OV Amsterdam over 5 jaar?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Bericht door Frans F »

verfmeer schreef:Ik ben juist blij dat Rotterdam een keuze maakt en niet voor de Nederlandse middenmoot, met 3 parallelle buslijnen via verschillende routes die allemaal halfvol zitten.
Ik vind dit soort keuzes ook verstandig, maar veel mensen kicken nu eenmaal op de aloude filosofie van Connexxion: als een buslijn om het halfuur rijdt dient hij te worden opgesplitst in twee parallelle uurdiensten met een andere route.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Bericht door VIRM »

@Frans F: maar zijn die Duitste steden ook niet over het algemeen vele malen groter dan Amsterdam?

De Stadsregio heeft zelf de visie voor de Amsterdamse Regiotrein (ART). Volgensmij houdt dat frequente sprinterverbindingen in. Maar je zit dan natuurlijk ook nog met de rest van de spoorgebruikers. Een frequente Sprinterverbinding naar het Gooi/Almere/Zaanstreek zou op zich niet verkeerd zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Bericht door Alargule »

Ach, ART. Sinds 2008 niets meer over gehoord. Wel jammer inderdaad; in Utrecht ligt over een paar jaar een netwerk klaar dat als eerste 'echte' S-Bahn van Nederland geclassificeerd zou kunnen worden. Op een paar trajecten na heb je daar een volledige scheiding van sprinters en intercitytreinen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Bericht door Frans F »

VIRM schreef:@Frans F: maar zijn die Duitste steden ook niet over het algemeen vele malen groter dan Amsterdam?
München is inderdaad groter, maar Frankfurt (< 700.000 inwoners) en Stuttgart (< 600.000 inwoners) zijn bijv. kleiner dan Amsterdam.
De Stadsregio heeft zelf de visie voor de Amsterdamse Regiotrein (ART). Volgensmij houdt dat frequente sprinterverbindingen in.
Met een S-bahn had je tegen veel lagere kosten dan die van de metro ook snelle railverbindingen naar bijv. Purmerend, Volendam, Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn, etc. kunnen realiseren. En de lijn naar de Bijlmer had je als S-bahn ook veel goedkoper kunnen realiseren. Het probleem is dat er in Amsterdam veel te lang gedacht is in termen van stadsvervoer in plaats van regiovervoer.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Bericht door Frans F »

Alargule schreef:Ach, ART. Sinds 2008 niets meer over gehoord. Wel jammer inderdaad; in Utrecht ligt over een paar jaar een netwerk klaar dat als eerste 'echte' S-Bahn van Nederland geclassificeerd zou kunnen worden. Op een paar trajecten na heb je daar een volledige scheiding van sprinters en intercitytreinen.
Het probleem blijft dat er geen enkele tariefsintegratie tussen trein en bus is en dat er geen afstemming tussen bus- en treindiensten is. De dwarsliggerij zit zowel bij de bus als bij de trein: de busbedrijven willen geen parallelle lijnen opgeven, de NS wil geen korte afstandvervoer doen.

Er zit dus een groot verschil met Duitsland en dat is ook de reden dat dit dure plan in Utrecht niet gaat werken.
Alargule

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Bericht door Alargule »

Ik vind de vergelijking met Duitse steden toch een beetje mank gaan. Zo hebben Stuttgart en Frankfurt misschien (iets) minder inwoners dan Amsterdam, maar wonen in het invloedsgebied veel meer mensen dan rond Amsterdam: ca. 5 miljoen rond Stuttgart en Frankfurt tegen 1,5 à 2 miljoen rond Amsterdam (nee, ik ga geen definitiediscussie aan). Dat maakt exploitatie van een S-Bahnsysteem al zinvoller. Vergeet daarnaast niet dat Amsterdam deel uitmaakt van een veel groter metropolitaan gebied - de Randstad - waar ook steden als Utrecht, Den Haag en Rotterdam veel onderling verkeer en verkeer van daarbuiten genereren. Via het spoor is de intercity in de Randstad/Nederland een veel beter bezet en rendabeler product dan een regionaal opererende stoptrein.

Qua metro: zowel Stuttgart als Frankfurt hebben geen van beide een 'echte' metro, maar hebben de afgelopen decennia wel degelijk geïnvesteerd in hun 'Stadtbahn'-systemen door veel infrastructuur ondergronds te brengen op de knelpunten. Zoiets hebben we in Amsterdam/Amstelveen met de sneltram ook geprobeerd, maar dat is geen onverdeeld succes geworden...
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Bericht door Frans F »

Alargule schreef:Via het spoor is de intercity in de Randstad/Nederland een veel beter bezet en rendabeler product dan een regionaal opererende stoptrein
Het probleem is dat 80% van alle forensen in de Randstad over korte afstanden reist. Daar zijn door de eenzijdige focus op IC's en het ontbreken van voldoende regionale voorstadslijnen nauwelijks railvoorzieningen voor.
Alargule

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Bericht door Alargule »

...en het lijkt me door de opzet van de RO in Nederland/de Randstad ook weinig zinvol daar heel veel verandering in aan te gaan brengen. Het aanleggen van P+R-voorzieningen en extra stations bij grote intercitycorridors alsmede het opvoeren van de frequentie lijkt zijn vruchten veel meer af te werpen. Maar misschien dat het eens tijd wordt dat de concessies worden opgesplitst in landelijke intercitydiensten en regionale stoptreindiensten...

Enfin, we dwalen een beetje af. Terug naar hoe het Amsterdamse OV er over vijf jaar uit zou kunnen zien ;)
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Bericht door CamilleKreemers »

wat is RO?
Alargule

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Bericht door Alargule »

Ruimtelijke ordening.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Bericht door Vinny »

Nou vooruit een quick win dan maar. Het bouwen van een koek- en zopietent op overstapstation Amstelveen Westwijk en de lancering van een paar warmtezuilen daar. :Y
Het probleem is dat 80% van alle forensen in de Randstad over korte afstanden reist. Daar zijn door de eenzijdige focus op IC's en het ontbreken van voldoende regionale voorstadslijnen nauwelijks railvoorzieningen voor.
Dat ben ik met je eens, alleen R-net is dus niet de oplossing. Dat is rode haltes zwart verven. Oude wijn in nieuwe zakken en een hippe term er aangeven. Als R-net nou gebruikt zou worden om een hoogwaardige uitrol van openbaar vervoer te bewerkstelligen dan zou dat wel toe te juichen zijn, maar dat gebeurt juist niet.

Een tariefintegratie in de Randstad van alle vormen van openbaar vervoer, zoals bijvoorbeeld in veel Zwitserse steden het geval is valt ook toe te juichen. Gewoon de NS dwingen om in ieder geval in de regio Groot-Amsterdam het achterlijke degressieve tariefsysteem bij het grof vuil te gooien en daarvoor in de plaats een redelijk kilometertarief zodat ook voor korte afstanden de trein een financieel aantrekkelijk vervoersproduct kan worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
krispinl
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 29 nov 2010, 13:07
Locatie: Rotterdam

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Bericht door krispinl »

Jullie hoeven niet ver te zoeken. Het is alles al in Rotterdam gebeurd. Tramplus/Stadstram concept bestaat hier al een paar jaar. Tramplus - hoogwaardig ov, snelle verbindingen voor middellange afstanden. Stadstram - ontsluitende netwerk vooral op stad zelf gericht. Echter na een paar jaar verschillen beide producten niet zo veel van elkaar. Er zijn dus de DRI panelen op de stadstramhaltes en het materieel is hetzelfde. Wel is er in de stadstramnetwerk sterk gesneden waardoor heel veel tramloze trajecten in Rotterdam liggen nu.
Dus de richting is goed, maar de vraag is hoe dit in Ams uitgewerkt gaat worden.
schrijf ik iets niet helamaal correct? don't hate, laat me weten, zo kan ik steeds beter nl spreken
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Bericht door CamilleKreemers »

Vinny schreef:Een tariefintegratie in de Randstad van alle vormen van openbaar vervoer, zoals bijvoorbeeld in veel Zwitserse steden het geval is valt ook toe te juichen.
Dit had ook voor abbonementen moeten gelden. Er was een goed bus/trein abbonement, die door ruzie tussen vervoerders opgeheven werd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Bericht door fred1954 »

Zouden de OV-beleidsmakers in Amsterdam wel eens gehoord hebben van het zogenaamde "Karlsruher Modell"? Perfekte integratie van Strassenbahn (binnen de stad) en Stadtbahn (naar de regio). En ja, Karlsruhe zelf heeft maar 300.000 inwoners. En uiteraard gewoon standaard tarieven voor het hele vervoersgebied van de KVV (Karlsruher Verkehrs VERBUND) Let op het laatste woord! VERBOND tussen AVG, VBK én DB. (voor de afkortingen verwijs ik naar Google)

Om het naar de Amsterdamse situatie te vertalen: één verbond tussen CXX, EBS, GVB en NS binnen de regio. Het kan best! Als je maar wil!
loveov
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 15:43
Locatie: Amsterdam

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Bericht door loveov »

Over 5 jaar?

Haha, geen geleden Jonkheer meer. Die dingen waren toch geen toevoeging.. Ze stonken, maakte teveel lawaai.
*O* *bus*
OV is te groot.
Zet me in voor een kleiner OV-Netwerk en een slimmere aanpak
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Bericht door Vinny »

Een "Verkehrs Verbund" wat in de Duitstalige wereld de laatste jaren is opgetuigd mis ik dus wel in Nederland. De stadsregio's hadden daar een rol in kunnen spelen maar die hebben hun kruid verschoten voordat de prooi gevallen is..., je ziet toch wel dat dergelijke organisaties niet alleen in zeer grote maar ook in middelgrote steden in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk goede dingen hebben verricht.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 32 gasten