Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Je zou t wel denken ja. Even afwachten maar. Lijntje A, B, C?
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
De huidige lijnen zijn al 60 en 61. De lijn naar De Uithof zou best eens lijn 12 kunnen worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Lijn 12s was destijds bekend onder het administratieve lijnnummer 62.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Centraal Nederland reed ooit ook al onder het lijnnummer 62 tussen Utrecht en Driebergen via De Uithof, dus echt heel toevallig is dat lijnnummer niet.robertgvu schreef:Lijn 12s was destijds bekend onder het administratieve lijnnummer 62.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik zou een lettersysteem wel handig vinden, net zoals in Rotterdam. ook handig voor reizigersinfo. de lijnen 60 en 61 zijn bij de gemiddelde reiziger helemaal niet bekend. komt ook niet terug op de DRIS schermen bijv.
Ov liefhebber, reizen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Als men er maar consequent in is maakt het niet zoveel uit. Op de schermen in de bussen worden de trams ook zonder de lijnnummers aangegeven, maar volgens mij staat er wel iets in het lijnnummerveld op de grote overzichts-DRIPs in de stationshal (die trouwens voor de trams perron "H" zonder nummer tonen )
Op de U-OV site kan je de tram echter weer alleen op het lijnnummer vinden...
Op de U-OV site kan je de tram echter weer alleen op het lijnnummer vinden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik meen me te herinneren dat er in de connexxion-tijd er op de vertrekstaten wel de lijnnummers vermeld stonden. In ieder geval wisten enkele (oud-) collega's uit Nieuwegein de lijnnummers wel.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Klopt, in de Connexxion-tijd stonden er ook lijnnummers op de vertrekstaten. Geen idee hoe het nu is: nog niet met de tram gereisd sinds Qbuzz rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Matig, weer een dodelijk ongeval met de tram.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Op de vertrekstaten staan de nummers wel. 60, 62 en 260.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik bedoel de nieuwsbuzz ( wordt alleen verstuurd aan Qbuzz personeel ). Daarin zal ik het is moeten opzoeken.microshit schreef:Ik heb even gekeken in de Nieuwsbrieven zoals deze op de U-OV website staan, maar daarin staat niets over dat beleid.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Vandaag ook een Mercedes sprinter in U-OV kleuren op lijn 2, het ging om de 4361 met kenteken BZ-GT-03. Volgens gegevens gevonden op de busfoto groep is dit de voormalige CTS 46676.matti93 schreef:Ik zag net een Mercedes sprinter in U-OV kleuren met een dubbele voordeur (de normale busjes hebben maar een enkele ) op lijn 2, helaas geen tijd voor een foto.
Iemand enig idee wat dat voor busje is?
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Het is de 4361, zag hem vandaag op CS!matje82 schreef:is de 7362 volgens iemand van de busfotogroepmatti93 schreef:Ik zag net een Mercedes sprinter in U-OV kleuren met een dubbele voordeur (de normale busjes hebben maar een enkele ) op lijn 2, helaas geen tijd voor een foto.
Iemand enig idee wat dat voor busje is?
Waarschijnlijk naar Utrecht gehaald om kleiner materieel op lijn 2 te kunnen laten rijden. De buurt had geklaagd over de 12m bussen ;)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik las gisteren elders dat het ging om beperkte ruimte op het Domplein door de werkzaamheden daar waardoor alleen midi´s er nog door konden.
Vanmorgen liefst 3 bussen met kleurenfilm tegengekomen, waaronder de nieuwe toevoeging 4517 aan de lijst.
Vanmorgen liefst 3 bussen met kleurenfilm tegengekomen, waaronder de nieuwe toevoeging 4517 aan de lijst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Bij deze zou ik het opzoeken.MR92 schreef:Het zijn officieel nog steeds in en uitstapdeuren. Dus spreekt voorzich voorin in te stappen, en achterin uit te stappen..
Betekend dus dat er alleen op lijn 12 bij alle deuren in en uitgestapt mag worden. Verder mag das dus officieel nog steeds niet.Open instapregime
Op de U-OV-bussen geldt het gesloten instapregime. De enige uitzondering is lijn 12.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
De Mercedes-Benz Sprinter 4362 reed vandaag op lijn 2, de GD 3211 op de 71.
http://www.busfoto.nl/foto/displayimage.php?pos=-30599
http://www.busfoto.nl/foto/displayimage.php?pos=-30600
http://www.busfoto.nl/foto/displayimage.php?pos=-30601
Gezien een bericht hierboven sluit ik niet uit dat er twee Sprintertjes zijn gekomen. EDIT dat klopt de 4361 is er ook met kenteken BZ-GT-03.
http://www.busfoto.nl/foto/displayimage.php?pos=-30599
http://www.busfoto.nl/foto/displayimage.php?pos=-30600
http://www.busfoto.nl/foto/displayimage.php?pos=-30601
Gezien een bericht hierboven sluit ik niet uit dat er twee Sprintertjes zijn gekomen. EDIT dat klopt de 4361 is er ook met kenteken BZ-GT-03.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Levert zo'n sprinter geen capaciteitsproblemen op op lijn 2? Kan nog wel eens onverwachts druk zijn.
De laatste tijd zie ik trouwens vaak erg volle bussen op lijn 28 rijden vanuit de Uithof naar Centraal in de avonduren, tijd voor een frequentieverhoging? Ik vind dat lijn 28 een enorme groeipotentie heeft. Tijd voor een tram *O*
De laatste tijd zie ik trouwens vaak erg volle bussen op lijn 28 rijden vanuit de Uithof naar Centraal in de avonduren, tijd voor een frequentieverhoging? Ik vind dat lijn 28 een enorme groeipotentie heeft. Tijd voor een tram *O*
Ov liefhebber, reizen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Geen bus lijkt me een groter capaciteitsprobleem (want ze rijden er omdat door werkzaamheden een 12-meterbus nu helemaal niet meer past)donny2290 schreef:Levert zo'n sprinter geen capaciteitsproblemen op op lijn 2? Kan nog wel eens onverwachts druk zijn*
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik heb net even het adviesrapport van rocov doorgelezen. Het plan om lijn 7 Kanaleneiland Noord niet meer te laten bedienen vind ik een beetje absurd. De drukste haltes liggen namelijk in Noord. Misschien een om en om bediening vanaf de churchilllaan om en om naar Noord en Zuid? Betekend wel een frequentieverlaging maar daar staat wel een verbinding met de binnenstad tegenover. Lijn 7 zou in noord dan keren bij de peltlaan.
Lijn 10 rijdt trouwens echt vaak rond zonder passagiers, juist nu hadden ze er wat meer van kunnen maken vanwege de werkzaamheden op CS. Nu eindigen de bussen in Leidsche Rijn waar volgens mij niemand baat bij heeft, hooguit ziekenhuisbezoekers.
Lijn 10 rijdt trouwens echt vaak rond zonder passagiers, juist nu hadden ze er wat meer van kunnen maken vanwege de werkzaamheden op CS. Nu eindigen de bussen in Leidsche Rijn waar volgens mij niemand baat bij heeft, hooguit ziekenhuisbezoekers.
Ov liefhebber, reizen.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Naast buslijn 150, waarover ik al elders schreef, maakte ook buslijn 287 onderdeel uit van de pilot met de snelwegbus. Op Vianen Lekbrug zou een overstap worden aangeboden vanuit de Qliners en Brabantliners op deze snelle lijn naar De Uithof.
Lijn 287 veranderde iets in opzet:
- de lijn reed geen ronde meer door Vianen, maar startte bij Busstation Lekbrug
- het aantal ritten nam fors toe, er werd een kwartierdienst aangeboden in de spits en ook in de daluren en tegenspits werd gereden. Het aantal ritten per dag per richting nam toe van 7 (aug 2010 - dec 2012) tot 36 (nu).
Het aantal gebruikers nam toe, als we naar de telcijfers kijken (onbekend hoe men aan deze cijfers komt, niet bekend of ook passen zonder OV-chipkaart zijn meegenomen:
--- Spits, Daluren, Totaal,
Voorjaar 2012: 17.500, 9.900, 27.400
Najaar 2012: 17.300, 12.400, 29.700
Voorjaar 2013: 21.000, 34.200, 55.200
Uitgegaan van 66 werkdagen per periode komt dit neer op:
Reizigers per dag, per rit (alleen in spitsrichting)
Voorjaar 2012: 415, 30
Najaar 2012: 450, 32
Voorjaar 2013: 835, 12
Het aantal reizigers is dus toegenomen, maar niet evenredig met de aangeboden zitplaatscapaciteit.
Lijn 287 veranderde iets in opzet:
- de lijn reed geen ronde meer door Vianen, maar startte bij Busstation Lekbrug
- het aantal ritten nam fors toe, er werd een kwartierdienst aangeboden in de spits en ook in de daluren en tegenspits werd gereden. Het aantal ritten per dag per richting nam toe van 7 (aug 2010 - dec 2012) tot 36 (nu).
Het aantal gebruikers nam toe, als we naar de telcijfers kijken (onbekend hoe men aan deze cijfers komt, niet bekend of ook passen zonder OV-chipkaart zijn meegenomen:
--- Spits, Daluren, Totaal,
Voorjaar 2012: 17.500, 9.900, 27.400
Najaar 2012: 17.300, 12.400, 29.700
Voorjaar 2013: 21.000, 34.200, 55.200
Uitgegaan van 66 werkdagen per periode komt dit neer op:
Reizigers per dag, per rit (alleen in spitsrichting)
Voorjaar 2012: 415, 30
Najaar 2012: 450, 32
Voorjaar 2013: 835, 12
Het aantal reizigers is dus toegenomen, maar niet evenredig met de aangeboden zitplaatscapaciteit.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Misschien gaan ze een extra buslijn laten rijden tussen CS en Kananleneiland Noord? Want zoals je zelf al zegt is het echt van de zotte dat lijn 7 niet meer door Kanaleneiland Noord gaat rijden. Ik merk vaak dat als ik vanaf de Marco Pololaan in lijn 7 richting CS zit dat het vooral bij de haltes als Marchalllaan/Peltlaan en de van Bijnkershoeklaan echt bijzonder druk kan zijn. Hoop in ieder geval niet dat ze de haltes in Kanaleneiland Noord helemaal niet meer gaan bedienen.donny2290 schreef:Ik heb net even het adviesrapport van rocov doorgelezen. Het plan om lijn 7 Kanaleneiland Noord niet meer te laten bedienen vind ik een beetje absurd. De drukste haltes liggen namelijk in Noord. Misschien een om en om bediening vanaf de churchilllaan om en om naar Noord en Zuid? Betekend wel een frequentieverlaging maar daar staat wel een verbinding met de binnenstad tegenover. Lijn 7 zou in noord dan keren bij de peltlaan.
Lijn 10 rijdt trouwens echt vaak rond zonder passagiers, juist nu hadden ze er wat meer van kunnen maken vanwege de werkzaamheden op CS. Nu eindigen de bussen in Leidsche Rijn waar volgens mij niemand baat bij heeft, hooguit ziekenhuisbezoekers.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
@Busfoto.nl: Ergens klopt iets niet in je bericht... 12.400 reizigers in de daluren op een lijn die niet in de daluren rijdt zijn er wel erg veel, je zou er dan toch 0 verwachten Wel opvallend dat er vooral zo´n forse stijging (meer dan verdubbeld) is in de daluren.
In de spits waren er al de nodige overstappers uit de Qliners en Brabantliners, dus niet heel gek dat de stijging daar kleiner was (zal vooral te danken zijn aan reizigers met een UB-pas i.p.v. op normaal abonnement vermoed ik)
In de spits waren er al de nodige overstappers uit de Qliners en Brabantliners, dus niet heel gek dat de stijging daar kleiner was (zal vooral te danken zijn aan reizigers met een UB-pas i.p.v. op normaal abonnement vermoed ik)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Vandaag wat rare spots gezien:
- Een Groninger op lijn 7
- Een streekbus met kleurendisplay aan de zijkant en achter maar voor met oud display. Echter had het voorste display wel de zelfde indeling als met een kleurendisplay. Dit had het resultaat dat je gewoon 1 geel getreept vlak zag bij het lijnnummer. De bus kwam rond 15:04 langs Kanalaneiland Zuid als lijn 65 richting Nieuwegein. Het wagennummer heb ik helaas niet kunnen zien.
- Een Groninger op lijn 7
- Een streekbus met kleurendisplay aan de zijkant en achter maar voor met oud display. Echter had het voorste display wel de zelfde indeling als met een kleurendisplay. Dit had het resultaat dat je gewoon 1 geel getreept vlak zag bij het lijnnummer. De bus kwam rond 15:04 langs Kanalaneiland Zuid als lijn 65 richting Nieuwegein. Het wagennummer heb ik helaas niet kunnen zien.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik had die twijfel eerst ook, maar ook de oude 287 had ritten die na 0900 reden. Het hangt er maar net van af wat is gedefineerd als spits en wat als dal. Daar heb ik echter geen weet van.Daniel schreef:@Busfoto.nl: Ergens klopt iets niet in je bericht... 12.400 reizigers in de daluren op een lijn die niet in de daluren rijdt zijn er wel erg veel, je zou er dan toch 0 verwachten Wel opvallend dat er vooral zo´n forse stijging (meer dan verdubbeld) is in de daluren.
In de spits waren er al de nodige overstappers uit de Qliners en Brabantliners, dus niet heel gek dat de stijging daar kleiner was (zal vooral te danken zijn aan reizigers met een UB-pas i.p.v. op normaal abonnement vermoed ik)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik zal m'n ogen open houden... daar is het te hoog zittende kleurendisplay van de 4464 nog niks bij, die had een domtorentje wat het topje miste zag ik vanmiddag in AmersfoortBumzle schreef:- Een streekbus met kleurendisplay aan de zijkant en achter maar voor met oud display. Echter had het voorste display wel de zelfde indeling als met een kleurendisplay. Dit had het resultaat dat je gewoon 1 geel getreept vlak zag bij het lijnnummer. De bus kwam rond 15:04 langs Kanalaneiland Zuid als lijn 65 richting Nieuwegein. Het wagennummer heb ik helaas niet kunnen zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 172 gasten