Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Bjarte schreef:Toch snap ik niet hoe dat komt.... Zou dat misschien een psychisch effect zijn? Akerkhof is in mijn beleving evengoed centrum als Grote Markt, maar misschien dat andere mensen dat op een andere manier beleven. Het ligt er ook maar net aan wat je bestemming is, ergens in de buurt van Grote Markt of ergens bij de Vismarkt? En ik kan mij niet voorstellen dat er heel veel meer mensen de bestemming Grote Markt hebben dan de Vismarkt. Ik zou er als gebruiker van lijn 2 in ieder geval totaal geen probleem mee hebben als de bus via Akerkhof of Binnenring zou rijden.
Allereerst erken ik meteen dat lijn 6 achteruit is gelopen sinds deze via de Akerk rijdt. Dat zie je zelfs aan het feit dat er tegenwoordig zelfs standaardbussen op worden ingezet. Ik heb zo het idee dat dat komt doordat er in Corpus en Hoornsemeer toch wel een flink aandeel aan wat oudere mensen woont (veel verzorgingshuizen ook). Vaak hebben deze mensen het moeilijker als zij een grotere afstand naar bijvoorbeeld Grote Markt moeten lopen, is toch gauw zo'n halve kilometer vanaf de Akerk. Een overstap is in de beleving van deze mensen 'eng' danwel onhandig en maken zij niet snel. Dit betekent dat mensen, zeker als ze een WMO-indicatie hebben, vaak voor een alternatief (de deeltaxi dus) kiezen. Dus meteen eens met het feit dat je de bussen helemaal niet weg moet halen van de Grote Markt. Het begint erop te lijken dat men gewoon 'iets' wil doen sinds het stopzetten van de tram om aan te geven dat er wel om het binnenstadsklimaat wordt gedacht. Het wordt alleen een beetje een zielige en onhandige poging, want je krijgt er niets voor terug. Lijn 5 weghalen daar is trouwens sowieso dodelijk, dan zijn alle uitbreidingen langs de A28 voor niets geweest.
Bjarte schreef:Lijn 52 moet gewoon weg uit de Wijert, die bus heeft daar helemaal niets te zoeken. Ik blijf het ongelooflijk vinden. Het wordt juist prachtig om lijn 6 (Martini - Hoornse Meer - Wijert - HS) via de Grote Markt te laten rijden en Q-link 2 (De Punt - Eelde - Martini - Paterswoldseweg - HS) via Akerkhof. Iedereen blij!
Lijn 2 is ooit door De Wijert gaan rijden, allereerst om het verdwijnen van toen lijn 1 bij het toenmalige Diakonessenhuis (Martini Ziekenhuis V.K.) op te vangen, later vanwege het grote aantal scholieren dat vanuit Eelde naar de scholen in De Wijert moest. Maar het is inmiddels al tien jaar een stadslijn, waarmee dit erg onzinnig is geworden. Lijn 2 heeft een streekbelang en lijn 6 stadsbelang, dus wat mij betreft ook omwisselen inderdaad. De Wijert heeft een verbinding met de Grote Markt via lijn 5 eventueel (VK Verschuurbrug) overigens, die dan ook nog eens sneller is. Eerst met de bus naar de Verschuurbrug levert dan geen vertraging op.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Bjarte schreef:
CamilleKreemers schreef:ik hoop juist dat lijn 6 en 2 in het zuiden van route wisselen, dus lijn 6 Hoornsemeer- Martini - CS- grote markt - Korrewegwijk
en lijn 2 Wijert - CS - A-kerkhof - Vinkhuizen. Hierdoor kunnen lijn 2 en de spitsversterker 16 op elkaar worden afgestemd.
Ik zie geen routewisseling in het zuiden in jouw voorbeeld?

Lijn 2 moet gewoon weg uit de Wijert, die bus heeft daar helemaal niets te zoeken. Ik blijf het ongelooflijk vinden. Het wordt juist prachtig om lijn 6 (Martini - Hoornse Meer - Wijert - HS) via de Grote Markt te laten rijden en Q-link 2 (De Punt - Eelde - Martini - Paterswoldseweg - HS) via Akerkhof. Iedereen blij!
Groot voordeel van deze wijziging is dat de tijden van de bus naar Eelde - De Punt veel betrouwbaarder gaan worden. Regelmatig rijden er lijnen 2 rond die vertragingen hebben van 10-15 minuten, opgelopen in De Wijert. (vooral in de ochtend- en avondspits) Een extra bus is niet even makkelijk in te zetten, terwijl als lijn 6 de vertragende route krijgt dit wel mogelijk is.
Daarnaast zijn er dan ook weer bussen vanuit Groningen naar Eelde die vooral op zaterdagen veel te vroeg zijn in De Punt.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Ben je voor of tegen bussen op de Grote Markt? Stem (alleen vandaag!) mee op http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=133997.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

njoy schreef:Ben je voor of tegen bussen op de Grote Markt? Stem (alleen vandaag!) mee op http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=133997.
Ja wilde ik ook plaatsen :D

Stemmen jongens !
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Nieuw stadsbestuur wil af van bussen op Grote Markt
Het nieuwe stadsbestuur wil dat de bussen van de Grote Markt verdwijnen. Het college gaat onderzoeken of een andere route haalbaar is. Wie naar de Grote Markt wil, moet straks waarschijnlijk op de Diepenring uitstappen.

Ruimte voor fontein en evenementen
Volgens D66-fractievoorzitter Jetze Luhoff is het plan bedoeld om de leefbaarheid van de binnenstad te verbeteren, zodat er op de Grote Markt ruimte komt voor een fontein en voor evenementen. 'We zien dat het daar begint vol te lopen met bussen. Bovendien wordt de Grote Markt straks een stuk kleiner', doelt Luhoff op het naar voren verplaatsen van de oostwand.

Aanpassingen op Diepenring
De komende jaren gaat het college onderzoeken of de bussen van de Grote Markt kunnen worden geweerd. Zo zijn er op de Diepenring aanpassingen nodig om daar met bussen te kunnen rijden.

Protesten
Luhoff sluit niet uit dat het plan tot protesten leidt, bijvoorbeeld van Stadjers die slecht ter been zijn. 'We moeten wel zorgen dat de binnenstad voor iedereen bereikbaar blijft. Maar we hebben onlangs nog een brief gekregen van ouderenorganisatie SOOG dat veel ouderen het centrum mijden omdat ze het verkeer te druk vinden. Om dat probleem op te lossen, kan het helpen als de bussen verdwijnen.' (Bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=134005)
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ja goed, wat moet je hier nou van zeggen he, kijk natuurlijk werd het een beetje te gek met zo'n 15 buslijnen over de Grote Markt. Maar daarvan zijn er nu zo'n zes, waarvan 3 HOV- (en 2 toekomstige) lijnen over. Maar dit zat er natuurlijk wel aan te komen. Alhoewel ik halteren aan de Diepenring in de huidige situatie niet wenselijk vind, dus ik ben benieuwd waar men mee komt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Bjarte schreef:Ohw, je bedoeld dat rare ding met Bacardi op het dak? Maar hoe je die route nou voor je ziet kan ik nog steeds niet helemaal begrijpen, teken het anders even in op een kaartje! Ik denk dat je ongeveer de onderstaande route bedoeld. Dat lijkt in ieder geval niets. Dan liever nog de bussen over de Grote Markt.

-afbeelding-
Nee, niet zo.

Eerder zoiets:

Afbeelding

Dus wel echt radicaal anders, meer dan alleen een busroute verleggen: geen weg meer die de Oostwand van de rest van de Grote Markt scheidt en de stukken weg tussen de Ooster- en Gelkingestraat die aansluiten op de Grote Markt verleggen om aan te sluiten op de nieuwe route over de Nieuwe Markt.

Voor fietsers kan je een route met een andere kleur tegels aanleggen (de blauwe stippels op de tekening), zoals je elders wel meer ziet. Shared space met de voetgangers op het plein dus. Taxi's hebben maar dikke pech, sowieso geen gezicht hoe ze daar de boel bezetten 's avonds.

En wat iemand zei over dat de Nieuwe Markt een gezellig en intiem plein moet worden en dat dat niet strookt met bussen: klopt. Maar dat idee kan je ook loslaten om juist de Grote Markt aanzienlijk gezelliger (en ook een stukje groter) te maken. Dat lijkt me uiteindelijk grotere winst voor de stad dus dat voornemen zou je best kunnen opofferen.

Sure, radicaal en het gaat heus niet gebeuren (er zitten te veel grote ego's gekoppeld aan huidige plannen) maar zó raar is het idee ook weer niet.

(en ja, ik heb het informatiecentrum ook alvast gedelete, ik kon het niet laten, sorry :P )
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Als de huidige bussen van Groningen niet meer op de Grote Markt mag komen, kan je de stadsdienst net zo goed opheffen.
Er stappen daar dagelijks honderden mensen uit. Het is een van de drukste haltes uit Groningen. Ook houdt omrijden via Diepenring (het alternatief) in dat je met de bus in de files eindigt en dus niet zo snel meer van de noordelijke wijken naar het hoofdstation kan, om maar te zwijgen dat de route dan langer wordt en dus duurder voor reizigers.

Lijn 6 uit Hoornsemeer reed altijd vol als gelede met ouderen naar de grote markt en tegenwoordig worden standaardbussen gebruikt. De ouderen in Hoornsemeer willen bij de grote markt zonder overstap kunnen komen.

Het P+R systeem dat nu goed loopt (nu Qlink dus) kan dan ook minder frequent worden, omdat de automobilist wel in het centrum kan komen en de bus die gewenst wordt niet. Dat levert dus weer meer autogebruik in de stad op.

Ik zie dus geen positief gevolg van de Grote markt niet meer aandoen.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

CamilleKreemers schreef:Als de huidige bussen van Groningen niet meer op de Grote Markt mag komen, kan je de stadsdienst net zo goed opheffen.
Er stappen daar dagelijks honderden mensen uit. Het is een van de drukste haltes uit Groningen. Ook houdt omrijden via Diepenring (het alternatief) in dat je met de bus in de files eindigt en dus niet zo snel meer van de noordelijke wijken naar het hoofdstation kan, om maar te zwijgen dat de route dan langer wordt en dus duurder voor reizigers.
1. Natuurlijk kun je het dan niet zo goed opheffen. Je kunt nog steeds op de Akerk, Zuiderdiep en Hoofdstation komen. Bovendien is stadsvervoer geen netwerk dat winst hoeft te maken maar een basisvoorziening (ik denk niet dat er veel stadslijnen winst maken eerlijk gezegd).

2. Men heeft al jaren plannen de Diepenring autoluw te maken. En files? Valt wel mee op de Diepenring.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Kevster schreef:Bovendien is stadsvervoer geen netwerk dat winst hoeft te maken maar een basisvoorziening.
1. Dus het streekvervoer mag geschrapt worden als het geen winst maakt?
2. Als er nauwelijks meer mensen in de bus zitten, vervalt de lijn wel omdat het aanbod niet aan de vraag voldoet.
3. Ik voorzie dan dat meer mensen de auto gebruiken gaan omdat je dan minder hoeft te lopen naar het centrum van Groningen. Er stappen honderden mensen in/uit op de Grote Markt zelf die door de gemeente nu dus worden genegeerd.

Aldus de tekst van de politicus zijn bussen het probleem van Groningen. Ik kom regelmatig in het centrum en erger me meer aan alle fietsers die over de markt heen fietsen zonder uit te kijken voor voetgangers. Daar hoor ik die politicus natuurlijk niet over.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

Ik ben van mening dat juist het stoppen op de Grote Markt een pré is voor het busvervoer. Daarmee wordt het voor stand en ommeland interessant de bus te nemen in plaats van de auto met parkeren, drukte rond de stad enzovoort. Recht voor Olle Grieze uitstappen is toch een luxe?
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Op zich is de kabelbaan ook wel een leuke oplossing hiervoor. Daarmee behoudt de binnenstad zijn ov verbinding, maar dan zonder bussen. Een metrolijn (Hoofdstation - Zuiderdiep - Grote Markt - UMCG Noord - Bernoulliplein - Groningen Noord - WC Paddepoel - Paddepoel Noord - Nijenborgh - Zernikeplein - Zernike Science Park) zou natuurlijk de ideale oplossing zijn, maar dat zal wel voor altijd bij dromen blijven.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Straks hoort de Nieuwe Markt ook bij het centrum, waardoor je eigenlijk al in het stadshart bent als je uit zou stappen bij het Schuitendiep. Ook kun je in de toekomst nog altijd uitstappen bij andere centrumhaltes, zoals op het A-kerkhof en het Zuiderdiep. In de nieuwe situatie zou de halte in de W.A. Scholtenstraat wellicht een stukje naar het zuiden verplaatst kunnen worden, bij de Maagdenbrug? Scheelt ook weer een stukje lopen.

We zijn nu gewend aan de huidige situatie, maar ik denk dat wanneer de Diepenring meer als 'centrum' ingericht en de Grote Markt heringericht wordt, het vanzelf went dat we wat verder moeten lopen om in het stadshart te komen. Het verblijfsklimaat op de Grote Markt wordt er in ieder geval een stuk fiets- en voetgangersvriendelijk door.

Ik zie het in ieder geval wel zitten, een écht gezellige Grote Markt met een fontein, veel groen en geen bussen die langs de terrassen rijden of die hun route moeten delen met overige weggebruikers.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Politici... Het is toch te zot voor woorden dat zulke figuren het land (of in dit geval de stad Groningen) mogen besturen? Wat CamilleKreemers zegt over het opheffen van de stadsdienst is nog niet eens zo ver heel erg ver gezocht. Uit eigen ervaring weet ik dat bijvoorbeeld de laatste rit van lijn 65 (is dan wel streek, maar goed gaat om het idee) op zaterdag altijd veel instappers had op de Grote Markt en nu sinds de nieuwe dienstregeling lijn 65 niet meer via de Grote Markt rijdt deze rit het nu veel slechter doet (toevallig?). Ook het P+R vervoer zal dan afnemen, omdat als je in het centrum parkeert je misschien iets meer kwijt bent maar wel in het centrum bent, in tegenstelling tot de bus waarbij je buiten de stad parkeert, dan 10 tot 15 minuten in de bus moet en dan ook nog eens een eind moet lopen naar het centrum. Ook de Nieuwe Markt is nog 300 meter lopen vanaf de Diepenring, de Grote Markt is 350 meter lopen.
Zoals ik ook al eerder heb gezegd is het toch idioot dat je een van de drukste haltes in je netwerk wilt opheffen zonder dat er iets ter vervanging voor terug komt. Daarmee jaag je het winkelend publiek voor een groot deel de bus uit.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Kom op zeg! Welke zichzelf respecterende stad laat nou gigantische bussen over het centrale plein van de stad rijden? Ja, Utrecht. Maar die stad is een uitzondering volgens mij. Daarnaast vraag ik mij af of de Grote Markt daadwerkelijk de belangrijkste bestemming is, dat lijkt mij eerder de Vismarkt, Herestraat en V&D. De Vismarkt is meer dan prima bereikbaar via Akerkhof, de Herestraat via Zuiderdiep en de V&D via Kwinkenplein, waar wat mij betreft wel bussen kunnen blijven rijden. Hoe dat ingepast moet worden is nog even de vraag. In de toekomst wordt Forum ook zo'n belangrijke bestemming. Forum is makkelijk bereikbaar via een korte wandeling door de Sint Janssstraat, wat niet veel verder is dan vanaf het bejaardenhuis naar de bushalte.

Een idee dat ook bij mij op kwam was het creëren van een soort busnetwerkje in het centrum, die gereden kunnen worden door moderne midibusjes. Bijvoorbeeld vanaf Akerkhof richting Grote Markt en de Diepenring.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

De rangorde van de top 3 drukste bushaltes van groningen zijn:
1. Hoofdstation
2. Zernikecomplex
3. Grote Markt

Daarnaast wil elke wijk geen verbinding met de A-kerk, maar met de Grote Markt. Dit is ook gebleken toen lijn 6 van Grote Markt naar A-kerk verhuisde in het centrum. Er is toen waarneembare afname van reizigers geweest, met als argument dat de Grote Markt niet meer bereikbaar was. Dan praten we alleen maar over een lijn, maar stel dat dit door alle buslijnen van de Grote Markt te halen.

De huidige Qlink-lijnen zouden in de HOV-visie de enige worden die over de Grote Markt gaan rijden, waarbij de P+R voorzieningen een directe verbinding met het Centrum krijgen. Voor veel reizigers houdt dat in dat je op de Grote Markt kan uitstappen.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Nou, ik zou al heel blij zijn als mijn wijk überhaupt een fatsoenlijke busverbinding krijgt :lol:

Even serieus, ik snap werkelijk waar niet wat er scheelt aan Akerkhof en Zuiderdiep. Hoe meer centrum wil je het hebben...? Vandaar dat ik eerder heb gezegd dat ik vermoed dat het een psychische werking heeft.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

dat psychische effect werkt echter sterk in het nadeel van centrum vermijden.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Bjarte schreef:Kom op zeg! Welke zichzelf respecterende stad laat nou gigantische bussen over het centrale plein van de stad rijden? Ja, Utrecht. Maar die stad is een uitzondering volgens mij. Daarnaast vraag ik mij af of de Grote Markt daadwerkelijk de belangrijkste bestemming is, dat lijkt mij eerder de Vismarkt, Herestraat en V&D. De Vismarkt is meer dan prima bereikbaar via Akerkhof, de Herestraat via Zuiderdiep en de V&D via Kwinkenplein, waar wat mij betreft wel bussen kunnen blijven rijden. Hoe dat ingepast moet worden is nog even de vraag. In de toekomst wordt Forum ook zo'n belangrijke bestemming. Forum is makkelijk bereikbaar via een korte wandeling door de Sint Janssstraat, wat niet veel verder is dan vanaf het bejaardenhuis naar de bushalte.

Een idee dat ook bij mij op kwam was het creëren van een soort busnetwerkje in het centrum, die gereden kunnen worden door moderne midibusjes. Bijvoorbeeld vanaf Akerkhof richting Grote Markt en de Diepenring.
Nijmegen, Breda (niet op de Grote Markt, maar de busbaan splitst het centrum volledig in tweeën), Apeldoorn ook nog wel enigszins om maar eens even wat te noemen; volgens mij is Amsterdam er ook best goed in als je bijvoorbeeld naar de Dam kijkt. In België heb je overigens maar weinig steden waar géén bus door de binnenstad heen dendert.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

Bjarte schreef:Kom op zeg! Welke zichzelf respecterende stad laat nou gigantische bussen over het centrale plein van de stad rijden? Ja, Utrecht. [..]
Arnhem, Leeuwarden, Enschede, Maastricht, Middelburg, Breda, Gouda, Leiden, Dordrecht, Almere, Rotterdam(Hofplein, Coolsingel, Blaak, Zuidplein) :idea: .
Zo maar een greep welke mij zo te binnen schiet
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Daniel »

Ehm, Bjarte heeft het over gigantische bussen :wink: In Dordrecht rijden inderdaad wel bussen over het Scheffersplein maar dat zijn midibusjes. Precies wat voor Groningen hier eerder ook als mogelijk alternatief gezien werd.
Overigens is Dordrecht ook wel weer een stadsdienst die laat zien dat het met bussen over de hoofdweg langs het centrum laten rijden kan werken. Al zal een deel van dat succes ook wel in een klein verschil met de auto zitten: de grote parkeergarages liggen net zover van het centrum als de centrale bushalte Centrum (sterker nog: de grootste ligt naast de bushalte). Ook heeft het belangrijkste P+R terrein juist wel een busverbinding die door de binnenstad heen gaat. Dat werkt dus, terwijl een P+R-bus die alleen bij de centrumhalte kwam geflopt is.

Zover ik uit dit topic begrijp is het probleem in Groningen echter juist dat je dichterbij kunt parkeren dan waar je in een nieuwe situatie uit de bus zou stappen. Da´s wel dodelijk voor de concurrentiepositie, al kan ik me best voorstellen dat men al die gelede bussen eigenlijk niet meer door de vrij smalle straatjes in de binnenstad wil hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Suus »

Alleen Amsterdam doet volgens mij iet vergelijkbaars met het rijden van trams dwars over een aantal pleinen (Leidseplein, Rembrandtplein, Dam). Op het Rembrandplein en de Dam gaat men na einde dienst zelfs verder met gelede nachtbussen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

marcel.nl schreef:
Bjarte schreef:Kom op zeg! Welke zichzelf respecterende stad laat nou gigantische bussen over het centrale plein van de stad rijden? Ja, Utrecht. [..]
Arnhem, Leeuwarden, Enschede, Maastricht, Middelburg, Breda, Gouda, Leiden, Dordrecht, Almere, Rotterdam(Hofplein, Coolsingel, Blaak, Zuidplein) :idea: .
Zo maar een greep welke mij zo te binnen schiet
In Leeuwarden slechts één lijn over Nieuwestad geloof ik. En rijden er bussen over de Bredase Grote Markt....? En bussen door het centrum van Middelburg ken ik ook niet. Dus je greep klopt niet helemaal, de overige steden weet ik niet.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

In Leeuwarden gaat het waarschijnlijk over het Wilhelminaplein. Daar gaan nog genoeg bussen overheen. De bushalte in noordelijke richting is inmiddels opgeheven, maar richting station is deze er nog wel.

Een aantal streeklijnen zijn al omgeleid en het plan is om dat bij meer lijnen te doen. Nadeel is wel dat die bussen dan niet meer in het centrum stoppen en je dus altijd enkele minuten moet lopen voordat je er bent.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door BrengMe »

Rotterdam is ook te ontkrachten.
- Hofplein is gewoon een groot verkeersplein.
- Coolsingel is gewoon een singel waar veel auto's komen. Overigens wordt de enige bus die er nu rijdt in december opgeheven.
- Blaak en Zuidplein zijn gewoon twee grote OV knooppunten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten