is Arriva niet opbrengstverantwoordelijk?fogeltje schreef:Is Arriva beu dat mensen in touringcars gratis reizen? Ik zag om 17:11 in Nijmegen Van Dijk op lijn 99 klaar staan en iedereen moest bij de chauffeur met de ovc langs een handheld. Doen ze dat nu overal? Wat dat zal in de ochtend bij Munckhof een puinhoop worden.
Arriva Noord-Brabant 2013/2014
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Arriva Brabant 2013
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
Misschien dat het nu zover is gekomen dat reizigers de reguliere bus laten schieten voor de extra bus omdat ze in die laatste niks betalen. Ja dan is het feest snel over... ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
En mensen weten het heel snel als je niet hoeft te betalen... Als je in Enschede de hele dag rondrijdt met een bus met defecte ov-chipkaartapparatuur heb je het beduidend drukker dan de bus voor en achter je :')
Re: Arriva Brabant 2013
Nee. Wel is in de poltiek geklaagd over de wantoestanden met niet betalende reizigers.CamilleKreemers schreef: is Arriva niet opbrengstverantwoordelijk?
In de nieuwe concessie wordt de vervoerder opbrengstverantwoordelijk, wordt de inzet van touringcars in zelfstandige ritten verboden en dienen ook versterkende touringcars over (mobiele) chipapparatuur te beschikken.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
Geen kaartjes? Dus als je geen ovc hebt d a n wordt je geweigerd? Dan is het geen openbaar vervoer meer. De bus moet voor iedereen toegankelijk zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
Dit vind ik wel een hele simpele gedachte. De OV-chipkaart is gewoon een betaalmiddel en zegt niets over voor wie het OV wel/niet toegankelijk is. Buschauffeurs hebben toch ook het recht om zwervers te weigeren als ze geen geld bij hebben?fogeltje schreef:Geen kaartjes? Dus als je geen ovc hebt d a n wordt je geweigerd? Dan is het geen openbaar vervoer meer. De bus moet voor iedereen toegankelijk zijn.
Er moet duidelijker naar de klant doorgespeeld worden wat de mogelijke betaalwijzen zijn. En als er in bepaalde bussen alleen maar met de OV-chipkaart betaald kan worden, is dat iets waar de gebruiker rekening mee moet houden. Papieren kaartjes zijn, in tegenstelling tot de OVC, ook niet meer echt iets van deze tijd.
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
Dat gebeurt bij Hermes ook, op de Streekscholierenlijnen hebben niet alle chauffeurs kaartjes bij en moeten ze formeel de reizigers laten staan.fogeltje schreef:Geen kaartjes? Dus als je geen ovc hebt d a n wordt je geweigerd?
Naar mijn menig moeten ze gewoon kaartjes verkopen en als de chauffeurs ze niet mee krijgen dan maar iedereen gratis.Net zoals op de Phileas als de kaartautomaat(alweer) kapot is. Daarnaast vind ik dat kaartautomaten het volledige assortiment kaartjes moeten hebben,dus ook de kidskaart. Bovendien is een automaat voor het aankopen van de OVC en saldo opladen wenselijk op Airport.fogeltje schreef: Dan is het geen openbaar vervoer meer. De bus moet voor iedereen toegankelijk zijn.
Dan verkopen ze maar wegwerp OVC kaartjes. Een impulskaartje blijft noodzakelijk, al is het maar als je OVC niet meer werkt.Yanaike schreef:Papieren kaartjes zijn, in tegenstelling tot de OVC, ook niet meer echt iets van deze tijd.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
Als ze geen geld hebben. Maar aks ik netjes met 3,50 aankom moet ik gewoon mee kunnen. Het is niet mijn schuld dat de vervoerder bussen inzet waar dit niet kan en dit kan ik van te voren niet weten. Als het nu een versterkende bus achter reguliere is dan is het wat anders maar dit zijn losse ritten uit de dienstregeling. Als klant moet ik ervan uit kunnen gaan dat ik met gepast contant geld gewoon mee kan.
Dat papieren kaartjes niet van deze tijd zijn is irrelevant. Dan moet je ze helemaal afschaffen.
Dat papieren kaartjes niet van deze tijd zijn is irrelevant. Dan moet je ze helemaal afschaffen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
Ik zie het probleem niet. De klant die een kaartje wil hebben kan met de gewone bus mee in plaats van de touringcar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
Ja maar op de tijdstippen dat er op 99 touringcars rijden rijdt er geen gewone bus. Die rijdt pas 15 minuten later
Echter heb ik nog niet meegemaakt dat iemand die geen ov chip had werd geweigerd, de keren dat ik het zag mochten ze gratis, bij veel van de ritten zitten er toch voornamelijk studenten in de bus, en aangezien voor hun de bus toch gratis is maken zij hier geen probleem van
Echter heb ik nog niet meegemaakt dat iemand die geen ov chip had werd geweigerd, de keren dat ik het zag mochten ze gratis, bij veel van de ritten zitten er toch voornamelijk studenten in de bus, en aangezien voor hun de bus toch gratis is maken zij hier geen probleem van
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
Waar haal je dat vandaan. Op alle bussen horen kaartjes verkocht te worden. Als de chauffeur deze niet bij heeft en je hebt geen chipkaart dan is dit de vervoerder zijn zorg. Niet voor de reiziger.Mr-W schreef: Dat gebeurt bij Hermes ook, op de Streekscholierenlijnen hebben niet alle chauffeurs kaartjes bij en moeten ze formeel de reizigers laten staan.
Helemaal waar. Als de kaartautomaat kapot is, heeft Hermes dus een probleem en NIET de reiziger. Zo is dit nu ook het geval. Aangezien de chauffeur geen kaartjes verkoopt, reis je dus gratis.Mr-W schreef: Naar mijn menig moeten ze gewoon kaartjes verkopen en als de chauffeurs ze niet mee krijgen dan maar iedereen gratis.Net zoals op de Phileas als de kaartautomaat(alweer) kapot is. Daarnaast vind ik dat kaartautomaten het volledige assortiment kaartjes moeten hebben,dus ook de kidskaart. Bovendien is een automaat voor het aankopen van de OVC en saldo opladen wenselijk op Airport.
Op Airport kon je tot vorige week saldo opladen, bestelling ophalen en de streekproducten kopen aan de OV chipzuil aan de AKO. Als het goed is er er sinds deze week een heuse OV Chipkaart kaartautomaat geplaatst binnen in de hal van Airport.
Ik dacht dat het de bedoeling was dat ook hier een buskaartje gekocht kon worden, maar ook een treinkaartje en bus ineen.
De automaten buiten blijven voorlopig ook staan.
Eindelijk na veelvuldig aandringen. Eindhoven Airport is niet erg meewerkend....
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
Exact, dat is het probleem. Dat had ik misschien even wat duidelijker moet verwoorden in mijn eerste post.jwalk1 schreef:Ja maar op de tijdstippen dat er op 99 touringcars rijden rijdt er geen gewone bus. Die rijdt pas 15 minuten later
Reken maar dat ik me niet de bus uit zou laten zetten en dat ze maar een toezichthouder bellen om mij eruit te halen.
"Een touringcar is geen bus"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
Dan zijn de daar overigens erg laat mee, want dit gebeurt al jaren. Ik deed het zelf een behoorlijke tijd en zag op mijn dagelijkse rit genoeg reizigers die geen SOV konden hebben en ook wachten als ze door vertraging de touringcar van 7:22 missen en derhalve wachten tot 7:52 op de volgende ipv de bus van 7:37 te nemen (en idem middag).nvdw schreef:Misschien dat het nu zover is gekomen dat reizigers de reguliere bus laten schieten voor de extra bus omdat ze in die laatste niks betalen. Ja dan is het feest snel over... ;)
"Een touringcar is geen bus"
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
Daarom wordt in de nieuwe concessie ook verboden om touringcars nog langer zelfstandig ritten te laten rijden. Ze mogen alleen nog worden ingezet als tweede bus en kunnen dan wel alleen reizigers met een chipkaart toelaten. Het probleem is dat er in de huidige concessie niets geregeld is m.b.t. touringcars.jwalk1 schreef:Ja maar op de tijdstippen dat er op 99 touringcars rijden rijdt er geen gewone bus. Die rijdt pas 15 minuten later
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
In de huidige concessie was er ook geen OV-chipkaart geschat, dus kon er niks geregeld worden hieromtrent. Wel heeft elke concessie nu de eis dat ingehuurd materieel ook met OVC moet zijn uitgerust.
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
Ik heb even teruggelezen, maar er is niemand hier die bevestigt dat reizigers die contant willen betalen daadwerkelijk worden geweigerd. Dan heb ik het dus over touringcars die zelfstandig een rit rijden, dus niet als versterkingsbus van een rit waarop ook een reguliere bus rijdt.fogeltje schreef:Geen kaartjes? Dus als je geen ovc hebt d a n wordt je geweigerd? Dan is het geen openbaar vervoer meer. De bus moet voor iedereen toegankelijk zijn.
Als er mensen ervaring hebben dat er daadwerkelijk reizigers worden geweigerd in zelfstandige ritten dan zou ik dat graag bevestigd zien, zodat dit via het ROB bij de Provincie en Arriva kan worden aangekaart.
Laatst gewijzigd door Frans F op za 10 mei 2014, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
Met de strippenkaart waren er eerder dezelfde problemen met touringcarchauffeurs die geen kaartjes in de bus verkochten.CamilleKreemers schreef:In de huidige concessie was er ook geen OV-chipkaart geschat, dus kon er niks geregeld worden hieromtrent. Wel heeft elke concessie nu de eis dat ingehuurd materieel ook met OVC moet zijn uitgerust.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
even uitstapje, Hoe zit het bij buurtbussen?
In GD mag De Grooth versterking geen kaartjes verkopen, omdat het personeel niet vrijwilliger is. Ze hebben overigens wel de kaartjes.
In GD mag De Grooth versterking geen kaartjes verkopen, omdat het personeel niet vrijwilliger is. Ze hebben overigens wel de kaartjes.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
Het lijkt me wel aangezien je anders nog "fouter" bent. Dan betaalt een deel wel en een deel net (net het tegenovergestelde als wat Diamond deed, wel kaartjes verkopen aan mensen zonder OVC maar degenen met OVC gewoon door laten lopen).Frans F schreef:Ik heb even teruggelezen, maar er is niemand hier die bevestigt dat reizigers die contant willen betalen daadwerkelijk worden geweigerd.
Als ze geen kaartjes verkopen maar ook geen mensen weigeren dan wil natuurlijk iedereen een kaartje kopen. Misschien kan ik het binnenkort eens uitproberen en kijken of ze me weigeren. Dus ze moeten gewoon kaartjes krijgen of er moet een reguliere Arrivabus bij gaan rijden. Hoe dan ook wordt een deel van de reizigers nu onterecht gedupeerd. Het is of iedereen betalen of iedereen gratis, geen mix.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
In de buurtbus in Brabant worden alle soorten kaartjes geaccepteerd (dus ook dagkaartjes) maar worden geen kaartjes verkocht. Het verschil met lijn 99 is dat dit duidelijk in de tariefsvoorwaarden is opgenomen, terwijl bij lijn 99 nergens staat vermeld dat je met bepaalde ritten alleen mee kunt als je OV-chipkaart hebt.CamilleKreemers schreef:even uitstapje, Hoe zit het bij buurtbussen.
Er zijn verschillende oplossingen:
1) Kaartjes gaan verkopen (dat deed Diamond bijv. vroeger wel op 156, 157 en 158)
2) Reizigers zonder betaling meenemen.
3) Bepaalde ritten beperken voor alleen OV-chip, maar dit dan duidelijk in de dienstregeling en in de vertrekstaten vermelden.
4) Omzetten van zelfstandige touringcarritten in versterkingsritten (een kwartier eerder of later).
Dat laatste lijkt de bedoeling eind dit jaar als lijn 99 in de spits teruggaat naar een halfuurdienst.
Overigens zijn Provincies niet verplicht om überhaupt papieren kaartjes in de bus te verkopen, ze zijn alleen verplicht minimaal de OV-chipkaart te accepteren.
Laatst gewijzigd door Frans F op za 10 mei 2014, 20:10, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
ik zou persoonlijk voor optie 1 gaan, lijkt me het meest eerlijk.
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
Het probleem zijn de kosten vrees ik. De chauffeurs van de touringcar moeten dan steeds bij Arriva gaan afrekenen. Bij Diamond was dat niet zo'n probleem, die zaten in Veghel bij Arriva in de buurt.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
hoezo niet een week opsparen en dan op vrijdagmiddag een ritje naar Arriva maken? Is net zo makkelijk.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
Het gaat over Arriva Brabant, maar weet iemand wat de reservebussen nu zijn en welke bussen er uberhaupt nu nog rondrijden hier? Ik spotte afgelopen donderdag al de 6257 (mogelijk reservebus aangezien hij niet in de regionale huisstijl was) in Veghel en meende dat enkele Amba's naar Rivierenland of Achterhoek zijn verhuisd tijdelijk (of naar andere concessies).
Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014
Dat vertelde een van Gompelchauffeur die Lijn 196 Maarheeze Moonslaan - Valkenswaard Markt. Hij had geen kaartjes maar de 2e bus (van +-1uur later wel). De chauffeur nam uit coulance 3 reizigers gratis mee. Echter moest de rest met OVC gewoon betalen,zelfs teveel vanwege het bekende handheld probleem. @Fogeltje herkent de Arriva Handheld wel dalkorting ?huibf schreef:Waar haal je dat vandaan. Op alle bussen horen kaartjes verkocht te worden. Als de chauffeur deze niet bij heeft en je hebt geen chipkaart dan is dit de vervoerder zijn zorg. Niet voor de reiziger.Mr-W schreef: Dat gebeurt bij Hermes ook, op de Streekscholierenlijnen hebben niet alle chauffeurs kaartjes bij en moeten ze formeel de reizigers laten staan.
Was Vrijdag op Airport en heb geen OVC/NS kaartautomaat kunnen ontdekken.(waar moet hij komen te staan ?)huibf schreef:Helemaal waar. Als de kaartautomaat kapot is, heeft Hermes dus een probleem en NIET de reiziger. Zo is dit nu ook het geval. Aangezien de chauffeur geen kaartjes verkoopt, reis je dus gratis.Mr-W schreef: Naar mijn menig moeten ze gewoon kaartjes verkopen en als de chauffeurs ze niet mee krijgen dan maar iedereen gratis.Net zoals op de Phileas als de kaartautomaat(alweer) kapot is. Daarnaast vind ik dat kaartautomaten het volledige assortiment kaartjes moeten hebben,dus ook de kidskaart. Bovendien is een automaat voor het aankopen van de OVC en saldo opladen wenselijk op Airport.
Op Airport kon je tot vorige week saldo opladen, bestelling ophalen en de streekproducten kopen aan de OV chipzuil aan de AKO. Als het goed is er er sinds deze week een heuse OV Chipkaart kaartautomaat geplaatst binnen in de hal van Airport.
Ik dacht dat het de bedoeling was dat ook hier een buskaartje gekocht kon worden, maar ook een treinkaartje en bus ineen.
De automaten buiten blijven voorlopig ook staan.
Eindelijk na veelvuldig aandringen. Eindhoven Airport is niet erg meewerkend....
Dat ding bij de AKO was/is nauwelijks zichtbaar voor reizigers.
Blijkbaar is er ook gezeur rond Airport dat de Phileas helemaal recht moet staan omdat de deuren anders niet opengaan en dat lijn 400/401 niet helemaal naar voren mogen rijden omdat streekchauffeurs hebben geklaagd. (lijn 145 heeft een eigen halte vooraan)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten