Korte vragen #8

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Daniel »

Da's geen foute prijs maar de huidige chipkaartprijs. Als je bij het uitgebreide prijsadvies kijkt zal je zien dat een papieren kaartje gewoon € 4,13 hoort te kosten :wink:

@webguy: Bij mij staat het op NS.nl precies omgekeerd t.o.v. wat jij zegt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door webguy »

Euh, ja, sorry :P bedoelde het andersom :)
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Korte vragen #7

Bericht door microshit »

Warom heet in heel Nederland het centrale station Centraal, BEHALVE in Groningen, waar het concequent "hoofdstation" genoemd wordt?
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Korte vragen #7

Bericht door The best »

Dat is iets vanuit vroeger. Groningers noemden het station vroeger al hoofdstation namelijk.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #7

Bericht door Ardan »

Omdat Groningers een beetje anders zijn dan de rest van de Nederlanders.

*duikt weg*
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #7

Bericht door Thom91 »

microshit schreef:Warom heet in heel Nederland het centrale station Centraal, BEHALVE in Groningen, waar het concequent "hoofdstation" genoemd wordt?
Ze voelen zich meer verbonden met de Moffen dan met Nederlanders. 'Hauptbahnhof'.

Tip: Investeer in schadeherstel en wordt rijk in die regio.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #8

Bericht door Anne »

Hoofdstation is in Groningen stad alleen de lokale naam en zover ik kan nagaan niet een officiële spoorse naam.

De naam hoofdstation was er wel voor Stadskanaal.
Zie deze foto.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Suus »

Rare lui, die Stadskanalers (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Korte vragen #8

Bericht door MLouter »

Sowieso is daar geen enkel beleid/lijn op te trekken, hier in Delft zie je op de bussen: Station Delft, Delft Centraal Station, Delft Station, zelfs in Oss staat op de bussen "Centraal Station".
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door webguy »

Vergeet niet tussen vervoerders :) Voor de ene vervoerder Centraal Station, de ander Station NS, etc.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Korte vragen #7

Bericht door CamilleKreemers »

Thom91 schreef:
microshit schreef:Warom heet in heel Nederland het centrale station Centraal, BEHALVE in Groningen, waar het concequent "hoofdstation" genoemd wordt?
Ze voelen zich meer verbonden met de Moffen dan met Nederlanders. 'Hauptbahnhof'.

Tip: Investeer in schadeherstel en wordt rijk in die regio.
Zoals ik begreep van een kennis: Stad Groningen heeft altijd Hoofdstation gehad tot eeuwswisseling. Toen werd het CS genoemd op bussen. Daarna is jaren gejammerd door Stad Groningers dat het niet meer als hun station voelde. Nu heeft om een vage reden waarschijnlijk Qbuzz de naam Hoofdstation ingevoerd op alle verwijzingen naar Groningen CS. Op streeklijnen vind ik het echter niet lijken.

Het is kortgezegd een Stadskwestie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen #8

Bericht door Stefan »

MLouter schreef:Sowieso is daar geen enkel beleid/lijn op te trekken, hier in Delft zie je op de bussen: Station Delft, Delft Centraal Station, Delft Station, zelfs in Oss staat op de bussen "Centraal Station".
Ik vind dat overdreven gedoe door alles centraal station te noemen sowieso kansloos. :') Ik heb 't wel eens gezegd, heel wat jaartjes terug kreeg ik eens een Syntus krantje in m'n handen geduwd toen ik onderweg van Tl naar Ah was en daar werd gesproken over 'Tiel Centraal'...... -o-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door reisthijs »

Dan wordt 'centraal' gewoon op dezelfde manier gebruikt als 'Hbf' in Duitsland: gewoon om het belangrijkste station in een plaats aan te geven.

Dat noem ik geen overdreven gedoe, dat is gewoon verwarring voorkomen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #8

Bericht door Edwin »

Een foto van bezig maart bij Station Rotterdam Stadion van de "TBPs" daar ter plaatse:
Werkt dit nog echt en is dit station het enige waar deze vorm van "TBP" nog bestaat
Afbeelding
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Daniel »

Heb dit recent nog wel werkend gezien daar ja. Volgens mij is het zelfs het enige station waar deze vorm van treinaanwijzers ooit bestaan heeft.
Rotterdam Stadion is immers ook het enige stadion-station waar reguliere reizigerstreinen in beide richtingen een stop maken (naast de pendels naar Rotterdam C.), op de andere stations bij stadions zijn zodoende geen treinaanwijzers nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Korte vragen #8

Bericht door Hageneis »

Wie weet hoe Reizen op Saldo van NS van een ov-chipkaart verwijderd kan worden? Het zit de Kids Vrij in de weg.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #8

Bericht door Ardan »

Edwin schreef:Een foto van bezig maart bij Station Rotterdam Stadion van de "TBPs" daar ter plaatse:
Werkt dit nog echt en is dit station het enige waar deze vorm van "TBP" nog bestaat
(foto)
Hoe lang staat dat ding daar al? Nooit opgevallen..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Suus »

Hageneis schreef:Wie weet hoe Reizen op Saldo van NS van een ov-chipkaart verwijderd kan worden? Het zit de Kids Vrij in de weg.
Je kan het beste even naar een loket van NS gaan daarvoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #8

Bericht door marlies »

Groningen heeft officieel geen Centraal Station, de eisen daarvoor (qua ligging, qua reizigersaantallen) voldoet Groningen simpelweg niet aan. In de volksmond heeft het eigenlijk altijd Hoofdstation geheten tot dat ineens Centraal Station moest worden voor het busverkeer. Waarschijnlijk voor het "we zijn heus wel een grote stad"-gevoel van een toenmalige wethouder. Dat is onlangs weer terugveranderd omdat het station niet echt centraal ligt, maar wel het belangrijkste station van de stad is. Dus dan is 'hoofdstation', zoals de eigenwijzere Groningers het nog steeds noemden, eigenlijk gepaster. Het spoor blijft uiteraard spreken van simpelweg "Groningen", al zijn er genoeg conducteurs (rara met welke standplaats..) die consequent "Hoofdstation" omroepen in de treinen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Suus »

Maar om dan de afkorting HS te gaan gebruiken...

In Holland staat dat achter Den Haag of achter een huisnummer...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #8

Bericht door marlies »

Vind ik geen zinnig argument, welke verwarring levert die afkorting nou in de praktijk op? Nul. Een Hagenees denkt misschien dat Groningen óók een "Hollands Spoor" heeft. Dat klopt natuurlijk niet maar dat heeft geen praktische gevolgen, het leidt er niet toe dat 'ie op het verkeerde station terecht komt. Tenzij hij ook op Amsterdam CS terecht komt als hij eigenlijk naar Utrecht CS had gemoeten. En dat is toch echt z'n eigen schuld.

Enige verwarring die tot problemen zou kunnen leiden is dat iemand zou kunnen denken dat HS voor Hoogezand-Sappemeer staat. Maar dat is ook tamelijk vergezocht.

Enige mensen die er moeite mee hebben zijn de spoorautisten die vinden dat het niet mag omdat het niet 100% correct is. Maar die zouden ook moeite moeten hebben met "Groningen CS" op bussen die naar een NS-station gaan dat geen officiële CS-status heeft. Either way kan ik er niet wakker van liggen dat dat volk ergens moeite mee heeft, want dat hebben ze altijd wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Suus »

Mensen van buiten de provincie Groningen en de provincie Drenthe wonen die niet op dit forum zitten weten niet dat de afkorting HS staat voor het station. Zo simpel is het.

Maak er NS of CS van en het is voor 98% van de reizigers duidelijk. En ja, ik durf deze generaliserende beweringen te maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Korte vragen #8

Bericht door Kevster »

Wat is er niet duidelijk aan HOOFDstation?? Lijkt me toch aardig duidelijk dat dat het grootste station van Groningen is, en de meeste toeristen en reizigers van buitenaf maken toch gewoon gebruik van het grootste station. Buiten Groningen heet het station gewoon nog, net als het altijd is geweest, Groningen en binnen de stad en in de regio heet het Hoofdstation. Je kunt als je in een vreemde stad bent ook gewoon een buschauffeur of medewachtende bij een bushalte vragen of een bepaalde lijn langs het grote station rijdt? Doe ik ook als ik in een vreemde stad ben...

Nu nog even van de hoed en de rand: ergens in de jaren 90 is het ergens (waar weet ik niet precies) tot Centraal Station, geen juiste term aangezien we in Groningen helemaal geen Centraal Station hebben. In de volksmond heeft het altijd het Hoofdstation gereden, en één bus (de Arriva 122, een Mercedes O405) heeft ook altijd een oude filmrol met de tekst Hoofdstation gehad zelfs. De vorige wethouder verkeer, Joost van Keulen, constateerde in de stad dat veel mensen liever Hoofdstation op de bussen zien staan dan Centraal Station en heeft daarom Qbuzz gevraagd of zij dit wilden doorvoeren, en zo geschiedde. En ik hoor er niemand over klagen. Je kunt ook té autistisch zijn (en ja, dat mag ik zeggen want ik heb zelf ook ASS en weet meer dan goed wat het inhoudt).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Suus »

Het gaat mij alleen om de afkorting HS op de streekbussen, niet om de naam Hoofdstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Suus »

Overigens, een wethouder die zich druk maakt over een bestemming op een bus!? Blijkbaar wordt er in Groningen niet alleen geld verspild aan onrealistische ambities maar ook aan wethouders die anders niet aan de bak zouden komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 36 gasten