Bjarte schreef:Ohw, je bedoeld dat rare ding met Bacardi op het dak? Maar hoe je die route nou voor je ziet kan ik nog steeds niet helemaal begrijpen, teken het anders even in op een kaartje! Ik denk dat je ongeveer de onderstaande route bedoeld. Dat lijkt in ieder geval niets. Dan liever nog de bussen over de Grote Markt.
-afbeelding-
Nee, niet zo.
Eerder zoiets:
Dus wel echt radicaal anders, meer dan alleen een busroute verleggen: geen weg meer die de Oostwand van de rest van de Grote Markt scheidt en de stukken weg tussen de Ooster- en Gelkingestraat die aansluiten op de Grote Markt verleggen om aan te sluiten op de nieuwe route over de Nieuwe Markt.
Voor fietsers kan je een route met een andere kleur tegels aanleggen (de blauwe stippels op de tekening), zoals je elders wel meer ziet. Shared space met de voetgangers op het plein dus. Taxi's hebben maar dikke pech, sowieso geen gezicht hoe ze daar de boel bezetten 's avonds.
En wat iemand zei over dat de Nieuwe Markt een gezellig en intiem plein moet worden en dat dat niet strookt met bussen: klopt. Maar dat idee kan je ook loslaten om juist de Grote Markt aanzienlijk gezelliger (en ook een stukje groter) te maken. Dat lijkt me uiteindelijk grotere winst voor de stad dus dat voornemen zou je best kunnen opofferen.
Sure, radicaal en het gaat heus niet gebeuren (er zitten te veel grote ego's gekoppeld aan huidige plannen) maar zó raar is het idee ook weer niet.
(en ja, ik heb het informatiecentrum ook alvast gedelete, ik kon het niet laten, sorry
)