Leuk dat mijn kaart hier ook weer genoemd wordt! *bus*
Ik heb toentertijd in deze versie een paar aanpassingen gedaan aan Plan22, omdat het niet duidelijk was (lijn 15 eindigt met een keerlus "ten oosten van Beethovenstraat") of omdat ik rotondes door elkaar haalde (Hoofddorpplein/Haarlemmermeercircuit voor lijn 11) of vanwege tegenspraak in het document (lijn 12 is eigenlijk logischer als deze langs Museumplein gaat).
Niettemin is in deze versie Plan22 vrij nauwkeurig overgenomen. Ik heb bijna alle bijlagen van het plan doorgenomen om te kijken naar de routes, vervallen haltes, wijzigingen van halte-namen, veranderingen in de Amstelveenlijn ingepast etc.
Plan22 stelt vast dat voor korte verplaatsingen, bij uitstek in de binnenstad, de fiets wint van de tram op snelheid. Daarom stelt Goudappel Coffeng dit plan voor, zodat de tram deze concurrentie de weg uit gaat. Het OV gaat de concurrentie met zichzelf (door te bouwen op de metro) en de fiets uit de weg, waardoor het uiteindelijk efficiënter wordt. Knelpunten zoals de Zeilstraat, Leidsestraat worden vermeden met het Plusnet.
De concurrentie van de fiets komt natuurlijk voornamelijk van Amsterdammers. Voor de toeristen is er naar het plusnet, het comfortnet, is het idee. Dat verbindt CS met Leidseplein, Rembrandtplein, de Dam, Artis, Dappermarkt, Museumplein, Vondelpark, Albert Cuypmarkt en Heineken. Oh en dan heb je ook nog lijn 3 en 7. Uhm ja, gezien de huidige drukte langs deze lijnen is volgens GC die hogere kwaliteit niet nodig dus dat zijn dan ook comfortlijnen zonder al te veel attracties, maar wel met woonwijken. De comfortlijnen worden ook niet zo gecrippeld als misschien uit mijn grijze kleur blijkt, in
nieuwere versies ben ik een beetje van het plan afgestapt en zijn de comfortlijnen niet zó onopvallend.
Daarnaast wil de Stadsregio af van één hoofdknooppunt in het (tram)netwerk, door meer plustramlijnen van de andere stations Sloterdijk, Zuid en Amstel te laten vertrekken. Desalniettemin is er effectief maar 1 tramlijn bij CS weggehaald (Lijn 1 en 24 eraf, lijn 11 erbij) en kruisen er bij het Leidseplein maar liefst zes tramlijnen in vier richtingen (idem Rozengracht/Marnixstraat).
Goudappel Coffeng heeft aan de hand van het "Nationaal Verkeers Model [sic]" de effecten van deze lijnvoering doorgerekend. Zij menen dat het aantal reizigerskilometers groeit met 40% voor de metro, 48% voor de tram (zonder Plan22: 15%) en voor de bus met 15% afneemt (zonder Plan22: 5% afname). Dit levert een totale toename van het aantal reizigerskilometers t.o.v. 2011 van 31%. Woop woop!
Je kunt het er wel niet mee eens zijn en speculeren over referenda, maar het is niet uit de lucht gegrepen.
Bron: Goudappel Coffeng, 2013.
Technische bijlage effectberekeningen. (Ik kan dit bestand niet meer online vinden, maar ik heb ’m wel in m’n eigen dropbox, als je ’m wil.)