NMBS Vervoersplan 2014

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Die lange stop in Den Haag zal best zo zijn, ik weet inderdaad niet alle details, maar de tijd tussen vertrek op Den Haag HS en de tijd van vertrek op Rotterdam is in beide richtingen 22 minuten, wat wel aangeeft dat er nog steeds in één richting meer reistijd is dan de ander, zelfs als in Nederland en België her en der nog wat minuutjes worden gesprokkeld of worden verspild.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door IC140 »

Het asymmetrische punt zit rond Schiphol. Heeft te maken met DVM dat op tilt schiet als je te vroeg binnen komt (wat met een uitgebogen trein erg vaak gebeurt), waardoor de volgorde op de Westtak in beide richtingen net wat anders is.

Dat Den Haag - Rotterdam in beide richtingen 'toevallig' even lang duurt komt omdat de trein op zowel Rotterdam als Den Haag een vrij lange stop heeft :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Vinny »

Kan de Beneluxtrein niet gewoon via Haarlem rijden alstublieft? Schipholreizigers kunnen prima de luxe met de Thalys reizen naar België en dan verstoort het de dienstregeling op de gevoelige Schiphollijn niet zo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Karl »

CamilleKreemers schreef:Is het niet een idee om de Benelux te integreren in twee treinseries?
Bijvoorbeeld in Nederland in de 2600 tussen Roosendaal en Amsterdam CS? Voor de delen Vlissingen - Roosendaal en Amsterdam CS - Lelystad een losse serie wordt ingezet?

De 2600 doet er 1u51 over.
De nieuwe Benelux doet er nu 1:52 over en heeft veel minder haltes.
Inderdaad, de IC Roosendaal - Zwolle naar Vlissingen verlengen en de stoptrein Den Bosch - Breda naar Roosendaal om Etten-Leur door de IC over te laten slaan. Dan doe je Zeeland - Randstad via Breda met ICd òf met de IC via Roosendaal.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Zeeland heeft smeekbedes gehouden om de verbinding met Schiphol terug te krijgen. Ik heb geen idee waarom maar ze hebben hun zin gekregen. Ik denk niet dat je ze een groot plezier doet met het opnieuw de nek om te draaien van die verbinding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Meltrain »

Volgens mij was de ruil tussen de s2100 en s2600 er gekomen omdat ze anders allebei ten zuiden van Ledn van spoor moesten wisselen en dat past niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door IC140 »

Bee schreef:Zeeland heeft smeekbedes gehouden om de verbinding met Schiphol terug te krijgen. Ik heb geen idee waarom maar ze hebben hun zin gekregen. Ik denk niet dat je ze een groot plezier doet met het opnieuw de nek om te draaien van die verbinding.
Ze hebben hun zin gekregen omdat na het ongeluk op Sgra niet meer in conflict gepland mag worden (gelijktijdige overkruisende aankomst, de trein die het eerst komt krijgt als eerst een rijweg en de tweede moet wachten voor het rode sein.

Als dat nog was toegestaan reed de s2600 Gvc - Lls en de s2100 Asd - Vs via Hlm.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Wubbo »

Die bewering is iets te kort door de bocht. In Leiden wilde NS een constructie plannen zoals in Amersfoort gebruikelijk was (wie het eerst komt die het eerst maalt inderdaad). Die constructie werkte in Amersfoort goed, doordat er ook nog een aantal randvoorwaarden was ingevuld (extra tijd in het stationnement zodat aansluitingen gehaald kunnen worden). Dat was bij de constructie in Leiden niet het geval. Daarnaast werd de dienstregeling 2013 (waarin deze constructie bedacht werd) inderdaad gepland toen ook de aanrijding in Amsterdam was, dat zal ongetwijfeld niet geholpen hebben, maar of het zonder Amsterdam wel zo geworden was is maar de vraag.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Frans F »

Karl schreef: Inderdaad, de IC Roosendaal - Zwolle naar Vlissingen verlengen en de stoptrein Den Bosch - Breda naar Roosendaal om Etten-Leur door de IC over te laten slaan.
Een kwartierdienst Breda-Roosendaal is onrealistisch gezien het aantal reizigers, maar de rest zou kunnen.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door huibf »

We juichen bijvoorbeeld over station Hamont. Maar de NMBS gaat uit van 400 reizigers per dag, deze 400 zijn geen nieuwe reizigers maar het gros daarvan heeft nu Neerpelt als station.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Frans F »

Een station met 400 reizigers per dag is in België een topstation. De lijst met stations met minder dan 100 reizigers per dag is niet te overzien.

Het wordt tijd dat de NMBS eens gaat nadenken over de toekomst van allerlei stations en lijnen waar nauwelijks nog gebruik van gemaakt wordt. Het lijkt bijv. logischer om een groot aantal L-stations/L-lijnen te sluiten en de resterende L-treinen en IR-treinen te combineren tot één product.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Jef400 »

Waarom?

De halteplaatsen zijn al minimalistisch en vaak is de trein het enige vervoermiddel in de kernen.

Ik vind juist dat het ov voor iedereen is en niet elitevervoer voor de grotere kernen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Frans F »

Wat heeft "elitevervoer" te maken met het niet bedienen van stations met 20 reizigers per dag (ja, die zijn er), zeker als je de L-treinen met twee man personeel wil rijden. Er is niet onbeperkt geld meer voor de NMBS.

Als je "elitevervoer" wilt afschaffen moet je trouwens de eerste klas en de Thalys afschaffen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk dat in Belgie het OV-plan moet worden aangepast naar datgene wat hier in Nederland goed heeft uitgepakt.
Het visgraatmodel zorgde ervoor dat er in sommige gebieden meer reizigers kwamen met minder kosten.
Belgie is daar wel aan toe, maar of de politiek zo ver is?
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Stéphane »

Helemaal mee eens.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door huibf »

Frans F schreef:Een station met 400 reizigers per dag is in België een topstation. De lijst met stations met minder dan 100 reizigers per dag is niet te overzien.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Hourpes met jawel 18 reizigers per dag !
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door CamilleKreemers »

en net als je het niet erger kan vinden, is er iemand die iets ergers vind. Mijn bushalte is zelfs drukker om 7.55 uur of zelfs zaterdag in Vlagtwedde.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Het piepkleine dorp Hourpes is amper bereikbaar per auto en ander OV kan er al helemaal niet komen. Dat het station nog 18 reizigers per dag aantrekt is dus best een prestatie.

Volgens de onvolprezen website spoorweggeschiedenis.be heeft het station in 1987 en 1993 op een lijst met te sluiten stations gestaan. Uiteindelijk is vanaf de dienstregeling van mei 1994 alleen de bediening in het weekend gestopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door CamilleKreemers »

oke, dan is het station wel logisch.
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Kritiekelaar »

De sluwe Descheemaecker zag ik er voor aan om ons op te schepen met een Zaventem-omweg, louter om ons zijn Thalys in te jagen. Of om ons eens op Zaventem het luchtruim te doen kiezen.

De nu bekende dienstregeling (dank Huibe!) ontkracht dit. De Beneluxtrein blijkt onderdeel geworden van een halfuurs-dienst Antwerpen - Luchthaven - Brussel/Hasselt. Zo weet de NMBS (die budgetneutraal moet manoeuvreren) de luchthaven-bereikbaarheid op niveau te houden. Leuk is het niet voor ons, maar het valt haar moeilijk kwalijk te nemen.

Bij nader inzien staat er ook een tabel IC 27 "Charleroi - Bruxelles-Lux. - Airport - Mechelen''. Voor 2015 is slechts het Waalse stuk ingevuld, maar Bee heeft gezegd dat er inderdaad zo'n trein komt. Als ik nu deze trein doortrek naar Luchthaven - Mechelen, dan blijkt die vlak voor of na de Beneluxtrein te komen rijden.
Zo kom ik tot deze bewering: in 2016 verzorgt NMBS zelf een halfuurs IC-dienst Antwerpen / Mechelen - Luchthaven. Dus de tijd die de Beneluxtrein vanaf dan kwijt is aan het kopmaken in Breda, kan ze ruim goedmaken door Zaventem (en Mechelen en Brussel Noord) weer over te slaan. Als niemand deze conclusie ontkracht, zeg ik alvast: NS, ga hier voor!
  • -----
Camille, een beetje visgraat-denken is zeker goed voor België. Het spoor als ruggegraat met een frequente IC- en Locaal-treindienst met meer stations. Zodat de soms vele parallelle bussen kunnen vervallen; bussen bedienen dan de graten. Ik zie dat er in het midden van het land eindelijk wat halfuurs L-treinen komen. Maar tussen steden als Knokke en Brugge bijvoorbeeld rijdt maar eens per uur een trein. Er moet eigenlijk een zak geld van de bus-financierende gewesten worden terug-geheveld naar het treindienst-financierende ministerie. Geldverdeling tussen de overheden is in België zwaar bevochten dus ga er maar aanstaan.
Ook Stéphane sloot zich net bij jouw mening aan. Ziet hij het niet zo moeilijk in dan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

IC 27 (in 2014 Charleroi - Brussel-Luxemburg) moet in december 2015 (dus eind volgend jaar) gekoppeld worden aan IC 17 (in 2014 Dinant - Schaarbeek). Waarom Mechelen in de lijnvoering vermeldt staat is mij niet duidelijk, want de trein rijdt een rondje en komt volgens de voorlopig maar welhaast definitieve plannen niet in Mechelen. Daarbij moet je bovendien onthouden dat de trein Charleroi - Luchthaven niet via de Brusselse Noord-Zuid gaat rijden maar via de nieuwe Schuman-Josaphattunnel en de boog bij Haren, die trein is dus geen alternatief voor de Benelux.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
benza

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door benza »

Vinny schreef:Kan de Beneluxtrein niet gewoon via Haarlem rijden alstublieft? Schipholreizigers kunnen prima de luxe met de Thalys reizen naar België en dan verstoort het de dienstregeling op de gevoelige Schiphollijn niet zo.
Maar moet Haarlem een directe verbinding met Belgie? Via Schiphol is het sneller, en kan je misschien in de toekomst het HSL-lijk gebruiken.

En waarom noemt iedereen dat ding het Benelux trein? Het gaat echt --nooit-- naar Luxembourg rijden. :)
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door tsov »

Omdat Bene zo stom klinkt. Dan gaan al die Italiaanse rugzaktoeristen nog verwachten dat het een goed product is...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
benza

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door benza »

tsov schreef:Omdat Bene zo stom klinkt. Dan gaan al die Italiaanse rugzaktoeristen nog verwachten dat het een goed product is...
Haha, met treinen door AnsaldoBreda gemaakt :)
Nochtans is het misschien tijd voor een nieuwe naam :)
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door huibe »

De lage landen lijn :-p
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten