mb90 on Tour #25: Obdam, Hoorn, Elst en Houten per ijsfiets

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #25: Obdam, Hoorn, Elst en Houten per ijsfiets

Bericht door mb90 »

Gisteren heb ik een tourtje gemaakt via Obdam, Hoorn, Elst en Houten. Niet helemaal met de fiets zoals de titel doet vermoeden (het moet wel leuk blijven :P ), maar vanaf de stations van die plaatsen ben ik met de fiets naar wat fotoplekjes gegaan. Ik had namelijk tot gisteren nog 2 kruidvatkaartjes met nog 3 weekeinden vrij, dus daarom was het de hoogste tijd om die maar eens op te maken. Daarbij was het ook nog eens lekker zonnig en met dik aankleden had ik weinig last van de vrieskou. 8-)

Maar goed de tour zelf. Die begon zoals vaak met een metrorit vanaf Zuidplein naar Rotterdam Centraal. Een erg rustige, want het was natuurlijk de vroege zondagochtend. Via de lift van het CS (die wel eens een schoonmaakbeurt mag krijgen, wat een lucht hing er zeg :roll:) kwam ik weer op straatniveau uit. Zonder moeite kwam ik daarna via de trap (na het halen van een fietsdagkaartje en met afstempelen van mijn kruidvatkaartje uiteraard :wink:) op het perron. Nu moet ik wel zeggen dat ik een lichte fiets bij me had, dus dat scheelde ook.

Daarna ging het met Sneltrein t2220 naar Haarlem. Een DD-AR uiteraard. Deze was alleen niet fietsproof. Ik kon de fiets nergens klemmen en dat werd dus de hele reis maar de fiets vasthouden vanaf een hard klapstoeltje. In Haarlem (waar overigens uitstekende ruime liften zijn) stapte ik over op Sneltrein t3422 die mij in Obdam bracht. Vanaf hier ging het verder met de fiets. De overweg waar ik wilde fotograferen lag maar een paar kilometer verderop, dus dat moest te halen zijn voor de volgende trein, de t3424. Die fietstocht duurde langer dan ik dacht, maar ik haalde het wel. Eerst ging ik even testen wat het resultaat was bij de tegentrein vanuit Hoorn richting Obdam en verder:
Afbeelding

Dit was overigens de overweg waar ik naast stond. Nog eentje met lekker nostalgische lantaarnpalen 8-) :
Afbeelding

En niet veel later volgde dan DD-AR 7875 als Sneltrein t3424 door dit lege Noord-Hollandse landschap:
Afbeelding

Daarna was het in eerste instantie mijn bedoeling om door te fietsen naar Hoorn om zo niet 2x hetzelfde te fietsen, maar doordat ik nu al later was dan gepland leek me dat geen strak plan. Daarom ben ik maar weer terug gefietst naar Obdam met ook als grote voordeel dat ik grotendeels wind mee had. Terug in Obdam viel me op hoe rustig het daar is. Het enige was je hoorde was Arie door de omroep over de vakantiedienstregeling. Die galmde dan ook door het hele dorp heen, althans zo leek het. Met Sneltrein t3426 (weer een DD-AR) ging het naar Hoorn. Daar had ik nog even de tijd om bij de bussen te gaan kijken, want daar is genoeg veranderd.
Nieuw is deze nette Citaro:
Afbeelding

Ook Arriva is hier nog te vinden, zoals te zien is met deze gelede Scania naast de Citaro van de vorige foto:
Afbeelding

Een stukje verderop stond naast een Frysker deze Amba. Geen ex-Hermes of ex-SVN Amba, maar een vrij nieuwe CXX-Amba:
Afbeelding

Tot slot een overzichtsplaatje van het busstation:
Afbeelding

Toen was het de hoogste tijd om weer terug naar het station te gaan voor IC t4543 richting Amsterdam. Uiteraard weer een DD-AR. Op de CTA in Hoorn werd deze trein overigens alsvolgt aangegeven:

Code: Selecteer alles

11:50 Intercity
Amsterdam Sloterdijk
verder als stoptrein Amsterdam Centraal
                      Amsterdam Bijlmer ArenA
Hier hadden de stations Muiderpoort, Amstel en Duivendrecht denk ik nog makkelijk bijgekund en misschien ook wel de stations na Bijlmer. Bij station Bijlmer stapte ik over op IC t3145 naar Arnhem. Ondanks dat ik de omgeving van het station niks vind, ziet het station zelf er wel goed uit:
Afbeelding

Met die IC t3145 ging ik dus naar Arnhem. Dit was een VIRM. Hier kon ik mijn fiets wel goed wegzetten bij de klapstoelen en daardoor kon ik mooi bij de vierzitter ernaast zitten. Dat zit toch net wat beter dan een klapstoelje, waar overigens in tegenstelling tot de DD-AR wel een laag stof op zit. Bij aankomst in Arnhem schrok ik een beetje. De zon was ineens weg en er waren ineens veel wolken. Dat was niet de bedoeling volgens mij. :? Maar goed, toch ging het naar de fotoplek bij Elst, want niks is zo veranderlijk als het weer. Via de gammele liften van het station ging het van spoor 4 naar 6 voor IC t3649 naar Arnhem Zuid. Vanaf Arnhem Zuid ging het daarna verder op de fiets naar de fotoplek. Niet vanaf Elst, omdat ik alle tijd had en niet 2x hetzelfde wilde fietsen. Onderweg kwam ik nog deze trolley tegen bij zijn eindpunt De Laar West:
Afbeelding

Niet veel later kwam ik dan bij de fotoplek en daar scheen de zon weer :) :
Afbeelding

Ook toen de Buffel richting Arnhem langskwam:
Afbeelding

Daarna was de zon er nog wel, maar zat er een waas voor. De foto's bleven ondanks dat wel scherp genoeg vond ik. Hier bijvoorbeeld te zien bij de IC t3147 naar Nijmegen:
Afbeelding

Toevallig trof ik een ICRm in de eerstvolgende s3600 :) . Deze stam met loc 1781 voorop reed de t3651:
Afbeelding

Hierna had eigenlijk weer de Buffel langs moeten komen op de terugweg naar Tiel, maar wat volgde was de 8660 als IC t3047 naar Nijmegen:
Afbeelding

Met ongeveer +8 volgde dan de Buffel naar Tiel:
Afbeelding

En tot slot datgene waarvoor ik vooral hier kwam, was deze SGMm 2145 als Sprinter 7650 naar Nijmegen:
Afbeelding

Daarna ging het langzaam verder naar Elst. Bij het station zag ik nog net deze Amba staan op lijn 88:
Afbeelding

Bij het stationsplein staat ook dit scherm. Hierop zie je beelden vanuit een rijdende trein. Ik heb geen idee of het live-beelden zijn van de Syntus-treinen of iets dergelijks:
Afbeelding

Bij de overweg ten noorden van het station zijn ook deze veelzeggende mottoborden te zien. Ik hoop dat het helpt:
Afbeelding

Hierna wilde ik via Tiel naar Houten gaan. Omdat de stoptrein naar Tiel pas over een half uur kwam ben ik eerst even met de Sprinter terug naar Arnhem gegaan of vanaf daar naar Tiel te gaan. Dat ging makkelijk en mijn geheugen had me niet in de steek gelaten over het vertrekspoor van de stoptrein naar Tiel, want dat was hetzelfde spoor als waar de Sprinter aankwam. :) De Buffel in de stoptrein naar Tiel was overigens de eerste trein waar een klem in zat voor de voorband van mijn fiets. Daardoor kon ik met een gerust hart gaan zitten. Na weer een rustige rit (dat heb ik eigenlijk altijd als ik hier reis) kwam ik in Tiel en na een simpele overstap kwam ik snel in Houten.
Daar wordt flink gewerkt:
Afbeelding

Het spoortje van het trammetje ligt er voor een groot deel nog, maar bij het station niet meer:
Afbeelding

De tram is nu vervangen door bussen. Deze rijden met het lijnnummer 23 (ik denk uit de tabel van het spoorboekje). Ondanks dat er Amba's rijden, zijn dit wel opvallende Amba's. De eerste die ik zag was namelijk deze Hermes 1846:
Afbeelding

Tussendoor volgde nog even een BRU-Amba:
Afbeelding

En de laatste was deze Amba, volgens mij aan het nummer te zien een demo-Amba. De stoelen zijn binnen in ieder geval wel anders (beter) en ze hebben allemaal armleuningen:
Afbeelding

Daarna vond ik ergens in het winkelcentrum van Houten een kwalitaria. Na lekker eten ging ik weer terug naar het station en met de stopper die snel kwam ging ik naar Utrecht. Daar wilde ik eerst vanaf spoor 19 naar de t2860 richting Rotterdam gaan, maar toen ik voor mij op spoor 19a de t2060 zag staan besloot ik toch om die maar te nemen tot Gouda. Dat scheelde weer een hoop gedoe in Utrecht en bovendien heb ik in Gouda een cross-platform overstap. Dat lukte allemaal en zo kwam ik om 18:42 uur zonder problemen in Rotterdam. Daar viel me nog op dat de Delftse Poort nu mooie blauwe lampjes op het gebouw heeft die knipperen en verspringen. Op de foto is dat knipperen en verspringen uiteraard niet te zien, maar het geeft wel een leuk gezicht:
Afbeelding

Tot slot ging het weer met de stinklift naar de metro en daarmee kwam ik rond 19:15 uur thuis.

De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 11,5 uur
Aantal treinen: 12
Aantal metro's: 2
Controle: in 6 van de 12 treinen (= 50%)
Soorten treinmaterieel: DD-AR 7424, DD-AR 7450, DD-AR 7808, DD-AR 7803, VIRM 9423, VIRM 8655, SGMm-II 2145, Syntus-DM'90 58, Plan V 864 (ex-Arriva), Plan V 917, VIRM 9551 (de stoelen blijven hard), ICM-III 4075
Vertraging (meer dan +3): in 0 van de 12 treinen (= 100% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 12 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 9,95 (al gekocht Kruidvatkaartje) + € 6,- (fietsdagkaartje)
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: mb90 on Tour #25: Obdam, Hoorn, Elst en Houten per ijsfiets

Bericht door M57 »

mb90 schreef:Een DD-AR uiteraard. Deze was alleen niet fietsproof. Ik kon de fiets nergens klemmen en dat werd dus de hele reis maar de fiets vasthouden vanaf een hard klapstoeltje.
Tip voor met de fiets in DD-AR: op het fietsenbalkon met het zwaarste deel van je fiets tegen de wand en dan het lichtste deel tegen de deurstang. Bij mij blijft-ie dan altijd prima staan :)
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: mb90 on Tour #25: Obdam, Hoorn, Elst en Houten per ijsfiets

Bericht door BR628 »

mb90 schreef:Onderweg kwam ik nog deze trolley tegen bij zijn eindpunt De Laar West:
Afbeelding
Heel herkenbaar, heb hier vlakbij zo'n 20 jaar gewoond. Stapte altijd in bij de 3e halte van deze lijn ri station.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #25: Obdam, Hoorn, Elst en Houten per ijsfiets

Bericht door tsov »

23 is inderdaad de tabel van Houten - Houten Castellum in het spoorboekje :wink:
En die 3155 is inderdaad een demo-Amba. De bus heeft een flinke tijd in Leiden rondgereden en heb er verschillende malen ingezeten. Binnen in de bus zit ook geen lampje 'STOP' maar een lampje 'WAGEN HÄLT' :lol:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #25: Obdam, Hoorn, Elst en Houten per ijsfiets

Bericht door STF »

En diezelfde bus doet zeker mee met de kerstverlichting; die chauffeur lijkt alle mogelijke lampen voorop aan te hebben gezet.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: mb90 on Tour #25: Obdam, Hoorn, Elst en Houten per ijsfiets

Bericht door Freek »

mb90 schreef:
Bij het stationsplein staat ook dit scherm. Hierop zie je beelden vanuit een rijdende trein. Ik heb geen idee of het live-beelden zijn van de Syntus-treinen of iets dergelijks:
Nee het zijn geen live beelden. de spoorlijn Ah-Tiel bestond dit jaar 125 jaar. In het kader hiervan heeft een kunstenaar beelden gemaakt van het gehele traject tijdens diverse seizoenen. De beelden worden nu vertoond op een aantal stations.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten