18+-team on tour #8: Koppensnellen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

18+-team on tour #8: Koppensnellen

Bericht door M57 »

18+-team on tour #8: Koppensnellen

Nostalgie met uitjes

Afbeelding

Through the mirror of my mind
Time after time
I see reflections of you and me

Reflections of
The way life used to be
Reflections of
The love you took from me

Oh, I’m all alone now
No love to shield me
Trapped in a world
That’s a distorted reality


Vooropgesteld: Dit is al vaker – en waarschijnlijk beter – gedaan. Zie bijvoorbeeld hier, hier, hier en hier. Renaissancistisch ingesteld als we zijn, volgden we de oude voorbeelden en maakten Hugo en M57 begin februari 2008 opnieuw een tocht langs de lijn Santpoort Noord – IJmuiden. Deze reportage is zeker niet compleet, maar geeft een schets van een roemruchte lijn met een fletse toekomst.

Formeel gezien is de spoorlijn nog steeds in beheer van ProRail. De Netverklaring 2006 berichtte over
In onbruik geraakte baanvakken

Onderstaande tot het door ProRail beheerde nationale spoorwegnet behorende baanvakken zijn in onbruik geraakt, waarna ProRail conserverende maatregelen heeft genomen om de onderhoudsbehoefte te minimaliseren.

Roermond – Vlodrop grens (richting Dalheim);
Maastricht – Maastricht grens (richting Lanaken);
Nijmegen – Nijmegen grens (richting Kranenburg);
Boxtel – Veghel;
Santpoort Noord – IJmuiden.

Spoorverkeer over deze baanvakken is alleen mogelijk nadat door ProRail reactiveringsmaatregelenzijn uitgevoerd; tot die maatregelen kan behoren het succesvol doorlopen van de door de Nederlandse wetgeving voorgeschreven procedures.
Één zo’n conserverende – en tegelijk de meest ingrijpende – maatregel was het verwijderen van het stuk spoor en het wissel dat aansloot op de lijn Haarlem – Uitgeest. Dat wissel bevond zich direct bij station Santpoort Noord. Bovenaan het meest linker spoor zie je nog de bedding waarin het spoor richting IJmuiden lag. Opvallend genoeg staat het vooral-niet-verder-lopen-want-dat-is-gevaarlijk-bordje al halverwege het perron van het verwijderde stuk spoor. Het is immers erg gevaarlijk je op een perrongedeelte te bevinden waar geen spoor meer langs loopt, terwijl langs het andere perrongedeelte wel spoor loopt.

In de Netverklaring 2009 zegt ProRail over de in onbruik geraakte lijn het volgende:
bijlage 12 informatie omtrent niet-hoofdspoorwegen

Spoorwegen onder het regime van de Spoorwegwet 1875.
ProRail beheert in afwachting van nadere besluitvorming de navolgende in onbruik geraakte
spoorwegen90:
- Maastricht – Maastricht grens (richting Lanaken (B));
- Roermond – Vlodrop grens (richting Dalheim (D));
- Santpoort Noord – IJmuiden;
- Nijmegen – Nijmegen grens (richting Kranenburg (D)).
Wat is dan die “nadere besluitvorming” waar ProRail op wacht? Die ligt in handen van de Gemeente Velsen en de provincie Noord-Holland. Het voornaamste plan van de overheden was om het tracé te asfalteren. Dan weer zou dat voor álle verkeer zijn, dan weer voor alleen busverkeer. De Zuidtangent zou namelijk ooit nog doorgetrokken worden van Haarlem naar IJmuiden. Er werd zelfs gesproken over de “rondweg Driehuis”. Voor wie het kleine gefortuneerde dorpje kent, een lachwekkende benaming. Alle eerder afgeschoten plannen leven nog steeds in de lokale poltiek, van het totale opbreken van de lijn tot het exploiteren van een lightrail die aansluit op de sporen naar Haarlem en Amsterdam. Een snelle oplossing van het vraagstuk is niet in zicht.

As I peer through the window
Of lost time
Looking over my yesterdays
And all the love I gave all in vain


Stichting WIJS is een belangrijke belangenbehartiger van de spoorlijn. De organisatie streeft ernaar de spoorlijn te behouden en eventueel te reactiveren. Een aantal ludieke acties zijn de revue gepasseerd om aandacht te vragen voor de spoorlijn:
  • In 2005 had de Stichting WIJS het idee gevat een deel van de lijn eens goed te snoeien. Een overwoekerde spoorlijn kan immers niet bereden worden. De vrijwilligers deden hun nobele werk, mét gele hesjes en iemand in oranje hesje op de uitkijk. Deze formeel correcte maar praktisch overbodige gang van zaken was verplicht gesteld door wat tegenwoordig ook wel het schuim der natie wordt genoemd: ProRail. ;) (!) Er zal immers maar een sterk vertraagde stoptrein aankomen…
  • Tijdens de vijfjaarlijkse happening Sail in 2005 wilde de Stichting met wat van haar eigen materieel over de lijn rijden. Het plan liep echter stuk op de benodigde vergunningen.
  • Rond sinterklaastijd in 2006 heeft de Stichting met wat manschappen van de goedheiligman over de lijn gereden:

    Afbeelding
    De foto komt van de [url=htt://www.wijsonline.net]site[/url] van Stichting WIJS.
Om een lang verhaal kort te maken: Treinen rijden er niet meer en zullen niet meer rijden. We liepen de lijn af en maakten wat foto’s. Het viel op dat de eerste halte bij crematorium Westerveld er nog redelijk bij lag, maar hoe verder we kwamen, hoe slechter alles er uit zag. Het toppunt is dat eindpunt IJmuiden nu een bouwterrein is.

Everywhere I turn
Seems like everything I see
Reflects the love that used to be


Foto’s met wetenswaardigheden:

Afbeelding
Het ontbrekende bordje van Driehuis-Westerveld. Fles?!

Afbeelding
Het perron van dat eerste station dat we tegenkwamen, verkeerde dus nog in de beste staat. Een gevandaliseerd karkas van een dwegsein deed daar niets aan af.

Afbeelding
Dezelfde overweg vanaf de andere kant gezien. Rechts in beeld het schouwpad annex fietssluiproute tussen Driehuis en IJmuiden.

Afbeelding
Opgepast voor de overweg, maar vooral voor de man met hond in dit geval. De huizen rechts geven een goede indruk van het karakter van Driehuis.

Afbeelding
Op deze foto is goed te zien dat er onlangs werkzaamheden zijn geweest aan de overwegen. De gleuven zijn dichtgemaakt, aangezien het wegverkeer er alleen maar hinder van had en er toch geen trein meer komt. Applaus trouwens voor de hufterproofheid van een ouderwets betonnen abri; dit is halte Velsen-Zeeweg.

Afbeelding
Gecamoufleerd aankondigingsbord.

Afbeelding
De lijn wordt slechter: we vinden niet meer dan resten van infrastructuur en ook steeds meer overwoekering. Op de achtergrond overigens een schoorsteenpijp die van het Hoogovensterrein lijkt te zijn, deze is echter van de NUON-centrale.

Afbeelding
Aan de uitsparing te zien zal hier het emplacement(je) van Velsen=IJmuiden-Oost geweest zijn.

Afbeelding
De badkamer van de stationschef?

Happiness you took from me
And left me alone
With only memories


Afbeelding
Het inmiddels niet meer toegankelijke tunneltje onder het eilandperron.

Afbeelding
Even voorbij het Pontplein loopt de lijn linksaf om vervolgens parallel aan het Noordzeekanaal te lopen. Vanaf nu werd het wind tegen voor het 18+-team. Aan de overkant het buizenstelsel van betonproducent ENCI.

Afbeelding
Overzichtsfoto vanaf het baanlichaam richting Velsen Noord en Zaandam. Links aan de overkant van het kanaal de papierfabrieken van Crown Van Gelder. Rchts het fietsvoetveer tussen Velsen Zuid en Velsen Noord. Achter die pontsteigers bevindt zich de steiger van de draagvleugelboot naar Amsterdam. Het Pontplein wordt verder ontsloten door drie buslijnen.

Afbeelding
Immer gerade aus, dat geldt ook voor het vrachtverkeer dat via deze route af en aan rijdt. We zijn nu in IJmuiden zelf aangeland, met links het begin van de Wijk aan Zeeërweg.

Afbeelding
Het laatste stukje van de lijn dat nog intact is. Rechts de wijk Oud-IJmuiden.

Afbeelding
Niet bepaald een HSL: Fluiten en niet harder dan 10 kilometer per uur.

Hier namen we even pauze, en gingen eten op de Kennemerlaan. Hugo een broodje hamburger en een frikandel speciaal, M57 ook een frikandel speciaal maar dan met een kaassouflé. “Met uitjes graag.” Dat jullie dat even weten.

Ondertussen waren we overigens al bijna aan het einde van de lijn. Daar is niet veel meer van over:

Afbeelding

Reflections of
The way life used to be
Reflections of
The love you took from me

In you I put
All my faith and trust
Right before my eyes
My world has turned to dust...


Zoals jullie zien eindigt de lijn nu bij een bouwterrein. Na de overweg bij De Geul wordt nu gebouwd op de plek waar het oude emplacement was.

Voor M57 een rare gewaarwording. Hij kan zich de verhalen van zijn opa nog erg heugen. Wanneer ’s nachts de verse vis werd binnengebracht ging men in de vishal aan een ronde, draaibare tafel de koppen er af hakken en de vis sorteren op soort en grootte. Koppensnellen noemde men dat. Aan de ronde tafelrand zaten uitsparingen waarin bepaalde categorieën vis terecht moesten komen. Gesorteerd en wel ging de vis dan de trein op. Dat zal in IJmuiden echter niet meer gebeuren.

De liedfragmenten uit deze reportage zijn van het nummer “Reflections” van Diana Ross & The Supremes. Andere muzieksuggesties bij het vergaan van de IJmuiderlijn zijn erg welkom!

We sluiten af met een foto van halte IJmuiden Casembrootstraat, die wat ons betreft recht doet aan het karakter van toen en nu. Vaarwel, IJmuiderlijn.
Afbeelding
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: 18+-team on tour #8: Koppensnellen

Bericht door Dubbele P »

Kijk, een mooie reportage, die zie ik graag! :D Komt me behoorlijk bekend voor dat gebied ;)
Leuk dat je ook een foto hebt gemaakt van de toegangstunnel naar het perron van Velsen-IJmuiden Oost. Die ben ik toen helemaal vergeten te fotograferen.

En ja, niks ten nadele van de stichting WIJS, maar om alvast wat in het wilde weg te gaan snoeien en in Haarlem een sikje te stallen zonder dat er enige duidelijkheid is, vind ik persoonlijk niet de meest logische aanpak.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 18+-team on tour #8: Koppensnellen

Bericht door STF »

Leuk, die groene pijl die de Kennemerlaan aangeeft, staat exact op de plek waar ik meerdere malen per jaar logeer.
Nee niet midden op de kruising natuurlijk :) Hoek Kennemerlaan / Edisonstraat.

Ja van die lijn is zo langzamerhand niet veel meer over, moet er ook maar eens langs gaan lopen wanneer ik weer een bezoekje breng aan IJmuiden.

Toch niet gegeten bij Kennemersnack?
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 18+-team on tour #8: Koppensnellen

Bericht door tsov »

Tof verhaaltje! :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: 18+-team on tour #8: Koppensnellen

Bericht door Sebastiaan »

Leuk veslag :pos: Moet eigenlijk ook een keer een bezoek brengen aan die lijn.
mvg,
Sebastiaan
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: 18+-team on tour #8: Koppensnellen

Bericht door JeePee »

Leuk verhaal M57! Altijd leuk om een stukje over de IJmuiderlijn te lezen. Ik moet daar echt nog een keer heen...
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 18+-team on tour #8: Koppensnellen

Bericht door waldo79 »

Leuk gedaan, M57 :pos:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 18+-team on tour #8: Koppensnellen

Bericht door Daantje »

Leuk verslagje met leuke foto's van een toch wel heel bekend terrein. Het wordt er in elk geval niet beter op.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 18+-team on tour #8: Koppensnellen

Bericht door deadlock »

Wat een vet verslag! 8-)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: 18+-team on tour #8: Koppensnellen

Bericht door Cookie »

Mooi verslag inderdaad, het verbaast me toch wel dat een en ander er toch nog behoorlijk bijligt. Denk dat ik ergens in de zomer ook nog maar die lijn ga aflopen. :)
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: 18+-team on tour #8: Koppensnellen

Bericht door Justin »

Leuk! Zie ik tenminste ook mooie, moderne foto's!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten