Korte vragen #8

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Korte vragen #8

Bericht door Freek »

NS had vroeger op zijn site een 'kaartautomaat' waarmee je kon oefenen. Volgens mij staat die niet meer online? Klopt dat of kan ik niet zoeken op de NS site?
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Korte vragen #7

Bericht door The best »

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Daniel »

Producten > Waar te koop > Bekijk hier hoe de kaartautomaat werkt: http://www.ns.nl/kaartautomaatdemo/
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #7

Bericht door Freek »

Maar daar zit je vast aan de 'filmpjes'. Ik heb juist vrijheid nodig om te checken of bij het papierenkaartje wel alle route-opties gekozen kunnen worden. Dat zou op de oude websiteautomaat wel moeten kunnen, maar kan bij deze juist niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Suus »

De oude kaartautomaat online is vervangen door de stap-voor-stap lessen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Daniel »

@Freek: Je zou het via de pagina voor E-tickets kunnen proberen, die geeft dezelfde routekeuze-opties en daarna kan je nog afbreken voor je de bestelling plaatst.

Twijfelachtig of alle opties gegeven worden trouwens: Dordrecht - Elst kan via drie routes, maar je krijgt gewoon slechts een keuze tussen twee opties waarbij je voor reizen met NS niet vastlegt of je via Tilburg of via Utrecht reist.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door webguy »

Het hele routekeuze systeem is wat dat betreft kansloos inderdaad - vaak is er dienstregelingtechnisch een 3e of 4e optie. Feitelijk betaal je dan voor de duurste optie - vrije route en maakt het niet uit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Daniel »

Nouja, volgens mij valt het nog wel mee met de opties inclusief regionale vervoerder waarvoor je meer dan twee opties hebt. Als het al voorkomt is het bij regionale lijntjes middenin het netwerk: vooral voor de MLL kan ik dat soort situaties bedenken (bij gebrek aan dwarsverbindingen heb je immers een ontsluiting boven, tussen en onder de rivieren van oost naar west). Bij de Valleilijn echter al weer veel minder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door webguy »

Velp - Amersfoort Schothorst kan volgens de planner via Utrecht, Lunteren en Apeldoorn bijvoorbeeld. Door de drgl zijn er meer opties dan logisch lijken, maar het valt idd enigszins mee.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #7

Bericht door Freek »

Ik was juist die voorbeelden aan het inventariseren. Als er meer zijn, hoor ik het graag. Overigens ligt het niet aan het lijntje midden in het netwerk, Lochem Amsterdam is bv ook een voorbeeld, kan via Apeldoorn, via Arnhem en Hengelo. En Schiphol - Venlo.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door reisthijs »

Dat keuze scherm is er voor het kiezen tussen tarieven. Dat er soms meer dan twee reismogelijkheden zijn hoeft voor de prijs niet uit te maken.

Lochem-Amsterdam kan maar op twee manieren volgens de reisplanner.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #7

Bericht door Freek »

De keuze is inderdaad tussen tarieven, maar met een keuze tussen tarieven legt de reiziger zich wel vast voor een route. Afwijken van die route kan niet omdatdan de tarieven weer niet kloppen. Ik kan me zo een twee drie ook geen rpute bedenken waarbij het toegestaan is om van de route af te wijken zonder een ander tarief te kiezen. Dat gaat natuurlijk binnen de NS wel op, maar niet zodra er een andere vervoerder om de hoek komt.

Lochem - Amsterdam krijg ik op zondag wel op drie manieren uit de planner.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Daniel »

De enige manier waarop het qua prijs uit zou kunnen maken is bij verschillende combinaties met meerdere regionale vervoerders, bij NS zijn de reisregels immers niet gewijzigd.
In het geval van Lochem - Amsterdam heb je dus sowieso maar twee opties: Lochem - Zutphen met Syntus en dan met NS verder of Lochem - Apeldoorn met Syntus/Arriva en dan met NS verder. Vreemd genoeg geeft de planner trouwens alleen voor die laatste prijzen. En via Hengelo mag je volgens de planner helemaal niet.

Ik had nog een vermoeden dat iets van halverwege de MerwedeLingeLijn naar halverwege de Valleilijn drie opties op kon leveren, maar ook daar zijn het er maar twee: via Dordrecht of Geldermalsen. Het hangt daar van de bestemming op de Valleilijn af hoe je gestuurd wordt: tot Lunteren via Amersfoort, voor Ede Centrum via Ede-Wageningen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #7

Bericht door Anne »

reisthijs schreef:Lochem-Amsterdam kan maar op twee manieren volgens de reisplanner.
Was nieuwsgierig naar de prijzen.

Opvallend is dat je voor het traject via Apeldoorn netjes een totaal bedrag krijgt van € 21,07. Synus € 3,95 + Arriva € 3,19 + NS 13,93. Voor de route via Arnhem krijg je echter dat geen tarief kan worden berekend.
Ook nog even gecheckt voor de reis vanaf Zutphen; dan ook netjes tarief voor route via Apeldoorn maar niet via Arnhem. Dit is een omweg; maar het is bijvoorbeeld wel mogelijk om vanaf Brummen de prijs te zien (€ 18,70). Voor deze reis is het dus wel mogelijk om de tarief eenheden van Brummen - Arnhem - Amsterdam bij elkaar op te tellen. Waarom kan dat dan niet vanaf Zutphen??

Het is wel mogelijk om rekening te houden met het voorkomen van dubbel opstap tarief want Apeldoorn - Amsterdam kost € 14,80 en Zutphen - Apeldoorn € 4,06.

Lijkt er nu op dat NS je bij het voorbereiden van de reis niet wil vertellen dat die via hun route duurder is. Daar kom je dus pas achter als je na de reis je overzicht van je Chipkaart opvraagt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #7

Bericht door Freek »

Zoals gezegd op zondag krijg ik wel een advies voor Lochem - Amsterdam via Hengelo. Zal vast niet vaak voorkomen en gekoppeld zijn aan het rijden van de IC Berlijn, dan is dat immers een reis met de minste overstappen.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #7

Bericht door Anne »

Daniel schreef:En via Hengelo mag je volgens de planner helemaal niet.
Voor de zondag staat wel de route via Hengelo er in, vertrek .51.

Daarvoor wordt dan als tarief € 26,57 gegeven.
Voor deze omweg staat er wel een prijs omdat het NS traject Hengelo - Amsterdam dus geen omweg heeft.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #7

Bericht door Anne »

Freek schreef:Zoals gezegd op zondag krijg ik wel een advies voor Lochem - Amsterdam via Hengelo. Zal vast niet vaak voorkomen en gekoppeld zijn aan het rijden van de IC Berlijn, dan is dat immers een reis met de minste overstappen.
Nee, niet met de IC-Berlijn, maar met de gewone IC en overstap in Amersfoort.

Kom nog wel een vierde tegen.
Vertrek op vijdag of zaterdag om 23:39 en aankomst om 3:42.
Via Zutphen - Arnhem - Ede-W (Valleilijn) Amersfoort - Utrecht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door reisthijs »

Als je een e-ticket wilt kopen krijg je dus weer wel de route via Hgl aangeboden (maar niet de route via Ah):
Route A Prijs € 23,84, met korting € 14,36
van Lochem naar Hengelo met Syntus (alleen 2e klasse)
van Hengelo naar Amsterdam Centraal met NS

Route B Prijs € 19,53, met korting € 11,78
van Lochem naar Zutphen met Syntus (alleen 2e klasse)
van Zutphen naar Apeldoorn met Arriva
van Apeldoorn naar Amsterdam Centraal met NS

Vrije Route Prijs € 23,84, met korting € 14,36
van Lochem naar Amsterdam Centraal met Arriva, Syntus en/of NS (gedeeltelijk 1e klasse)
9292 rekent € 12,62 via Apd of € 12,15 via Ah
NS reisplanner rekent € 12,67 via Apd of € 15,94 via Ah
Laatst gewijzigd door reisthijs op do 08 mei 2014, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Geert »

Freek schreef:Lochem - Amsterdam krijg ik op zondag wel op drie manieren uit de planner.
Misschien krijg je op zondag dan bij de kaartautomaat drie reisopties en doordeweeks niet?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Daniel »

@reisthijs: Huh, waarom is dat kaartje in de kaartautomaat goedkoper??! Dat er een verschil tussen chipkaart en papier is wist ik, maar dit is dus een verschil tussen eigen papier en papier van NS :?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door webguy »

Geert schreef:
Freek schreef:Lochem - Amsterdam krijg ik op zondag wel op drie manieren uit de planner.
Misschien krijg je op zondag dan bij de kaartautomaat drie reisopties en doordeweeks niet?
:X :') -o- Nee...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door webguy »

Daniel schreef:@reisthijs: Huh, waarom is dat kaartje in de kaartautomaat goedkoper??! Dat er een verschil tussen chipkaart en papier is wist ik, maar dit is dus een verschil tussen eigen papier en papier van NS :?
Er zit een bug in de reisplanner. Je zou geen prijs moeten onder het advies zijn als je links geen prijs ziet. Die 14.36 komt nu overeen tussen de tabel en eticket.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:@reisthijs: Huh, waarom is dat kaartje in de kaartautomaat goedkoper??! Dat er een verschil tussen chipkaart en papier is wist ik, maar dit is dus een verschil tussen eigen papier en papier van NS :?
Nee, ik bedenk me nu dat ik bij de kaartautomaat voor de andere richting gekeken heb, en NS rekent voor een reis van A naar B niet dezelfde prijs als voor een reis van B naar A...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #7

Bericht door Freek »

Over foute prijzen gesproken, zojuist Soest Hoevelaken bekeken.ns.nl geeft 4.63 evenals 9292. In de automaat wordt echter 4.13 berekend. Ergens gaat dus wel iets fout.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door webguy »

Op NS.nl is de papieren prijs wel 4,63, de OVC prijs is 4,13. Kennelijk valt de Connexxion OVC prijs mee.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten