Korte vragen #8

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #8

Bericht door marlies »

Als hij zich er wekenlang sterk voor heeft gemaakt heb je een punt. Als hij het gewoon even kort genoemd heeft op een vergadering waar hij toch al zit vanuit zijn functie zie ik het probleem niet.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Korte vragen #8

Bericht door Kevster »

Zoals Marlies zegt is het denk ik ook ongeveer gegaan. De beste man heeft echt wel iets beters te doen.

En ja, ook zoiets kan een politieke zaak zijn natuurlijk. En het valt gewoon onder zijn portefeuille 'Verkeer en Vervoer'. Inwoners van de stad willen dit graag en hij heeft de ingang en zit daar -tenminste zoals de functie omschrijft- voor de burger. Ben het wel met je eens wat betreft 'Groningen HS', daar zou je ook tweeregelig 'Groningen Hoofdstation' van kunnen maken natuurlijk.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #8

Bericht door Ronald »

Ik ga niet de hele discussie teruglezen, maar wat is er mis met "Groningen" als bestemming op een streekbus? Als ik waar dan ook in het land een bus zie met bestemmingen als "Apeldoorn", "Eindhoven" of "Leeuwarden" ga ik echt niet twijfelen of die bij het station komt, dat is gewoon zo. Met "Groningen HS" op de bus zul je van vreemde reizigers in ieder geval vaak de vraag krijgen of de bus ook naar het station gaat, dat heb je dan in ieder geval wel bereikt :pos: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Daniel »

Verwacht niet teveel van sommige reizigers, ik heb ze zelfs in een bus met "Utrecht CS" op het dipslay horen vragen of die naar het station ging :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Korte vragen #8

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk dat het volgende het duidelijkst is:
Op stadslijnen in Groningen meldt Qbuzz: Groningen Hoofdstation
Op streeklijnen in Groningen meldt Qbuzz: Groningen Hoofdstation
OP streeklijnen buiten Groningen meldt Qbuzz: Groningen.

Dan is het voor iedereen duidelijk, nu wordt in Klazienaveen al begonnen met Groningen Hoofdstation via Emmen station.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen #8

Bericht door Dennenboom »

Maar niet alle streeklijnen gaan naar het station. Neem lijn 171: die doet wel het centrum van Groningen aan maar niet het station. Ik zou een aanduiding zonder station opvatten als: dit is juist een lijn die niet naar het station gaat.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Korte vragen #8

Bericht door CamilleKreemers »

voor dat soort gevallen kan je altijd nog Groningen Centrum (of zoals nu Groningen Grote Markt) gebruiken.
Voor Zernike wordt het gelijk gehouden, dus Groningen Zernike.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Korte vragen #8

Bericht door Kevster »

En het aantal lijnen dat vanuit de provincie níet naar het station gaat wordt de komende jaren groter in Groningen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Korte vragen #8

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Mensen van buiten de provincie Groningen en de provincie Drenthe wonen die niet op dit forum zitten weten niet dat de afkorting HS staat voor het station. Zo simpel is het.

Maak er NS of CS van en het is voor 98% van de reizigers duidelijk. En ja, ik durf deze generaliserende beweringen te maken.
Ik zou het zelf toejuichen als het belangrijkste station van een stad altijd consequent "CS" zou heten. Dat is éénduidig en in tegenstelling tot NS onafhankelijk van de toevallige vervoerder. Ook als het een relatief kleine stad is als Haarlem of Groningen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen #8

Bericht door verfmeer »

Maar waar wil je dan de grens trekken? Bij 2, 3 of 5 stations in een stad. Maar Doetinchem CS of Winterswijk CS is naar mijn idee echt teveel van het goede.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Korte vragen #8

Bericht door Vinny »

Die twee letters doen niemand kwaad. Het kost geen extra papierregel en het biedt wel duidelijkheid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #8

Bericht door Ardan »

Ik heb in Winterswijk gemerkt dat in de lokale volksmond de benaming Centraal voor het oude station er al vrij snel ingebakken zat nadat West in 2001 is geopend :P Maar dat is slechts volksmond, en af en toe in het lokale sufferdje.
Ik doe ook maar wat
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #8

Bericht door marlies »

Dan zou ik eerder zeggen dat het handig is om "hoofdstation" daadwerkelijk in te voeren voor de belangrijkste stations van plaatsen die niet in aanmerking komen voor een CS. Dat betekent immers in tegenstelling tot centraal station daadwerkelijk wat je er mee wilt zeggen :P
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #8

Bericht door Thom91 »

Volgens mij speelt het ook echt alleen bij die lomperts uit Groningen :')
Komt wel goed schatje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #8

Bericht door marlies »

Nee daarbuiten juist, hier maakt niemand zich er druk om dat er een woord op de bussen staat dat in de rest van het land niet gebruikt wordt :P
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #8

Bericht door VIRM »

Klein vraagje: waar op bus/tram/metrohalte Amstelveenseweg in Amsterdam vertrekt het streekvervoer zuidwaarts richting Amstelveen/Uithoorn, als je overstapt vanaf de metro? Ik moet morgen de 172 richting Uithoorn hebben, vandaar de vraag. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #8

Bericht door Ardan »

Ik ga er vanuit dat je met de M50 uit de richting Sloterdijk komt? Op Amstelveenseweg de achterste uitgang nemen, trap af, iets naar rechts, en dan ben je er :) Niet de trambaan oversteken want dan ga je de verkeerde kant op :P
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #8

Bericht door VIRM »

Dus hij vertrekt op precies dezelfde plek/halte als de GVB-trams 16 en 24 richting VUmc?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #8

Bericht door Ardan »

Ja.
Ik doe ook maar wat
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Milco »

VIRM schreef:Klein vraagje: waar op bus/tram/metrohalte Amstelveenseweg in Amsterdam vertrekt het streekvervoer zuidwaarts richting Amstelveen/Uithoorn, als je overstapt vanaf de metro? Ik moet morgen de 172 richting Uithoorn hebben, vandaar de vraag. :)
Waar moet je precies naartoe? De 172 gaat na Amstelveen naar Aalsmeer en Kudelstaart; lijnen 142 (= snelbus) en 170 rijden na Amstelveen verder naar Uithoorn waarna de 142 naar Wilnis rijdt. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #8

Bericht door VIRM »

Naar de halte Koenenkade in Amsterdam :mrgreen:. Ging mij alleen om waar die bussen zuidwaarts precies stoppen, aangezien het op Amstelveenseweg soms best verstoppertje is, vanuit mijn oogpunt. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Milco »

Oh oké, dan kun je inderdaad lijn 170 of 172 pakken (en avondlijn 174). Let op: lijn 142 is snelbus en stopt niet bij halte Koenenkade. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Milco »

Als ik in Zuid-Limburg op de bus een daldagkaart van €8,- koop, dan is datzelfde kaartje toch geldig als dagkaart binnen Nederland én een retour grensoverschrijdend (bijvoorbeeld naar Aachen met lijn 50)? Hoe wordt er bijgehouden dat je heen én terug de grens over gaat? Je hebt namelijk ook nog een daldagkaart inclusief een enkeltje grensoverschrijdend.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #8

Bericht door Meltrain »

Anderhalf jaar geleden heeft mijn oma toevallig zo'n kaartje gekocht, maar ik kan me niet herinneren dat expliciet wordt bijgehouden of je heen én terug gaat.
Ik denk wel dat wanneer je de dagkaart van €5,50 hebt, je daarmee in Duitsland niet mag instappen. (En dan vermoed ik dat in Duitsland alleen de dagkaart van €8,- wordt verkocht om grijsrijdende Duitsers te voorkomen.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #8

Bericht door Ronald »

Ik neem aan dat er stempelvlakken voor de heen- en terugreis op zitten?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten