Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Het had niet perse iets te maken met snel naar huis gaan maar het wissel over hoofd zien maar waarschijnlijk al wel de v-tag op rechts zetten voor het daarop volgende wissel (richting haarlemmermeerstation).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Van de ontsporing op het Haarlemmermeercircuit in 1985vond ik nog deze foto.

De tram zelf richtte relatief weinig schade aan, maar ontwortelde wel een boom die daardoor wat auto's in de prak legde.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Amstram17
Berichten: 52
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 21:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Amstram17 »

Zo jammer dit... de bestuurders van tegenwoordig zijn enorm laks met de regels die er worden opgesteld! wat ALTIJD een vaste regel is, is dat je een INLOPENDE wissel rustig moet benaderen. resten mij nog wel een paar vragen/opmerkingen:

- Als er staat Lijn 5/Sorry, geen dienst dan wordt de rit automatisch berekend naar de Remise (in dit geval Havenstraat). Je hoeft dan verder helemaal niet te zitten aan het vetag-knopje op de paneel.
- Als dat zo is, dan alsnog moet je een inlopende wissel rustig benaderen en niet met hoge snelheid er doorheen gassen. Want een wissel is iets wat heel onbetrouwbaar KAN zijn.

Het is te hopen dat de rest van de bestuurders nu wel wakker zijn, want hoe meer aanrijdingen, hoe minder materieel, hoe meer zeurende reizigers. kan ik nu al durven te zegen dat de winst van vorig jaar nu in een keer weg is met al die aanrijdingen??
Met Vriendelijke Groet,
Amstram17
In opleiding
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Bijwyks schreef:De meest spectaculaire ontsporing die ik mij herinner is de van 6G wagen 671 van lijn 6 op het Haarlemmermeercircuit op 12 januari 1985. (Foto te zien in het boekje 'Trammelant" van Rene Platjouw , met nog veel meer spectaculaire ontsporingen, aanrijdingen ed.).
Ik heb ook wel eens het verhaal gehoord van een tram op lijn 4, die toen nog vanaf de Utrechtsestraat rechtdoor ging en dan linksaf langs de Amstel naar het Muntplein. Ging iets te hard door de bocht en reed zó de plomp in.. of is dat een broodje-aap-verhaal?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Nee, er is inderdaad één keer een lijn 4 vanuit de Bakkersstraat in de Amstel terecht gekomen, zie voor twee foto's hier. De tramsporen door de Bakkersstraat zijn in 1985 verwijderd, sinds dat jaar is er tweerichtingsverkeer in de Reguliersbreestraat en rijdt lijn 9 niet meer via de Amstel. Het enige spoor van de oude route van lijn 4 is nog een merkwaardige uitstekende punt in de kademuur van de Amstel ten hoogte van de Bakkersstraat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

@Hauptbahnhof: zijnd ie pling-geluiden daarvoor bestemd (als ze het doen)? Kijk, weer iets nieuws geleerd. :)

Over de winkeltjes van het GVB: komt daar dan echt zoveel extra omzet vandaan? Als je een Kiosk-achtige winkel neerplempt, dan concurreer je op het Centraal Station bijvoorbeeld toch al tegen de AH to Go en de Kiosk. Daarnaast nog iets praktisch: als je wel iets bij de GVB-shop koopt om onderweg op te eten, waar moet je het dan in de metro weggooien...?
Beul van de blindegeleidelijn
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door dylanwild94 »

VIRM schreef:
Daarnaast nog iets praktisch: als je wel iets bij de GVB-shop koopt om onderweg op te eten, waar moet je het dan in de metro weggooien...?
dat probleem heb je ook in de rotterdamse metro als iets heb gehaald bij de brood express. en daar is het gewoon in de prullenbak op het station weggooien.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

@Dylan: gelet op de hoeveelheid gemakzuchtige mensen die er rondlopen in het OV en kennelijk geen moeite doen om hun troep mee te nemen als er geen prullenbak in de buurt is...
Beul van de blindegeleidelijn
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door dylanwild94 »

Ja Rotterdam heeft dat ook zie regelmatig rode zakken van de brood express tussen de stoelen van de metro zitten hoor.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Dannyboy1794 schreef:Zo jammer dit... de bestuurders van tegenwoordig zijn enorm laks met de regels die er worden opgesteld! wat ALTIJD een vaste regel is, is dat je een INLOPENDE wissel rustig moet benaderen. resten mij nog wel een paar vragen/opmerkingen:

- Als er staat Lijn 5/Sorry, geen dienst dan wordt de rit automatisch berekend naar de Remise (in dit geval Havenstraat). Je hoeft dan verder helemaal niet te zitten aan het vetag-knopje op de paneel.
- Als dat zo is, dan alsnog moet je een inlopende wissel rustig benaderen en niet met hoge snelheid er doorheen gassen. Want een wissel is iets wat heel onbetrouwbaar KAN zijn.

Het is te hopen dat de rest van de bestuurders nu wel wakker zijn, want hoe meer aanrijdingen, hoe minder materieel, hoe meer zeurende reizigers. kan ik nu al durven te zegen dat de winst van vorig jaar nu in een keer weg is met al die aanrijdingen??
Ik weet niet waar jij jouw theorieën vandaan haalt maar ebs (dus bestemming e.d. Heeft niks te maken met wisselstanden. Zolang lijn 5 is ingesteld gaan de wissels liggen alsof het een tram is tussen cs en binnenhof. Alleen bij categorie 2 wordt de tram naar de dichtstbijzijnde remise geleid.

En verder, voor het geval je het niet wist... Ook GVB verzekert de trams...
Amstram17
Berichten: 52
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 21:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Amstram17 »

hauptbahnhof schreef: Ik weet niet waar jij jouw theorieën vandaan haalt maar ebs (dus bestemming e.d. Heeft niks te maken met wisselstanden. Zolang lijn 5 is ingesteld gaan de wissels liggen alsof het een tram is tussen cs en binnenhof. Alleen bij categorie 2 wordt de tram naar de dichtstbijzijnde remise geleid.

En verder, voor het geval je het niet wist... Ook GVB verzekert de trams...
Ooh ik dacht dat het altijd zo was dat als er stond 5/SGDI dat ie je dan automatisch naar de remise reed... In dit geval heb je dan gelijk Hauptbahnhof... Ooh jaa das waar ook, je moet hem inderdaad op categorie 2 zetten! was ik eventjes vergeten :oops:

Maar het blijft wel jammer dat de trams op deze manier defect raken :(

Edit: Ik heb het even gevraagd en het is mogelijk om automatisch naar de remise te gaan als er - in dit geval - 5/SGDI staat zo lang de vetag-knop op auto staat. Dan hoef je hem niet eens op categorie 2 te zetten, want dan is de dienst over van de tram ;)
Met Vriendelijke Groet,
Amstram17
In opleiding
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Uhm ik ga het straks niet (in de regen) proberen want om 1:00 ben ik te lui om uit te stappen en wissel om te gooien maar ik zeg het nogmaals:
Wisselsturing ziet geen ebs-gegevens zoals bestemmingen. Simpel lijnnummer (in combinatie met categorie (1 voor dienstwagen; 2 voor ritten naar de dichtstbijzijnde remise). Dit kan worden overruled door de vetag op links, rechtdoor of rechts te zetten.

Kijk maar naar lijn 25 vroeger die dezelfde wissel op weteringc. Dit wissel ging standaard links liggen. Dus tram stad uit moest hem met de vetagknop bedienen.

Ben wel benieuwd wie jou die info verschaft. :p
Amstram17
Berichten: 52
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 21:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Amstram17 »

hauptbahnhof schreef:Uhm ik ga het straks niet (in de regen) proberen want om 1:00 ben ik te lui om uit te stappen en wissel om te gooien maar ik zeg het nogmaals:
Wisselsturing ziet geen ebs-gegevens zoals bestemmingen. Simpel lijnnummer (in combinatie met categorie (1 voor dienstwagen; 2 voor ritten naar de dichtstbijzijnde remise). Dit kan worden overruled door de vetag op links, rechtdoor of rechts te zetten.

Kijk maar naar lijn 25 vroeger die dezelfde wissel op weteringc. Dit wissel ging standaard links liggen. Dus tram stad uit moest hem met de vetagknop bedienen.

Ben wel benieuwd wie jou die info verschaft. :p
Zo lang jij niet aan de vetag-knop draait en hem gewoon op automatisch laat staan, rijd hij zo de route naar de remise. Pas als je er aan gaat draaien, dan wordt ie - zoals je al zei - overruled en moet je dus bij elke wissel wel juist zetten van te voren met je vetag-knop. Feit blijft wel dat ze niet heeft opgelet op de wisselstand en gewoon keihard door reed over de wissel, terwijl ze niet goed oplette.

Hauptbahnhof ondanks onze meningsverschillen wens ik je toch een fijne dienst :)
Met Vriendelijke Groet,
Amstram17
In opleiding
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Nou ja, is geen meningsverschil maar feitenkennis. Maar weet je wat, ik ga straks niks met de vetag doen (als het droog is). Mocht het zo zijn dat jij gelijk hebt, neem ik alles terug.

Maar dan nog, wil ik weten wie jou dit verteld heeft. Niet zo zeer namen maar hoe weet diegene dit?

En nog thanks trouwens ;-)
Amstram17
Berichten: 52
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 21:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Amstram17 »

Ik ben reuze benieuwd. Als het zo is dat het niet klopt en dat jij gelijk hebt, dan neem ik ook alles terug en is het voor mij ook weer een stukje wijsheid voor in de toekomst ;)

Ik ken ook mensen die net zoals jij ook trambestuurder zijn. Ik rij zo af en toe ook met een van hen mee. Ik heb toen ook meegemaakt met een bestuurder dat het einde dienst was en het ebs automatisch sprong naar SGDI en zo de route naar de remise nam. Hij/zij had de vetag-knop op auto staan zonder er aan te zitten en de tram nam zijn route naar de remise. Zodoende weet ik dat ;)
Met Vriendelijke Groet,
Amstram17
In opleiding
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Klopt idd dat het bij binnenlopen op SGDI springt.
Alleen op lijn 5 is het spannend wantdat werkt bij aankomt op het eindpunt wel maar na kopmaken staat ie weer op CS. Dat ff terzijde.

Mag ik je vragen welke lijn dat was?

Maar goed, nu wisselstoring dus lijn 5 is sowieso gestremd.
Amstram17
Berichten: 52
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 21:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Amstram17 »

Oke daar ben ik niet mee bekend. Dat was op Lijn 17 vanaf Osdorp Dijkgraafplein. Maar ik zeg je wel: ik weet niet op welke lijn je rijd, maar als je bijvoorbeeld een Lekstraat wagen op een Havenstraat lijn hebt, dan kan het dus zijn dat hij dan de route wordt "berekend" naar de Lekstraat. Dat is bij deze lijn 5 nvt, maar misschien voor jou wel. Hetzelfde geldt voor een Havenstraat tram op een Lekstraat-lijn ;)
Met Vriendelijke Groet,
Amstram17
In opleiding
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Haupt rijdt op de vijf!
Komt wel goed schatje.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Dat ik je een keer "de les heb gelezen" op de 5 betekent niet dat ik er altijd op rij ;-)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Nou snap ik er niets meer van :P
Bestuurders zijn toch lijngebonden? Of heb ik dat verkeerd begrepen hier? :P
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Vaak wel maar lang niet altijd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Er zijn vrije bestuurders en er zijn vaste bestuurders die een vaste voorkeurslijn hebben maar ook die kunnen nog wel eens op een andere lijn rijden (misschien omdat vijf dagen per week maanden achter elkaar lijn vijf toch eens gaat vervelen :mrgreen: )

In ander nieuws: op metrostation Diemen Zuid zijn naast de metalen rekjes voor de metrodienstregeling nu ook metalen rekjes met de dienstregeling van... bus 44 verschenen! Iemand toevallig nog boekjes van andere lijnen op andere metrostations gezien?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Op RAI kan je ook het dienstregelingsfoldertje van lijn 4 en 62 uit zo'n bakje trekken.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Een standaard Citea is vandaag actief op lijn 21 en op lijn 69 een standaard Jonckheer.
Amstram17
Berichten: 52
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 21:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Amstram17 »

JWM schreef:Een standaard Citea is vandaag actief op lijn 21 en op lijn 69 een standaard Jonckheer.
Bovendien zag ik ook Jonckheer 254 op lijn 15 ;)
Met Vriendelijke Groet,
Amstram17
In opleiding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten