Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door Geert »

Ik gebruik ook een fiets op ma-vr voor station-werkverkeer en zou een dergelijke maatregel niet echt toejuichen. Mensen die voor station-werkverkeer hun fiets gebruiken maken overdag natuurlijk weer ruimte voor woon-stationfietsers, in het weekend zal het inderdaad wat voller staan, maar in mijn ervaring is het op de meeste stations meestal gemakkelijker om 's avonds of in het weekend een parkeerplek te vinden dan midden op een werkdag.
iljitsch schreef:Sorry overigens dat ik me wat opwind over deze problematiek, hier in Regentes/Valkenbos in Den Haag kan bijna niemand z'n fiets binnen zetten dus ik heb hier hetzelfde probleem met het stallen van m'n fiets in de fietsbeugels voor de deur.
Dat is ook irritant. Veegt de gemeente af en toe wel schoon? Bij mij in de buurt (of althans, waar ik altijd mijn fiets voor de deur zet) valt het wel mee, er is altijd nog wel een plekje, maar de gemeente is wel erg laks met opruimen als er eens een weesfiets staat. Alleen rond het station en in de binnenstad zijn ze echt actief bezig heb ik het idee.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door Ardan »

Dagelijks is veel te veel, en zones helpen niet. Is er in zone A geen plek, dan kwakt iedereen hem wel in zone B neer als daar plek is. Hoe wil je dat duidelijk gaan lopen aan te geven dan bij de stalling?
Bovendien wil ik gewoon mijn fiets minimaal 4-5 dagen kunnen stallen voor een weekendje weg bijvoorbeeld.
Ik doe ook maar wat
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door iljitsch »

Ardan: ach, dan houden we het toch gewoon zoals het nu is?

Geert: in elk geval één keer, toen was er een paar dagen ruimte. Daarna verschenen nog een keer die waarschuwingslabels maar niet echt meer ruimte gezien. Wel geloof ik dat na die eerste keer de fietsen die er nu staan geen weesfietsen zijn, hoewel je dat soms op het oog wel zou denken: af en toe is er ineens veel weg. Maar dat duurt nooit lang. Ik ben er nogal op gebrand om mijn fiets op die specifieke plek neer te zetten omdat ik dan vanuit 't raam kan zien dat-ie er nog staat...
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Fietsrekkentekort bij stations blijft toenemen

Bericht door matti93 »

Als het doel is zo veel mogelijk mensen de trein in te krijgen, zullen de mensen ook naar het station moeten. De fiets is het enige gratis vervoermiddel voor de middellange afstand (te lang om te lopen). Wanneer het minder eenvoudig/gratis/veilig wordt om je fiets bij het station te stallen, verwacht ik dat meer mensen de auto zullen nemen, naar hun bestemming.

Het probleem is dat er vaak pieken zitten in het stallen: overdag veel mensen die uit de trein komen, 's nachts en in het (ruime) weekend veel mensen die de trein in gaan. Wanneer langer dan een dag stallen geld gaat kosten, doe je niets aan de piek overdag maar heb je 's nachts en in het weekend ruimte over.
Maximaal een week gratis stallen, lijkt mij een mooie oplossing. Daarbij kunnen mensen de fiets een weekend laten staan en sowieso overdag stallen. Als er dan te weinig plekken zijn, zullen die naar mijn idee gecreëerd moeten worden om alle fietsers te faciliteren (=in de trein houden)...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten