Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Zoals beloofd, de 4301 aan het verlengsnoer...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matti93 »

Het zou me toch niets verbazen als dat snoer voor monitoring oid is, door de streep op de trottoirband precies ter hoogte van het wiel van de bus (helaas geen foto), denk ik dat er in ieder geval iets met inductie is gedaan...
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

De bestemmingen op de bussen lijken bij de stadslijnen toch beter ingedeeld dan bij de streeklijnen. Waarschijnlijk komt dat omdat de bestemmingen van de streeklijnen nog ingedeeld zijn op de manier zonder kleurendisplay. Veel streeklijnen met kleurendisplay zien er vreemd uit. Waarschijnlijk gaan ze dit nog wel aanpassen.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Ze waren in de 4301 ook iets met een proffessionele camera aan het doen. Wellicht dat daar de voeding voor was?
Afbeelding
Blijft desalniettemin vervelend dat het na 6 maanden nog steeds niet naar behoren werkt.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tjekken »

wouter15 schreef:Ik kwam op de website van het ROCOV Utrecht het volgende tegen: http://www.rocovutrecht.nl/download/adviezen/94. Een advies over het geactualiseerde vervoersplan van Qbuzz. Heeft iemand dat vervoersplan toevallig ook ergens op internet ontdekt?
Ik heb Qbuzz (U-OV) gemaild of ze mij het document willen toesturen. Zal het laten weten als ik het heb!
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

wouter15 schreef:Ik kwam op de website van het ROCOV Utrecht het volgende tegen: http://www.rocovutrecht.nl/download/adviezen/94. Een advies over het geactualiseerde vervoersplan van Qbuzz. Heeft iemand dat vervoersplan toevallig ook ergens op internet ontdekt?
Vind die lijn 28 nu juist net zo fijn werken. Lekker frequent riijdend en niet met onduidelijke routevarianten. Dat de wegbeheerder z'n verkeerslichten hondsberoerd afstelt, is een groter probleem.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Z2N »

Busfoto.nl schreef:Ze waren in de 4301 ook iets met een proffessionele camera aan het doen. Wellicht dat daar de voeding voor was?
Afbeelding
Dat lijkt mij ook de reden dat de halte van lijn 2 afgezet is met afzetlint op de foto.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

Ben benieuwd wat voor een varianten men dan in gedachte heeft als er ritten beginnen op de oudenoord? Koppeling aan de korte ritten van lijn 6?. Lijkt mij geen verstandig plan om nog meer lijnnummers in te stellen, echter is de huidige dienstuitvoering niet optimaal. Kunnen ze de huidige DBG niet een tijdje Door laten rijden? Kan de frequentie wat omlaag. Elke 10 min vleuten - de uithof en elke 10 min de meern - rijnsweerd.
Ov liefhebber, reizen.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

donny2290 schreef:Ben benieuwd wat voor een varianten men dan in gedachte heeft als er ritten beginnen op de oudenoord? Koppeling aan de korte ritten van lijn 6?. Lijkt mij geen verstandig plan om nog meer lijnnummers in te stellen, echter is de huidige dienstuitvoering niet optimaal. Kunnen ze de huidige DBG niet een tijdje Door laten rijden? Kan de frequentie wat omlaag. Elke 10 min vleuten - de uithof en elke 10 min de meern - rijnsweerd.
Tja eigenlijk is geen enkele diensuitvoering optimaal voor iedereen, mensen waren het 1ne gewend voor een lange tijd.
Ik kan me dus voorstellen dat het voor sommige mensen dingen veranderen, en dat zal voor de 1ne positief zijn en de ander minder.
En inderdaad nog meer lijnnummers gaan gebruiken lijkt me ook niet handig, ik zie nu door de bomen het bos al niet meer.
Wat ik ook bij gvu altijd handig vond geen rare a,b,c varianten van 1 lijn, de bus rijd gewoon 1 route en daarmee klaar.
Je moet nu gewoon op de papieren kaart kijken of je niet toevallig een andere versie heb, want je zal maar instappen en dan rijd die ineens een stuk een andere route.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Mwoh, het GVU had dan wel geen varianten van een lijn maar of het nu duidelijk was dat in de spits lijn 213 lijn 13 verving was ook de vraag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

https://ovaub.nl/voertuig/QBUZZ:4429

Waar 4429 staat een wagennummer van U-OV invullen en je weet waar de bus is :D

Weet niet of het al bekend was maar kwam hier net achter. En dat vond ik wel leuk om te delen :)
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

De vermindering van het aantal lijnnummers vond ik nou juist zou fijn aan U-OV. Zelfs ik vond het op een gegeven moment lastig of ik nou lijn 12, 12s, 13, 212, 40, 41, 43, 213 of 241 moest pakken....

Maar ja, de geadresseerde vervoerskundige bij Qbuzz is dezelfde als die van GVU vroeger. Heeft wel weer als groot voordeel dat oude kennis behouden is gebleven.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Ik kwam dit nog tegen in de nieuwsbrief van OVPro.

http://www.ovpro.nl/bus/2014/05/05/euro ... -327799601

Nog een geluk voor Qbuzz dat de bestickering tijdelijk was.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Het huidige voorstel voor lijn 28 is:
- in daluren zoals nu
- in ochtendspitsrichting:
-- 28 - 8x - Vleuten - Centraal - Rijnsweerd Zuid
-- 28 - 4x - De Meern Oost - Centraal
--128 -4x - Centraal - De Uithof P+R
--228 -4x - Nijenoord- Neude - De Uithof P+R

En in middagspits andersom. Vrij weinig bussen dus van Centraal naar De Uithof. Men blijft pushen om mensen van de 12 gebruik te laten maken. Op het drukste uur zijn er momenteel nog 120 chipkaartreizigers (reizigers zonder chipkaart niet meegerekend (zoals alle QB-pashouders) die "illegaal" in de 28 van CS naar Uithof reizen.

In Rijnsweerd Noord en Zuid kan nog altijd worden overgestapt op de volgende lijnen met die samen 34x per uur naar De Uithof rijden:
- 30 (4x)
- 31 (4x)
- 32 (4x)
- 71 (4x)
- 72 (4x)
- 242 (2x)
- 281 (4x)
- 283 (4x)
- 287 (4x)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Busfoto.nl op wo 07 mei 2014, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Lijkt ineens hard te gaan met de kleurenfilms, of ik kom ze nu gewoon zelf vaker tegen: 4447 is ook voorzien.

Verder rond 16.40 uur de 4207 op lijn 28 ri. De Uithof. Die rit ben ik de laatste tijd doorgaans met een normale gelede tegengekomen, kennelijk is de inzet van de DGBs op 28 dus op afroep van de perronopzichters.

@Busfoto.nl: Bij Rijnsweerd Zuid kan je toch niet echt handig keren? Het idee vindt ik wel een goeie, maar als je met al die bussen alsnog naar het AZU moet rijden om te keren kan je ze net zo goed doortrekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Daniel schreef: @Busfoto.nl: Bij Rijnsweerd Zuid kan je toch niet echt handig keren? Het idee vindt ik wel een goeie, maar als je met al die bussen alsnog naar het AZU moet rijden om te keren kan je ze net zo goed doortrekken.
Ik zneem aan dat die bussen net zoals de 28"k" nu rechtsafrechtsaf Sorbonnelaan, Weg tot de Wetenschap gaan. Hoeveel tijd/bussen dit scheelt ten opzichte van doorrijden naar De Uithof weet ik niet.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

Busfoto.nl schreef:Het huidige voorstel voor lijn 28 is:
- in daluren zoals nu
- in ochtendspitsrichting:
-- 28 - 8x - Vleuten - Centraal - Rijnsweerd Zuid
-- 28 - 4x - De Meern Oost - Centraal
--128 -4x - Centraal - De Uithof P+R
--228 -4x - Nijenoord- Neude - De Uithof P+R

En in middagspits andersom. Vrij weinig bussen dus van Centraal naar De Uithof. Men blijft pushen om mensen van de 12 gebruik te laten maken. Op het drukste uur zijn er momenteel nog 120 chipkaartreizigers (reizigers zonder chipkaart niet meegerekend (zoals alle QB-pashouders) die "illegaal" in de 28 van CS naar Uithof reizen.
Wat is eigenlijk je bron hiervan?
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 07 mei 2014, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Wat ik me trouwens afvraag: als je geen reizigers van CS naar De Uithof in de 28 wilt hebben, waarom laat je dan alsnog een 128 CS - De Uithof rijden. Gezien de frequentie en verdeling over het uur ook nog goed moet blijven komt het uiteindelijk neer op alsnog 4x/uur Vleuten - De Uithof rijden.
Dan lijkt het mij een beter plan om juist 8x/uur van het Nijenoord naar De Uithof te rijden, het gaat immers vooral om de verbinding Binnenstad - Uithof wat de functie van lijn (2)28 is.

Tussen het CS en de binnenstad rijden nog zat andere lijnen, daar heb je de 28 niet voor nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Karl »

En RIjnsweerd?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Daar gaan nog 8 ritten per uur vanuit Vleuten heen. Ik mag toch aannemen dat de reizigersvraag voor de huidige 16 ritten tussen CS en Rijnsweerd niet volledig bestaat uit de instappers op het CS. En vanuit de binnenstad gaat de frequentie daarheen niet omlaag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

wouter15 schreef:

Wat is eigenlijk je bron hiervan?
Interpretatie van de brief met een aanvullende vraag aan iemand.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Etienne »

Ik snap het verband niet dat er lijn 228 van/naar het Nijenoord moet komen om vervolgens via het Neude richting De Uithof te gaan rijden. Het aandeel lokaal vervoer op de korte ritten van lijn 6 is beperkt, het zijn met name studenten die van/naar de HU-locaties Oudenoord en Nijenoord reizen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat is volgens mij helemaal niet de bedoeling... het gaat om een lijn 228 die van de Binnenstad naar De Uithof rijdt (zodat gebruik vanaf het station ontmoedigt wordt maar de frequentie vanuit de binnenstad wel op pijl blijft).
In de binnenstad kan je nergens keren, dus in dat opzicht is het Nijenoord een handig startpunt. Ookal gezien de richtingen waarin het vervoer nodig is, want die maken het mogelijk om de boel omlooptechnisch aan de korte ritten van lijn 6 vast te knopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Interessante ontwikkeling. Het lijkt me inderdaad verstandiger in de spits geen bus CS - Uithof meer te laten rijden, maar 8 keer per uur Nijnenoord - Uithof en 8 keer per uur Vleuten - CS - Rijnsweerd. Dan blijft er in de spits zowel 8 keer per uur een verbinding Binnenstad - Uithof als 8 keer per uur een verbinding CS - Rijnsweerd.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Opvallend. Na al die maanden nog de 4103 met versie 0 op de displays.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten