BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Geplaatst op: maandag 12 mei 2014 22:12
Laatst bijgewerkt: maandag 12 mei 2014 22:13
UTRECHT - Het Bestuur Regio Utrecht stelt een eigen onderzoek in naar het dodelijke tramongeval in de Utrechtse wijk Kanaleneiland van afgelopen zaterdag.
Een 24-jarige vrouw kwam bij de overgang ter hoogte van Park Transwijk onder de tram terecht en werd tientallen meters meegesleurd. Zij overleed ter plekke.
Lees verder | Dossier Ongevallen in het verkeer | Meer nieuws over Ongevallen in het verkeer | Dossier Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein | Meer nieuws over Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein
Geplaatst op: maandag 12 mei 2014 22:12
Laatst bijgewerkt: maandag 12 mei 2014 22:13
UTRECHT - Het Bestuur Regio Utrecht stelt een eigen onderzoek in naar het dodelijke tramongeval in de Utrechtse wijk Kanaleneiland van afgelopen zaterdag.
Een 24-jarige vrouw kwam bij de overgang ter hoogte van Park Transwijk onder de tram terecht en werd tientallen meters meegesleurd. Zij overleed ter plekke.
Lees verder | Dossier Ongevallen in het verkeer | Meer nieuws over Ongevallen in het verkeer | Dossier Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein | Meer nieuws over Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Was deze kruising niet juist recentelijk vernieuwd?
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
waarom lijkt me dit een soort keuring van eigen vlees?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Daar hebben de bewoners het wel over in andere artikelen hierover ja.Busfoto.nl schreef:Was deze kruising niet juist recentelijk vernieuwd?
Opvallend is dit berichtje trouwens ook. Zoiets zie je niet vaak op de site van de vervoerder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
kennelijk heeft de vervoerder daar dat ze open moeten zijn over dit soort zaken. Het gebaar is natuurlijk wel dan weer goed.
Als NS daaraan beginnen moet, eindigt de lijst nooit.
Ook is dit tevens de eerste dodelijke ongeval voor Qbuzz.
Als NS daaraan beginnen moet, eindigt de lijst nooit.
Ook is dit tevens de eerste dodelijke ongeval voor Qbuzz.
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Zover ik weet is er niks veranderd aan de oversteek situatie aldaar. Het is een simpele oversteek met wat hekwerk. Het is wel een overgang dat vaak met volle vaart gepasseerd wordt.
Ov liefhebber, reizen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Dat laatste is inderdaad ook nog het geval ja (volgens het overzichtje in het AD gisteren was de aanrijding op de kruising Valeriusbaan/Croeselaan met een Connexxion-bus)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Op die oversteek geld een maximumsnelheid van 70 km/u. Voor dat het spoor opnieuwe werd aangelegd, moest je oversteken, een stukje langs het spoor in de richting waar de tram vandaan kwam, en dan toen je pas oversteken. Je keek dus altijd bij het oversteken al uit naar de richting waar de tram vandaan kwam.
Sinds de renovatie is het gewoon rechtdoor oversteken. Iets wat ze dus niet hadden moeten doen..
Sinds de renovatie is het gewoon rechtdoor oversteken. Iets wat ze dus niet hadden moeten doen..
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Ik kwam een bericht van RTV Utrecht tegen waarin stond dat het waarschijnlijk om een noodlottig ongeval gaat. Volgens een eerste onderzoek van de politie zeggen diverse getuigen dat het slachtoffer niet goed oplette.
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Ik ben er vandaag nog langs gereden met de tram, vanuit Kanaleneiland Zuid naar 5 Mei Plein. Wat mij opviel is dat enkele meters NA de oversteekplaats het hekwerk weg is, en vervangen door politielint. Daar liggen dan ook bloemen.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Oude situatie. De rijrichting van de fietster is mij onbekend. Maar voorheen was het in elk geval in 1 richting voor een passant vrijwel onmogelijk om aankomende tram NIET te zien.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Men heeft het hekwerk moeten verwijderen om de tram omhoog te kunnen heffen zodat het slachtoffer er onder vandaan gehaald kon worden.microshit schreef:Ik ben er vandaag nog langs gereden met de tram, vanuit Kanaleneiland Zuid naar 5 Mei Plein. Wat mij opviel is dat enkele meters NA de oversteekplaats het hekwerk weg is, en vervangen door politielint. Daar liggen dan ook bloemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
In beide gevallen was het onmogelijk om de tram te zien aankomen. In dit geval van deze foto kwam de fietster van de overkant (vanuit park) en de tram van links naar rechts (dus vanuit Utrecht). Ze was dus al 1 spoor overgestoken.Busfoto.nl schreef:
Oude situatie. De rijrichting van de fietster is mij onbekend. Maar voorheen was het in elk geval in 1 richting voor een passant vrijwel onmogelijk om aankomende tram NIET te zien.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Excuse me? :')MR92 schreef:In beide gevallen was het onmogelijk om de tram te zien aankomen.
Ieder weldenkend mens kijkt toch uit zijn doppen, of hoort dat in ieder geval te doen als-ie wat dan ook voor baan oversteekt. Dat hoeft niet door hekjes en looprichting ofzo geleid te worden eigenlijk.
Ik doe ook maar wat
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Het type oversteek op de foto kan overigens nog wel veiliger, door geen rechte oversteek te maken maar een schuine oversteek. Je loopt dan eerst parallel langs het spoor zodat je gedwongen wordt naar een aankomende tram van de dichtstbijzijnde spoor te kijken, daarna steek je het spoor schuin over zodat je gedwongen wordt in de rijrichting van het tweede spoor te kijken. De kans dat je zo een tram per ongeluk over het hoofd ziet is zo het kleinst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Een schuine oversteek is alleen niet handig met de fiets, omdat je dan makkelijker tussen de sporen kunt komen met de wielen.
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Als de overweg 45 graden gedraaid ligt ten opzichte van de sporen kan je met je fiets niet in de rails komen, daarvoor moet je nog schuiner fietsen. Bovendien staan die hekken er niet voor niets, het is een overweg voor voetgangers of voor met je fiets aan de hand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Ik woon hier letterlijk om de hoek en heb deze overweg volgens mij nog nooit gebruikt. Hij ligt midden tussen 2 kruispunten in, en op de weg die er aan beide kanten naast loopt is niets om de auto;s te laten stoppen... Ik heb het eigenlijk altijd al een vrij nutteloze overweg gevonden.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Het is een voetpad richting het park om ook de inwoners van dit deel van Kanaleneiland snel torgang te geven tot groen.
Met Bee's reactie vraag ik me af of de vernieuwing vna de overwrg het geheel veiliger heeft gemaakt. Ik heb zo mijn bedenkingen
Met Bee's reactie vraag ik me af of de vernieuwing vna de overwrg het geheel veiliger heeft gemaakt. Ik heb zo mijn bedenkingen
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Mjah loop 100 meter naar links of 100 meter naar rechts en je kunt met stoplichten en alles zo het park in... Zoals gezegd, ik vind m vrij kansloos... Maar wie ben ik?
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Ik ben even in Duitsland gaan zoeken naar een voorbeeld van wat ik opschreef en ik vond dit overpad in Keulen:
Wat ook scheelt is er dat er hier geen bovenleidingsmast direct naast het overpad staat.
Wat ook scheelt is er dat er hier geen bovenleidingsmast direct naast het overpad staat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Kraak me maar af hoor... ik zie ook echt wel dat dit soort overwegconstructies mensen automatisch laten uitkijken naar de tram ( :pos: ), maar aan de andere kant vind ik niet dat dit relevant is. Ik hoop niet dat jullie willen zeggen dat de dood van de vrouw, of überhaupt dat dit soort ongelukken al dan niet met dodelijke afloop, 'de schuld' was van 'een verkeerd aangelegde overweg'. Mocht deze conclusie straks wel door 'de instanties' worden getrokken dan lach ik de billen uit mijn string (figuurlijk eah!)
Utrecht heeft geen gewone tram maar een sneltram. Grotere, zwaardere voertuigen over een grotendeels vrije baan op volle snelheid. Maar onveilig? Neuh. Kenmerk van de sneltram is dat er kruisingen zijn. En daar hoor je uit te kijken als je die oversteekt. Logisch toch? Als je een gewone weg oversteekt kijk je ook uit. Als je een trambaan oversteekt kijk je ook uit. Als je een spoorlijn oversteekt kijk je ook uit. Mijn conclusie: Hoe deze overweg ook geconstrueerd is, wie wil oversteken hoort hoe dan ook uit te kijken. Dan kun je nog ik weet niet hoeveel hekjes neerzetten zodat de passant dat automatisch doet, maar uiteindelijk komt het er gewoon op aan hoever diegene uit zijn doppen kijkt.
Een maand geleden is een fietser overleden doordat die op de spoorwegovergang Huttenweg/Kotmansweg in Miste nabij Winterswijk onder de trein kwam. Staan ZES schrikhekken. Nee, geen slagbomen. 'Gut we moeten misschien wel extra maatregelen nemen'. NEE. Je hoort uit te kijken als je een weg of tram/sneltram/spoorbaan oversteekt. Door die veiligheidsreut wordt men alleen maar lui denk ik. 'Er knippert niks en er zijn geen bomen die omlaag zijn DUS komt er niks'. NEE. Uitkijken, het zal maar een overweg zijn waar je normaal nooit langs komt waar dat niet is, terwijl je het wel gewend bent, en uit automatisme wel oversteekt omdat er niks knippert enzo. Je wint het niet van een tram die met 70 kph op je af komt.
Utrecht heeft geen gewone tram maar een sneltram. Grotere, zwaardere voertuigen over een grotendeels vrije baan op volle snelheid. Maar onveilig? Neuh. Kenmerk van de sneltram is dat er kruisingen zijn. En daar hoor je uit te kijken als je die oversteekt. Logisch toch? Als je een gewone weg oversteekt kijk je ook uit. Als je een trambaan oversteekt kijk je ook uit. Als je een spoorlijn oversteekt kijk je ook uit. Mijn conclusie: Hoe deze overweg ook geconstrueerd is, wie wil oversteken hoort hoe dan ook uit te kijken. Dan kun je nog ik weet niet hoeveel hekjes neerzetten zodat de passant dat automatisch doet, maar uiteindelijk komt het er gewoon op aan hoever diegene uit zijn doppen kijkt.
Een maand geleden is een fietser overleden doordat die op de spoorwegovergang Huttenweg/Kotmansweg in Miste nabij Winterswijk onder de trein kwam. Staan ZES schrikhekken. Nee, geen slagbomen. 'Gut we moeten misschien wel extra maatregelen nemen'. NEE. Je hoort uit te kijken als je een weg of tram/sneltram/spoorbaan oversteekt. Door die veiligheidsreut wordt men alleen maar lui denk ik. 'Er knippert niks en er zijn geen bomen die omlaag zijn DUS komt er niks'. NEE. Uitkijken, het zal maar een overweg zijn waar je normaal nooit langs komt waar dat niet is, terwijl je het wel gewend bent, en uit automatisme wel oversteekt omdat er niks knippert enzo. Je wint het niet van een tram die met 70 kph op je af komt.
Ik doe ook maar wat
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
De signalering is blijkbaar ook onvoldoende, ahob plaatsen..
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Neem aan dat er wel een waarschuwingsbord ofzo stond? Je kunt ook niet van iedereen verwachten dat men weet dat daar een tram rijdt.
Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Een knipperlichtinstallatie en een bordje "PAS OP TRAM".
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 163 gasten