Korte vragen #7

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #7

Bericht door dylanwild94 »

Ja ik eet en drink ook gewoon in de het ov. Nooit ergens veel gezeur mee gehad.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Suus »

Een open pak frites met vettige saus wordt niet echt gewaardeerd door de chauffeur of chauffeuse. Ik heb reizigers het zien proberen en weer naar buiten gestuurd zien worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #7

Bericht door Ronald »

Eerder had je altijd "geen friet en ijs"-stickers in de bussen. Maar bij Connexxion is het volgens de huisregels "niet eten en drinken" in de bus.
Tussen twee haakjes: zijn die snoepautomaten nog aanwezig in de bussen van Connexxion rond Amsterdam?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Suus »

Ik weet niet of ze er nog zijn, maar ze zijn maar heel kort gebruikt geweest nadat bleek dat de chocolade erin weg smolt in de zomer :lol:

De bussen in Amstelland hebben namelijk geen getinte ramen, in tegenstelling tot in veel andere regio's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #7

Bericht door Ronald »

Ja, en chocolade eten in de bus is ook garantie voor een onregelmatig nieuw patroontje in de bekleding :X
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #7

Bericht door Meltrain »

dylanwild94 schreef:Ja en hebben ook nog een dubbele achter as als het goed is. Zijn dus 15meter lang.
Volgens Wikipedia zijn er 12 Volvo 8900's (7781 - 7792) van 13 meter.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen #7

Bericht door Stefan »

Klopt helemaal. Ze zijn bijna gelijk aan de ZHN Volvo's, er ligt alleen een Euro 6 motor in en het dashboard (en nog wat andere kleine dingetjes) zijn aangepast/verbeterd. Heb er zelf nog niet mee gereden, maar als ik het zo hoor is het eigenlijk de verbeterde versie van de 'oude' serie. :) Overigens zijn er nog 2 Integro's gebleven als technisch reserve (sowieso de 6143, de ander weet ik zo gauw niet uit m'n hoofd).
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #7

Bericht door dylanwild94 »

Meltrain schreef:
dylanwild94 schreef:Ja en hebben ook nog een dubbele achter as als het goed is. Zijn dus 15meter lang.
Volgens Wikipedia zijn er 12 Volvo 8900's (7781 - 7792) van 13 meter.
ja klopt maar ik dacht dat ze van zhn afkwamen en daar is de 777* serie en hoger tedem assers (15 mtr)
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #7

Bericht door Hainje »

Stel: ik rij net over een spoorwegovergang en als ik halverwege deze overweg ben, dan laat de AHOB-installatie geluidssignalen horen om te waarschuwen voor een trein. Hoe lang heb ik doorgaans dan nog de tijd om de overweg te verlaten? Er vanuit gaande dat de trein 140km/u rijdt.
🍉
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #7

Bericht door Thom91 »

Hoe lang is de overweg, hoe veel afstand moet jij nog afleggen tot het eind?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Geert »

Volgens mij zit er minimaal 30 seconden tussen de eerste aankondiging en de passage van de trein, gebaseerd op de baanvaksnelheid.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Suus »

Ik weet niet precies wat de streefwaarden zijn in Nederland, maar ik weet wel dat de ontruimingstijd van overwegen in Nederland fors korter is dan in de omringende landen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #7

Bericht door dennistd »

Geert schreef:Volgens mij zit er minimaal 30 seconden tussen de eerste aankondiging en de passage van de trein, gebaseerd op de baanvaksnelheid.
Ik denk dat het eerder 15 seconden is.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen #7

Bericht door Karl »

Als je dan te voet zo'n 4km/h aflegt, dan kan je net zestien meter afleggen. Ik kan me dat niet voorstellen.
Het is een spectrum.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen #7

Bericht door Klaasje »

De ontruimingstijd wordt per plek berekend op basis van de situatie ter plaatse. Deze hangt onder andere af van de typen verkeer die van de overweg gebruik maken, de snelheden daarvan en de lengte van de oversteek van dit verkeer. Over het algemeen is de tijd tussen het gaan van de bellen en het passeren van de trein het kortst op enkelsporige overwegen waarbij alleen een voetpad onder een rechte hoek het spoor kruist en de bomen zo dicht mogelijk op het spoor staat. Maar ook in die gevallen duurt het echt nog wel minstens 20 seconden voor de trein op de overweg is.

Bij overwegen van drie of meer sporen vlak bij een station ligt is de tijd tussen het gaan van de bellen en de passage van de overweg veel langer. Logisch want de 'ontruimingstijd' is langer doordat de oversteek langer is en daarnaast zal een stoppende trein eerst nog het vertrekproces moeten inzetten voor die gaat rijden. Het laat zich raden dat dit laatste bij elkaar opgeteld erg lang duurt. Tel daarbij op dat hier vaak ook veel fietsers en voetgangers komen en je hebt door dat dat wel eens mis gaat. Daarom zijn dit soort overwegen erg ongewenst en mag wat mij betreft het maximale gedaan worden om lang dichtliggen te voorkomen. Eigenlijk vind ik dus ook dat het vertrekproces van de trein al gestart MOET worden voordat het sein veilig is omwille van de overwegveiligheid maar de regelgeving is nu eenmaal anders.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Mikos »

dennistd schreef:
Geert schreef:Volgens mij zit er minimaal 30 seconden tussen de eerste aankondiging en de passage van de trein, gebaseerd op de baanvaksnelheid.
Ik denk dat het eerder 15 seconden is.
Het juiste antwoord moet zijn: 25 seconden. Een trein zal niet eerder dan 25 seconden na de eerste aankondiging een overweg passeren. :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #7

Bericht door Ardan »

En aanvullend: Na het aanmelden bij een overweg gaan de bellen 5 seconden rinkelen, en dan sluiten de bomen in 7 seconden. 12 seconden na het aanmelden is de overweg dus gesloten.
Ik doe ook maar wat
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen #7

Bericht door Klaasje »

Op een weg waar 80 km/h gereden wordt gaat de hele boel een stuk eerder aan dan binnen de bebouwde kom. Reactietijd+remweg spelen immers ook nog een rol.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #7

Bericht door dylanwild94 »

Klaasje schreef: Bij overwegen van drie of meer sporen vlak bij een station ligt is de tijd tussen het gaan van de bellen en de passage van de overweg veel langer. Logisch want de 'ontruimingstijd' is langer doordat de oversteek langer is en daarnaast zal een stoppende trein eerst nog het vertrekproces moeten inzetten voor die gaat rijden. Het laat zich raden dat dit laatste bij elkaar opgeteld erg lang duurt. Tel daarbij op dat hier vaak ook veel fietsers en voetgangers komen en je hebt door dat dat wel eens mis gaat. Daarom zijn dit soort overwegen erg ongewenst en mag wat mij betreft het maximale gedaan worden om lang dichtliggen te voorkomen. Eigenlijk vind ik dus ook dat het vertrekproces van de trein al gestart MOET worden voordat het sein veilig is omwille van de overwegveiligheid maar de regelgeving is nu eenmaal anders.
helemaal mee eens want bij de overgang waar ook auto's passeren na Mss gaan de bomen al dicht als de trein naar hoek van Holland nog moet aankomen op Mss.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
casper_rzb
Berichten: 368
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 10:03
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door casper_rzb »

Dat is echt niet handig want ze gaan zeker 60 seconden (en/of langer) van te voren dicht dus als je naar Maassluis west of Hoek van Holland Haven wilt heb je dan mooi je trein gemist.
video`s van mij en forumlid Dylanwild94 zijn te zien op OV Rozenburg
Elke doordeweekse dag wel te vinden in de 101/103/105/115
Op al mijn foto`s zit copyright.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen #7

Bericht door Stefan »

Dan moet je er maar voor zorgen dat je méér dan een minuut van te voren op 't station bent....
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #7

Bericht door dylanwild94 »

Dat wordt in het ergste geval dus 20 min van te voren op het station als je vanaf rozenburg komt.
Laatst gewijzigd door dylanwild94 op wo 07 mei 2014, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Korte vragen #7

Bericht door Jef400 »

Ja, en? Ik vind het een beetje spijkers op laag water zoeken eerlijk gezegd. Ik pak meestal een bus eerder, dan ben ik ook zo lang onderweg. Vertrektijden zijn nog altijd bij benadering
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen #7

Bericht door Stefan »

Precies, dat is exact wat ik bedoel... Zo kun je wel bezig blijven.... :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
casper_rzb
Berichten: 368
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 10:03
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door casper_rzb »

JeffreyMeijer schreef:Ja, en? Ik vind het een beetje spijkers op laag water zoeken eerlijk gezegd. Ik pak meestal een bus eerder, dan ben ik ook zo lang onderweg. Vertrektijden zijn nog altijd bij benadering
Vanaf de pont maassluis haal je dat lopend niet.
Dus ik heb het zelf wel eens gehad wil je naar het peron...
net voor je neus gaan de spoorbomen dicht en ik ben zelfs wezen rennen.
video`s van mij en forumlid Dylanwild94 zijn te zien op OV Rozenburg
Elke doordeweekse dag wel te vinden in de 101/103/105/115
Op al mijn foto`s zit copyright.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten