ESF 2014

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: ESF 2014

Bericht door Ardan »

Nog meer statistiekjes op kaart.

Landen aan wie Nederland punten heeft gegeven sinds 1975:
Afbeelding

Landen van wie Nederland punten heeft gekregen sinds 1975:
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ESF 2014

Bericht door Vinny »

Interessante statistiek. Wel leuk is dat de lijn "Israël-Nederland" nog zo duidelijk blijkt, met wederzijds veel puntentoekenning.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ESF 2014

Bericht door Suus »

De volgorde van de show vanavond. Achter elk land staat een samenvatting van de recensie uit de Volkskrant, waaronder nu dus ook de recensies van de zes landen die meteen waren gekwalificeerd voor de finale, namelijk Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Denemarken en het VK.
  1. Oekraïne: Mariya Yaremchuk - Tick - Tock. Ke$ha heeft dus geen patent op iets tiktokkerigs. Het zet gehaaid een voet tussen de deur net op het moment dat je "Nee, geen interesse!" wil schreeuwen. Cijfer: 7.
  2. Wit-Rusland: Teo - Cheesecake. Een pak in Hans Klokstand, naakte vrouwen en een los strikje. Juist: Blurred Lines van Robin Thicke was de inspiratie voor de styling. De muziek gaat 13 jaar terug naar 'N Sync's Girlfriend, maar dan met suikerzoete teksten. Cijfer: 5.
  3. Azerbeidzjan: Dilara Kazimova - Start a Fire. De elegantste verschijning. Zingt een ballad met precies de juiste balans tussen emotioneel wrak en niet klein te krijgen, maar het accent zit er net naast en de tekst is bijzonder onnozel. Cijfer: 7,5.
  4. IJsland: Pollapönk - No Prejudice. Een baard staat niet meer voor stoere ruigheid. Liedje met een sympathieke boodschap, maar het klinkt als een restproduct van Blus waar Blink 182 overheen heeft gekotst en Chic onbeschermde seks mee heeft gehad. Cijfer: 2 (voor de moeite).
  5. Noorwegen: Carl Espen - Silent Storm. Een eenzame ijsbeer op een afdrijvende ijsschots. De wereld gaat eraan en Noorwegen heeft de soundtrack die het tij moet keren. Ingetogen ballad roept associaties op met opgejaagde walvissen en de laatste panda's. Stijlvol en stemming zoals het Noren betaamt. Cijfer: 7.
  6. Roemenië: Paual Seling & Ovi - Miracle. In 2010 deden ze ook al mee, toen wonnen ze brons. Dit nieuwe spektakelstuk klinkt de eerste seconden goed, maar de ballad wordt al snel gespiest door zielloze donsdans. Zolang er mensen bestaan die David Guetta tot beste dj van de wereld uitroepen zal een schrikbarende hoeveelheid fistpumpers dit kunnen waarderen. Cijfer: 5.
  7. Armenië: Aram Mp3 - Not Alone. Nummer 1 bij de bookmakers, door een ikkenditergensvan met de eerste regel en een heel arsenaal aan trucs: militaire trommel, aanrollende zandstorm, symfonisch koper en tot slot dubstep. Cijfer: 7,5.
  8. Montenegro: Sergej Ćetković - Moj svijet. Een gok op de Marco Borsato-doctrine: beginnen met panfluit, daarna violen, piano, een subtiele akoestische gitaar en vocale uithalen van een levensmoeie versie van Jan Smit. Cijfer: 6.
  9. Polen: Donatan & Cleo - My Słowianie (Slavic Girls). Komen met een parodie op een parodie van een ironisch bedoelde versie van wat in een parallel universum een bonustrack op een Beyoncé-album had kunnen zijn. Veel geschreeuw met beats en heel veel diepe decolletés. Cijfer: 4.
  10. Griekenland: Freaky Fortune feat. RiskyKidd - Rise Up. Begint als Kanye West, maar na één couplet blijkt het gewoon eurohouse te zijn. Loopt niet over van originaliteit maar daarmee heeft nog nooit iemand een songfestival gewonnen. Cijfer: 6.
  11. Oostenrijk: Conchita Wurst - Rise Like A Phoenix. Wie erin slaagt verder te kijken dan de baard lang is, hoort dat we te maken hebben met een gedoodverfde finalist. De dramatisch aanzwellende krachtballade geeft hem alle ruimte boven het gemiddelde uit te stijgen. Cijfer: 7.
  12. Duitsland: Elaiza - It is Right. Duitsers willen weten of dit goed of slecht is. Haar stem is wel aardig en het genre - indiefolk met accordeon - kan er mee door. Het heeft een kleefrandje maar 'op zich wel oké' is nu niet dat waar een Songfestivalkijker op te wachten zit. Cijfer: 6.
  13. Zweden: Sanna Nielsen - Undo. Bij het begin weet je meteen: binnen twee minuten is er een vuisten-in-de-lucht-tranen-in-de-ogenclimax. Ontzettend ijskonijn zonder Holy Shitballs-factor. Cijfer: 6,5.
  14. Frankrijk: Twin Twin - Moustache. Rechttoe-rechtaan 120bpm softhouse-nummer met een aantal goedgeplaatste woorden die een salon-Francofiel altijd weet te waarderen. Maar dit wordt helemaal niets. Je hoeft niet altijd over wereldvrede te zingen maar een poepig liedje over hoe graag je een snor wil is het andere uiterste. Cijfer: 6.
  15. Rusland: The Tolmachevy Twins - Shine. Een niets-aan-de-handliedje, heel erg saai dat alleen door de dubbelzinnige tekst "shine into my darkness" misschien een randje emotie kan losmaken. Cijfer: 6.
  16. Italië: Emma - La Mia Città. Best lekker rocknummertje uit de alternatieve hoek van 1980 met een schorre zangeres waar Italië het alleenrecht op heeft. Het refrein is saai maar Emma plaatst strategische 'mileycyrusjes' om je bij de les te houden. Cijfer: 7.
  17. Slovenië: Tinkara Kovač - Round And Round. Jurkrock, snurkrock met een fluit. De fluitstukjes zijn beroerd geplaybackt, het opent de EST-timewarptunnel naar alle deprimerende herinneringen sinds 1984. Cijfer: 2.
  18. Finland: Soft Engine - Something Better. Makkelijk en voorspelbaar rockliedje, uitgevoerd door vijf kleurloze schooljochies van een zichzelf net te serieus nemende stylist. Het nummer gaat nergens buiten de lijntjes en zou niet misstaan op een EO-jongerendag. Cijfer: 6.
  19. Spanje: Ruth Lorenzo - Dancing In The Rain. De regendans als metafoor voor er het beste van maken is net zo belachelijk als dansen in de regen. Na een veelbelovend begin zou je haar een dijk van een stem kunnen toedichten, maar halverwege wordt het schreeuwig en besluit je dat ze beter in de badkamer had moeten blijven. Cijfer: 4.
  20. Zwitserland: Sebalter - Hunter of Stars. Sebalter kan voor geen meter zingen, en dat is jammer want het is een pakkend liedje met fluitjes, mandoline en een vrolijke vioolsolo dat je kan waarderen na een paar glazen wijn. Helaas kan Sebalter geen toon houden en is zijn Engels op het niveau van Mark Rutte. Cijfer: 7.
  21. Hongarije: András Kállay-Saunders - Running. Horen we daar de diepe pianotietsen van James Blake? En de kreunstem van Drake? Het liedje is intrigerend, maar na een minuut bezwijkt het onder de ambitie, vliegen de breakbeats je om de oren en bevind je je midden in een drum&bass-rave. Rennen. Cijfer: 5.
  22. Malta: Firelight - Coming Home. Een aardig liedje in de 3FM-categorie. Het doet denken aan de folk van Mumford & Sons en Breakfast at Tiffany's van Deep Blue Something. De zanger heeft zelfs een snaarexoot: de dulcimer. Helaas is de podiumopstelling als een huwelijkscoverband en is het even schrikken als de zangeres er bij de bridge inknalt. Cijfer: 7.
  23. Denemarken: Basim - Cliche Love Song. Kopie van Bruno Mars, die een kopie is van Michael Jackson met een refrein dat uit 'skoeba-doeba-dap-dap-di-di-dai, I love you' bestaat. De titel is dus correct, maar halverwege zing je mee omdat het een goede uitvoering van een platgetrapt idee is. Cijfer: 8.
  24. Nederland: The Common Linnets - Calm after the Storm. Klinkt chic, anders, afgewogen, maar je valt er van in slaap achter het stuur. Cijfer: 7.
  25. San Marino: Valentina Monetta - Maybe (Forse). De filosofische twijfel komt van een aritmetische heupwiegende vrouw in een schelp die achttien keer afvraagt wat er misschien gaat gebeuren. Halverwege een Abba-achtige ballad. Misschien is dat een goed idee, misschien niet. Cijfer: 5,5.
  26. Verenigd Koninkrijk: Molly - Children Of the Universe. Na een carrière als vocalen van DJ Sash! wil ze nu iets terugdoen voor de mensheid. Het is een goed gezongen popliedje maar de zangeres wil er te veel mee zeggen, ze wil dat het inspireert en tot actie dwingt. Je verlangt bijna terug naar de tijd dat de Toppers in een glitterpak Shine zongen. Cijfer: 6.
Deze editie doen er in vergelijking met vorige edities relatief weinig landen mee, slechts 37 (vorig jaar 39, record is 43). De stemvolgorde is terug te vinden op deze pagina. Nederland stemt als 10e met als vertegenwoordiger Tim Douwsma, een zanger en de presentator van AVRO Junior Dance.

Ik wens iedereen veel plezier vanavond en dat de beste moge winnen :wink:
Laatst gewijzigd door Suus op za 10 mei 2014, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: ESF 2014

Bericht door CamilleKreemers »

Bee schreef:
  1. Frankrijk: Twin Twin - Moustache. Rechttoe-rechtaan 120bpm softhouse-nummer met een aantal goedgeplaatste woorden die een salon-Francofiel altijd weet te waarderen. Maar dit wordt helemaal niets. Je hoeft niet altijd over wereldvrede te zingen maar een poepig liedje over hoe graaf je een snor wil is het andere uiterste. Cijfer: 6.
dat is dus waar het hele lied over gaat? Valt me tegen van de Fransen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ESF 2014

Bericht door Suus »

Er moet graag staan in plaats van graaf, maar ja, dat is de essentie van het liedje. Zie de naar het Engels vertaalde songtekst:
I want a moustache
Moustache x6
I wanna have a moustache, a moustache,
a moustache, want a moustache

Chorus:
I want this, I want that
There’s never enough for me
It’s like this, it’s like that
There is always something I don’t have
[x2] .
I want this, I want that
It’s like this, it’s like that
I want this, I want that
It’s like this, it’s like that
There is always something I don’t have

I’d leave everything
Give it all
For a moustache
I may be all that is true
But this is not what I wanted
...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: ESF 2014

Bericht door Ardan »

En ik maar denken dat sjalalie sjalala erg was.

(ja? Heeft iedereen hem nu weer in zijn hoofd? Mooi. Missie gelukt :mrgreen: )
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: ESF 2014

Bericht door Jef400 »

Ardan en Bee, bedankt voor de achtergrondinformatie.

Zelf ga ik voor een top 5 notering dit jaar.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ESF 2014

Bericht door Hainje »

Ardan schreef:En ik maar denken dat sjalalie sjalala erg was.

(ja? Heeft iedereen hem nu weer in zijn hoofd? Mooi. Missie gelukt :mrgreen: )
Klootzak :evil:
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: ESF 2014

Bericht door Ardan »

BEHEEEERDEEEEEEERS! Hainje scheldt me uit :cry:
Spoiler: show
:')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ESF 2014

Bericht door Suus »

Oekraïne is stiekem toch best wel een goed nummer, blijkt lekker hangen. Maar dit nummer van buurland Wit-Rusland vind ik helemaal niets.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ESF 2014

Bericht door Hainje »

Ardan schreef:BEHEEEERDEEEEEEERS! Hainje scheldt me uit :cry:
Spoiler: show
:')
Afbeelding
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21338
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: ESF 2014

Bericht door Meltrain »

Waarom wordt alles veel ook in het Frans opgenoemd?
Als ze het goed willen doen, moeten ze het ook in het Duits, Spaans en Italiaans opnoemen. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ESF 2014

Bericht door Suus »

Omdat de officiële talen van de EBU/UER alleen Engels en Frans zijn, zo is dat ooit lang geleden ooit besloten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: ESF 2014

Bericht door Ardan »

Wat lijkt dat Franse nummer vreselijk veel op Papaoutai.. Misschien dat de CD-versie leuk klinkt, maar nu vind ik het vooral erg rommelig.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21338
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: ESF 2014

Bericht door Meltrain »

Wow, het nummer van Frankrijk is nog véél slechter dan dat van IJsland.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ESF 2014

Bericht door Suus »

Ik heb een beetje gemengde gevoelens bij Rusland. Het nummer is best leuk en de tweeling ziet er goed uit, maar het is wel Rusland...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ESF 2014

Bericht door Z2N »

Gewoon onthouden dat Vladimir het zelf heeft uitgekozen, dan stem je het sowiezo niet..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ESF 2014

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Wow, het nummer van Frankrijk is nog véél slechter dan dat van IJsland.
Mwoh, beetje fout vindt ik stiekem wel leuk hoor :P IJsland is voorlopig nog mijn favoriet :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: ESF 2014

Bericht door Daantje »

Ik blijf het Sloveense liedje erg leuk vinden en snap niet dat het een 2 krijgt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

ESF 2014

Bericht door Suus »

De tweeling schijnt in 2006 het Junior-ESF gewonnen te hebben, ze hebben wel een voorgeschiedenis. Maargoed, we gaan het zien, ik ga er niet op stemmen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: ESF 2014

Bericht door Daantje »

Weet iemand hoelaat het nou afgelopen is en de winnaar bekend is? In mijn elektronische tv gids wordt ik er niet zoveel wijzer van want de ene uitzending is rond twaalf uur afgelopen, daarna journaal en dan gaat het verder of is dat herhaling :?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21338
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: ESF 2014

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:
Meltrain schreef:Wow, het nummer van Frankrijk is nog véél slechter dan dat van IJsland.
Mwoh, beetje fout vindt ik stiekem wel leuk hoor :P IJsland is voorlopig nog mijn favoriet :wink:
Het nummer van IJsland vind ik juist geniaal, maar dat van Frankrijk niet.

@Daantje: Ik ben het met je eens.

Spanje vind ik ook behoorlijk goed, maar het geschreeuw is wel een beetje jammer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: ESF 2014

Bericht door Jef400 »

Ik hou hoop op deze manier.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: ESF 2014

Bericht door Daantje »

Ik vind het wel jammer met die voorrondes dat je bij de finale de meeste liedjes al een keer gehoord hebt. Maakt het toch minder spannend.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ESF 2014

Bericht door Z2N »

Bruno Mars *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten