Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
krispinl
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 29 nov 2010, 13:07
Locatie: Rotterdam

Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door krispinl »

de concept vervoersplannen Rotterdam 2015 staan nu online

http://schiedam.nl/BIS/Gemeenteraadsver ... 202015.pdf

kortom:
metro: geen grote veranderingen
tram: lijn 20 wordt spitslijn via Beurs/Leuvehaven
bus: nieuwe busnet

naar mijn mening gaat de ov in Rotterdam weer een stap naar achter
schrijf ik iets niet helamaal correct? don't hate, laat me weten, zo kan ik steeds beter nl spreken
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

En zo worden de enkele jaren geleden nog met veel tam-tam geïntroduceerde bogen vanaf de Erasmusbrug naar het Vasteland en van het Vasteland naar de Eendrachtsweg werkloos. En niemand die dat vooraf had voorspeld... (wel dus). Wel goed nieuws dat de grote lus bij Keizerswaard eindelijk in gebruik wordt genomen, dat was jaren geleden al de bedoeling, maar op de tekening lijkt de keerlus Groene Tuin nog altijd gebruikt te worden...

Bij de bus vind ik de wijziging van lijn 33 erg interessant, voor de rest ken ik het net te slecht om er over te oordelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Ben allang blij dat ze eindelijk hebben gezien wat voor schade lijn 39 heeft aangericht, waardoor lijn 38 weer door gaat naar Crooswijk (Helft van de ritten als lijn 39 :| )
Snap nou nog niet waarom ze het niet één geheel maken en de helft Schiedam - Rotterdam CS laten rijden onder het nummer 38.

Voor reizigers naar Rotterdam Airport hoop ik dat er op de bestemmingsdisplay's van lijn 33 | Meijersplein, via Rotterdam Airport | wordt gefilmd. Gewoon om het te verduidelijken.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Anne »

Bee schreef:En zo worden de enkele jaren geleden nog met veel tam-tam geïntroduceerde bogen vanaf de Erasmusbrug naar het Vasteland en van het Vasteland naar de Eendrachtsweg werkloos.
Voordeel van de bogen is wel dat er een goede omleidingsroute is als niet via Beurs gereden kan worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Op zich zijn het allemaal wel logische wijzigingen, al zijn er drie dingen waar ik het niet mee eens ben:
* Beperking van lijn 20 tot spitslijn.
* Routewijziging van lijn 66 in Feijenoord (zeker niet nu bij de Piekstraat overgestapt kan worden op Waterbus lijn 19).
* Opheffing van het routedeel van lijn 34 / 95 in Kralingse Veer
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door donny2290 »

Beperking van lijn 20 snap ik wel, deze rijdt echt leeg rond terwijl lijn 25 de nodige versterking kan gebruiken tussen beurs en zuid.

Wat ik dan weer niet snap is dat er niks met lijn 7 gedaan wordt, koppel deze lijn aan lijn 20 en op de tijden dat 20 niet rijdt zou ik lijn 7 laten keren op Centraal. Naar Willemsplein wordt echt alleen maar lucht vervoerd. Tevens zijn er daar genoeg alternatieven (metro, tram 8, 23 en 25).

Wat betreft de bus vind ik er een aantal flinke verbeteringen tussen zitten, lijn 33, 35 en 77 bijv. Ook hebben ze eindelijk eens het licht gezien wat betreft lijn 48 tussen blaak en centraal.

Vanuit Ommoord ben ik met lijn 35 dan toch een stuk sneller in Den Haag en Airport dan via Rotterdam Centraal te moeten reizen.
Ov liefhebber, reizen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door JWM »

Denk dat het inderdaad een goede zet is de aansluitingen in de Rotterdamse Noordrand op Metro E te verbeteren.

Snap alleen niet dat de RET een bij voorbaat kansloze lijn als 47 wil introduceren, ze stellen zelf al voor om daar kleinere bussen in te zetten. Is dat om aan afspraken in het PvE te voldoen?
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door donny2290 »

JWM schreef:Denk dat het inderdaad een goede zet is de aansluitingen in de Rotterdamse Noordrand op Metro E te verbeteren.

Snap alleen niet dat de RET een bij voorbaat kansloze lijn als 47 wil introduceren, ze stellen zelf al voor om daar kleinere bussen in te zetten. Is dat om aan afspraken in het PvE te voldoen?
Denk dat lijn 47 best nog wel een kans van slagen heeft, alhoewel de lage frequentie.. De loopafstanden worden echter te groot als er geen bus op Noordereiland rond rijdt.
Ov liefhebber, reizen.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Roeland »

Het combineren van bus 34 met 95 is een slimme zet, omdat 34 en 95 beide een verschillende spitsrichting hebben. Met de vernieuwde 95 breng je 's ochtends werknemers naar Rivium en tegelijkertijd de bewoners naar Capelsebrug, en 's middags andersom. Alleen vind ik de lage frequentie tussen de spitsen dan toch weer wat tegenvallen.

Voor Schiedam-noord en Vlaardingen had ik eerder gedacht aan:
* opheffen tram 21; tram 24 voortaan 8x/uur naar Vlaardingen laten rijden
* bus 53 vaker (6-4-2) laten rijden, om Woudhoek snel met station Schiedam Centrum (metro + trein) te verbinden
* de bussen 51 en 57 ongewijzigd laten
Voordeel hiervan is dat je Vlaardingen-noord een veel hogere tramfrequentie geeft, en dat je vanuit Woudhoek sneller (met de 53) op Schiedam Centrum bent, en daarmee ook sneller in Rotterdam kunt zijn.

Wel jammer trouwens dat de RET hun voorstel voor de 68-69-71 nog niet verder heeft uitgewerkt, het zag er wel logisch uit, vond ik.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

donny2290 schreef:Beperking van lijn 20 snap ik wel, deze rijdt echt leeg rond terwijl lijn 25 de nodige versterking kan gebruiken tussen beurs en zuid.
Helaas wordt lijn 25 niet versterkt zodat buiten de spits het aantal trams over de Erasmusbrug afneemt. In de spits wordt de verbinding tussen Beurs en Randweg wel verdubbeld.
Liever had ik gezien dat lijn 20 op zaterdagmiddag (tussen 11:00 en 17:30) wel blijft rijden (met een frequentie van 3x/uur) voor het winkelend publiek.

@Roeland: de koppeling van lijn 34 en 95 vind ik ook logisch. Het is alleen jammer dat de haltes IJsselmondselaan en Bouman daardoor verdwijnen, maar de haltes Admiraal Helfrichweg en Van Beethovenlaan lijken me wel redelijke alternatieven op loopafstand.
Dit betekent ook dat een aantal buslhaltes in Capelle-West (volgens mij zelfs voor het eerst) in twee richtingen bediend gaat worden! (En dat die bushaltes dus aangelegd moeten worden.)

Maar ik blijf erbij dat het over het algemeen een goed vervoersplan is met niet alleen verslechteringen maar zeker ook verbeteringen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door donny2290 »

Meltrain schreef:Helaas wordt lijn 25 niet versterkt zodat buiten de spits het aantal trams over de Erasmusbrug afneemt. In de spits wordt de verbinding tussen Beurs en Randweg wel verdubbeld.
Liever had ik gezien dat lijn 20 op zaterdagmiddag (tussen 11:00 en 17:30) wel blijft rijden (met een frequentie van 3x/uur) voor het winkelend publiek.
Buiten de spits is er ook totaal geen versterking nodig op lijn 25.

Lijn 20 reed via de vasteland om zodoende de halte beurs te ontlasten, nu zal het aantal kruisende trams flink toenemen. Met de fiets sta je soms al 5 minuten te wachten om de kruising daarzo over te komen, dat zal er dus niet beter op worden. Voor de tramreizigers is dit natuurlijk wel een goede verbetering.
Ov liefhebber, reizen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door JWM »

donny2290 schreef:Denk dat lijn 47 best nog wel een kans van slagen heeft, alhoewel de lage frequentie.. De loopafstanden worden echter te groot als er geen bus op Noordereiland rond rijdt.
Loopafstanden te groot valt ook wel mee. Veel mensen lopen waarschijnlijk liever wat verder voor een hoogfrequente lijn dan een stadslijn in halfuursdienst. Nu wordt het dus een lijntje speciaal voor mensen die liever lui dan moe zijn aangevuld met wat ouderen.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Roeland schreef: Wel jammer trouwens dat de RET hun voorstel voor de 68-69-71 nog niet verder heeft uitgewerkt, het zag er wel logisch uit, vond ik.
ja ik heb laatst via twitter een klacht neergelegd dat mijn bus de halte voorbij rijd omdat hij te vol zat op de 68. dus dat er voor die lijnen een onderzoek wordt gedaan om de drukte in de bussen te verlagen is logisch. in de ochtendspits tussen half 8 en half 9 zit elke bus van de 68,69 en 71 gewoon vol vanaf Zuidplein en vanaf slinge heb je ook al staanplaatsen.

verder valt mij op dat ze de 51 en 57 hebben gekoppeld. ik denk dat dat volgend jaar weer ongedaan gemaakt wordt want vorig jaar(of 2 jaar terug) reed de 57 ook naar schiedam centrum en toen werd hij weer ingekort tot vlaardingen holy. :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Maar die lijn 57 maakte ook nog eens een extra ommetje via De Gorzen. :roll: Geen wonder dat er geen/nauwelijks doorgaande reizigers in zaten.
Die nieuwe lijn 51 is bijna gelijk aan lijn 52 die t/m 3 november 2002 reed (maar wel met een veel betere frequentie).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

kunnen ze deze lijn niet beter lijn 52 gaan noemen :mrgreen: *O*
het einge verschil is dat hij via de laan van bol's vlaardingen inkomt.
*jeugdsentiment* :mrgreen:

maar ipv lijn 52 rijd er nou een tram want dat is de reden dat toendertijd lijn 52 opgeheven werd.
maar goed back on topic.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Nee, dat was niet de reden, want de tram ging pas op 31 oktober 2005 naar Holy rijden.
De tram was wel de reden dat lijn 51 (die op 4 november 2002 werd ingesteld als gedeeltelijke vervanger van 52) nu naar Woudhoek i.p.v. Holy rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Als ik de plannen zo is bekijk, wordt vooral de divisie bus van de RET weer hard getroffen... Lijn 47 is natuurlijk over een jaar weer weg... dat kan iedereen op zijn vingers na tellen, geprobeerd -> te weinig reizigers -> opheffen! Gewoon lijn 32 zo laten als die is en lijn 66 een grotere loop laten maken door de afrikaanderwijk via station Zuid! Desnoods van lijn 66 een ringlijn van maken via een korte lus Noordereiland en Lodewijk Pincoffstraat via Laan op Zuid terug naar de Beijerlandselaan. Lijn 66 verkorten is ook niet handig net nu de waterbus naar de Piekstraat is gaan varen.

Het busvervoer in Poortugaal wordt nog verder uitgekleed, gezien de vakantiedienstregeling, maar als pleister op de wonden een halfuurs-dienst in het weekend ipv uurs-dienst, in Rhoon (Portland niet meegerekend) rijdt er al helemaal geen bus meer... Misschien toch maar is kijken naar de optie "buurtbus" tussen de 3 dorpskernen Poortugaal -> Rhoon -> Portland v.v.. en eventueel tussen Poortugaal en Rhoon met aftakkingen naar het Distripark Eemhaven. Veel sneller met kleinere busjes vanaf Metrostation Poortugaal of Metrostation Rhoon ipv Zuidplein of Pernis...

Verder wordt er een flinke optimalisatieslag gemaakt bij Rotterdam Airport en het Meijersplein en in Barendrecht!
Barendrecht gaat er goed op vooruit. In Ridderkerk vind gewoon een kaalslag plaats...! 2 buslijnen in het weekend, 1 als sneldienst lijn 146 en lijn 145!

Al met al door de verder gaande bezuinigingen zien we dalijk geen bus meer rijden door Rotterdam en omstreken! Zonde want in mijn ogen de mooiste tak van OV-vervoer!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

BusFreakRotterdam schreef:Lijn 47 is natuurlijk over een jaar weer weg... dat kan iedereen op zijn vingers na tellen, geprobeerd -> te weinig reizigers -> opheffen!
Na een jaar kan niet, dan kunnen ze nog geen metingen gedaan hebben. Ik vermoed wel dat die lijn eind 2016 opgeheven wordt. :wink:
Gewoon lijn 32 zo laten als die is en lijn 66 een grotere loop laten maken door de afrikaanderwijk via station Zuid! Desnoods van lijn 66 een ringlijn van maken via een korte lus Noordereiland en Lodewijk Pincoffstraat via Laan op Zuid terug naar de Beijerlandselaan.
Dit snap ik niet goed: wil je lijn 66 via het Afrikaanderplein laten rijden en dan via de Brede Hilledijk en de Vuurplaat naar de Rosestraat? :? Dat gebeurt sowieso niet aangezien je dan én de Polderlaan (Beijerlandselaan) en station Zuid (met het Albeda College!) niet meer bedient.
Een verlenging naar het Noordereiland zou nog wel kunnen, mits lijn 66 in twee richtingen via de Nijverheidsstraat gaat rijden. Helaas wordt dan de halte Vrij Entrepot niet meer bediend en de vervoerswaarde lijkt me ook vrij laag aangezien het Noordereiland nauwelijks op Feijenoord is gericht.
Misschien toch maar is kijken naar de optie "buurtbus" tussen de 3 dorpskernen Poortugaal -> Rhoon -> Portland v.v.. en eventueel tussen Poortugaal en Rhoon met aftakkingen naar het Distripark Eemhaven. Veel sneller met kleinere busjes vanaf Metrostation Poortugaal of Metrostation Rhoon ipv Zuidplein of Pernis...
Die buurtbus heeft gereden, maar is vermoedelijk niet zonder reden opgeheven. Dat het busvervoer in Albrandswaard steeds verder wordt uitgekleed ben ik met je eens (al is dat deze keer zeer beperkt), maar dat is niet zonder reden: heel Rhoon en Portugaal (op het Delta Ziekenhuis na) liggen binnen de invloedssfeer van de metro en op zulke korte afstanden van en naar de metro kan de bus nooit concurreren met de fiets. Het aantal reizigers dat alleen binnen Rhoon en Portugaal reisde (dus niet naar de metro) was helemaal verwaarloosbaar.
Een spitslijn tussen metrostation Rhoon en Distripark Eemhaven (en eventueel ook het westelijk deel van de Waalhaven) lijkt me wél een goed plan!
In Ridderkerk vind gewoon een kaalslag plaats...! 2 buslijnen in het weekend, 1 als sneldienst lijn 146 en lijn 145!
Ik neem aan dat je 144 bedoelt i.p.v. 145, maar dan nog: 144 en 146 bedienen geheel Ridderkerk en geven ook vanuit heel Ridderkerk een goede verbinding met Rotterdam.
Het enige nadeel is dat de reistijd naar Keizerswaard en station Lombardijen langer wordt vanwege het vervallen van lijn 143 en de omweg via Slikkerveer en Bolnes die 144 maakt.
De snelle verbinding met het Zuidplein (146) wordt op zaterdag juist verdubbeld in frequentie en gaat nu ook op zondag rijden en daar profiteren meer reizigers van.
Al met al door de verder gaande bezuinigingen zien we dalijk geen bus meer rijden door Rotterdam en omstreken!
Nou, zo'n vaart zal het niet lopen hoor. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Frans F »

BusFreakRotterdam schreef:Als ik de plannen zo is bekijk, wordt vooral de divisie bus van de RET weer hard getroffen...
Niet zo vreemd als je kijkt naar de slechte dekkingsgraad van de bus vergeleken met tram en metro. De bus is kleinschaliger en dat betekent dat je veel personeel nodig hebt in verhouding tot het aantal reizigers. Volgens de inleiding zitten er gemiddeld ruim 8 reizigers in de bus, op sommige lijnen echter maar gemiddeld 2.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door CamilleKreemers »

is er dan een grote ontsluiting in de huidige dienstregeling?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Wat bedoel je met 'ontsluiting'?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door CamilleKreemers »

grote mate van parallelle verbindingen om zo elke wijk te verbinden met Rotterdam.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door donny2290 »

de bus komt voornamelijk op plekken waar geen railvervoer aanwezig is, de bus heeft dan ook vooral een aanvullende functie, enkele uitzonderingen daargelaten. lijn 39 loopt echter wel weer grotendeels samen met een aantal tramlijnen, behalve het laatste stukje in crooswijk.
Ov liefhebber, reizen.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

donny2290 schreef:de bus komt voornamelijk op plekken waar geen railvervoer aanwezig is, de bus heeft dan ook vooral een aanvullende functie, enkele uitzonderingen daargelaten. lijn 39 loopt echter wel weer grotendeels samen met een aantal tramlijnen, behalve het laatste stukje in crooswijk.
Ja en dat had niet gehoeven als men lijn 38 niet hadden opgeknipt...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

In het AD Rotterdams Dagblad staat vandaag een stukje dat Plaswijckpark niet zo blij is met de vervoerplannen omdat lijn 174 een nieuwe route krijgt en niet meer via Plaswijck zal rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten