Sociaal in het Openbaar vervoer!

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Thom91 »

Overigens vermoed ik dat de steekproef op dit forum niet echt representatief zou zijn voor een algemeen Nederland omdat wij bevooroordeeld een bus instappen. Overigens groet ik soms wel soms niet. Hangt van het moment af en of de chauf bezig is met wat anders.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Meltrain »

Bij instappen in de bus groet ik de chauffeur altijd en als in trein of tram de conducteur naar me komt, groet ik ook altijd. Als ik toevallig voorin de tram instap en de deur van de bestuurderscabine staat open, groet ik ook.
Bij uitstappen in de bus groet ik soms (hangt af van de drukte) en bij uitstappen in de tram als de conducteur in de buurt is of als ik voorin uitstap en de bestuurderscabine open staat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door marlies »

Kevster schreef:In Groningen reizen denk ik gewoon veel jongeren met de bus die muziek in de oren hebben enz., geen zin om te groeten of ze horen het simpelweg niet dus.
Vind ik een bijzonder slechte reden om onbeleefd te zijn, sterker nog, het wordt er onbeleefder van.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door marlies »

Hier een interessant experiment op dit gebied.

Misschien leuk om in Nederland te herhalen en kijken of de uitkomst vergelijkbaar is?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Vinny »

Oogcontact in het openbaar vervoer. Daar moet je mee uitkijken:
https://www.youtube.com/watch?v=Pfg4Mx1h2J8
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Clarisse
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 13:25

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Clarisse »

Bedankt Marlies! Wat een goed artikel, en inderdaad wellicht een goed idee om in Nederland te testen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:Oogcontact in het openbaar vervoer. Daar moet je mee uitkijken:
https://www.youtube.com/watch?v=Pfg4Mx1h2J8
:mrgreen:
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Kevster »

marlies schreef: Vind ik een bijzonder slechte reden om onbeleefd te zijn, sterker nog, het wordt er onbeleefder van.
Dat vind ik ook, maar het kan ook andersom; gisteren zat ik in de bus, mensen groetten allemaal maar de chauffeur hield het soms bij heel zachtjes hoi...
Clarisse
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 13:25

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Clarisse »

Dit is een stukje uit een onderzoek die is gedaan in het openbaar vervoer, Wat vinden jullie hiervan? Is het waar? Maken jullie het ook mee? En zijn er bepaalde redenen waarom je dit ook doet?


Mensen die met het OV reizen, gaan heel ver om te voorkomen dat een ander de vrije plek naast hen in beslag neemt. En hun argumenten voor dat asociale gedrag zijn zwak, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Mensen die met de bus of trein reizen, hebben het vast wel eens meegemaakt. In de bus of trein zitten allemaal ‘eenlingen’: mensen die in hun eentje in een bank zijn geschoven. De vrije plek naast zich beschermen ze goed door hun tas of jas erop te leggen of door zelf niet aan de raamkant, maar aan het gangpad te gaan zitten. Onderzoeker Esther Kim van de Yale University was dit gedrag ook opgevallen. Ze besloot er onderzoek naar te doen. Welke methodes gebruiken mensen om de afstand tussen zichzelf en andere OV-reizigers zo groot mogelijk te houden? En belangrijker nog: waarom doen ze dat?

Gek
Kim reisde voor haar onderzoek drie jaar lang door de VS. Ze ontdekte al snel dat OV-reizigers er een onbeschreven regel op nahouden. Als er ergens nog een bank in de bus of trein vrij is, dan gaan ze absoluut niet naast een ander zitten, maar nemen ze de bank (ook al zijn ze maar in hun eentje) in beslag. Het argument voor dat bijzonder gedrag? Als er banken vrij zijn en een OV-reiziger ploft toch naast een ander neer dan wordt deze gezien als een gek.

Trucjes
Mensen die al in de bus zitten en in hun eentje een bank bezet houden, hebben tal van trucjes om te voorkomen dat een vreemde naast ze komt zitten. Ze vermijden oogcontact, plaatsen een grote tas op de stoel naast zich, luisteren naar muziek en doen alsof ze een ander niet horen vragen of de stoel naast ze nog vrij is, ze doen alsof ze slapen en soms liegen ze zelfs en stellen dat de stoel al bezet is.

Verandering
Opvallend genoeg verandert de houding van mensen radicaal wanneer de buschauffeur omroept dat de bus snel vol zal raken en dat daarom alle vrije plekken beschikbaar moeten worden gesteld. “Het doel verandert dan, van alleen zitten in zitten naast een ander, normaal individu,” vertelt Kim. Van welk ras of geslacht dat andere individu was, deed er niet toe. Als hij of zij er maar normaal uitzag en zich normaal gedroeg.

Comfort
“Eén reiziger vertelde me dat het belangrijkste doel is om de rit door te komen en dat ik dikke mensen moest vermijden, want die zweten meer en ruik je dus waarschijnlijk ook sterker.” Reacties zoals deze vertellen iets over waarom mensen elkaar in het OV vermijden. “Eigen comfort is de grootste zorg van de reiziger, groter dan de zorg omtrent de achtergrond van zijn medereizigers.” Ook veiligheid lijkt een rol te spelen: mensen maken zich zorgen over hun eigen veiligheid en vermijden daarom de ander. Dat is vooral het geval met busvervoer: mensen moeten vaak in slecht verlichte bushokjes wachten en voelen zich daar niet veilig.

“Uiteindelijk is dit asociale gedrag te wijten aan de vele frustraties die het langdurig delen van een kleine publieke ruimte met zich meebrengt,” stelt Kim. Haar volledige onderzoek is terug te vinden in het blad Symbolic Interaction.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Thom91 »

Volledig herkenbaar.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Ardan »

Enkele van mijn ervaringen even kort.

-Vaak rook ik een sigaretje als ik naar de bus ga. Ik woon 50 meter van de halte en steek hem op als ik de deur uitloop. Is er nog niemand in de halte, dan sta ik in het hokje. (ik zit nooit op het bankje, behalve als ik met mijn moeder ben. Zij kan niet lang staan dus zij gaat wel zitten en dan ga ik ernaast zitten) Mensen die ná mij in de halte komen, kunnen zien dat ik rook. In dat geval passen ze zich maar naar mij aan; kunnen ze er niet tegen gaan ze maar buiten staan, vinden ze het niet erg dan blijven ze in het hokje. Anders is het als er al wel mensen in het hokje staan óf als er mensen aankomen die vanwege hun lichamelijke toestand moeten zitten, dan blijf ik buiten.

-Reizen met zijn tweëen in de trein. In principe zoeken we een vierzits op, vooral als we beide bagage meehebben. En dan zitten we schuin tegenover elkaar voor de beenruimte. Maar ook niet altijd; vinden mijn medereiziger en ik elkaar érg aardig, of zijn we beiden klein, dan zitten we tegenover elkaar of kiezen we sneller voor een tweezits. Mijn partner (heb ik nu niet maar in het verleden wel) en ik zitten echter áltijd naast (en tegen) elkaar. Het feit dat ik homo ben maakt ons overigens niets uit; ook als het druk is gaan we niet ineens doen alsof we 'gewoon vrienden' zijn. Ja we werden wel eens aangekeken, maar ze moesten het eens wagen er wat van te zeggen.

-Bijna lege trein of bus: Ja, ik heb er een hekel aan als de coupé of bus zo goed als leeg is maar er tóch iemand per se (aan de andere kant van het pad) náást me moet zitten. Ook hier ligt het bij mij eraan wat voor iemand het is in hoeverre ik me erger; is het een leuke jongen dan vind ik het dikke prima, verder niet. Vertoont diegene gedrag dat ik niet prettig vind dan ga ik zelfs verhuizen. Daaronder versta ik luid bellen, geurig vreten naar binnen werken of harde muziek dat niet mijn smaak is (is het wél mijn smaak dan ga ik zelfs meeluisteren).

-Vaste plek. Klein beetje gerelateerd aan mijn vorige hoofdstuk misschien. In een bijna lege trein zit ik misschien nét tegenover de plek die voor een andere reiziger de favoriete is. Diegene maakt het dan blijkbaar niet uit of er al iemand anders naast/tegenover zit.
Zelf kies ik altijd voor een tweezits. Mijn positie ten opzichte van mijn medereizigers is altijd zó dat zij niet kunnen zien wat ik doe. Een ander hoeft bijvoorbeeld niet te zien wat ik op mijn laptop uitspook. Daarom altijd twee rijen vóór een ander, maar één rij achter een ander vind ik niet erg (dit schuin gezien, achter elkaar maakt niet uit). Mijn voorkeur gaat verder ook uit naar een plaats tegen de wand of een glaswand. Sowieso zit ik áltijd links in de rijrichting gezien, maar dat is meer uit hobbyisme (zo zie je alle stations en tegentreinen langskomen, en in de bus doe ik dit ook).
In de periode 2006-2008 pendelde ik elke dag Winterswijk-Deventer. Toen had ik mijn vaste plek in de trein Winterswijk-Zutphen en v.v., helemaal achterin (Winterswijkse kant), rechts. Was ook de enige uitzondering dat ik niet links zat. Dit had te maken met de zon, er reden toen nog LINT's en op die plek kreeg je nooit de zon in je ogen op welk tijdstip dan ook. Verder was het macht der gewoonte na een tijdje. Ik heb er toen op gelet of ik de enige was met een vaste plek, maar ik zag zelden dezelfde persoon naast me aan de andere kant van het gangpad. Zo af en toe zat er een vriendin daar die ik kende van de middelbare school, en dan praatten we wat maar ik zag haar natuurlijk alleen bij toeval als ze dezelfde schooltijd had. Verder vond ze dat een fijn plekje, helemaal achterin, want ze was altijd druk met opmaken in de trein :')
Ik doe ook maar wat
Clarisse
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 13:25

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Clarisse »

Thom91, Kort maar krachtig!

Ardan, Wauw! super. Wat een uitgebreide beschrijving van jou ervaring. En is het zo dat je tevreden over bent over het sociale gedeelte in het openbaar vervoer, of hoe zou jij dat omschrijven?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Jef400 »

Een voorbeeld: Zelf als lichamelijk gehandicapte mag ik op een invalide plek gaan zitten.

Een paar jaar terug in 2010 was ik bezig met een revalidatie na een periode van 2 weken dat ik in een rolstoel zat. Het geval wilde dat vooruit alleen nog een invalidenplaats vrij was.
Een paar haltes verderop kwam er een kwieke oma de bus in. Die begon erover dat ze daar mocht zitten omdat ze oud was. Ik ben blijven zitten en toen ze door zeurde heb ik alleen maar me ziekenhuiskaart gepakt. Ik zei voor de rest niets tegen haar. Het is niet goed, maar ze had wel geleerd dat niet alle jongeren kwiek en lichamelijk tiptop zijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Ardan »

Clarisse schreef:Ardan, Wauw! super. Wat een uitgebreide beschrijving van jou ervaring. En is het zo dat je tevreden over bent over het sociale gedeelte in het openbaar vervoer, of hoe zou jij dat omschrijven?
Ach ik zat me toch te vervelen voor het slapengaan :')
Verder heb ik niks te klagen hoor. Word altijd netjes begroet door de buspiloot, en in mijn ogen asociale medereizigers maak ik niet vaak mee. Wel eens een complete discussie in een stiltecoupé meegemaakt toen een medereiziger twee luid kakelende anderen aansprak waarbij na een paar minuten de hele coupé zich ermee ging bemoeien :')
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Ronald »

Een praktische overweging bij het uitkiezen van een zitplaats speelt zeker mee. Vaak met de bus gereisd vanuit mijn woonwijk naar de éénnalaatse halte voor het station. Dan is het in een Ambassador handiger om in het lage gedeelte naast iemand aan de gangpadzijde te gaan zitten dan een bankje voor jezelf te nemen op de verhoging. Bij het uitstappen jezelf door een propvolle bus wurmen is dan namelijk niet erg handig...
Keerzijde is echter wel dat er vaak reizigers blijven staan in het lage gedeelte terwijl er achterin nog zitplaatsen zijn.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Ardan »

Ronald schreef:Keerzijde is echter wel dat er vaak reizigers blijven staan in het lage gedeelte terwijl er achterin nog zitplaatsen zijn.
Ik zit áltijd in het hoge gedeelte, om deze reden :mrgreen: Rustiger..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Daniel »

JeffreyMeijer schreef:Een paar haltes verderop kwam er een kwieke oma de bus in. Die begon erover dat ze daar mocht zitten omdat ze oud was.
Ow zoiets ken ik wel... jaren geleden in een stadsbus een soortgelijk gedragende oudere getroffen. Ja, ik was goed ter been en zat op een zitplaats met een sticker dat die bestemd was voor ouderen, gehandicapten en mensen met kinderen. Niet dat ik daarmee asociaal bezig was: de bewuste bussen hadden maarliefst zes van die plekken waarvan er nog vijf vrij waren. Maar nee, mevrouw wilde daar zitten en ik mocht er niet zitten. In dat geval was het trouwens de chauffeur die er een opmerking over maakte dat ze niet zo moest zeuren :P

Vandaag nog een klassiekertje in de categorie "Asociaal in het openbaar vervoer". Langs een volle trein gelopen zag ik nog heel wat ruimte in het gangpad, maar hoe hard ik ook riep er werd nog geen millimeter opgeschoven :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door dennistd »

Daniel schreef:
JeffreyMeijer schreef:Een paar haltes verderop kwam er een kwieke oma de bus in. Die begon erover dat ze daar mocht zitten omdat ze oud was.
In dat geval was het trouwens de chauffeur die er een opmerking over maakte dat ze niet zo moest zeuren :P
En terecht ook wat mij betreft
Vandaag nog een klassiekertje in de categorie "Asociaal in het openbaar vervoer". Langs een volle trein gelopen zag ik nog heel wat ruimte in het gangpad, maar hoe hard ik ook riep er werd nog geen millimeter opgeschoven :roll:
Terwijl je veel beter in het gangpad kunt staan (daar is airco, in tegenstelling tot op de balkons).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Ardan »

Heb in Bremen eens in de deuropening gehangen aan één hand en een voet, omdat alle balkons zo propvol waren dat er geen muis meer bijkon. De automatisch sluitende deur steeds weer opengetrapt met de andere voet en de mensen gevraagd, nee gesommeerd in de gang te gaan staan omdat we anders niet zouden vertrekken omdat ik steeds de deur openhield. Beetje asociaal, beetje bluffen, maar ik móést erbij om de laatste aansluiting naar Nederland te halen. En met succes, toen bedacht men zich wel ineens 'ohja dat kan ook' :P
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Ronald »

JeffreyMeijer schreef:Een paar haltes verderop kwam er een kwieke oma de bus in. Die begon erover dat ze daar mocht zitten omdat ze oud was.
Laatst in Brussel ben ik tijdens één busrit drie keer opgestaan om een oudere te laten zitten, maar geen enkele wilde er gebruik van maken -o- . Wel werd ik bij het uitstappen door één van de bejaarde dames uitgebreid bedankt en gegroet omdat ik op wilde staan voor haar :') . Ik kreeg een beetje het vermoeden dat het daar misschien nogal ongebruikelijk is om voor ouderen op te staan...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Jef400 »

Dat zou in mijn ogen terecht zijn. Ik denk dat de fysieke gesteldheid belangrijker is dan de leeftijd van de persoon
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Thom91 »

Clarisse schreef:Thom91, Kort maar krachtig!
Het is wel dat ik me ook echt aan het grootste gedeelte schuldig maak.
Komt wel goed schatje.
Clarisse
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 13:25

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Clarisse »

Wat een goede voorbeelden allemaal!

Stel je zou iemand aan willen spreken, met wat voor reden dan ook. Hebben jullie dan drempels of grenzen waarom jullie wellicht mensen niet aanspreken? Bijvoorbeeld bang dat je iemand anders stoort?

Benoem je drempels en grenzen, waarom je iemand niet zou aanspreken.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Yanaike »

Oeehh, interessante discussie hier :D

Ik heb ook wel eens gefilosofeerd over sociaal gedrag in het openbaar vervoer. Maar dan juist vanuit de behoefte aan rust. Ik blijf mijzelf er keer op keer weer over verbazen hoe het in stiltecoupés nooit stil is. Zelfs al is de trein nog zo rustig en is het 's avonds laat of 's ochtends vroeg, als je rust nodig hebt om te werken kun je beter ergens anders in de trein gaan zitten.

Overigens sta ik zelf wel open voor sociaal contact in het openbaar vervoer, maar ik ben nog al verlegen :oops: dus het initiatief zal niet zo snel van mij komen.

Nog een dingetje: heb je ook bedacht hoe de inrichting van een coupé eventueel invloed kan hebben op sociaal gedrag? Ik vind dat NS al een mooie stap heeft gemaakt door hun DDZ in te delen in stiltecoupés/werkruimtes boven met stoelen voornamelijk in coach-opstelling en gezelligheidsruimtes beneden met stoelen in vis-a-vis opstelling en met loungebanken. Die trend mag wat mij betreft nog verder door gezet worden met subtiele verschillen qua inrichting die de sfeer kunnen beïnvloeden.
benza

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door benza »

Het klopt dat de stilte-coupes in de VIRM zijn een beetje stom ingericht.
Ik snap niet waarom de bovendekken zijn de stilte-coupes, want:
- Er zijn coupes met 4zitters, dus geschikt voor groepen mensen, die willen meestal doorpraten.
- Het meeste kinderen willen naar boven. Kinderen maken wel lawaai :)
- Als je werken wil, ga je meestal in een 2zitters, want dan heb je een plekje voor je laptop.
Laatst gewijzigd door benza op di 20 mei 2014, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten