Neue Zugverbindung nach Holland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Neue Zugverbindung nach Holland

Bericht door Frans F »

reisthijs schreef:Het kan in 2017 als de doortrekking als eis wordt opgenomen in de nieuwe concessie. Daarom moeten daar nu dus afspraken over gemaakt worden voor het te laat is.
Dan zal Nederland/Overijssel flink de portemonnee moeten trekken en dat zie ik niet zo gauw gebeuren gezien de problemen met het OV in Overijssel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Neue Zugverbindung nach Holland

Bericht door Suus »

Wat betreft de verbinding: een echt grote vraag voor een trein tussen Oldenzaal en Bad Bentheim is er inderdaad niet en de investering in het materieel is vrij hoog vanwege het multicourant materieel dat je nodig hebt. Dienstregelingtechnisch is het echter geen probleem, de kering van om de nabij 55 minuten in Bad Bentheim bied de gelegenheid om naar Hengelo door te rijden zonder dat er een grotere omloop nodig is voor de RB61. Als mijn berekening klopt heb je voor de RB61 vijf omlopen nodig, dus zou je met zes multicourante stellen klaar kunnen zijn, waarbij ik een reserve van één aanhoud. Ik heb geen idee of het ook mogelijk is het bestaande materieel (driebaks Flirt) nog aan te passen is voor meerspannigheid, maar dat vermoed ik niet, maar als de vervoerder gelijk blijft moet het niet zo lastig zijn om slechts 10 jaar oude treinstellen te verkopen (of het moet lease zijn, maar dat weet ik niet). Eventuele extra capaciteit voor in de spits kan je gewoon met een aangekoppeld monocourant treinstel mogelijk maken, dus het probleem dat Erno-BE noemt zie ik niet.

Een vraag blijft echter wel boven de markt hangen: is Hengelo niet minder interessant dan Nordhorn. Nordhorn is met 52.000 inwoners de éénnagrootste plaats in Duitsland zonder spoorgebonden reizigersvervoer (voor de statistici: Herten met 61.000 inwoners is de grootste plaats zonder spoorgebonden reizigersvervoer in Duitsland). Het heeft minder inwoners dan Hengelo, maar is veel meer op Duitsland gericht dan Hengelo. Er zit toch een taalgrens tussen. Echter, de investeringen voor een treinverbinding naar Nordhorn zullen ook niet mals zijn, omdat het om een trage goederenlijn gaat. De veiligheidssystemen zullen aangepast moeten worden voor snellere treinen en er zal zo'n 18 kilometer spoor geëlektrificeerd moeten worden voor een doorgaande reizigerstrein. In die zin zit je met beide uitbreidingsmogelijkheden direct met behoorlijke kosten.

Wat betreft de intercity Amsterdam-Berlijn is de materieeltoekomst nog heel erg in nevelen gehuld. De verwachting dat de trein met ICx gereden zou kunnen worden is in de diepvries verdwenen door de aanpassing van de bestelling. Ook de inzet van dubbeldeksmaterieel is niet zo heel snel te verwachten tenzij er plotseling een IC-dubbeldekker uit de kast komt rollen die 200 kan. De huidige intercity rijdt grofweg tussen Minden en Berlijn 200 km/uur, over die afstand maakt het behoorlijk uit als je dan maar 160 gaat rijden. De huidige rijtuigen kunnen in de praktijk nog wel een tijdje mee na hun recente revisie waarbij zowel de techniek als het interieur is opgefrist, maar DB heeft wel gezegd dat het de laatste keer zou zijn. Kortom, daar is echt nog niets zinnigs over te zeggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Neue Zugverbindung nach Holland

Bericht door Frans F »

Waarom moet een lokale trein van Rheine naar Hengelo of Nordhorn met alle geweld met elektrisch materieel worden gereden en is een diesel niet goed genoeg?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Neue Zugverbindung nach Holland

Bericht door Suus »

Tot de introductie van de huidige RB61 Bad Bentheim - Bielefeld reed de RE die nu Rheine - Braunschweig rijdt elke twee uur naar Bad Bentheim. Echter, vanwege de vele vertragingen van die verbinding heeft men de stoptrein naar Bad Bentheim doorgetrokken, omdat er wel veel reizigers zijn die voorbij Rheine reizen richting Osnabrück en de knip met bijbehorende overstap daardoor voor veel reizigers een nadeel zou zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Neue Zugverbindung nach Holland

Bericht door dennistd »

Erno-BE schreef:
Vinny schreef:Het lijkt me het beste om de stoptrein uit Rheine door te trekken naar Hengelo en daar op een zakspoortje af te wikkelen, aansluitend op de IC Enschede-Amsterdam. De IC Amsterdam-Berlijn hoeft geen rol meer te spelen in regionaal verkeer en kan worden opgeplust naar ICE standaard en een aanzienlijk deel van de tussenstations kan pijnloos geschrapt worden.
Op het zakspoortje past geen flirt5, dus dan moeten in de spits 2x flirt3 worden ingezet waarbij er in Bentheim 1 stel er af gaat.
Een 5-delige FLIRT is 90 meter, dat past makkelijk. Er zit 111 meter tussen juk en sein. Zelfs 6-delig (106m) zou nog passen. Het spoortje kan ook nog iets langer en het seintje een metertje opschuiven naar het wissel eventueel. Twee 3-delige stellen past niet (116 meter), maar dan kun je er één aftrappen in Bentheim.
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Neue Zugverbindung nach Holland

Bericht door Kritiekelaar »

Bee schreef: Een vraag blijft echter wel boven de markt hangen: is Hengelo niet minder interessant dan Nordhorn. Nordhorn is met 52.000 inwoners de éénnagrootste plaats in Duitsland zonder spoorgebonden reizigersvervoer
Frans F schreef:Blijft op deze weinig manier realistisch. Want gaan we daar dan dure meersysteem-treinstellen voor aanschaffen? Verder is het vervoer Rheine-Hengelo een fractie van dat op Rheine-Bielefeld dus dat betekent op het stuk naar Hengelo vooral lege treinen.
Het was bijvoorbeeld realistischer om de trein uit Bielefeld in te korten tot Rheine en tussen Rheine en Hengelo/Nordhorn steeds met twee regioshuttles te rijden die je dan in Bentheim splitst.
Frans geeft aldus een maatschappelijk nuttiger alternatief voor die neue Zugverbindung Bielefeld--Hengelo.
  • En ik voeg toe: ook flexibeler. Want net als de afgelopen jaren kun je s'avonds (of zondags) stoppen met zo''n grenslanddienst. Een trein Bielefeld--Hengelo kan dat niet, want dan komt ie weer gewoon een uur stil te staan. Ook kun je in het drukste uur een Hengelo-rit overslaan, zodat er dubbele capaciteit is voor Nordhorn en die regioshuttles dus niet weldra te klein zijn.
Ik heb wel een aanpassing, aangezien zo''n slagje niet mooi in een uur lukt. Rijdt geen splitsende treinen maar:
Rheine och :50 cq. mid :20 --> Nordhorn --> Rheine a. och :10 cq. mid :40
Rheine och :20 cq. mid :50 ---> Hengelo ---> Rheine a. och :40 cq. mid :10
Waarmee Nordhorn even zo goed aantakt op de bestaande tijden Rheine v.15/a.45 <-> Bielefeld (en :30 RE Münster). Bentheimers kunnen niet gaan klagen over de overstap want ze krijgen er een halfuursdienst voor terug.

Geen 5 (+1 reserve) vijfbaks-Flirts geschikt voor ons baanvak én stroomsysteem zijn dan nodig. Maar 4 puur Duitse Flirts en 3 (+1) grensland-shuttles. En een paar bussen minder. Ondanks de dieselkosten is dit exploitatief aantrekkelijk.

Blijft over de kosten van Nordhorn-spoorrenovatie. Moeilijk voor te stellen dat in het kader van de (persé?) aanstonds startende aanbesteding nog met geld kan worden geschoven. Noch dat de politiek er een schep bij doet.
Daarom wil ik roepen: hallo Twente, kom onverwijld terug op je subsidietoezegging van 15 x €400.000. Bied in plaats daarvan een lening aan aan Niedersachsen voor die spoorrenovatie. Middels een zuiniger opzet van aanbestedingen in 2015, 2016 elders in de deelstaat, kan die het geld weer terug doen komen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Neue Zugverbindung nach Holland

Bericht door deadlock »

Daar is Krietikelaar weer met zijn nonsens. Goeie hemel.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Neue Zugverbindung nach Holland

Bericht door flipje »

Hengelo en Oldenzaal krijgen weer stoptrein naar Duitsland.
Vanaf december 2017 rijdt er weer een stoptrein tussen Hengelo en Duitsland. Dat meldt de website OV Magazine. De deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen zouden een overeenkomst hebben bereikt, waardoor de laatste twee ton die nog nodig was voor de verbinding binnen is. De verbinding kan nu worden aanbesteed.

Lees verder
RB61 wordt in 2017 doorgetrokken naar Hengelo.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Neue Zugverbindung nach Holland

Bericht door Nitein-Repart »

Bee schreef:Tot de introductie van de huidige RB61 Bad Bentheim - Bielefeld reed de RE die nu Rheine - Braunschweig rijdt elke twee uur naar Bad Bentheim. Echter, vanwege de vele vertragingen van die verbinding heeft men de stoptrein naar Bad Bentheim doorgetrokken, omdat er wel veel reizigers zijn die voorbij Rheine reizen richting Osnabrück en de knip met bijbehorende overstap daardoor voor veel reizigers een nadeel zou zijn.
Off-topic vraag: had Bad Bentheim en Schuttorf voor de introductie van de RB61 slechts een 2-uursbediening of reed er op het andere uur een pendeltreintje? Een 2-uursbediening voor Bad Bentheim en Schuttorf is toch wel aan de magere kant.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Neue Zugverbindung nach Holland

Bericht door Kritiekelaar »

Triest dat men onder zelfopgelegde tijdsdruk tot zo'n beslissing is gekomen. Die nutteloos is voor Nordhorners en dus neerkomt op veel geld voor weinig reizigers.
Niettemin felicitatie aan degenen die soms of vaker daar het grensland bereizen.

Een antwoord op Erno's vraagje: een tijd lang vertrok de Berlijn-trein om en om uit Amsterdam of Bentheim. Tesamen met de RE gaf dat dus al ongeveer om het uur een reismogelijkheid aan Bentheimers.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Neue Zugverbindung nach Holland

Bericht door Nitein-Repart »

En Schuttorf dan? Of stopte de IC-Berlijn in Schuttorf?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Neue Zugverbindung nach Holland

Bericht door julsteren »

Naar mijn weten heeft er nooit een IC in Schüttorf gestopt en zal hij er ook nooit gaan stoppen. Boerengat.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten