Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door Daniel »

Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen
Geplaatst op: dinsdag 13 mei 2014 08:56
Laatst bijgewerkt: dinsdag 13 mei 2014 08:57


Het tekort aan fietsplekken bij stations blijft ondanks een miljoeneninvestering toenemen. Dat blijkt uit prognoses van Prorail, schrijft het AD dinsdag.
Als de economie aantrekt en meer mensen naar hun werk moeten, kan het tekort aan fietsplekken in 2030 oplopen tot zestigduizend.
Enkele jaren geleden stak het ministerie van Infrastructuur en Milieu 220 miljoen euro in de aanleg van ruim honderdduizend fietsparkeerplaatsen, maar daarmee wordt het tekort volgens de krant niet weggewerkt.
Lees verder | Dossier ProRail | Meer nieuws over ProRail
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door Frans F »

Dat komt ook doordat overal het stadsvervoer wordt afgebouwd, zodat meer mensen met de fiets naar het station gaan.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door iljitsch »

Het probleem is dat fietsen veel te lang blijven staan. Veel zijn achtergelaten en staan weg te rotten, maar er zijn er ook die "gewoon" lang blijven staan. Oplossing: niet langer dan één dag parkeren in de onbewaakte stalling. Deel de stalling in in bijvoorbeeld drie zones die dan om 10, 15 en 22 uur leeggehaald worden. Als dat consequent elke dag gebeurt zullen ook maar weinig mensen hun fiets langer laten staan en is dit relatief weinig werk.

Het verbaast me iedere keer wanneer ik m'n fiets bij het station neerzet wat een asociale hufters sommige fietsers zijn, ze zijn te belazerd om hun fiets in de klem of het rek te zetten maar kwakken 'm gewoon zomaar ergens neer waardoor anderen er niet meer langs kunnen. Dit zijn ook vast die tieners die met z'n drieën naast elkaar het hele fietspad in beslag nemen en niet opzij gaan als je belt, de mensen die kilometers naar hun telefoon staren rijden (ook vaak tieners) en de gekken die het fietspad aan de linkerkant van de straat gebruiken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door Suus »

Frans F schreef:Dat komt ook doordat overal het stadsvervoer wordt afgebouwd, zodat meer mensen met de fiets naar het station gaan.
Nee, de fiets heeft de afgelopen jaren momentum opgebouwd door de steeds hogere kwaliteit van de fietsinfrastructuur, onder andere op de stations.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door verfmeer »

Op zich ook wel logisch. In de meeste middelgrote steden rijden stadsbussen ieder half uur of met geluk ieder kwartier. Daardoor kan het zijn dat je soms 25 minuten moet wachten. Hoewel je minder lang in de bus zit dan op de fiets, ben je met de fiets toch sneller. Naar mijn idee is het dan ook zo dat stadsbussen in principe alleen rijden voor mensen die niet kunnen fietsen (ouderen, toeristen), of mensen die veel bagage meenemen (moeders met kinderwagens, IKEA-bezoekers).

Als we aannemen dat de bus gemiddeld 48 km/u gaat en geen omwegen maakt, en de fiets 15 km/u gaat ,dan kan je uitreken hoe vaak die bus moet gaan om concurrerend te zijn. Daar komt uit dat de frequentie van de bus ongeveer 3 min/km bedraagt, dat betekent dat als je op 4 kilometer van het station woont, je minimaal 1 bus per 12 minuten nodig hebt om te concurreren met de fiets. Dus zie je dat voor veel reizigers dat niet geboden kan worden en die reizigers dus de fiets nemen.

@iljits, hoe wil jij dat dan doen met bijvoorbeeld studenten, die vaak 4x per week in de stad moeten zijn. Ik vind zelf dat er op z'n minst 1 stalling moet zijn waar je je fiets minimaal een week achter elkaar moet kunnen stallen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door reisthijs »

Ik ben heel benieuwd hoe het straks in Utrecht gaat.
Eind deze maand worden alle fietsenrekken verwijderd van het Jaarbeursplein.

Iedereen word dan geacht zijn fiets te stallen in de nieuwe bewaakte fietsenstalling: 1 dag stallen is gratis, langparkeren kost 1,25 per dag.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door Suus »

Zoiets hebben ze enkele maanden geleden geïntroduceerd op het Amstelstation in Amsterdam, maar dan met iets andere tarieven na de gratis eerste dag. De bijna lege fietskelder staat sindsdien propvol :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door VIRM »

@Verfmeer: je hebt heel weinig aan een bus iedere 12 minuten, als de treinen bijvoorbeeld meer eens in het half uur gaan.
Daar komt nog eens bij, dat in sommige steden de bussen door de binnenstad via een gezamenlijke route gaan (kijk maar naar Leiden, waar een heel groot deel van de bussen via de Breestraat gaan).
Daarnaast speelt de prijs van een kaartje denk ik ook mee: als je op een redelijke fietsafstand van het station afwoont, dan kun je beter gaan fietsen, want dan ben je misschien goedkoper uit. Die ene keer dat het wel hard regent kun je gerust met de bus. :)

Het idee van eerste dag gratis en anders langparkeren voor 1,25 per dag klinkt niet slecht. Maar wordt daar ook op gehandhaafd, zowel in de fietsenstalling als buiten de fietsenstalling (dat men niet om het station heen gaat parkeren tegen bomen en andere dingen waar je je fiets naast kunt zetten)?
Beul van de blindegeleidelijn
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door CamilleKreemers »

verfmeer schreef:Als we aannemen dat de bus gemiddeld 48 km/u gaat, en de fiets 15 km/u gaat
mijn streeklijn rijdt gemiddeld 35 km/u. Stadsdienst Amsterdam rijdt nog geen 20 km/u. ik denk dat dat handiger is om mee te vergelijken. die bus van jou is meer een qliner (en tevens sneller dan de gemiddelde stoptrein.)
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door Frans F »

VIRM schreef:@Verfmeer: je hebt heel weinig aan een bus iedere 12 minuten, als de treinen bijvoorbeeld meer eens in het half uur gaan.
Op de meeste stations in middelgrote plaatsen komen treinen aan uit allerlei richtingen. En daarnaast zijn er Sprinters en IC's uit dezelfde richting die ook niet samen precies om het kwartier aankomen. Je hebt dus wel degelijk iets aan 12 min-diensten (waar ze in de doorsnee middelgrote gemeente trouwens alleen maar van dromen) omdat de gemiddelde wachttijd over alle reizigers gerekend dan maar 6 minuten is.
VIRM schreef:Daarnaast speelt de prijs van een kaartje denk ik ook mee: als je op een redelijke fietsafstand van het station afwoont, dan kun je beter gaan fietsen, want dan ben je misschien goedkoper uit. Die ene keer dat het wel hard regent kun je gerust met de bus. :)
Vooral voor reizigers die wat verder van het station wonen is de stadsbus op zich interessant. Vergeleken met de oude aansluitende sterabonnementen bij een treinabonnement is het echter sinds de invoering van het kilometertarief juist voor deze categorie reizigers nu vaak erg duur geworden.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 13 mei 2014, 11:48, 2 keer totaal gewijzigd.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door verfmeer »

@ VIRM, mijn berekening liet zien dat als er dus meer dan 12 minuten moet wachten, je beter de fiets kan pakken. Verder ben ik het met je eens dat voor stations waar een goede knoop is de bus concurrerender is, omdat je dan niet te lang hoeft te wachten. Maar voor stations met een kwartierdienst of meer, zie je vaak geen knoop meer en moet je dus rekening houden met max 3 minuten wachttijd per kilometer, omdat de aansluiting dan vrijwel willekeurig wordt. In bijvoorbeeld Leiden vertrekt iedere 3 minuten wel een trein, en is er dus altijd wel iemand die lang moet wachten en iemand die geluk heeft. Wil je als busbedrijf al die reizigers binnenboord houden, dan zie dat je op de korte afstanden extreem hoge frequenties nodig zijn om het concurrerend te maken.

@CamilleKremers: Mijn voorbeeld was een extreem voorbeeld. Dit om te laten zien dat zelfs bij zulke hoge snelheden het voor forenzen bijna nooit loont om de bus naar het station te nemen. Bij 20 km/u kan je naar mijn inziens beter de bus afschaffen, want dan is de fiets vrijwel altijd sneller. (Al zou je hem voor toeristen e.d. nog wel eens in het half uur kunnen laten rijden).
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door CamilleKreemers »

Het voorbeeld van 20km/u kwam ook uit Amsterdam, waar het busvervoer in het autoverkeer blijft.
Zelfs de tram heeft dat op meerdere lijnen daar (lijn 1 rijdt met 10 km/h door het centrum heen met een frequentie 8x/uur.)

Mijn streeklijn daarentegen heeft een groot deel 60 km/h en een paar dorpen met 50 km/h en drempels in de route.

Ik denk dat een kwartiersdienst op de drukke assen schappelijk is (afhankelijk van drukte natuurlijk) en voor het ontsluitende net juist 2x/uur (ik ken de verkeerde grote stad hiervoor, want ik gebruik Groningen als referentie en daar zit alles om .15 gepland door NS)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door iljitsch »

Voor mij is het ongeveer 3,5 kilometer fietsen naar zowel Den Haag HS als CS en de tram doet er ongeveer een kwartier over. (Ik geloof 16 min voor RR2/4 en 12 voor 12, maar momenteel flink langer...)

Fietsen lukt me ook in een kwartier maar dan moet ik wel hard fietsen en dat kan dus alleen maar heel vroeg of later op de avond, want veel stoplichten halen de vaart er nogal uit en als de winkels open zijn door de Grote Marktstraat is niet aan te bevelen. In de spits zitten de fietspaden op de Loosduinseweg - Prinsegracht flink vol, wat ook niet helpt. Staat wel tegenover dat CS een goede gratis stalling heeft boven de bewaakte waar altijd wel ruimte is en de fietsen fatsoenlijk staan. De tram heeft als nadeel dat je ook nog naar de halte moet lopen en wachten, maar als voordeel dat je 'm niet hoeft te stallen. :-D

Netto maakt het qua tijd dus niet echt uit en zijn overwegingen van drukte op de fietsroute, eventuele regen, of ik daarna nog boodschappen ga doen (handiger op de fiets) belangrijker, en van/naar richting Leiden is het handig met de tram te gaan omdat ik dan zowel via HS als CS terug kan, hoewel 's avonds de trams slecht aansluiten op de treinen. Op de terugweg heb je extra voordeel van het feit dat je op de fiets niet hoeft te wachten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Zoiets hebben ze enkele maanden geleden geïntroduceerd op het Amstelstation in Amsterdam, maar dan met iets andere tarieven na de gratis eerste dag. De bijna lege fietskelder staat sindsdien propvol :Y
Ondanks het succes van die stalling staan er nog steeds veel fietsen buiten gestald (als is het niet meer propvol). Veel fietsers kiezen dus toch liever voor een plekje buiten, of is er binnen al geen plek meer?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door dennistd »

CamilleKreemers schreef:
verfmeer schreef:Als we aannemen dat de bus gemiddeld 48 km/u gaat, en de fiets 15 km/u gaat
mijn streeklijn rijdt gemiddeld 35 km/u. Stadsdienst Amsterdam rijdt nog geen 20 km/u. ik denk dat dat handiger is om mee te vergelijken. die bus van jou is meer een qliner (en tevens sneller dan de gemiddelde stoptrein.)
In Enschede is de snelste stadslijn lijn 3 naar Glanerbrug. Die doet over 5,91km 11 minuten, wat neerkomt op 32km/h. En die rijdt dan grotendeels over een vrije busbaan met maximumsnelheid van 50km/h, alleen het eerste stuk tot de Oldenzaalsestraat is langzamer, maar dat hebben eigenlijk alle lijnen. Lijn 61 Enschede-Losser doet er van station tot RK Kerk 14 minuten over, en dat is 10,39km. Komt neer op 45km/h. Over de hele lijn naar Overdinkel kom je maar op 36km/h, maar daar zit ook nog een minuut of 4 extra rijtijd in.

Voor een stadslijn lijkt me 20km/h wel een redelijk gemiddelde, voor een streeklijn 40km/h. In Enschede rijden de stadslijnen elke 15 minuten, met een overstap van zo'n 10-15 minuten op de trein. Een fiets haalt in de stad ook geen 15km/h met alle stoplichten, 10km/h lijkt me realistischer. De fiets heeft dus een voorsprong van 5 minuten (kortere overstap op de trein). In die tien minuten komt de fietser 1700 meter verder. Daarna begint het inhalen door de bus, die hem na 10 minuten rijden inhaalt.

Dat komt neer op zo'n 3,3 kilometer. Binnen die straal is de fiets mogelijk sneller, daarbuiten altijd de bus. Bijna heel Enschede valt binnen die straal (behalve de Helmerhoek en de zuidelijke delen van de Wesselerbrink en Stroinkslanden). En toch gaan mensen met de bus in Enschede, dus blijkbaar doet dit er toch niet zo heel veel toe...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door Thom91 »

iljitsch schreef:Het probleem is dat fietsen veel te lang blijven staan. Veel zijn achtergelaten en staan weg te rotten, maar er zijn er ook die "gewoon" lang blijven staan. Oplossing: niet langer dan één dag parkeren in de onbewaakte stalling. Deel de stalling in in bijvoorbeeld drie zones die dan om 10, 15 en 22 uur leeggehaald worden. Als dat consequent elke dag gebeurt zullen ook maar weinig mensen hun fiets langer laten staan en is dit relatief weinig werk.

Het verbaast me iedere keer wanneer ik m'n fiets bij het station neerzet wat een asociale hufters sommige fietsers zijn, ze zijn te belazerd om hun fiets in de klem of het rek te zetten maar kwakken 'm gewoon zomaar ergens neer waardoor anderen er niet meer langs kunnen. Dit zijn ook vast die tieners die met z'n drieën naast elkaar het hele fietspad in beslag nemen en niet opzij gaan als je belt, de mensen die kilometers naar hun telefoon staren rijden (ook vaak tieners) en de gekken die het fietspad aan de linkerkant van de straat gebruiken.
Fietsen weghalen, in een depot bewaren en vervolgens administratief afhandelen is gratis. Daarbij komt nog dat forensen bijvoorbeeld voor zeven hun fiets neerzetten en tegen zes ophalen. En dat geldt ook eigenlijk voor meer dan >99% van de fietsers. Daarbij vind ik het wel fijn dat mijn fiets in het weekend gewoon van vrijdagavond tot zondagavond kan blijven staan.

Verder volledig terecht dat er gezegd wordt dat de gemeente als volgende aan zet is.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door reisthijs »

dennistd schreef:En toch gaan mensen met de bus in Enschede, dus blijkbaar doet dit er toch niet zo heel veel toe...
Het gaat dus niet om de snelheid. In de stad is er gewoon niet zo'n groot verschil tussen bus of fiets. De keuze wordt gemaakt op basis van andere voor/nadelen.

Ik vind het grootste voordeel van 's ochtends op de fiets naar het station gaan dat ik 's avonds niet op de bus hoeft te wachten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door Ardan »

Ik woon 2,3 kilometer van zowel het Hoofdstation :') als station Colmschate. Beide zijn vanaf mijn huis met de bus te bereiken maar met de fiets ben ik praktisch even snel. En de bus geeft dan wel een prima aansluiting op mijn meest gebruikte treinen op het Hoofdstation :') maar toch gebruik ik hem zelden. Heeft deels met de kosten te maken (fiets kost niks ten slotte), maar ook als ik ruim saldo heb ga ik eigenlijk alleen bij echt hondenweer met de bus.

Als mijn moeder op bezoek komt ga ik altijd met haar mee naar het station om uit te zwaaien. Wanneer zij de bus instapt, ga ik fietsen. Meestal loopt zij dan nét het station binnen als ik aan kom rijden daar. Heeft er misschien ook wel mee te maken dat ik zonder verkeerslichten naar het station kan rijden maar de bus er 6 tegenkomt.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door Ardan »

En ik ben ook geen voorstander van het elke dag weghalen-idee. Het gebeurt best vaak dat ik langer wegblijf dan eigenlijk gepland :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door Daniel »

Elke dag weghalen lijkt mij inderdaad ook niet zo'n goed plan: er zijn genoeg redenen om een fiets langer op het station te hebben staan. Bijvoorbeeld al de talrijke mensen die juist een fiets op hun bestemmingsstation hebben staan om daarmee naar het werk te fietsen. Die staan er dan ook het hele weekend, maar het zijn niet de weesfietsen die je kwijt wilt.
Een deel van het stallingsprobleem zal ook in gemakzucht/niet willen betalen zitten. Zo staat in Amersfoort de stalling voor het station bomvol, maar is de betaalde stalling ondergronds juist half leeg. Al staan zelfs daar nog weesfietsen: van een hele rij van voor tot achter in de dagstalling staat het bovenste rek vol fietsen die aan de ketting liggen.

Ik neem trouwens ook nooit de bus van/naar het "Hoofdstation". Woon er slechts 1 kilometer vandaan dus dat is prima te lopen in zo'n 10 minuten (of 5 minuutjes op de fiets). De bus neemt hier, relatief gezien op de korte afstand, zo'n grote omweg dat ik 'm meestal tegenkom als ik hier om de hoek oversteek en vervolgens weer zie aankomen op de uitstaphalte bij het station. En niet geheel onbelangrijk: sinds halte De Driehoek opgeheven is moet ik eerst 200 meter de verkeerde kant op lopen naar de dichtstbijzijnde halte. En dan nog kiezen welke ook: 4x/uur lijn 8 bij Zonnehof-Oost of heel veel streekbussen bij De Kei die er vrijwel naast ligt. Zal je altijd zien dat ik de verkeerde uitkies :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door tsov »

In Haarlem zie je hetzelfde: een giga ondergrondse stalling, die altijd gratis is. Hij wordt zeker goed gebruikt, maar er zijn altijd lege plekken te vinden en er staan altijd fietsen overal neergekwakt rond het station. Zelfs op een klein station als Halfweg-Zwanenburg zie je dit gedrag. Er staan heel veel fietsenrekken, maar ook enorm veel fietsen die los zo dicht mogelijk bij de trap naar de loopbrug staan...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door Suus »

Foutgeparkeerde fietsen moeten gewoon direct afgevoerd worden, die veroorzaken alleen maar meer problemen. Zo parkeerde ik afgelopen donderdagochtend mijn fiets in de fietsflat bij Amsterdam Centraal en er reed toen net een volle pick-up met fietsen weg naar de AFAC waardoor ik een mooi plekje had vlakbij de ingang. Toen ik 's middags terugkwam had echter een of andere halve zool zijn fiets dwars voor een aantal fietsen geplaatst, waaronder de mijne. Het gevolg is dat ik die fiets weer ergens anders neer moet zetten waardoor het nog altijd een zooitje blijft.

Het afvoeren van foutgeparkeerde fietsen bedruipt bovendien zichzelf en heeft voor de overige parkeerders alleen maar voordelen. Is je fiets weg, dan moet je 10 euro boete betalen en wil je de fiets niet ergens in the middle of the nowhere ophalen, dan moet je nog een tientje neerleggen en komt het depot hem gewoon thuisbezorgen. Er worden alleen in Amsterdam al jaarlijks 70.000 fietsen weggesleept waarvan er zo'n 17500 worden opgehaald. Dat levert al bijna twee ton aan inkomsten op, plus werkgelegenheid voor de sociale werkvoorziening die het uitbaat.

In de categorie hopeloze problemen schaar ik overigens ook de zee aan scooters en brommers bij Amsterdam Centraal die pontificaal op de looproutes worden geparkeerd rondom de fietsflat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door Ardan »

Bee schreef:Toen ik 's middags terugkwam had echter een of andere halve zool zijn fiets dwars voor een aantal fietsen geplaatst, waaronder de mijne.
Fietsen van blokkeerders trek ik altijd weg. Hup aan de kant, ik kwak ze tegen een paal of muur. Niet extra lomp ofzo, maar ik ben ook niet extra voorzichtig; hadden ze hem maar elders neer moeten zetten. En als er dan per ongeluk iets kapot gaat, jammerdebammer.
Ik doe ook maar wat
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door verfmeer »

In Leiden hebben ze bij de gratis fietsenstalling 2 mensen van de sociale werkplaats neergezet. Die zorgen dat fietsen niet te lang blijven staan (max 4 weken) en dat er geen fietsen fout geparkeerd stonden. Dat mogen ze van mij wel op meer plekken doen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door iljitsch »

De tegenstanders van het dagelijks weghalen leven natuurlijk in een fantasiewereld waar de overheid/NS gewoon maar hectaren fietsenstallingen blijven aanleggen omdat het zo handig is om je fiets lekker dagenlang voor het station te laten staan.

Maar niemand heeft er wat aan als de beschikbare ruimte chronisch vol is, voor je het weet heb je je trein gemist omdat je je fiets niet binnen een redelijke tijd kwijt kon en het lokt asociaal neerkwakken uit en dat leidt weer tot (al dan niet opzettelijk) vandalisme.

Eéns in de zoveel tijd weghalen geeft weinig soelaas, omdat er dan twee dagen ruimte is en dan is het weer vol. Het moet echt volgens een vast schema gebeuren. Als blijkt dat het mogelijk is om bijvoorbeeld de helft van de plaatsen open te stellen voor fietsen die van vrijdagmiddag tot maandagochtend blijven staan en dat er dan toch in het weekeinde nog voldoende ruimte is voor kortparkeren ben ik daar niet tegen, maar wat mij betreft gaan de kortparkeerders altijd voor.

Sorry overigens dat ik me wat opwind over deze problematiek, hier in Regentes/Valkenbos in Den Haag kan bijna niemand z'n fiets binnen zetten dus ik heb hier hetzelfde probleem met het stallen van m'n fiets in de fietsbeugels voor de deur.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten