewoon vakantie. Althans. Hier in Brabant in ieder geval wel. MBO moet al wel naar school.
benza

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door benza »

Geert schreef:
benza schreef:
Bee schreef:Geld terug bij Vertraging is gewoon van toepassing, of is dat nog geen compensatie genoeg?
Ja en nee. NS zegt vaak "het is overmacht sorry". Hier is het gewoon een technische storing bij Pro-Rail. Ik zie geen overmacht.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een GtbV-verzoek geweigerd is vanwege overmacht. Heb je reden om aan te nemen dat dat nu het geval is?
In dit geval:
1. Niet in/uit gecheckt want ik heb voor een andere vervoer middel gekozen
2. In het bezit van een traject-vrij abonnement
3. Volgens NS:
Wanneer kan ik géén Geld terug bij vertraging aanvragen?
Als uw reisrecht (bijvoorbeeld een abonnement) op een OV-chipkaart staat en u niet heeft ingecheckt en uitgecheckt.
Nogmaals maakt het niet zo veel uit, het zijn kleine bedragen. 1/25 van het abonnement is toch iets :)
Maandabonnement
Maandtrajectabonnement/Grensabonnement 1/50 deel 1/25 deel
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen treinverkeer van en naar station Alkmaar

Bericht door Thom91 »

Niet zo verstandig dan dat je niet bent ingecheckt, overigens kan je wel proberen die kosten van het andere vervoersmiddel alsnog te claimen via een overzicht + begeleidende brief.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten