OV Amsterdam over 5 jaar?
OV Amsterdam over 5 jaar?
De komende vijf jaar staan er enkele grote gebeurtenissen/projecten te wachten in en rond Amsterdam, die invloed hebben op het OV in Amsterdam:
- Oplevering van de Noord/Zuidlijn met busstation bij de Johan van Hasseltweg.
- OV-SAAL
- Verbouwing van Amsterdam Zuid
- Ombouw van de Amstelveenlijn
Wat gaat dit zoal betekenen voor het OV in en om de stad Amsterdam? Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren met de lijnvoering van de trams als de Noord/Zuidlijn opent en station Zuid belangerijker wordt? Wat gaat er gebeuren met het streekvervoer dat vanuit Zaanstreek/Waterland komt?
- Oplevering van de Noord/Zuidlijn met busstation bij de Johan van Hasseltweg.
- OV-SAAL
- Verbouwing van Amsterdam Zuid
- Ombouw van de Amstelveenlijn
Wat gaat dit zoal betekenen voor het OV in en om de stad Amsterdam? Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren met de lijnvoering van de trams als de Noord/Zuidlijn opent en station Zuid belangerijker wordt? Wat gaat er gebeuren met het streekvervoer dat vanuit Zaanstreek/Waterland komt?
Laatst gewijzigd door VIRM op zo 11 mei 2014, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: OV Amsterdam over 5 jaar
Allemaal vragen waar geen concreet antwoord op kan worden gegeven. Het tramnet zal veranderen maar de vraag is hoe. Er zijn al plannen gemaakt maar er moet ook extra spoor komen. Afwachten dus.
Bij de bussen zal er ongetwijfeld een gedeelte in Noord eindigen. De vraag is weer: welk gedeelte?
Bij de bussen zal er ongetwijfeld een gedeelte in Noord eindigen. De vraag is weer: welk gedeelte?
Re: OV Amsterdam over 5 jaar
Ik verwacht dat er geen stadsbussen meer door de IJtunnel zullen gaan rijden maar dat bussen of bij metrostation Noord of bij metrostation Noorderpark aansluiting geven op de metro. In de streeklijnen zal er ook wel gesneden gaan worden, maar het busstation achter het CS is te groot om daar dan helemaal geen streekbussen meer te laten komen, sowieso verwacht ik dat de lijnen uit Zaandam daar nog wel zullen komen omdat ik niet echt een goede keermogelijkheid zie bij Noorderpark.
De streekbussen uit het zuiden worden afgebogen naar station Zuid naar een nieuw tram-/busstation aan de zuidkant van het station. Als de lijn naar Uithoorn wordt doorgetrokken verdwijnt ongeveer de helft van de bussen uit Amstelveen, de bus naar Aalsmeer wordt dan vermoedelijk R-Net. Het lijnnummer daarvan is nog wel onduidelijk, lijn 140 Uithoorn - Haarlem heeft wel al beslag gelegd op lijnnummer 340.
Van de tramlijnen lijkt mij vooral het voortbestaan van 24 onzeker, het nogal gewenste enkelspoor voor de tram in de noordelijke Ferdinand Bol gaat capaciteit kosten en de concurrentie met de metro zal moordend zijn, tegelijkertijd verdwijnen zoveel streekbussen uit de Lairessestraat (mijn meeste schatting is 15 bussen per uur/richting minder) dat je daar niet zonder tram kan, dus je zal toch een lijn 16 of iets anders daar moeten hebben.
Verder is er nog wel een wensenlijstje samen te stellen met berichten uit de media en andere ontwikkelingen van de afgelopen jaren waar mogelijk nog iets mee gedaan moet worden:
- Fusie betafaculteiten VU en UvA: ze zijn vragende partij voor een directe verbinding tussen Science Park en de VU.
- Rechttrekken van lijn 21 in West en andere bediening van de Staatsliedenbuurt, vermindering verkeer in de Marnixstraat.
- Upgrade van de belangrijkste tram- en buslijnen, waaronder R-NET, verkeersmaatregelen en vermindering van het aantal haltes.
Ook al jaren hoog op de wensenlijst staat de ombouw van het Weteringcircuit tot een gewoon kruispunt, maar daar is recent weinig tot niets over te horen geweest.
De streekbussen uit het zuiden worden afgebogen naar station Zuid naar een nieuw tram-/busstation aan de zuidkant van het station. Als de lijn naar Uithoorn wordt doorgetrokken verdwijnt ongeveer de helft van de bussen uit Amstelveen, de bus naar Aalsmeer wordt dan vermoedelijk R-Net. Het lijnnummer daarvan is nog wel onduidelijk, lijn 140 Uithoorn - Haarlem heeft wel al beslag gelegd op lijnnummer 340.
Van de tramlijnen lijkt mij vooral het voortbestaan van 24 onzeker, het nogal gewenste enkelspoor voor de tram in de noordelijke Ferdinand Bol gaat capaciteit kosten en de concurrentie met de metro zal moordend zijn, tegelijkertijd verdwijnen zoveel streekbussen uit de Lairessestraat (mijn meeste schatting is 15 bussen per uur/richting minder) dat je daar niet zonder tram kan, dus je zal toch een lijn 16 of iets anders daar moeten hebben.
Verder is er nog wel een wensenlijstje samen te stellen met berichten uit de media en andere ontwikkelingen van de afgelopen jaren waar mogelijk nog iets mee gedaan moet worden:
- Fusie betafaculteiten VU en UvA: ze zijn vragende partij voor een directe verbinding tussen Science Park en de VU.
- Rechttrekken van lijn 21 in West en andere bediening van de Staatsliedenbuurt, vermindering verkeer in de Marnixstraat.
- Upgrade van de belangrijkste tram- en buslijnen, waaronder R-NET, verkeersmaatregelen en vermindering van het aantal haltes.
Ook al jaren hoog op de wensenlijst staat de ombouw van het Weteringcircuit tot een gewoon kruispunt, maar daar is recent weinig tot niets over te horen geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV Amsterdam over 5 jaar
Fusie betafaculteiten UvA - VU is overigens op dit moment weer van de baan.
Re: OV Amsterdam over 5 jaar
En bij de topictitel hoop je dan op een concreet plan van de stadsregio. Mis :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OV Amsterdam over 5 jaar
Ik zou denken dat de tramlijnen naar het zuiden, dus 4, 5, 16, 24 (25 is natuurlijk al gesneuveld) toch wel klappen zullen krijgen als de NZ-lijn in gebruik is,
Re: OV Amsterdam over 5 jaar
Je kunt dus niet alle tramverbindingen en streekvervoerlijnen in de Noord-Zuidlijn proppen. Dat past niet, en is bovendien niet in lijn met de herkomst- en bestemmingsgebieden van de reizigers...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OV Amsterdam over 5 jaar
Ik denk dat er in de nabije toekomst toch wel wat meer bussen naar het Sciencepark moeten. 40 en 240 kunnen het op de piekuren nog maar net aan en een kwartierdienst buiten de spitsuren is ook wat karig.Bee schreef:Fusie betafaculteiten VU en UvA: ze zijn vragende partij voor een directe verbinding tussen Science Park en de VU.
Re: OV Amsterdam over 5 jaar
Sowieso is het stukje naar Muiderpoortstation nogal onzinnig, volgens mij kunnen ze bijvoorbeeld beter lijn 62 doortrekken het Sciencepark en dan in de spits aangevuld met lijn 240 (of dan dus lijn 262?).
Re: OV Amsterdam over 5 jaar
Ik zie ook lijn 24 verdwijnen, rijdt al grotendeels parallel met lijn 16 en voor de Stadionweg zal naar de metro worden verwezen en voor de Beethovenstraat naar lijn 5. Lijn 4 zie ik rechtgetrokken worden naar de President Kennedylaan omdat de vernieuwde Amstelveenlijn over de Rooseveltlaan gaat rijden. De bezoekers van de RAI zullen naar de metro worden verwezen vermoed ik. Misschien allen bij drukke beurzen lijn 11? In Noord zie ik zeker lijn 33 en 34 verdwijnen en veranderen in een aanvoerlijn voor de metro binnen noord. Lijn 32 maar vooral lijn 35 hebben een route die veel verder van de metro is verwijderd en voor de passagiers aantakking fors tijdsverlies zal zijn.VIRM schreef:De komende vijf jaar staan er enkele grote gebeurtenissen/projecten te wachten in en rond Amsterdam, die invloed hebben op het OV in Amsterdam:
- Oplevering van de Noord/Zuidlijn met busstation bij de Johan van Hasseltweg.
- OV-SAAL
- Verbouwing van Amsterdam Zuid
- Ombouw van de Amstelveenlijn
Wat gaat dit zoal betekenen voor het OV in en om de stad Amsterdam? Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren met de lijnvoering van de trams als de Noord/Zuidlijn opent en station Zuid belangerijker wordt? Wat gaat er gebeuren met het streekvervoer dat vanuit Zaanstreek/Waterland komt?
Re: OV Amsterdam over 5 jaar
Muiderpoort lijkt mij niet bepaald onzinnig voor iedereen met een bestemming/herkomst in het noorden. Lijkt mij veel praktischer om daar al de bus te kunnen pakken dan door te moeten gaan tot Amstel, met extra chipkosten tot gevolg. Wat mij betreft wordt de huidige lijnvoering dus gewoon aangehouden, met wellicht een extra extensie Amstelstation - Station Zuid, opdat er vanaf daar met één enkele overstap het Sciene Park bereikt kan worden. Hoe je dit dan zou moeten invullen blijft overigens lastig. Je zou bijv. lijn 40 kunnen doortrekken over het traject van lijn 65, maar dat heeft dan weer als consequentie dat bewoners van Zeeburg hun connectie met Zuid verliezen. Een andere mogelijkheid zou wellicht zijn de 310 (in de spits) op de een of andere manier via Amstel door te trekken naar Science over het traject van de 240, maar dan zit je weer met een gare kronkelroute in Zuid :')FLJ schreef:Sowieso is het stukje naar Muiderpoortstation nogal onzinnig, volgens mij kunnen ze bijvoorbeeld beter lijn 62 doortrekken het Sciencepark en dan in de spits aangevuld met lijn 240 (of dan dus lijn 262?).
Re: OV Amsterdam over 5 jaar
Ik tuinde er ook met open ogen in. Misschien kan een moderator even een vraagteken aan de titel toevoegen.Vinny schreef:Je kunt dus niet alle tramverbindingen en streekvervoerlijnen in de Noord-Zuidlijn proppen. Dat past niet, en is bovendien niet in lijn met de herkomst- en bestemmingsgebieden van de reizigers...
Re: OV Amsterdam over 5 jaar?
Van een chauffeur uit Amstelland-Meerlanden vernam ik dat zeker niet alle lijnen uit Uithoorn afgebogen zullen worden, één lijn, hooguit twee zullen onder de noemer van R-Net nog wel door blijven rijden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: OV Amsterdam over 5 jaar?
Voorproefje van hoe het tram- en plusbusnet eruit kan zien over vijf jaar:
(c) patat op HHF
(c) patat op HHF
Re: OV Amsterdam over 5 jaar?
Vooral lijn 9 vind ik een raar verhaal in deze mogelijke lijnvoering. Ik heb gehoord van reizigers die de huidige route al te 'min' vinden, en dus de stoptrein op Diemen Noord pakken. Laat staan dat je met deze route nog potentiële reizigers overhoudt, gezien de binnenstad volledig wordt overgeslagen en er met een grote lus naar het CS wordt gereden. Zo hou je eigenlijk alleen het uitgaanspubliek naar de omgeving van het Leidseplein over en een enkele overstapper voor de metro. Lijkt me niet dat je daarmee een lijn staande kan houden
En lijn 15 doortrekken naar het Beatrixpark? Vreemde optie. Ikzelf zou dan eerder inzetten op het geheel opheffen van de 51 en dan de 15 doortrekken naar Amstelveen tot het Binnenhof, en de 5 (met originele lijnvoering door de binnenstad) dan door laten rijden naar Westwijk.
Gelukkig staat dit -naar mijn mening- flutwerk nog niet geheel vast.
En lijn 15 doortrekken naar het Beatrixpark? Vreemde optie. Ikzelf zou dan eerder inzetten op het geheel opheffen van de 51 en dan de 15 doortrekken naar Amstelveen tot het Binnenhof, en de 5 (met originele lijnvoering door de binnenstad) dan door laten rijden naar Westwijk.
Gelukkig staat dit -naar mijn mening- flutwerk nog niet geheel vast.
Re: OV Amsterdam over 5 jaar?
Wacht even, lijn 15 staat ook op dat kaartje. Is het dan de bedoeling dat deze lijn wordt vertramd?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OV Amsterdam over 5 jaar?
Ja daar zijn wel serieuze plannen voor, dit behoort tot de trajecten waar een sterke wens bestaat om nieuwe infrastructuur aan te leggen (evenals het activeren van de sporen op de Haarlemmerhouttuinen). Wanneer de Parnassusweg van rails is voorzien zou lijn 15 zeer eenvoudig vertramd kunnen worden. Enig nadeel zou zijn dat de Haarlemmerstraat niet meer bediend wordt en de lijn zal weer via de Bos en Lommerweg en de Admiraal de Ruijterweg moeten gaan lopen (oftewel de situatie voor 2012).
Re: OV Amsterdam over 5 jaar?
Daar wil men volgens diezelfde plannen lijn 2 doorheen sturen.FLJ schreef:Enig nadeel zou zijn dat de Haarlemmermeerstraat niet meer bediend wordt
Re: OV Amsterdam over 5 jaar?
Die plannen zijn van een fantast en zijn gelukkig nergens op gebaseerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV Amsterdam over 5 jaar?
Dit is een opmerking van een notoire chagrijn en gelukkig ook nergens op gebaseerd.Bee schreef:Die plannen zijn van een fantast en zijn gelukkig nergens op gebaseerd.
Het kaartje in kwestie bevat inderdaad wat fantasie-elementen, zoals de route van bus 15 naar Beatrixpark. Het lijnenverloop is in de meeste gevallen echter wel degelijk gebaseerd op een plan dat ik helaas niet meer online kan terugvinden, namelijk Plan 22. Daarin wordt een nieuwe structuur voor het tram- en busnet uitgelegd en wordt meteen een voorstel gedaan voor de lijnvoering over de nieuwe structuur. Het kaartje dat je ziet is daarop gebaseerd. NB dat de lijnen zowel tram- als buslijnen zijn.
Grofweg moet het stedelijke tram- en busnet de komende jaren worden opgesplitst in een plusnet en in een comfortnet. Het plusnet bevat de hoofdlijnen van het OV. Dit moeten snelle corridors worden met zoveel mogelijk vrijliggende banen, hoge frequenties en grote voertuigen (er wordt bijvoorbeeld gesproken over de aanschaf van 45 meter lange trams). Het comfortnet is een aanvulling daarop, met kortere, tragere routes, lagere frequenties en kleinere voertuigen.
Dit plan vormt de basis voor de Investeringsagenda OV. Naar mijn weten is dit inmiddels een officieel beleidsdocument. Het opheffen van bepaalde haltes eind vorig jaar vloeit hier bijvoorbeeld uit voort.
Re: OV Amsterdam over 5 jaar?
Die tramroute door de Haarlemmermeerstraat van tram 2 is ook gewoon onderdeel van het plan22 van de Stadsregio Amsterdam. Ik weet niet in hoeverre je die medewerkers als fantasten wil kwalificeren.Bee schreef:Die plannen zijn van een fantast en zijn gelukkig nergens op gebaseerd.
Re: OV Amsterdam over 5 jaar?
Tik in Google: "Plan22, investeren in openbaar vervoer, Goudappel Coffeng" zonder kwootjes uiteraard en gij zult het vinden!Alargule schreef:
Het kaartje in kwestie bevat inderdaad wat fantasie-elementen, zoals de route van bus 15 naar Beatrixpark. Het lijnenverloop is in de meeste gevallen echter wel degelijk gebaseerd op een plan dat ik helaas niet meer online kan terugvinden, namelijk Plan 22.
Het is een pdf-file.
Re: OV Amsterdam over 5 jaar?
Het laat zich raden waarom het plan niet meer online staat, de wereld wordt namelijk bestuurd door realistischere mensen dan de schrijvers van Plan 22. Daarna zijn de kersen van de bedorven taart gehaald omdat de politiek terecht kan gaan vrezen voor de vurige tong van heel veel stadsbewoners en dat is terug te zien in die beleidsagenda, want zinsneden als "wellicht grotere ingrepen nodig" en "bijvoorbeeld kan het gaan", "concrete maatregelen/kosten wordt aan partners overgelaten" en "verwacht minder inpassingsproblemen" zouden bij een ieder de alarmbellen moeten laten afgaan. De agenda is ongefundeerd, de maatregelen zijn slecht onderzocht en de problemen met financiering en uitvoering worden een ander in de maag gesplitst.
Nee, ik blijf er bij, de kaart is van een fantast en nog meer: Plan 22 was van een dromerige visionair en nadat er wat leuke stukjes uitgehaald waren is er een ondermaatse agenda mee opgesteld en daarna is het roemloos in het ronde archief verdwenen.
Nee, ik blijf er bij, de kaart is van een fantast en nog meer: Plan 22 was van een dromerige visionair en nadat er wat leuke stukjes uitgehaald waren is er een ondermaatse agenda mee opgesteld en daarna is het roemloos in het ronde archief verdwenen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV Amsterdam over 5 jaar?
@Bee
Je kunt het met sommige elementen van het plan niet eens zijn (zoals lijn 9), echt onzinnig vind ik het niet. Dat er flink gesneden gaat worden in het huidige bus- en tramnet lijkt me nogal logisch anders had je die metrolijn niet hoeven aan te leggen. Geld om parallelle lijnen te handhaven zal de stadsregio mede gezien de bezuinigingen die nog komen straks niet hebben, dat geldt zowel voor het GVB- als het EBS-net.
Je kunt het met sommige elementen van het plan niet eens zijn (zoals lijn 9), echt onzinnig vind ik het niet. Dat er flink gesneden gaat worden in het huidige bus- en tramnet lijkt me nogal logisch anders had je die metrolijn niet hoeven aan te leggen. Geld om parallelle lijnen te handhaven zal de stadsregio mede gezien de bezuinigingen die nog komen straks niet hebben, dat geldt zowel voor het GVB- als het EBS-net.
Re: OV Amsterdam over 5 jaar?
Overal waar dat idee van een plusnet en een comfortnet is uitgeprobeerd blijkt dat comfortnet binnen de kortste keren een financieel tranendal te zijn. Het is het sprookje van kleinschalig OV, dat gaat het dus niet worden.Alargule schreef: Grofweg moet het stedelijke tram- en busnet de komende jaren worden opgesplitst in een plusnet en in een comfortnet. Het plusnet bevat de hoofdlijnen van het OV. Dit moeten snelle corridors worden met zoveel mogelijk vrijliggende banen, hoge frequenties en grote voertuigen (er wordt bijvoorbeeld gesproken over de aanschaf van 45 meter lange trams). Het comfortnet is een aanvulling daarop, met kortere, tragere routes, lagere frequenties en kleinere voertuigen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 76 gasten