Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:Blijkbaar is er ook gezeur rond Airport dat de Phileas helemaal recht moet staan omdat de deuren anders niet opengaan en dat lijn 400/401 niet helemaal naar voren mogen rijden omdat streekchauffeurs hebben geklaagd.
De bus hoeft niet in zijn geheel recht te staan, wel moeten de voorwielen recht staan. Anders gaan de voorste deuren inderdaad niet open. Dit is gedaan om te voorkomen dat de deuren in conflict komen met de wielen.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door Vinny »

Frans F schreef:
CamilleKreemers schreef:even uitstapje, Hoe zit het bij buurtbussen.
In de buurtbus in Brabant worden alle soorten kaartjes geaccepteerd (dus ook dagkaartjes) maar worden geen kaartjes verkocht. Het verschil met lijn 99 is dat dit duidelijk in de tariefsvoorwaarden is opgenomen, terwijl bij lijn 99 nergens staat vermeld dat je met bepaalde ritten alleen mee kunt als je OV-chipkaart hebt.

Er zijn verschillende oplossingen:
1) Kaartjes gaan verkopen (dat deed Diamond bijv. vroeger wel op 156, 157 en 158)
2) Reizigers zonder betaling meenemen.
3) Bepaalde ritten beperken voor alleen OV-chip, maar dit dan duidelijk in de dienstregeling en in de vertrekstaten vermelden.
4) Omzetten van zelfstandige touringcarritten in versterkingsritten (een kwartier eerder of later).
Dat laatste lijkt de bedoeling eind dit jaar als lijn 99 in de spits teruggaat naar een halfuurdienst.

Overigens zijn Provincies niet verplicht om überhaupt papieren kaartjes in de bus te verkopen, ze zijn alleen verplicht minimaal de OV-chipkaart te accepteren.
In principe zou je er ook besloten vervoer (voor scholieren) van kunnen maken. Dat is goedkoper te exploiteren. De ouders van de scholieren betalen dan voor de verbinding.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door fogeltje »

De mix op lijn 99 is vooral studenten en scholieren. Als je bepaalde ritten om gaat zetten in besloten vervoer voor scholieren dan kan de rest op de reguliere ritten nooit meer mee. En je hebt in de spits ook redelijk wat forenzen. Die kwartierdienst is gewoon nodig, ritten ertussen uit halen is vragen om problemen.

Brabantse buurtbussen verkopen overigens wel kaartjes, ik heb vorig jaar in de 253 gewoon een dagkaartje gekocht. Diamond verkocht ook op de 99 kaartjes, maar alleen t/m Grave, omdat daar de geldigheid van de ritkaarten ophoudt. Dat chauffeurs bij Arriva zouden moeten gaan afrekenen is het probleem van de werkgever, niet van de reiziger.

@Mr-W: ik weet niet of die handhelds korting accepteren.
"Een touringcar is geen bus"
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door MrEmiel »

Als Arriva inderdaad alleen verplicht is de ov-chipkaart te accepteren heb je dus gewoon pech gehad als je een kaartje wilt kopen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door Frans F »

De Provincie bepaalt het tarievenbeleid, niet Arriva.
En dat betekent dat Arriva dus vooralsnog verplicht is papieren kaartjes te verkopen.
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 12 mei 2014, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door Frans F »

fogeltje schreef:De mix op lijn 99 is vooral studenten en scholieren. Als je bepaalde ritten om gaat zetten in besloten vervoer voor scholieren dan kan de rest op de reguliere ritten nooit meer mee. En je hebt in de spits ook redelijk wat forenzen. Die kwartierdienst is gewoon nodig, ritten ertussen uit halen is vragen om problemen.
Het is toch echt de bedoeling dat de frequentie eind dit jaar teruggaat naar een halfuurdienst, waarbij eventueel versterkingsbussen worden ingezet.

Besloten vervoer kan niet, omdat OV-gelden daar niet voor gebruikt mogen worden. Daarom zijn ook alle 600-lijnen voor alle reizigers toegankelijk.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door fogeltje »

Domme zaak om daar te gaan snijden. Doe liever iets aan die 160.
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door Frans F »

Wat is er mis met de 160?
Dat is enige Brabantse lijn met een dekkingsgraad boven de 100%.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door Frans F »

fogeltje schreef: Brabantse buurtbussen verkopen overigens wel kaartjes, ik heb vorig jaar in de 253 gewoon een dagkaartje gekocht.
Even nagezocht en je hebt gelijk. Het ROB had het onjuiste bericht verspreid dat er geen kaartjes meer in de buurtbus werden verkocht terwijl dat alleen voor de oude losse kaartjes en voor de oude rittenkaarten gold. Veel buurtbus-verenigingen vermelden sindsdien expliciet op hun site dat ze ook kaartjes van €3,50 verkopen (die reizigers zijn juist een goudmijn voor de buurtbus).
@Mr-W: ik weet niet of die handhelds korting accepteren.
Die van Arriva in ieder geval wel.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door fogeltje »

Frans F schreef:Wat is er mis met de 160?
Dat is enige Brabantse lijn met een dekkingsgraad boven de 100%.
Ik vind die lijn op zaterdag behoorlijk onzinnig. 152/158 is een prima alternatief in die periode en die DRU's kunnen dan beter besteed worden. Op werkdagen is het zeker een goede lijn.

Op lijn 99 zie ik ze ook liever bezuinigen op zaterdag (1x per uur hele traject of 1x per uur hele traject en 1x per uur Nijmegen - Grave) dan in de spitsuren.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:Het is toch echt de bedoeling dat de frequentie eind dit jaar teruggaat naar een halfuurdienst, waarbij eventueel versterkingsbussen worden ingezet.
Is het niet zo dat PNB een halfuurdienst eist en dat dit word aangevuld door een halfuurdienst van Breng? Beetje zelfde discussie als lijn 83 in Limbabwe.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door Frans F »

@fogeltje
Eind dit jaar wordt lijn 160 zeven dagen per week van 's morgens vroeg tot 's avonds middernacht een halfuurdienst, met in de brede spitsen een verdere verdichting tot een kwartierdienst.

Lijn 158 is misschien wel een alternatief voor Veghel maar niet voor Schijndel. Het is geen geheim dat Arriva erg ongelukkig is met de lijnen 156/159 omdat die door de grote omritten via Den Dungen en St. Michielsgestel qua rentabiliteit slechts scoren.
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 12 mei 2014, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door Frans F »

Hainje schreef: Is het niet zo dat PNB een halfuurdienst eist en dat dit word aangevuld door een halfuurdienst van Breng? Beetje zelfde discussie als lijn 83 in Limbabwe.
In de spits met zijn kwartierdienst rijdt Arriva nu volgens mij veel meer dan de helft van de ritten.
Verder lijkt me een kwartierdienst buiten de spits onwaarschijnlijk.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door fogeltje »

Buiten de spits is die kwartierdienst ook niet nodig. Eventueel zou de brede middagspits iets ingekort worden. Ik dacht zelf altijd dat de rit van 17:11 behoorlijk leeg was, maar die bleek vrijdag best vol te zitten. De rit van 15:11 zou je ook kunnen heroverwegen, tenminste een jaar geleden. Vanaf 15:41 wordt het al drukker, maar de drukte begint pas om 15:56 omdat mensen met college tot 15:30 de bus van 15:41 meestal niet halen.

Wat betreft de spitsritten, die van 7:22 en 7:52 worden namens Arriva gereden en in de middag rijdt Arriva inderdaad de meeste ritten, terwijl ze voor Breng handiger zouden zijn, aankomst :04 en om :09 rijdt de 99 weer terug, dan heb je weinig pauzeertijd. Maar wellicht dat de dienstroosters juist die pauze daar nodig hebben. Breng rijdt volgens mij 15:11 en Arriva de rest meen ik. 15:41 zou Breng kunnen zijn. In ieder geval 16:11, 16:41 en 17:11 zover ik me kan herinneren (waarbij van Dijk de beide ritten van :11 doet en Arriva zelf om 16:41).

Ik blijf erbij dat lijn 160 niet zo nodig is in het weekend. Laat ze dan in het weekend 's-Hertogenbosch - Veghel rijden (daar ligt Schijndel toch tussen?), tussen Veghel en Uden kan men overstappen op lijn 152.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:
Hainje schreef: Is het niet zo dat PNB een halfuurdienst eist en dat dit word aangevuld door een halfuurdienst van Breng? Beetje zelfde discussie als lijn 83 in Limbabwe.
In de spits met zijn kwartierdienst rijdt Arriva nu volgens mij veel meer dan de helft van de ritten.
Verder lijkt me een kwartierdienst buiten de spits onwaarschijnlijk.
Misschien dat de ritten tussen Arriva en Breng op lijn 99 nu wat gelijkmatiger zijn verdeeld. Weet er verder ook vrij weinig van aangezien ik praktisch nooit in die hoek kom.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door fogeltje »

Dat is op zich makkelijk te bekijken in 9292, die geeft dat best goed aan. Het is in ieder geval zo dat op werkdagen in de avond Arriva meer DRU's heeft omdat Arriva dan alle ritten Uden - Nijmegen v.v. doet en Breng alleen de ritten van Nijmegen naar Grave (en die rijden niet terug, dus ze rijden leeg terug naar Nijmegen). En bij de spitsritten heeft Arriva dus ook iets meer. Wat mij betreft knikkeren ze Arriva er helemaal af. Sinds 15 december zijn in de avond enkele ritten uit het patroon geschoven (ritten die altijd van Arriva zijn) waardoor aansluitingen in Uden in de soep lopen als er ook maar één iemand in de bus de hik heeft. Een aansluiting van 1 minuut op papier is in de praktijk gewoon een gemiste bus.
"Een touringcar is geen bus"
jwalk1
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 21:23

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door jwalk1 »

Waarom is er een plan om de frequentie van 99 in de spits terug te brengen, ik kan echt geen logische verklaring verzinnen waarom ze dit zouden doen. Dit zou zeker in Grave zeer grote problemen kunnen geven, mensen van 99 zullen zich dan ook deels gaan verspreiden over lijn 9 waardoor er voor die lijn ook grote problemen gaan ontstaan (denk dan bv. aan Overasselt).

Ik had juist gehoopt dat er nog wat meer kwartiers diensten kwamen want als je bijvoorbeeld kijkt naar de 99 die vertrekt om 9.09 vanuit Uden is dat ook een drama vaak kunnen de mensen in grave niet meer mee.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door CamilleKreemers »

Dat plan zal wel zijn bedacht door mensen op basis van chauffeurstellingen of puur OV-chipkaartdata.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door Frans F »

jwalk1 schreef:Waarom is er een plan om de frequentie van 99 in de spits terug te brengen, ik kan echt geen logische verklaring verzinnen waarom ze dit zouden doen. Dit zou zeker in Grave zeer grote problemen kunnen geven, mensen van 99 zullen zich dan ook deels gaan verspreiden over lijn 9 waardoor er voor die lijn ook grote problemen gaan ontstaan (denk dan bv. aan Overasselt).
Waarom zou dit problemen geven? Je kunt ritten ook met twee of drie bussen rijden, een gewone en dan een of twee touringcars extra. De ZuidOoster reed in de jaren 70 sommige ritten Gennep-Nijmegen met 5 bussen. Voordeel is dat je het aantal bussen in de loop van het schooljaar dan kunt verminderen.

Overigens niemand verbiedt Breng om extra bussen Grave-Nijmegen in te leggen.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door Mr-W »

CamilleKreemers schreef:Dat plan zal wel zijn bedacht door mensen op basis van chauffeurstellingen of puur OV-chipkaartdata.
Puur op basis van OVC data zou logisch zijn want alle mensen met een OVC checken nooit in bij Touringcarriten.
Frans F schreef:
jwalk1 schreef:Waarom is er een plan om de frequentie van 99 in de spits terug te brengen, ik kan echt geen logische verklaring verzinnen waarom ze dit zouden doen. Dit zou zeker in Grave zeer grote problemen kunnen geven, mensen van 99 zullen zich dan ook deels gaan verspreiden over lijn 9 waardoor er voor die lijn ook grote problemen gaan ontstaan (denk dan bv. aan Overasselt).
Waarom zou dit problemen geven? Je kunt ritten ook met twee of drie bussen rijden, een gewone en dan een of twee touringcars extra. De ZuidOoster reed in de jaren 70 sommige ritten Gennep-Nijmegen met 5 bussen. Voordeel is dat je het aantal bussen in de loop van het schooljaar dan kunt verminderen.

Overigens niemand verbiedt Breng om extra bussen Grave-Nijmegen in te leggen.
Als er 5 bussen voor een rit nodig zijn is het in het geval van Lijn 99 Nijmegen Centraal Station - Uden Busstation klantvriendelijker om 15 minuten dienst te rijden. Zowieso heeft Arriva gelede bussen nodig als ze in een halfuursdienst gaan rijden.Om te besparen en de kwartierdienst af te schaffen is het misschien ook nog een optie om Lijn 199 Nijmegen Centraal Station - Uden Busstation te herintroduceren.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door fogeltje »

Voor die sneldienst pleit ik al sinds 2004, in 2003 pleitte ik tegen opheffing. Door in de ochtendspits één rit als sneldienst te laten rijden (alleen laten stoppen in haltes in Uden en dan linea recta naar Grave, eventueel nog in Reek bij de Rijksweg) kun je al een hoop drukte wegnemen. Lijn 153 kan ook, dus waarom lijn 199 niet? Die extra bus heb je toch nodig maar het hoeft dan niet allemaal door dat schijtdorp Zeeland hier (hopelijk schoffeer ik nu niemand, maar na jarenlang reiziger op lijn 99 te zijn geweest heb ik een grondige hekel aan dat dorp gekregen).
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef: Als er 5 bussen voor een rit nodig zijn is het in het geval van Lijn 99 Nijmegen Centraal Station - Uden Busstation klantvriendelijker om 15 minuten dienst te rijden.
Touringcars mogen straks geen zelfstandige ritten meer rijden, alleen nog als versterking. Voor die 15 min dienst moet Arriva dan dus eigen bussen ophoesten, die ze verder niet nodig hebben.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door fogeltje »

Ga met Breng in overleg of ze de rit van 7:22, de met afstand drukste, willen overnemen, al dan niet ruilen voor een andere rit. Als Breng de rit van 7:22 uitvoert als sneldienst en een gelede Citaro, dan is deze Citaro op tijd in Nijmegen om in de Heyendaalshuttleroulatie ingezet te worden. Als ze twee Citaro's kunnen missen, nog beter. Breng heeft de rit van 7:37 toch al, dus of ze nu een bus om 7:22 of een extra bus om 7:37 inzetten maakt dan ook weinig uit (want Arriva zadelt Breng dus ook met gedonder, die moeten nu zelf ook gaan versterken).

Verder zou in de middagspits volgens mij wel een kwartierdienst moeten kunnen rijden met eigen bussen, de middagspits is minder druk dan de ochtendspits en in het verleden heeft Arriva daar al meer met eigen materieel gedaan (de betreffende rit van 17:11 werd eerst door Diamond, dan een tijd door eigen bussen (die overigens wel chronisch te laat waren) en nu door Van Dijk gedaan).

Hermes kan het overigens ook, die rijden ook alles zelf en zetten in de ochtend wel degelijk meer bussen in. Waarom zou Arriva dat niet kunnen? De provincie zal natuurlijk voor een dubbeltje in de eerste rang willen zitten dus moet men wel erg weinig bieden om het vervoer te mogen uitvoeren.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door fogeltje »

Weet iemand of buurtbus 255 van Venray naar Boxmeer een nieuw busje heeft? Het busje wat ik vandaag zag had geen provincie Brabant kleuren maar leek meer op een Veolia busje (zie hier: link).
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Bericht door Frans F »

Hij is inderdaad in de kleuren van de buurtbussen van Veolia Limburg.
Of hij is overgenomen van Veolia of tijdelijk is gehuurd weet ik niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten