NMBS Vervoersplan 2014

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door CamilleKreemers »

stel dat je daar de trein/bus integratie gaat uitvoeren? Zou dan het de kostendekkingsgraad verbeteren?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Misschien, alleen is het spoornet zo ontzettend lastig op te delen. Ze zijn nu juist af van het vehikel "NMBS Holding" waarin men ongestraft de schulden kon dumpen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door CamilleKreemers »

wat mij opviel aan de lijnennetkaart van de Lijn was dat er veel lijnen parallel lopen aan de trein. Door daarbij integratie uit te voeren. We doen al sinds 2008 niet anders in Nederland. In Limburg en Zuid Holland heeft dat veel effect gehad.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Stéphane »

Als men die parallelle lijnen eens zou vervangen door het visgraatmodel zou er al een en ander verbeterd kunnen worden. Ook de tariefstructuur zou zo verbeterd kunnen worden, zodat mensen niet worden aangemoedigd om steeds de bus te nemen (ook al is de trein interessanter).
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door CamilleKreemers »

Stéphane schreef:Ja, als men die parallelle lijnen eens zou vervangen door het visgraatmodel zou er al een en ander verbeterd kunnen worden. Ook de tariefstructuur zou zo verbeterd kunnen worden, zodat mensen niet worden aangemoedigd om steeds de bus te nemen (ook al is de trein interessanter).
dat houdt in dat de politiek ook beter moet nadenken.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Het opheffen van parallelle lijnen is volgens mij niet altijd de oplossing, aangezien die veelal alleen bestaan wanneer er dorpen die net te klein zijn voor een station maar wel fatsoenlijk OV verdienen aandoen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Vinny »

Ik denk dat een drastische sanering van het Belgische OV noodzakelijk is. Maar dat gaat wel pijn doen: er moet veel boventallig personeel weg, verbindingen worden opgeheven of beperkt en de vervoersbewijzen een stuk duurder. Dat wil dus niemand...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door IC140 »

CamilleKreemers schreef:stel dat je daar de trein/bus integratie gaat uitvoeren? Zou dan het de kostendekkingsgraad verbeteren?
Uiteraard, maar dat los je niet op door alleen beide modaliteiten bij één bedrijf onder te brengen. Als dat gecombineerde bedrijf nog steeds geen incentive heeft om minder verlies te maken laten ze die parallelle lijnen gewoon rijden. Anderzijds kun je het netwerk ook saneren zonder beide bedrijven te combineren. De Lijn weet immers ook precies waar en hoe laat de treinen rijden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door CamilleKreemers »

Pim-AllianceB95 schreef:Het opheffen van parallelle lijnen is volgens mij niet altijd de oplossing, aangezien die veelal alleen bestaan wanneer er dorpen die net te klein zijn voor een station maar wel fatsoenlijk OV verdienen aandoen.
klopt, maar er zijn ook lijnen waar dit niet geldt.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Als ik heel eerlijk ben zie ik in België relatief weinig slecht bezette bussen. De tarieven zullen daar denk ik langzaamaan moeten worden opgeschroefd, maar wel zo dat het ten opzichte van de auto een aantrekkelijk alternatief blijft. Wellicht onderschat men in België ook de positieve financiële effecten van eigen infrastructuur en verkeerslichtenbeïnvloeding.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door CamilleKreemers »

Pim-AllianceB95 schreef:Als ik heel eerlijk ben zie ik in België relatief weinig slecht bezette bussen. De tarieven zullen daar denk ik langzaamaan moeten worden opgeschroefd, maar wel zo dat het ten opzichte van de auto een aantrekkelijk alternatief blijft. Wellicht onderschat men in België ook de positieve financiële effecten van eigen infrastructuur en verkeerslichtenbeïnvloeding.
en zelfs met die drukke bussen is de kostendekkingsgraad maar 14% gemiddeld.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Je meent het.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

De bussen in Vlaanderen zitten wel vol ja. Met mensen die gratis reizen (65+, oorlogsveteranen, bezitters van een kaart voor vaderlandslievende redenen, invaliden, blinden, politieagenten, journalisten en mensen die het kenteken van hun auto inleveren) of voor 183 euro per jaar reizen (6-24 jaar, tenzij ze 12- zijn, dan reizen ze gratis met een abonneehouder of krijgen ze gratis een abonnement met een Grote Gezinnenkaart) of voor 249 euro per jaar reizen (de rest). Hooguit in de steden worden er nog losse kaartjes verkocht.

Een groot gezin is in België een gezin dat uit drie of meer kinderen bestaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Stéphane »

Vaak is het ook zo dat er maar weinig mensen zijn die de volle pot voor dat abonnement betalen, de meeste krijgen van hun gemeente nog eens een korting.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Vinny »

Een groot gezin is in België een gezin dat uit drie of meer kinderen bestaat.
Dat is het in Nederland ook hoor... :lol: (ik geloof dat Daantje nog uit een streek komt waar 8 kinderen per vrouw de norm is, maar dat is echt wel een beetje uitzonderlijk)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Karl »

Als de ratio overheidsgeld versus plaatsbewijsinkomsten van belang is, dan gaat het louter om een politieke keuze/discussie: betaalt de passagier direct of betalen alle burgers indirect.
Als de uit de almaar stijgende kosten van OV-bedrijven van belang is, dan gaat het om een discussie hoe er kostenreductie kan plaatsvinden. Wat het laatste betreft kan het wel interessant zijn om paralelle busverbindingen te schrappen, loketten te gaan automatiseren en dergelijke. Als overheid kan je ook een maximum stellen aan het volgooien van de bodemloze put.
Het is een spectrum.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door huibe »

De voorlopige dienstregeling is te vinden op http://treintrambus.be/images/IndicateurSpoorboekje.pdf. Hierin staat onder andere de complete uursdienst van de trein Amsterdam - Brussel.

NB hoort de naam van dit topic niet NMBS Vervoersplan 2015 te zijn.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Ronald »

NMBS noemt het zelf het Vervoersplan 2014. Het wordt nl. in december 2014 ingevoerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Dankjewel voor die link huibe, ik had hem nog niet gezien. Ik ga later vanmiddag de boel eens rustig doornemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Frans F »

Met de Benelux is de overstap in Antwerpen richting Brugge-Oostende straks 50 minuten, terug een vol uur.

Verder staat de trein in Hamont 40 minuten over, tijd genoeg voor een tripje naar Weert.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Er is iets vreemds met de Benelux (die volgend jaar blijkbaar weer als serie 9200 gaat rijden). De symmetrie van aankomst en vertrek in Brussel-Zuid kloppen, maar in Amsterdam niet. Aankomst is kwart over, het vertrek is kwart voor, maar de symmetrie gaat halverwege de route "stuk", er zit een verschil in van 4 minuten:
Brussel - Amsterdam is 3u19
Amsterdam - Brussel is 3u23

Dat ding is blijkbaar overal tussendoor gefrommeld, maar het grootste verschil zit hem toch in Nederland, want Schiphol -> Den Haag HS duurt 36 minuten, maar Den Haag HS -> Schiphol duurt slechts 27 minuten. Maar tussen zo'n beetje elk station is de rijtijd per richting verschillend.

Verder is het spijtig dat de Benelux pas zo laat in Brussel aankomt, met een klein beetje vertraging mis je direct een aansluiting op de Eurostar (vertrekt tussen :52 en :56, dus check-in sluit tussen :22 en :26) of je moet een uur extra in Brussel inplannen.

De rest heb ik nog niet bekeken, komt misschien later vandaag nog, anders binnenkort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door waldo79 »

Shl - Gv in 36 minuten :')
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Ronald »

Als je vijf minuten eerder in Brussel wilt zijn stap je in Antwerpen over op de IC naar Charleroi :')
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door CamilleKreemers »

Is het niet een idee om de Benelux te integreren in twee treinseries?
Bijvoorbeeld in Nederland in de 2600 tussen Roosendaal en Amsterdam CS? Voor de delen Vlissingen - Roosendaal en Amsterdam CS - Lelystad een losse serie wordt ingezet?

De 2600 doet er 1u51 over.
De nieuwe Benelux doet er nu 1:52 over en heeft veel minder haltes.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door IC140 »

Bee schreef:Er is iets vreemds met de Benelux (die volgend jaar blijkbaar weer als serie 9200 gaat rijden). De symmetrie van aankomst en vertrek in Brussel-Zuid kloppen, maar in Amsterdam niet. Aankomst is kwart over, het vertrek is kwart voor, maar de symmetrie gaat halverwege de route "stuk", er zit een verschil in van 4 minuten:
Brussel - Amsterdam is 3u19
Amsterdam - Brussel is 3u23

Dat ding is blijkbaar overal tussendoor gefrommeld, maar het grootste verschil zit hem toch in Nederland, want Schiphol -> Den Haag HS duurt 36 minuten, maar Den Haag HS -> Schiphol duurt slechts 27 minuten. Maar tussen zo'n beetje elk station is de rijtijd per richting verschillend.
Aangezien er alleen vertrektijden staan krijg je ogenschijnlijk verschillende rijtijden per richting, maar dat valt wel mee. Schiphol - Den Haag HS duurt natuurlijk geen 36 minuten, maar de trein zal lang stilstaan in Gv.
Laatst gewijzigd door IC140 op do 08 mei 2014, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten