Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik denk alleen dat je het beter andersom zou kunnen doen, de Oosterstraat ligt fietstechnisch gunstiger in het netwerk dan de Gelkingestraat, en voor een bus maakt dat wat minder uit. Het enige probleem is wel dat zowel de Gelkinge- als Oosterstraat te smal zijn voor een busbaan in twee richtingen, zolang dat probleem niet opgelost gaat worden komt er ook geen busbaan door één van beide straten denk ik.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Volgens mij is er maar één oplossing mogelijk wil je èn de Grote Markt in het busnetwerk houden èn in twee richtingen rijden èn het busverkeer van overig verkeer scheiden. En er is een redelijke kans aanwezig dat deze oplossing nooit gerealiseerd zal worden (understatement); namelijks ondergronds gaan!
Een ondergronds bustracé tussen het zuiderdiep en de Kreupelstraat, inclusief een ondergrondse halte Grote Markt, is in mijn ogen de enige mogelijkheid om nu en in de toekomst snel, veilig en in twee richtingen de bussen via de Grote Markt te laten rijden. En anders zal je op een gegeven moment inderdaad de diepenring op moeten zoeken.
Een ondergronds bustracé tussen het zuiderdiep en de Kreupelstraat, inclusief een ondergrondse halte Grote Markt, is in mijn ogen de enige mogelijkheid om nu en in de toekomst snel, veilig en in twee richtingen de bussen via de Grote Markt te laten rijden. En anders zal je op een gegeven moment inderdaad de diepenring op moeten zoeken.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Door ervaring met de Haagse tramtunnel en de Noord/Zuidlijn zal met niet snel willen graven. Maar ik snap je oplossing.
Je zou ook twee losse busbanen over de grote markt kunnen maken, en dan bedoel ik richting HS gewoon schuinweg een baan vanaf Martinitoren naar de aan te sluiten straat.
De andere kant op kan gewoon blijven zoals het nu is, maar dan dus ene rijbaan die kant op. Een soort V vorm dus. Er tussen kan gewoon terras op plantsoen en hierdoor kunnen ook lange bussen gemakkelijk over de markt.
Je zou ook twee losse busbanen over de grote markt kunnen maken, en dan bedoel ik richting HS gewoon schuinweg een baan vanaf Martinitoren naar de aan te sluiten straat.
De andere kant op kan gewoon blijven zoals het nu is, maar dan dus ene rijbaan die kant op. Een soort V vorm dus. Er tussen kan gewoon terras op plantsoen en hierdoor kunnen ook lange bussen gemakkelijk over de markt.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Achter in plaats van voor de oostwand langs (en dan via de St Jansstraat de diepenring op) scheelt al een boel qua rust in het straatbeeld. Dus bussen over de Nieuwe ipv Grote Markt. En dan dus de Gelkinge/Oosterstraat daarop laten aansluiten en het stuk asfalt op de Grote Markt dichtgooien en betegeld ophogen. Kan nu niet, maar aangezien de plannen nog vrijwel volledig open liggen en dat hoekpand bij de Poelestraat sowieso gesloopt gaat worden is het best te realiseren.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik zie het nog niet helemaal voor me= Wil je dan bussen laten rijden door het Engelenpoortje? Veel te smal, behalve als je er een heleboel weg sloopt. En welk pand wordt er gesloopt? Die waar nu de Pearl in zit?marlies schreef:Achter in plaats van voor de oostwand langs (en dan via de St Jansstraat de diepenring op) scheelt al een boel qua rust in het straatbeeld. Dus bussen over de Nieuwe ipv Grote Markt. En dan dus de Gelkinge/Oosterstraat daarop laten aansluiten en het stuk asfalt op de Grote Markt dichtgooien en betegeld ophogen. Kan nu niet, maar aangezien de plannen nog vrijwel volledig open liggen en dat hoekpand bij de Poelestraat sowieso gesloopt gaat worden is het best te realiseren.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Nee, dat pand waar Springs o.a. zat, en die kledingwinkel op de begane grond. Dat blok is al van de gemeente en gaat sowieso plat. Aan de andere kant gebruik je de Schoolstraat, die is breed genoeg. Door het Engelenpoortje lijkt me uiteraard geen goed idee, te krap.
Hoe de route daar precies zou moeten lopen hangt natuurlijk van de verdere invulling van de nieuwe markt af, maar heel veel definitiefs is daar voor zover ik weet nog niet in besloten.
(En voor wie meeleest en nu op Google Maps aan het kijken is: don't. Wat je daar nu ziet op de luchtfoto is voor het grootste deel al gesloopt, dus dat zegt echt niets. Op deze luchtfoto kun je zien dat die route helemaal vrij is nu. Het pand waar ik op doel hangt nu het rode spandoek aan met gemeentelijke promo)
Hoe de route daar precies zou moeten lopen hangt natuurlijk van de verdere invulling van de nieuwe markt af, maar heel veel definitiefs is daar voor zover ik weet nog niet in besloten.
(En voor wie meeleest en nu op Google Maps aan het kijken is: don't. Wat je daar nu ziet op de luchtfoto is voor het grootste deel al gesloopt, dus dat zegt echt niets. Op deze luchtfoto kun je zien dat die route helemaal vrij is nu. Het pand waar ik op doel hangt nu het rode spandoek aan met gemeentelijke promo)
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ohw, je bedoeld dat rare ding met Bacardi op het dak? Maar hoe je die route nou voor je ziet kan ik nog steeds niet helemaal begrijpen, teken het anders even in op een kaartje! Ik denk dat je ongeveer de onderstaande route bedoeld. Dat lijkt in ieder geval niets. Dan liever nog de bussen over de Grote Markt.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ja dat zou wel een goed plan zijn, dan rijdt er toch een bus nabij het plein EN langs het nieuwe forum.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op ma 12 mei 2014, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Reden: Onnodige quote verwijderd
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
daar is nu een bouwput en de nieuwe Groninger Forum gepland en in aanbouw
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De vraag is hoeveel bussen over de Grote Markt acceptabel is. Gelet op de grote vraag naar openbaar vervoer in het hartje van de stad vind ik minimaal 12 bussen per uur per richting toch wel wenselijk. Dat komt neer op gemiddeld elke 5 minuten een bus. Zo'n frequentie lijkt me niet problematisch, ook omdat op de Grote Markt en in de Oosterstraat en Gelkingestraat geen ander gemotoriseerd verkeer mag komen. Dat fietsers en bussen de rijbaan moeten delen lijkt misschien vervelend en gevaarlijk, maar in de praktijk leidt dat zelden tot ernstige ongelukken. Sterker nog; ik sluit niet uit dat het aantal ongelukken beperkt is omdat buschauffeurs door voor hen rijdende fietsers gedwongen worden hun snelheid te matigen.
Om naar/vanaf de Grote Markt 12 busverbindingen per uur te krijgen zouden in de spitsuren de lijnen 3 en 4 volstaan. Maar in de daluren rijden die lijnen minder vaak. Daarom, en om ook meerdere stadswijken een rechtstreekse verbinding te geven met de Grote Markt, zou ik alleen nog de lijnen 2, 3 en 4 over de Grote Markt laten rijden. Lijn 11 rijdt in mijn plan via Turfsingel/Schuitendiep. Lijn 5 zou ik sowieso niet meer over de Grote Markt laten rijden, mede omdat die lijn het toekomstige knooppunt UMCG-noord (Bloemsingel) niet kan aandoen. Wie vanuit lijn 5 toch graag met de bus naar de Grote Markt wil, kan overstappen op het Zuiderdiep.
Om naar/vanaf de Grote Markt 12 busverbindingen per uur te krijgen zouden in de spitsuren de lijnen 3 en 4 volstaan. Maar in de daluren rijden die lijnen minder vaak. Daarom, en om ook meerdere stadswijken een rechtstreekse verbinding te geven met de Grote Markt, zou ik alleen nog de lijnen 2, 3 en 4 over de Grote Markt laten rijden. Lijn 11 rijdt in mijn plan via Turfsingel/Schuitendiep. Lijn 5 zou ik sowieso niet meer over de Grote Markt laten rijden, mede omdat die lijn het toekomstige knooppunt UMCG-noord (Bloemsingel) niet kan aandoen. Wie vanuit lijn 5 toch graag met de bus naar de Grote Markt wil, kan overstappen op het Zuiderdiep.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dit lijkt mij geen goed idee als de route zoals in het kaartje inderdaad wordt bedoeld. De Nieuwe Markt wordt dan met busverkeer doorsneden terwijl dit volgens de plannen juist een gezellig en intiem plein zou moeten worden. Het lijkt me trouwens ook niet erg veilig. Daarnaast zit je met de Popkenstraat waar tweerichtingsverkeer eveneens niet mogelijk gaat zijn (tenzij je de woningen en de Muziekschool zou slopen).
Er is wat mij betreft maar één oplossing: via de Diepenring gaan rijden. Dat had mooi via het Martinikerkhof en de Sint Jansstraat gekund, maar dat heeft de gemeente zelf verpest met de nieuwbouw van Vindicat.
Er is wat mij betreft maar één oplossing: via de Diepenring gaan rijden. Dat had mooi via het Martinikerkhof en de Sint Jansstraat gekund, maar dat heeft de gemeente zelf verpest met de nieuwbouw van Vindicat.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dan toch maar een tram ! *O*
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
-
- Berichten: 243
- Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Waarom niet gewoon een fietspad in de Oosterstraat voor fietsers van 2 richtingen. Ruimte genoeg daar!
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik snap überhaupt niet waarom men de bussen van de Grote Markt wil hebben, er is veel vraag naar een verbinding van en naar de Grote Markt dus waarom zou je daar geen bus langs willen hebben? Het plan van de gemeente om de Grote Markt busvrij te krijgen is nog erger dan al dat hak- en snijwerk van het OVbureau. In de huidige situatie gaat het prima en als dat blauwe gedrocht weer weg is heb je ook weer genoeg ruimte op de markt zelf.
Ik kan me verder wel vinden in het idee van njoy, de belangrijkste routes over de Grote Markt (dus 2, 3, 4 en 163 (163 rijdt maar 4 keer per dag dus daar heb je nauwelijks 'last' van)) en alles wat er niet thuis hoort eraf.
Ik kan me verder wel vinden in het idee van njoy, de belangrijkste routes over de Grote Markt (dus 2, 3, 4 en 163 (163 rijdt maar 4 keer per dag dus daar heb je nauwelijks 'last' van)) en alles wat er niet thuis hoort eraf.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
wat is het blauwe gedrocht?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Het informatiecentrum voor de oostwand en zuidelijke ring en voorheen ook voor de tram
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Inderdaad. Liever bussen over de Grote Markt dan over de Nieuwe Markt.Kevster schreef:Dit lijkt mij geen goed idee als de route zoals in het kaartje inderdaad wordt bedoeld. De Nieuwe Markt wordt dan met busverkeer doorsneden terwijl dit volgens de plannen juist een gezellig en intiem plein zou moeten worden. Het lijkt me trouwens ook niet erg veilig. Daarnaast zit je met de Popkenstraat waar tweerichtingsverkeer eveneens niet mogelijk gaat zijn (tenzij je de woningen en de Muziekschool zou slopen).
Ik ben er ook voor om de bussen via Gedempte Kattendiep / Schuitendiep te laten rijden. Wel met de voorwaarde dat er goede bushaltes worden gecreëerd bij Poelestraat en Sint Jansstraat, voor de reizigers met als bestemming Centrum-Oost (Grote Markt, Forum). Voor de reizigers naar Vismarkt en overig centrum-West is de route via Akerkhof een goede optie. De loopafstanden zijn niet groot, en door de Sint Jansstraat, Poelestraat en Oosterstraat (of Gelkingestraat) nog wat op te beuren, kan dat best leuk worden.
Ik stel ook voor om de Schuitendiep helemaal om te gooien. De binnenste ring enkel voor bussen (twee richtingen) en de buitenste ring voor het overige verkeer, ook twee richtingen.
De loopafstanden heb ik even op een kaartje gezet. Voor een aantal belangrijke bestemmingen wordt de afstand met de nieuwe route natuurlijk korter.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De binnenste ring voor bussen gebruiken is niet erg handig met halteren e.d. Overigens vermoed ik dat je bij het verwijderen van de bussen over de Grote Markt bijna beter de halve stadsdienst op kunt heffen, heeft iemand voor de grap wel eens gekeken naar wat er nu in bv. Hoornsemeer instapt ten opzichte van vorig jaar?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Toch snap ik niet hoe dat komt.... Zou dat misschien een psychisch effect zijn? Akerkhof is in mijn beleving evengoed centrum als Grote Markt, maar misschien dat andere mensen dat op een andere manier beleven. Het ligt er ook maar net aan wat je bestemming is, ergens in de buurt van Grote Markt of ergens bij de Vismarkt? En ik kan mij niet voorstellen dat er heel veel meer mensen de bestemming Grote Markt hebben dan de Vismarkt. Ik zou er als gebruiker van lijn 2 in ieder geval totaal geen probleem mee hebben als de bus via Akerkhof of Binnenring zou rijden.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik denk dat het onverstandig is om nog meer bussen van de Grote Markt te halen. Mensen geven blijkbaar toch de voorkeur (ik ook) aan de Grote Markt dan Akerk. Lijn 11 gaat er in de toekomst sowieso niet meer langs als deze Qlink 1 wordt.
Voor wat betreft lijn 5, de oude citybus 22, lijkt het me raar omdeze niet meer via GM te laten rijden. Juist vanaf P+R neem je snel dagje stad vanuit Haren of Zuidlaren.
Lijnen 3 en 4 idd sowieso over de Grote Markt.
Voor lijn 2 lijkt het me ook een toegevoegde waarde, juist vanwege een lichte omweg door De Wijert, kan je dan toch nog zonder overstappen redelijk snel in het Centrum komen. Als deze lijn via de Paterswoldseweg gaat rijden is Akerk afdoende.
Ik ben wel voorstander om 6 weer een verbinding te geven met GM. Als deze lijn echt hierdoor zo rustiger is geworden,lijkt me dat onverstandig. Dat geeft ook weer wat verlichting voor buslijn 2.
Voor wat betreft lijn 5, de oude citybus 22, lijkt het me raar omdeze niet meer via GM te laten rijden. Juist vanaf P+R neem je snel dagje stad vanuit Haren of Zuidlaren.
Lijnen 3 en 4 idd sowieso over de Grote Markt.
Voor lijn 2 lijkt het me ook een toegevoegde waarde, juist vanwege een lichte omweg door De Wijert, kan je dan toch nog zonder overstappen redelijk snel in het Centrum komen. Als deze lijn via de Paterswoldseweg gaat rijden is Akerk afdoende.
Ik ben wel voorstander om 6 weer een verbinding te geven met GM. Als deze lijn echt hierdoor zo rustiger is geworden,lijkt me dat onverstandig. Dat geeft ook weer wat verlichting voor buslijn 2.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
ik hoop juist dat lijn 6 en 2 in het zuiden van route wisselen, dus lijn 6 Hoornsemeer- Martini - CS- grote markt - Korrewegwijk
en lijn 2 Wijert - CS - A-kerkhof - Vinkhuizen. Hierdoor kunnen lijn 2 en de spitsversterker 16 op elkaar worden afgestemd.
en lijn 2 Wijert - CS - A-kerkhof - Vinkhuizen. Hierdoor kunnen lijn 2 en de spitsversterker 16 op elkaar worden afgestemd.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik zie geen routewisseling in het zuiden in jouw voorbeeld?CamilleKreemers schreef:ik hoop juist dat lijn 6 en 2 in het zuiden van route wisselen, dus lijn 6 Hoornsemeer- Martini - CS- grote markt - Korrewegwijk
en lijn 2 Wijert - CS - A-kerkhof - Vinkhuizen. Hierdoor kunnen lijn 2 en de spitsversterker 16 op elkaar worden afgestemd.
Lijn 2 moet gewoon weg uit de Wijert, die bus heeft daar helemaal niets te zoeken. Ik blijf het ongelooflijk vinden. Het wordt juist prachtig om lijn 6 (Martini - Hoornse Meer - Wijert - HS) via de Grote Markt te laten rijden en Q-link 2 (De Punt - Eelde - Martini - Paterswoldseweg - HS) via Akerkhof. Iedereen blij!
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
in onderstaande quote heb ik de wijziging voor je dikgedrukt.
CamilleKreemers schreef:ik hoop juist dat lijn 6 en 2 in het zuiden van route wisselen, dus lijn 6 Hoornsemeer- Martini - CS- grote markt - Korrewegwijk
en lijn 2 Wijert - CS - A-kerkhof - Vinkhuizen. Hierdoor kunnen lijn 2 en de spitsversterker 16 op elkaar worden afgestemd.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ja oke, maar bij een routewisseling in het zuiden denk ik aan de wisseling zoals ik beschreef. Maar goed, in het opzicht Grote Markt of Akerkhof zijn we het wel met elkaar eens. Maar op deze manier heeft De Wijert geen verbinding meer met Grote Markt, waar zich dan mogelijk hetzelfde probleem gaat afspelen als in de Hoornse Meer.CamilleKreemers schreef:in onderstaande quote heb ik de wijziging voor je dikgedrukt.CamilleKreemers schreef:ik hoop juist dat lijn 6 en 2 in het zuiden van route wisselen, dus lijn 6 Hoornsemeer- Martini - CS- grote markt - Korrewegwijk
en lijn 2 Wijert - CS - A-kerkhof - Vinkhuizen. Hierdoor kunnen lijn 2 en de spitsversterker 16 op elkaar worden afgestemd.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
oke, dan gaan we voor jouw plan. Ik had als belangrijkste reden het afstemmen van de lijnen in de wijken Wijert en Vinkhuizen (met grote schoolpopulaties) onderling en het Qlinken van de overige verbinding
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten