Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

Zugführer schreef:Interessante ontwikkeling. Het lijkt me inderdaad verstandiger in de spits geen bus CS - Uithof meer te laten rijden, maar 8 keer per uur Nijnenoord - Uithof en 8 keer per uur Vleuten - CS - Rijnsweerd. Dan blijft er in de spits zowel 8 keer per uur een verbinding Binnenstad - Uithof als 8 keer per uur een verbinding CS - Rijnsweerd.
En tussen parkwijk en centraal? Volgens mij trekt lijn 28 het daar niet met 8 bussen per uur. Ik de GVU tijdperk reed lijn 28 tijdens de spits al elke 6 minuten. Afwachten met wat voor een oplossing ze gaan komen, ben benieuwd.
Ov liefhebber, reizen.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Nieuw voor mij, een electrische POD-smart
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Busfoto.nl schreef:Opvallend. Na al die maanden nog de 4103 met versie 0 op de displays.
Versie 0? Die ken ik nog niet. Ik had net wel weer een bus met versie 1 (Qbuzz GD stijl), die blijkt nog altijd in de 4480 geladen te zijn.
Die elektrische POD-Smarts had ik zelf alleen nog maar gezien t.b.v. tram-aflossingen, maar kennelijk worden ze dus ook voor bus-aflossingen gebruikt.

Overigens werken inmiddels ook alle schermen met businformatie in de stationshal. Als ik ´t herinnerde vanmorgen is het lettertype ten opzichte van eerder deze week inmiddels wat groter gemaakt zodat de schermen ook in het voorbijlopen te lezen zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Versie 0 is voot mij GD. Dus 1. Was t ff kwijt
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

Vanochtend stond op CS Jaarbeurszijde om 8:00 een amba met kleurendispley op lijn 65. En er rijd eem Groninger op lijn 77.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Zal de 4449 geweest zijn, die kwam ik als 66 ri. CS Jaarbeurszijde tegen even voor 8 uur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

Nu net een Groninger op de 71 ri Nieuwegein op de Uithof.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

donny2290 schreef:En tussen parkwijk en centraal? Volgens mij trekt lijn 28 het daar niet met 8 bussen per uur. Ik de GVU tijdperk reed lijn 28 tijdens de spits al elke 6 minuten. Afwachten met wat voor een oplossing ze gaan komen, ben benieuwd.
Pendel De Meern Oost - CS, zoals hierboven ook beschreven stond. Daar stond trouwens 4x per uur, volgens mij kun je dat nooit erg netjes integreren met de huidige lijn 28. 8 keer per uur lijkt me beter, maar dat kost misschien te veel DRU's als je de Binnenstad - Uithof lijn naar Nijenoord wil laten rijden
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Alle vestigingen, behalve Morsebaan, deden al aflossen met die Smarts. Op de Morsebaan zijn ze inmiddels ook afgeleverd, vandaar dat je er nu nog meer tegen komt..
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Het is me nu eindelijk duidelijk waarom ze de bestemmingen zo klein maken ipv laten scrollen. De huidige software ondersteund simpelweg geen scrollen. Dat was vandaag goed zichtbaar op lijn 72 richting Bilthoven via De Uithof. Er viel een stuk van de tekst weg omdat de bestemming te lang was.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

De Leidseveertunnel gaan niet per juni dicht maar per 1 september. Bron: mail van klantenservice U-OV
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jelmer »

hoe staat het eigenlijk met de afleveringen van de 4200-en?
Ik mis nog (de kentekens van):
4201, 4210 t/m 4217.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Bumzle schreef:Het is me nu eindelijk duidelijk waarom ze de bestemmingen zo klein maken ipv laten scrollen. De huidige software ondersteund simpelweg geen scrollen. Dat was vandaag goed zichtbaar op lijn 72 richting Bilthoven via De Uithof. Er viel een stuk van de tekst weg omdat de bestemming te lang was.
Wat is er dan te lang aan die bestemming? "Vianen via Plettenburg" is langer en past wel namelijk. Of bedoel je de zijfilm, maar die heb ik volgens mij weleens zien scrollen in een bus met versie 5.

Kwam vanmiddag trouwens nog wel een 66 tegen die groot "Nieuwegein C" filmde in een afwijkend lettertype (meer Citaro-achtig) zonder de gebruikelijke "via De Liesbosch" eronder.

Tot slot nieuw in de categorie kleurenfilms: de 4522.

@Jelmer: 4210 heb ik gezien, maar geen kenteken bij de hand.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Stellen chauffeurs die film zelf in bij de streekbussen of gaat dat automagisch via de boordcomputer? Zag gisterochtend twee Amba's achter elkaar op de Europalaan, beide lijn 77 maar de een filmde "Nieuwegein-Z via Galecop", de ander "Nieuwegein-C via Galecop". De een zal wel dikke vertraging hebben gehad maar toch.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat gaat automatisch. En voor wat betreft het subtiele verschil van één letter: niet alle ritten van lijn 77 rijden helemaal door naar Nieuwegein Zuid, een deel eindigt bij het Stadscentrum.
Zeker nu met de flinke omleiding door de reconstructie van de Vondellaan en de kruising ervan met de Bleekstraat komen forse vertragingen op de 74 en 77 geregeld voor. Ik zie zelf ook geregeld twee bussen op dezelfde lijn achter elkaar aan rijden. Er hoeft immers maar iets tegen te zitten met het rondje busstation (staat nog geregeld wat klem aan de Centrumzijde) en de verkeerslichten bij het Westplein werken ook niet echt mee...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

De OV-chippalen op de tramhaltes zijn nu in hun geheel vervangen voor palen van het zelfde type. Een grapjas heeft er op het Stadscentrum al weer een lopen vernielen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Wat de OV-chipkaart betreft had ik van de week trouwens een bus die "Houd uw kaart voor de lezer" toonde i.p.v. het in de streekbussen gebruikelijke "In/Uitchecken".
Vanmorgen schrok de kaartlezer in de 4480 zo van mijn chipkaart dat 'ie daarop gelijk buiten dienst ging :lol: Ik was daarmee de enige instapper die gewoon voorin kon inchecken :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Klopt Daniel, ik ben ze ook een paar keer tegen gekomen met die tekst. Ik dacht eerst dat er een foutmelding stond vanwege de grote lap tekst maar het bleek gewoon een nieuwe standaardmelding te zijn. Zouden de andere bussen vast ook wel krijgen :p
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

@Bumzle: Even op gelet vanmorgen, maar ik had een bus met versie 5 die nog gewoon beschikte over een scrollend bestemmingsdisplay. Wel alleen op de zijkant, want "66 Nieuwegein-C via De Liesbosch" past voorop zonder scrollen.

Nieuw in de categorie kleurenfilms: de 4433. Kom vaak nieuwe tegen nu ineens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Oeps, ik bedoelde de software die de kleurendisplays aanstuurt :p of had deze ook een kleurendisplay?
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

De 4523 heeft ook een kleurendispley. Ik zag hem vanochtend rond 8:00 als lijn 66 op Utrecht CS Jaarbeurszijde.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Bumzle schreef:Oeps, ik bedoelde de software die de kleurendisplays aanstuurt :p of had deze ook een kleurendisplay?
Nee geen kleurendisplay, maar omdat je zei dat er wat af viel (en het dus niet kleiner werd getoond) dacht ik dat het ging om een bus met displays die wel konden scrollen i.c.m. software die dat niet aan kon.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Michael »

Jelmer schreef:hoe staat het eigenlijk met de afleveringen van de 4200-en?
Ik mis nog (de kentekens van):
4201, 4210 t/m 4217.
De 4211 rijdt ook al rond.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Daniel, dank voor je toelichting, dat had ik me niet eens gerealiseerd. Vind het een mooi systeem met bestemmingen die veranderen naar gelang de positie op het traject, zeker op die lange lellen als de 74.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matti93 »

Ik zag net een Mercedes sprinter in U-OV kleuren met een dubbele voordeur (de normale busjes hebben maar een enkele ) op lijn 2, helaas geen tijd voor een foto.
Iemand enig idee wat dat voor busje is?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 26 gasten