OVer je OV-Chipkaart #10

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Tristan »

Freek schreef:Syntus heeft moeite alle reisdata door te sturen naar ovchipkaart.nl waardoor veel van mijn check outs missen in het overzicht. Declareren dus ook onmogelijk. Totale schade dit jaar doordat kosten niet gedeclareerd konden worden ligt nu al rond de 15 euro. :neg:
Deze niet te declareren kosten werden mede mogelijk gemaakt door de ov-chipkaart ;)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Freek »

MdJ schreef:Syntus algemeen, of een speciale concessie?
Schijnt voor alle Syntus concessies te gelden.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Anne »

Tijdens het zoeken naar de samenreiskorting kwam ik op deze pagina.

Uit de veelgestelde vragen op deze pagina maak ik op dat er iets is veranderd bij uitchecken.
Vanaf 23 mei (regio Utrecht) tot 6 juni wordt het uitchecken aangepast.
Geldt voor als je vergeten bent om in te checken. Je kon dan bij aankomst niet uitchecken bij de poortjes en er dus niet uit.
Na de aanpassing kan je wel bij het poortje uitchecken, maar wordt het instaptarief van je kaart afgeschreven.

Bericht hierover heb ik echter gemist.

Aanpassing zal wel alleen voor de poortjes zijn om er uit te kunnen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door marlies »

Ik las van de week op Facebook een vriend van een vriend die van de conducteur flink op z'n donder kreeg omdat hij met een papieren kaartje icm. VDU reisde. Dat zou niet meer mogen, maar dat is toch onzin? En nee, het was geen Dal Voordeel. Het bleef bij een waarschuwing...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Suus »

Het mag nog iets meer dan een maand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door hauptbahnhof »

Ook voor het GVB-personeel houdt het vrij reizen binnen het stadsvervoergebied van Amsterdam op in zekere zin op.
Op dit moment wordt met de bedrijfspas (OV-chipkaart) op zicht gereisd en zou er dus van bijvoorbeeld Asdz naar Lls tot Dmnz met de bedrijfspas worden gereisd en daarna met papieren kaartje.

Dat gaat veranderen in NS Business-card voor reizen binnen Amsterdam. Voor buiten Amsterdam mag de kaart niet gebruikt worden. Dus gedeeltelijke gratis reizen is dan meteen onmogelijk, tenzij er wordt uitgestapt en uitgecheckt bij de laatste stations in het Amsterdamse stadsvervoergebied.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Freek »

avl schreef:Tijdens het zoeken naar de samenreiskorting kwam ik op deze pagina.

Uit de veelgestelde vragen op deze pagina maak ik op dat er iets is veranderd bij uitchecken.
Vanaf 23 mei (regio Utrecht) tot 6 juni wordt het uitchecken aangepast.
Geldt voor als je vergeten bent om in te checken. Je kon dan bij aankomst niet uitchecken bij de poortjes en er dus niet uit.
Na de aanpassing kan je wel bij het poortje uitchecken, maar wordt het instaptarief van je kaart afgeschreven.

Bericht hierover heb ik echter gemist.

Aanpassing zal wel alleen voor de poortjes zijn om er uit te kunnen.
Klopt is inderdaad nieuw en uitkomst van de proef in zwoeren. Zonder check in gingen de poortjes niet open bij het verlaten van het station. Natuurlijk moet iedereen er wel uit kunnen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door marlies »

Nadeel is wel dat als je dit per ongeluk gedaan hebt, je het dus niet gaat merken.

Dus als je bent vergeten in te checken bij start van je reis. Of wanneer je als onervaren en incidentele chipkaartreiziger al je pas langs een paaltje op het perron hebt gehaald (op stations met overstapmogelijkheden maar met poortjes, zoals Dvd en tig anderen).

Met name voor die laatste groep: nu komen ze er niet uit en zullen ze (al dan niet door hulp van personeel/omstanders) even opnieuw inchecken zodat ze vervolgens via het poortje naar buiten kunnen en geen geld kwijt zijn. Straks checken ze dan bij het verlaten van het station in bij het poortje zonder het te weten en wandelen ze vrolijk het station uit waarmee ze hun borg kwijt zijn. Dat het een andere pieptoon is en dat je naar het display zou moeten kijken gaat bij die categorie juist niet zo goed op...
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Frans F »

Dat laatste kan niet. Ik ontdekte in Rotterdam dat je bij de poortjes alleen van binnen naar buiten kunt uitchecken en van buiten naar binnen kunt inchecken. Heb je dus niet ingechekt en wil je elders door de poortjes naar buiten dan wordt je geweigerd.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Edwin »

Wat interessante vragen en antwoorden over de OV-chipkaart, pilots, etc. op ns.nl: http://www.ns.nl/over-ns/campagnes/doss ... orden.html

Zoals:
*Neemt NS nu al poortjes in gebruik? In Woerden?
*Wat is de afgelopen jaren allemaal gebeurd?
*Welke stations worden beheerst toegankelijk? (Wat zou beheerst betekenen? Volledig afgesloten?)
*Wat verdwijnt met het papieren kaartje en wat komt er voor in de plaats
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Tochjo »

Frans F schreef:Dat laatste kan niet. Ik ontdekte in Rotterdam dat je bij de poortjes alleen van binnen naar buiten kunt uitchecken en van buiten naar binnen kunt inchecken. Heb je dus niet ingechekt en wil je elders door de poortjes naar buiten dan wordt je geweigerd.
Een paar berichten eerder is aangekondigd dat dit dus gaat veranderen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Daniel »

Bij die gele OV-chipkaartautomaten kon je toch ook een bon met je laatste 10 transacties uitprinten? Ik wilde dat vanmiddag gelijk even doen nadat ik merkte dat er wat mis ging in m'n bus naar het station (kon ik het tenminste niet meer vergeten), maar uit de exemplaren die bij het U-OV servicepunt binnen staan kreeg ik alleen een "declaratiebon".
Da's een nietszeggend stukje papier dat alleen de datum en tijd van de check-in, ritprijs, vervoerder en product vermeldt. Of nouja die laatste twee dingen zou 'ie moeten vermelden, maar ondanks dat ik in een servicepunt van de vervoerder zelf keek notabene staat er achter vervoerder "onbekend" :P M'n reis van vanmorgen had ik volgens dat ding trouwens ook gemaakt met een "product onbekend voor regio" :?

Morgen dan maar even op Mijn OV-chipkaart kijken, want U-OV wil er een uitdraai bij als je restitutie aanvraagt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Daantje »

Dat kan bij sommige gele apparaten maar niet bij alle. En het is mij nog niet gelukt het verschil te zien tussen die twee soorten.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door VIRM »

Eerder vandaag zat ik in de trein met een mede-reisgenoot, die net daarvoor OV Chip Plus op z'n chipkaart had laten zetten bij een Tickets en Service. Eerder vandaag had hij ook nog gebeld om een reis te boeken (en later bleek dat hij gewoon een e-mailbestiging daarvan kreeg). Wat de Tickets en Service en de telefoniste niet hadden verteld (geenn idee of ze het wisten:) en de HC van onze s3400 wel op zijn apparaat zag: het product was pas vanaf 10/6 geldig. Oeps!
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door ODRAIL »

Frans F schreef:Dat laatste kan niet. Ik ontdekte in Rotterdam dat je bij de poortjes alleen van binnen naar buiten kunt uitchecken en van buiten naar binnen kunt inchecken. Heb je dus niet ingechekt en wil je elders door de poortjes naar buiten dan wordt je geweigerd.
Waar in Rotterdam (tram bus metro)?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door webguy »

De NS werkt overigens hetzelfde hoor - je kan aan de verkeerde kant je kaart houden bij een poortje (die nu dus nog vaak open staan). Leverde voor een collega al een correctietarief van 18 euro op.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Meltrain »

KM46 schreef:
Frans F schreef:Dat laatste kan niet. Ik ontdekte in Rotterdam dat je bij de poortjes alleen van binnen naar buiten kunt uitchecken en van buiten naar binnen kunt inchecken. Heb je dus niet ingechekt en wil je elders door de poortjes naar buiten dan wordt je geweigerd.
Waar in Rotterdam (tram bus metro)?
Zo ver ik weet, heeft alleen de metro poortjes. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:Bij die gele OV-chipkaartautomaten kon je toch ook een bon met je laatste 10 transacties uitprinten?
Dat kan ook bij OV-balies. In ieder geval alle NS-balies en Breng/Hermes loketten in Nijmegen en Arnhem. Andere busboeren zullen dat wellicht bij loketten ook kunnen. Nadeel is dat daar geen haltes bij staan, alleen check-in tijd, afgeschreven borg en bij uitcheck wederom de tijd en de ritprijs. Ook wordt een eventueel gebruikt product vermeldt (NS kan zien wat die producten precies zijn, Connexxion wel, ook van NS). Bij Hermes/Breng staat bij bussen ook het voertuignummer vermeldt.

Van de gele kastjes kunnen het alleen de iets grotere versies (er zijn iig verschillende varianten), zoals kastjes die vaak bij de Primera te vinden zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Daniel »

Hmm... geen haltes... Dat zou betekenen dat de U-OV balie nieteens een overzicht kan printen wat voldoet aan hun eigen wensen voor de verplichte bijlage bij het restitutieformulier :? Dat is dus eigenlijk precies hetzelfde als dat nietszeggende bonnetje wat ik uit de gele kast daar kreeg.
Maar nu je het zegt: bij de Primera hier om de hoek staat idd een groter geel apparaat. Volgende keer daar dan maar even langs als ik weer zoiets heb.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door fogeltje »

Haltes kun je alleen van ov-chipkaart.nl krijgen, dus dat kun je bij de Primera ook niet krijgen ben ik bang. Stations van NS-reizen kun je ook bij uitdraaien aan NS-balies krijgen.

Maar voor U-OV zou het moeten voldoen, die kunnen aan hand van de tijden van de uitdraai de lijnen en haltes reconstrueren.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Daniel »

Nee juist niet dus...
U-OV Restitutieformulier schreef:Let op: voeg onderstaand een uitdraai toe van de gemaakte reis (laatste 10 transacties) waarbij de in- en uitstaphaltes zichtbaar zijn.
Ze hebben het er ook over dat je dit zou kunnen printen bij NS-automaten, maar daar kan je toch ook geen bushaltes op zien? Sowieso was het in dit geval bij mij een verschoven reis dus of daar veel aan te reconstrueren is? (De chipkaartapparatuur liep bij zowel het in- als uitstappen enkele haltes achter)
Da's weer een heel ander verhaal als bij een eerder geval toen ik in- en uitcheckte op Zeist Busstation bij een reis binnen Utrecht met een bus richting Zeist :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tgv2
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 16:21

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door tgv2 »

Ik blijf dit toch een rare en klantonvriendelijke voorwaarde vinden:

Connexxion heeft in haar voorwaarden voor reizen met een abonnement staan dat "Als u tijdens uw Rit het Geldigheidsgebied van uw Abonnement in reist, reist u vanaf de eerste halte binnen het geldigheidsgebied op uw Abonnement."

Nu heb ik een abonnement dat geldig is in Ouderkerk a/d Amstel maar niet in zone Amsterdam Bijlmer. De eerste halte, vanuit zone Amsterdam Bijlmer, die in zone Ouderkerk valt ligt een aantal kilometers vanaf de feitelijke zonegrens. Oftewel daar waar mijn abonnement geldig is moet ik toch betalen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Daniel »

Eens, men heeft kennelijk niet de moeite genomen om een extra puntje in de boordcomputer te zetten voor de zonegrens.
Snap ik enerzijds ook wel: in veel gevallen is de afstand tussen de eerste/laatste halte en de zonegrens net een paar meter.

Aan de andere kant: er zijn ook gevallen met behoorlijke afstanden. Zelf gehad met de spitslijnen uit Amersfoort naar Utrecht-De Uithof. Daar scheelt het nogal of je vanaf de laatste halte in Amersfoort of de zonegrens (vlak voor Soesterberg) betaald, dat was zo'n beetje een derde van de ritprijs!
Maargoed, dat was toen nog op een NS stad/streeksupplement en aangezien er daar niet een dergelijke voorwaarde is heb ik dat geld met enige moeite wel weer keurig gerestitueerd gekregen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Suus »

Op het Amstelstation heeft iemand op de zijkanten van de poortjes A4'tjes met letters opgehangen. Bij GVB M E T R O, bij de NS T R E I N.

Op Amsterdam Centraal gebeuren er nog vreemdere dingen, daar hangen mededelingen op kaartautomaten dat reizigers alleen nog maar kaartjes kunnen kopen bij de kaartautomaten waar er alleen een NS-logo op de blauwe balk bovenaan staat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door reisthijs »

Die mededelingen hangen er op Amstel ook. Er staat wel in kleine lettertjes onder dat het pas in juli ingaat. Lekker handig.

Als je nu een kaartje wilt kopen moet je juist niet naar een automaat met alleen een NS-logo op de blauwe balk (daar kan je alleen nog wegwerpkaartjes met toeslag krijgen).

Automaten waar "Tickets" boven staat verkopen nog papieren kaartjes.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten