Utrecht Centraal scoort slecht als ov-knooppunt

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Utrecht Centraal scoort slecht als ov-knooppunt

Bericht door Daniel »

Utrecht Centraal scoort slecht als ov-knooppunt
Geplaatst op: donderdag 15 mei 2014 19:22
Laatst bijgewerkt: donderdag 15 mei 2014 19:23


UTRECHT - Reizigers die overstappen van de trein op bus of tram zijn slecht te spreken over Station Utrecht Centraal. Dat blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek van reizigersorganisatie Rover. Utrecht komt daarin, samen met Arnhem, als slechtste uit de bus.
Het meest tevreden zijn de overstappende reizigers over de treinstations in Rotterdam en Leiden, met name door de overzichtelijkheid, het uiterlijk en de prettige sfeer.
Lees verder | Dossier Verbouwing station Utrecht Centraal | Meer nieuws over Verbouwing station Utrecht Centraal
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Utrecht Centraal scoort slecht als ov-knooppunt

Bericht door nvdw »

De situatie in Utrecht was tien jaar geleden wel wat prettiger voor overstappers van en naar de trein omdat alle bussen en trams aan dezelfde zijde van het station stopten. Als ik nu naar Kanaleneiland-Zuid wil, kan ik dat nog steeds met bus of tram doen, maar die vertrekken tegenwoordig vanaf drie verschillende locaties.

De verdeling is op zich wel logisch gedaan (over het algemeen blijven de bussen op Busstation Jaarbeurszijde ook aan die kant van het spoor) maar kom daar als incidentele reiziger maar eens op. Ik zie in de praktijk nog steeds heel veel mensen zoeken naar hun bus en niet zelden staan ze aan de verkeerde kant van het station. Reizigers uit Vianen die op zaterdag met de 63 naar Utrecht gaan en na pakweg 19.00 uur terug willen, komen dan op het busstation aan waar ze zijn uitgestapt (Jaarbeurszijde) om er vervolgens achter te komen dat er daar wel meerdere bussen naar Vianen gaan, maar die geen van allen hun winkelretourtje accepteren...

Nu wordt er heel veel gedaan om de reizigersinfo te verbeteren (schermen, DRIS-panelen) en uiteindelijk is het allemaal tijdelijk ongemak, en is naast sommige reizigers een drie maanden oude baby een buitengewoon zelfredzaam wezen. Maar toch. Snap het geklaag wel ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht Centraal scoort slecht als ov-knooppunt

Bericht door Daniel »

Tja, wat Vianen betreft zijn de doorgekoppelde lijnen een beetje spelbreker. De 74 staat immers als enige Viaanse lijn aan de centrumzijde.
Vindt het zelf ook onpraktisch te moeten kiezen: tot de verhuizing van 65 en 66 kon ik elke 2 minuten wel een bus naar m'n werk nemen. Bij vertraging of als ik een keer later reis moet ik nu steeds afwegen of bv. extra overstaptijd naar de Jaarbeurszijde opweegt tegen de kortere reistijd of dat ik beter de iets langzamer bus 74 of 77 kan pakken.

Ik weet, 'tis een luxepositie maar toch...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht Centraal scoort slecht als ov-knooppunt

Bericht door Suus »

Mijn Finse buurman over Utrecht Centraal: vergeleken met andere stations waar ik in Nederland ben geweest is dit helemaal niets. Het is er te druk, het is lelijk en het is onoverzichtelijk. Het enige voordeel is dat de treinen frequent rijden, zodat je deze ellende snel achter je kan laten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrecht Centraal scoort slecht als ov-knooppunt

Bericht door Geert »

Tja, stations in verbouwing zijn meestal geen pretje. Niet erg verrassende conclusie dus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht Centraal scoort slecht als ov-knooppunt

Bericht door Daniel »

Sowieso zijn de busstations van Utrecht Centraal nooit heel overzichtelijk geweest, al helemaal niet toen alles nog aan de centrumkant vertrok.
Het is ook zo'n beetje de enige stad in het land waar nog zo gigantisch veel streekverbindingen bij het centrale station komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Utrecht Centraal scoort slecht als ov-knooppunt

Bericht door webguy »

Utrecht is gewoon te klein. De NS wil (en moet?) een overstap bieden tussen de ICs uit Den Bosch en Arnhem, maar vervolgens tussen 8 en 10 is het bij de roltrappen spitsuur als een trein aankomt. Ontwerpen voor pieken is overal erg lastig (in de IT ook) maar ik denk dat er nog een keer iemand onwel wordt of er ontruimd moet worden en dan heb je een probleem.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht Centraal scoort slecht als ov-knooppunt

Bericht door Suus »

Maar op Utrecht is het altijd druk, zelfs op zondagochtend 10 uur. Nou, in veel andere landen kan je dan een kanon afschieten op de grootste stations...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Utrecht Centraal scoort slecht als ov-knooppunt

Bericht door marlies »

Misschien is het ook wel een vergissing geweest om er zo'n groot knooppunt in het spoornetwerk van te maken ipv die rol wat meer te verdelen? Helaas kan je daar nu weinig meer aan doen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Utrecht Centraal scoort slecht als ov-knooppunt

Bericht door Frans F »

Geert schreef:Tja, stations in verbouwing zijn meestal geen pretje.
Het vervelende is dat Utrecht Centraal al dertig jaar permanent in verbouwing is. :mrgreen:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Utrecht Centraal scoort slecht als ov-knooppunt

Bericht door Justin »

Frans F schreef:
Geert schreef:Tja, stations in verbouwing zijn meestal geen pretje.
Het vervelende is dat Utrecht Centraal al dertig jaar permanent in verbouwing is. :mrgreen:
Och, ietwat alles is permanent in verbouwing. Of men nou wil of niet -o- . Ut is nu al een paar jaar heel erg onoverzichtelijk, en natuurlijk nu helemaal.

Overigens, nu Rotterdam Centraal voltooid is, is het wel een erg fijn en overzichtelijk ov-knooppunt...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Utrecht Centraal scoort slecht als ov-knooppunt

Bericht door jesse-cruzu »

Maar op Rotterdam Centraal komen niet zoveel lijnen bij elkaar als op Utrecht. En dan heb ik het over bus, tram en metro.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Utrecht Centraal scoort slecht als ov-knooppunt

Bericht door groningen »

Wat een gezeur over sfeer. Ik kom daar niet voor in het openbaar vervoer. Sfeer maak je thuis (en desnoods) op je werk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Utrecht Centraal scoort slecht als ov-knooppunt

Bericht door Vinny »

Mensen kiezen natuurlijk eerder voor het openbaar vervoer als de stations netjes, schoon en overzichtelijk zijn en geen vuilnisvaten vol met drugsdealers en zwervers.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten