Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Je zou t wel denken ja. Even afwachten maar. Lijntje A, B, C?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21332
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

De huidige lijnen zijn al 60 en 61. De lijn naar De Uithof zou best eens lijn 12 kunnen worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Lijn 12s was destijds bekend onder het administratieve lijnnummer 62.
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Etienne »

robertgvu schreef:Lijn 12s was destijds bekend onder het administratieve lijnnummer 62.
Centraal Nederland reed ooit ook al onder het lijnnummer 62 tussen Utrecht en Driebergen via De Uithof, dus echt heel toevallig is dat lijnnummer niet.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

Ik zou een lettersysteem wel handig vinden, net zoals in Rotterdam. ook handig voor reizigersinfo. de lijnen 60 en 61 zijn bij de gemiddelde reiziger helemaal niet bekend. komt ook niet terug op de DRIS schermen bijv.
Ov liefhebber, reizen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Als men er maar consequent in is maakt het niet zoveel uit. Op de schermen in de bussen worden de trams ook zonder de lijnnummers aangegeven, maar volgens mij staat er wel iets in het lijnnummerveld op de grote overzichts-DRIPs in de stationshal (die trouwens voor de trams perron "H" zonder nummer tonen :roll: )
Op de U-OV site kan je de tram echter weer alleen op het lijnnummer vinden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Gekko123 »

Ik meen me te herinneren dat er in de connexxion-tijd er op de vertrekstaten wel de lijnnummers vermeld stonden. In ieder geval wisten enkele (oud-) collega's uit Nieuwegein de lijnnummers wel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Klopt, in de Connexxion-tijd stonden er ook lijnnummers op de vertrekstaten. Geen idee hoe het nu is: nog niet met de tram gereisd sinds Qbuzz rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Matig, weer een dodelijk ongeval met de tram.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Op de vertrekstaten staan de nummers wel. 60, 62 en 260.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

microshit schreef:Ik heb even gekeken in de Nieuwsbrieven zoals deze op de U-OV website staan, maar daarin staat niets over dat beleid.
Ik bedoel de nieuwsbuzz ( wordt alleen verstuurd aan Qbuzz personeel ). Daarin zal ik het is moeten opzoeken.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door ICE105 »

matti93 schreef:Ik zag net een Mercedes sprinter in U-OV kleuren met een dubbele voordeur (de normale busjes hebben maar een enkele ) op lijn 2, helaas geen tijd voor een foto.
Iemand enig idee wat dat voor busje is?
Vandaag ook een Mercedes sprinter in U-OV kleuren op lijn 2, het ging om de 4361 met kenteken BZ-GT-03. Volgens gegevens gevonden op de busfoto groep is dit de voormalige CTS 46676.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tjekken »

matje82 schreef:
matti93 schreef:Ik zag net een Mercedes sprinter in U-OV kleuren met een dubbele voordeur (de normale busjes hebben maar een enkele ) op lijn 2, helaas geen tijd voor een foto.
Iemand enig idee wat dat voor busje is?
is de 7362 volgens iemand van de busfotogroep
Het is de 4361, zag hem vandaag op CS!
Waarschijnlijk naar Utrecht gehaald om kleiner materieel op lijn 2 te kunnen laten rijden. De buurt had geklaagd over de 12m bussen ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik las gisteren elders dat het ging om beperkte ruimte op het Domplein door de werkzaamheden daar waardoor alleen midi´s er nog door konden.
Vanmorgen liefst 3 bussen met kleurenfilm tegengekomen, waaronder de nieuwe toevoeging 4517 aan de lijst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

MR92 schreef:Het zijn officieel nog steeds in en uitstapdeuren. Dus spreekt voorzich voorin in te stappen, en achterin uit te stappen..
Bij deze zou ik het opzoeken.
Open instapregime

Op de U-OV-bussen geldt het gesloten instapregime. De enige uitzondering is lijn 12.
Betekend dus dat er alleen op lijn 12 bij alle deuren in en uitgestapt mag worden. Verder mag das dus officieel nog steeds niet.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

De Mercedes-Benz Sprinter 4362 reed vandaag op lijn 2, de GD 3211 op de 71.

http://www.busfoto.nl/foto/displayimage.php?pos=-30599
http://www.busfoto.nl/foto/displayimage.php?pos=-30600
http://www.busfoto.nl/foto/displayimage.php?pos=-30601

Gezien een bericht hierboven sluit ik niet uit dat er twee Sprintertjes zijn gekomen. EDIT dat klopt de 4361 is er ook met kenteken BZ-GT-03.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

Levert zo'n sprinter geen capaciteitsproblemen op op lijn 2? Kan nog wel eens onverwachts druk zijn.

De laatste tijd zie ik trouwens vaak erg volle bussen op lijn 28 rijden vanuit de Uithof naar Centraal in de avonduren, tijd voor een frequentieverhoging? Ik vind dat lijn 28 een enorme groeipotentie heeft. Tijd voor een tram *O*
Ov liefhebber, reizen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

donny2290 schreef:Levert zo'n sprinter geen capaciteitsproblemen op op lijn 2? Kan nog wel eens onverwachts druk zijn*
Geen bus lijkt me een groter capaciteitsprobleem (want ze rijden er omdat door werkzaamheden een 12-meterbus nu helemaal niet meer past)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

Ik heb net even het adviesrapport van rocov doorgelezen. Het plan om lijn 7 Kanaleneiland Noord niet meer te laten bedienen vind ik een beetje absurd. De drukste haltes liggen namelijk in Noord. Misschien een om en om bediening vanaf de churchilllaan om en om naar Noord en Zuid? Betekend wel een frequentieverlaging maar daar staat wel een verbinding met de binnenstad tegenover. Lijn 7 zou in noord dan keren bij de peltlaan.

Lijn 10 rijdt trouwens echt vaak rond zonder passagiers, juist nu hadden ze er wat meer van kunnen maken vanwege de werkzaamheden op CS. Nu eindigen de bussen in Leidsche Rijn waar volgens mij niemand baat bij heeft, hooguit ziekenhuisbezoekers.
Ov liefhebber, reizen.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Naast buslijn 150, waarover ik al elders schreef, maakte ook buslijn 287 onderdeel uit van de pilot met de snelwegbus. Op Vianen Lekbrug zou een overstap worden aangeboden vanuit de Qliners en Brabantliners op deze snelle lijn naar De Uithof.
Lijn 287 veranderde iets in opzet:
- de lijn reed geen ronde meer door Vianen, maar startte bij Busstation Lekbrug
- het aantal ritten nam fors toe, er werd een kwartierdienst aangeboden in de spits en ook in de daluren en tegenspits werd gereden. Het aantal ritten per dag per richting nam toe van 7 (aug 2010 - dec 2012) tot 36 (nu).

Het aantal gebruikers nam toe, als we naar de telcijfers kijken (onbekend hoe men aan deze cijfers komt, niet bekend of ook passen zonder OV-chipkaart zijn meegenomen:

--- Spits, Daluren, Totaal,
Voorjaar 2012: 17.500, 9.900, 27.400
Najaar 2012: 17.300, 12.400, 29.700
Voorjaar 2013: 21.000, 34.200, 55.200

Uitgegaan van 66 werkdagen per periode komt dit neer op:
Reizigers per dag, per rit (alleen in spitsrichting)
Voorjaar 2012: 415, 30
Najaar 2012: 450, 32
Voorjaar 2013: 835, 12

Het aantal reizigers is dus toegenomen, maar niet evenredig met de aangeboden zitplaatscapaciteit.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

donny2290 schreef:Ik heb net even het adviesrapport van rocov doorgelezen. Het plan om lijn 7 Kanaleneiland Noord niet meer te laten bedienen vind ik een beetje absurd. De drukste haltes liggen namelijk in Noord. Misschien een om en om bediening vanaf de churchilllaan om en om naar Noord en Zuid? Betekend wel een frequentieverlaging maar daar staat wel een verbinding met de binnenstad tegenover. Lijn 7 zou in noord dan keren bij de peltlaan.

Lijn 10 rijdt trouwens echt vaak rond zonder passagiers, juist nu hadden ze er wat meer van kunnen maken vanwege de werkzaamheden op CS. Nu eindigen de bussen in Leidsche Rijn waar volgens mij niemand baat bij heeft, hooguit ziekenhuisbezoekers.
Misschien gaan ze een extra buslijn laten rijden tussen CS en Kananleneiland Noord? Want zoals je zelf al zegt is het echt van de zotte dat lijn 7 niet meer door Kanaleneiland Noord gaat rijden. Ik merk vaak dat als ik vanaf de Marco Pololaan in lijn 7 richting CS zit dat het vooral bij de haltes als Marchalllaan/Peltlaan en de van Bijnkershoeklaan echt bijzonder druk kan zijn. Hoop in ieder geval niet dat ze de haltes in Kanaleneiland Noord helemaal niet meer gaan bedienen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

@Busfoto.nl: Ergens klopt iets niet in je bericht... 12.400 reizigers in de daluren op een lijn die niet in de daluren rijdt zijn er wel erg veel, je zou er dan toch 0 verwachten :mrgreen: Wel opvallend dat er vooral zo´n forse stijging (meer dan verdubbeld) is in de daluren.
In de spits waren er al de nodige overstappers uit de Qliners en Brabantliners, dus niet heel gek dat de stijging daar kleiner was (zal vooral te danken zijn aan reizigers met een UB-pas i.p.v. op normaal abonnement vermoed ik)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Vandaag wat rare spots gezien:
- Een Groninger op lijn 7
- Een streekbus met kleurendisplay aan de zijkant en achter maar voor met oud display. Echter had het voorste display wel de zelfde indeling als met een kleurendisplay. Dit had het resultaat dat je gewoon 1 geel getreept vlak zag bij het lijnnummer. De bus kwam rond 15:04 langs Kanalaneiland Zuid als lijn 65 richting Nieuwegein. Het wagennummer heb ik helaas niet kunnen zien.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Daniel schreef:@Busfoto.nl: Ergens klopt iets niet in je bericht... 12.400 reizigers in de daluren op een lijn die niet in de daluren rijdt zijn er wel erg veel, je zou er dan toch 0 verwachten :mrgreen: Wel opvallend dat er vooral zo´n forse stijging (meer dan verdubbeld) is in de daluren.
In de spits waren er al de nodige overstappers uit de Qliners en Brabantliners, dus niet heel gek dat de stijging daar kleiner was (zal vooral te danken zijn aan reizigers met een UB-pas i.p.v. op normaal abonnement vermoed ik)
Ik had die twijfel eerst ook, maar ook de oude 287 had ritten die na 0900 reden. Het hangt er maar net van af wat is gedefineerd als spits en wat als dal. Daar heb ik echter geen weet van.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Bumzle schreef:- Een streekbus met kleurendisplay aan de zijkant en achter maar voor met oud display. Echter had het voorste display wel de zelfde indeling als met een kleurendisplay. Dit had het resultaat dat je gewoon 1 geel getreept vlak zag bij het lijnnummer. De bus kwam rond 15:04 langs Kanalaneiland Zuid als lijn 65 richting Nieuwegein. Het wagennummer heb ik helaas niet kunnen zien.
Ik zal m'n ogen open houden... daar is het te hoog zittende kleurendisplay van de 4464 nog niks bij, die had een domtorentje wat het topje miste zag ik vanmiddag in Amersfoort :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten