GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door wouter15 »

GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

14 mei 2014

Tot voorkort was het onmogelijk: een actueel reisadvies per ov van deur tot deur op één website. GoAbout.com is de eerste website die dat sinds eind maart wel kan. De website is nu nog in beta fase, maar de initiatiefnemers willen de grootste (ov) reisplanner van Nederland worden.


En de potentie om marktleider te worden is er. Want waar 9292 nog steeds alleen statische reisadviezen levert, laat Go About simpel zien of een reisadvies actueel is. "Als een bus, tram of trein op tijd is, tonen we het advies in het groen. Mocht er vertraging zijn dan zijn de tijden rood en wordt de vertraging benoemd" legt mede initiatiefnemer Jacco Lammers uit. Mochten er geen actuele gegevens beschikbaar zijn, dan zijn de tijden zwart. Lees verder
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door Daniel »

Fraai plannertje dit hoor, ook de eerste waar m'n dagelijkse woon- -> werkreis vrijwel precies uit komt zoals ik 'm elke dag maak (hij kiest in Utrecht alleen voor snel overstappen en langer reizen middels bus 74, terwijl ik voor iets ruimer overstappen en kort reizen middels bus 65 kies. Aankomst is echter exact gelijktijdig).
Hij ziet dus ook in dat het veel handiger is vanaf mijn huis naar het station te lopen terwijl 9292 me altijd voor twee haltes een bus laat pakken.

Wat ook erg opvalt: voor dezelfde reis komt hij met veel meer reismogelijkheden. Zo stuurt 9292 me voornamelijk met de trein, maar komt GoAbout ook met alle alternatieve opties per bus via De Uithof die ik heb.
Looptijden zijn een geval apart: in het extreemste geval haalde ik volgens GoAbout vanuit dezelfde trein als 9292 gaf een bus 65 van 10 minuten eerder. 9292 rekent dan ook 7 minuten vanaf Utrecht Centraal spoor 8 naar CS Jaarbeurszijde (ruim maar realistisch) terwijl GoAbout vindt dat dit wel in 3 minuten kan (lukt alleen als je naast de roltrap als eerste uit de trein stapt)
Vanaf bushalte Europaplein naar m'n werk is het echter juist weer omgekeerd qua looptijden terwijl beide exact dezelfde route op de kaart tonen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door Somoht »

9292 doet dus niets met lopen, de loopafstanden die je ziet aan het begin/einde van een reisadvies bij 9292 zijn gewoon schattingen. Het looppad wat je vervolgens krijgt te zien als je het kaartje opent wordt op dat pas bereken cq. bij Google Maps opgehaald. Dit is uiteraard geen ideale manier om de beste instaphaltes te bepalen, zeker niet als er een rivier tussen jou en de dichtstbijzijnde halte stroomt.

Voor overstappen tussen OV haltes heeft 9292 een tabel die ze handmatig lopen bij te werken, wat ook wel eens misgaat. Voorbeeldje wat ik mij kan herinneren dat 9292 allemaal vage adviezen gaf omdat er geen overstap tussen Den Haag CS en de tijdelijke halte CS/Schedeldoeksehaven was ingelegd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door Daniel »

Somoht schreef:Dit is uiteraard geen ideale manier om de beste instaphaltes te bepalen, zeker niet als er een rivier tussen jou en de dichtstbijzijnde halte stroomt.
Vooral daar niet inderdaad. Ik mag van 9292 ook altijd eerst even zwemmen als ik bij m'n ouders vandaan naar het station wil omdat lijn 4 aan de andere kant van het water daar sneller is :mrgreen:

Wat het voorbeeld dat ik net gaf betreft: beide planners laten me daar omlopen en geven niet de kortste route via een voetpad. Maar de misser bij 9292 is mooi te zien aan de hand van het feit dat ze een looproute vanaf het plantsoen middenop de rotonde Europaplein geven i.p.v. vanaf de halte. GoAbout geeft echter juist weer altijd een route vanaf de halte aan de Europalaan, ookal adviseren ze een bus die bij de halte aan de Beneluxlaan aankomt.
De koppeling van lijn 72 en 265 van U-OV zit er dan wel weer mooi in, al komt dat raar in het advies (vanuit Amersfoort al een overstap op Botanische Tuinen naar lijn 72 en dan op Rijnsweerd Noord weer op 265, terwijl dat dezelfde bus is. Naast dat je dus net zo goed pas op Rijnsweerd Noord direct op 265 kunt overstappen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door Geert »

Ik gebruik GoAbout al een tijdje en vind het best goed werken. Zeker ook om te vergelijken of je met de auto veel sneller bent en zoals gezegd voor realistische looproutes. Vergeleken met GoAbout komen de planningen van 9292 uitdelen vorige eeuw.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door VIRM »

Geert, geeft GoAbout ook alternatieven als een rit bijvoorbeeld vertraagt is of uitvalt, waardoor het hele reisadvies niet meer bruikbaar is?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door Z2N »

Top site! Tijd voor een App, zou ik zeggen, die kon ik zo 1-2-3 niet in de Play Store vinden..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door hauptbahnhof »

Wat ik wel mis is een "via"-optie (of ben ik nou kippig)?
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door Obus »

Beetje vreemde reisplanner, omdat hij je naar de buitenwijken stuurt en omdat hij vreemde en onlogische prijs- en milieu-informatie geeft.

Vul maar eens in: van Utrecht naar Breda. Dan stuurt hij je van het station Utrecht naar een groezelige buitenwijk van Breda. Bovendien verschilt de prijs van de verschillende reisopties enorm, hetzelfde geldt voor de CO2-uitstoot.

Conclusie: ik blijf voorlopig bij 9292, ook al is dat zeker niet moeders mooiste.
De mortuis nil nisi bene
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door Ronald »

Bij mij doet 'ie niks. Er staat al vijf minuten de melding "even geduld" bij het zoeken naar een reisadvies...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door Daniel »

Obus schreef:Vul maar eens in: van Utrecht naar Breda. Dan stuurt hij je van het station Utrecht naar een groezelige buitenwijk van Breda.
Dan geeft hij helemaal geen reisadvies, maar toont het verzoek een geldige vertrek- en aankomstlocatie in te voeren.

Dat de prijs van de verschillende reisopties verschilt is niet meer dan logisch omdat deze planner tenminste gewoon alle logische routes geeft en niet voor je kiest zoals 9292 dat doet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door Somoht »

Nog een puntje: behalve voor Connexxion heeft 9292 het monopolie op tariefdata. Die bedragen van GoAbout zijn schattingen
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door Geert »

VIRM schreef:Geert, geeft GoAbout ook alternatieven als een rit bijvoorbeeld vertraagt is of uitvalt, waardoor het hele reisadvies niet meer bruikbaar is?
Ja, volgens mij wel. Je krijgt ook een mailtje als je reis verandert of langer duurt door vertraging bijvoorbeeld.
qv834
Berichten: 15
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 13:59

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door qv834 »

Leuk alternatief voor 9292 en Google Transit, zal het zeker gaan gebruiken de komende tijd. Ik heb er even mee gespeeld en kwam op de volgende punten (ik weet niet of de beheerders van GoAbout hier actief zijn, maar goed):

Het lijkt erop dat men bij busreizen de bestemming wil weergeven die ook daadwerkelijk op de lijnfilm staat (i.t.t. 9292 en Google Maps, die een statische eindbestemming tonen), wat vooral handig is bij vervoerders die tijdens de rit de lijnfilm dynamisch wijzigen. Toch werkt dit niet altijd even goed, plan maar eens een rit van Groningen Hoofdstation naar Emmen station, dan staat er 'richting Station', de bestemming die alleen vlak voor station Emmen op de lijnfilm staat.

Ook zijn de 'persoonlijke' adviezen niet altijd even logisch: GoAbout geeft het advies dat ik maar van Emmen naar Groningen moet fietsen, en (bij reizen met de auto) om 'in de buurt' te parkeren op zo'n 40 kilometer afstand van mijn bestemming.

Daarnaast worden sommige haltes en adressen wel gevonden en andere weer niet. Ik kan daar niet echt een patroon in ontdekken; het lijkt vrij willekeurig. Ook worden er geen belangrijke punten (POIs) getoond.

Het zou ook handig zijn om rekening te houden met iets van een basistarief: een reis tussen twee dicht bij elkaar gelegen treinstations valt wel erg goedkoop uit zo. Of gaat dat al te ver, gezien het monopolie van 9292?

En wat betreft gebruiksvriendelijkheid: een 'nu vertrekken'-knop bij het instellen van de tijd zou fijn zijn, evenals een snelle manier om 'van' en 'naar' om te draaien.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door huibf »

leuk plannertje: Alleen 6,2 km in 32 minuten. Daar doe ik nu 20 minuten over.
Daarintegen is de auto wel erg snel. 29 km in 33 minuten, dwars door de stad. Dat doe ik nu in 45 minuten.
Free Bird
Berichten: 2
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 22:12

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door Free Bird »

Kijk eens aan, mensen beginnen Go About te ontdekken! Ik werk als programmeur bij Go About en ben erg blij dat we na een ontwikkeltraject van ruim een jaar inmiddels voor iedereen toegankelijk zijn. Dat maakt het een stuk makkelijker om aan mensen te laten zien waar je nu eigenlijk de hele dag mee bezig bent. Het maakt het ook makkelijker om een idee te krijgen over of het product waar we mee bezig zijn een beetje gewaardeerd wordt. Gelukkig lijkt dat het geval te zijn. :D Ik zie dat er terecht ook een aantal kritische opmerkingen gemaakt wordt, vandaar dat ik me hier geregistreerd heb. Ik ga proberen overal zo goed mogelijk op te antwoorden, maar ik moet er wel meteen bij zeggen dat ik niet bij elke ontwerpbeslissing even intensief betrokken ben geweest en dus ook niet van alles evenveel afweet. Ik doe mijn best, in elk geval, en mocht ik dingen zeggen die achteraf niet blijken te kloppen dan zal ik er nog op terugkomen.

Laat ik allereerst iets zeggen over de loop- en fietstijden. Dit is een onderwerp waar we het intern regelmatig over hebben omdat er verschillende factoren invloed hebben op het getalletje dat er uiteindelijk uit komt rollen. Deze factoren zijn in twee categorieën in te delen: snelheid en afstand. Snelheid is in het geval van lopen relatief eenvoudig. Hier hebben we gekozen voor 5 km/h en dat lijkt vrij goed te werken. Fietsen is echter complexer. Ten eerste zit er veel meer variatie in de snelheid waarmee mensen fietsen, vergeleken met lopen. In de toekomst zou dit iets kunnen zijn dat we zouden kunnen personaliseren, maar voorlopig hanteren we voor iedereen dezelfde snelheid: 15 km/h. Dat lijkt aan de lage kant, maar het is zowel van toepassing op lange als op korte afstanden. Daarbij wordt de extra vertraging die je hebt in stadsverkeer maar beperkt meegenomen door onze planner, dus het is lastig om hier een balans in te vinden. Dit lijkt vooralsnog de minst slechte waarde, naar ons idee. Daarnaast wordt er voor elk stuk fietsen vijf minuten extra tijd bij het totaal opgeteld om je fiets van het slot te halen en elders weer te stallen. Ook hiervoor geldt dat het in sommige gevallen teveel en in sommige gevallen te weinig zal zijn, maar over het geheel genomen lijkt dit een goede benadering. Afstand is nog weer ingewikkelder. Ten eerste maken we momenteel gebruik van twee verschillende aanpakken: voor het voor- en navervoer gaan we uit van de kaartgegevens die we uit OpenStreetMap halen, maar voor overstappen kijken we alleen naar wat hemelsbreed de afstand is tussen twee haltes. Dat laatste is natuurlijk niet ideaal en we zijn daarom momenteel ook bezig om dit op een slimmere manier aan te pakken. Wat betreft de OSM-data geldt dat deze helaas nog niet perfect is. Met name de grotere stations zijn nog niet echt goed in kaart gebracht qua looproutes, wat tot behoorlijke grote afwijkingen kan leiden. Als je wilt meehelpen zou je kunnen kijken of de stations die je vaak bezoekt goed in OSM staan en eventueel verbeteringen aanbrengen. Een ander probleem dat hierbij speelt is dat de kaartgegevens niet altijd goed overeenkomen met waar onze planner denkt dat de haltes staan. Dat kan ook afwijkingen geven. Soms kun je dit zien op het kaartje dat getoond wordt. Schroom niet om de feedbackknop te gebruiken als je dat soort problemen tegenkomt, want daar is hij voor.

Om een app wordt vaker gevraagd, maar het ziet er niet naar uit dat die er op korte termijn gaat komen. We hebben wel een app voor in de auto, maar die dient een ander doel dan onze webinterface. Het ontwikkelen van een app die de functionaliteit van onze website dupliceert kost tijd, wat betekent dat we die tijd niet meer ergens anders in kunnen steken. Als er veel mensen om een app vragen is de kans groter dat hij er komt, maar op dit moment liggen onze prioriteiten daar niet.

Een via-optie is zeker een goed idee. Ik weet niet of we daar momenteel mee bezig zijn. Met het omwisselen van van en naar zijn we volgens mij wel bezig, maar ik weet dat niet helemaal zeker. Van de optie om direct te vertrekken weet ik wel zeker dat we ermee bezig zijn, want dat is een veel gehoorde wens, ook bij onszelf. Ik ben niet direct betrokken bij de ontwikkeling van de interface, vandaar dat ik hier minder gedetailleerd op in kan gaan. Gelukkig heb ik meer verstand van reisplanners. ;)

Wat verder belangrijk is om te weten, is dat Go About bedoeld is om een reis te plannen van deur tot deur. Je kunt wel alleen een plaatsnaam invullen, maar dat is eigenlijk niet het idee. Want hoe moeten wij weten waar in Breda je moet zijn? Niet dus, tenzij je het zelf invult. De benadering die gekozen wordt als je alleen de plaatsnaam invult komt volgens mij neer op het aanwijzen van de plek op de kaart waar de plaatsnaam getoond zou moeten worden, maar dat is niet overal een even groot succes, blijkbaar. Uiteraard kun je wel plannen van en naar haltes en treinstations, want daar hoeven we niet bij te gokken. Toch durf ik te stellen dat je in de meeste gevallen er meer aan hebt om gewoon je echte begin- en eindlocatie in te vullen, want dan pas gebruik je Go About zoals het bedoeld is.

Als de planner na vijf minuten nog geen reactie geeft is het suffe maar voor de hand liggende advies: probeer het gewoon nog een keer. Zoiets zou natuurlijk niet moeten gebeuren, maar ik heb niet direct een verklaring. Als het probleem consequent op blijft treden gebruik je wellicht een niet-ondersteunde browser. We ondersteunen van de meeste browsers wel een aantal recente versies, maar bijvoorbeeld Opera is een uitzondering.

Dan wat betreft de prijzen en uitstoot: dat zijn inderdaad benaderingen. We hopen eigenlijk zo snel mogelijk echte tariefsinformatie te krijgen, wat een van de redenen is dat we het bijschaven van de huidige implementatie niet heel veel prioriteit geven. De uitstoot is nog minder nauwkeurig en is bijvoorbeeld veel te pessimistisch als je een kleine, milieuvriendelijke auto hebt. Het kan er dus zomaar een factor twee of drie naast zitten en moet niet gezien worden als meer dan een ruwe indicatie.

Wat betreft de bestemming van busreizen geldt dat ik hier niet zoveel over kan zeggen. We hebben hier namelijk voor zover ik weet geen bewuste keuze in gemaakt, dus wat je ziet is gewoon wat er min of meer toevallig uit komt rollen in onze opstelling. Als je flagrante onjuistheden ziet is het misschien aanleiding om er nog eens naar te kijken.

Het aantal parkeerplaatsen dat we momenteel in onze planning meenemen is relatief beperkt. Daarnaast is deze functionaliteit relatief nieuw en nog lang niet volmaakt. Het is wel de bedoeling dat hier de komende tijd verbetering in komt.

Ook het correct herkennen van adressen en haltes is een bekend probleem waar we achter de schermen druk mee bezig zijn. Als dat allemaal wat betrouwbaarder werkt komt er hopelijk tijd om zaken zoals POIs te implementeren. De waarde daarvan is natuurlijk evident, maar als we het doen willen we het wel goed doen.

Autoplanningen staan momenteel trouwens geheel los van de OV-planning. Voor P+R worden ze gecombineerd, maar het zijn twee aparte planners. Daarnaast hebben we van lang niet alle wegen actuele gegevens, dus de getoonde tijd kan in een stedelijke omgeving inderdaad soms wat afwijken.

Volgens mij heb ik alle opmerkingen wel behandeld, maar als je iets mist: roep gerust! :)
mhogerheijde
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 16 mei 2014, 09:46

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door mhogerheijde »

Als aanvulling op de reactie van mijn collega hierboven:

Een via optie hebben we expliciet niet. Kunnen jullie beredeneren waarom je een via zou willen? We zouden namelijk liever zorgen dat je makkelijk gebruik kunt maken van Go About, waarbij je vanzelf een via-advies krijgt - mocht dat nodig zijn. Misschien hebben we het mis, maar hoe vaak plan je nu via een bepaalde plek, waarna je meteen weer verder gaat? Als je bijvoorbeeld samen met iemand wil reizen, dan maken we liever een 'reis samen met' optie. Als het advies verkeerd is, en je dus liever via een ander station reist, moeten we dát oplossen... Feedback is welkom.

De 'locatie' van steden halen we uit gegevens van het Kadaster. Zij hebben een lijst met plaatsnamen en bijbehorend geo-coordinaat. Eigenlijk zouden we van plaatsen het liefst stadsgrenzen hebben, maar dat maakt het ook onmogelijk om een hele stad als vertreklocatie of bestemming te hebben. Het zelfde geldt voor straatnamen. Hierbij hebben we 1 punt dat ergens op de straat ligt. Voor korte straten is die benadering meestal wel correct, maar er zijn nogal wat lange straten waarbij het uitmaakt of je aan het ene, of het andere eind staat.

De uitstoot is gebaseerd op onderzoek naar uitstoot per genormaliseerde reizigers-kilometers. m.a.w. het zijn gemiddelden per vervoerstype per kilometer. Van de meeste buslijnen hebben we vrij goede gegevens over de route (en dus afstand) die gereden wordt, maar we weten niet of het een aardgasbus is of niet. Voor de trein zijn er minder nauwkeurige gegevens over afstand bekend, dus daar is de schatting minder nauwkeurig. `We` - wij en andere bedrijven waarmee we in een consortium zitten - zijn druk bezig te zorgen dat dit soort informatie wél beschikbaar wordt. Hoe meer data we hebben, hoe preciezer onze informatievoorziening kan zijn. Dezelfde schatting geldt overigens voor prijzen; de tariefinformatie en de berekening van zones, etc. is helaas (nog) niet openlijk beschikbaar.

Volgens mij zijn de worst-case scenario's waarin onze planner lang aan het rekenen is, toch beperkt tot een volle minuut, misschien 2. Vijf minuten lijkt me een probleem elders in de keten. Probleem is dat het front-end op dit moment geen melding doet, wanneer de planning mislukt, en dus een eeuwige spinner zal tonen. Er staan wijzigingen klaar waarin dit volgens mij opgelost is; op zijn mist zul je dan een melding krijgen.

Het correct herkennen van locaties is onlangs aangepakt. Zo zou er nu een betere match moeten zijn op partiële tekst (Haa voor Haarlem) en tikfouten (Amsterdm voor Amsterdam). Ook synoniemen zouden (beter) moeten werken (Den Haag voor 'S Gravenhage). We hebben nog wel wat issues met de volgorde waarin we matches tonen en omdat we er 5 tegelijk tonen kan het zijn dat het lijkt dat bepaalde resultaten niet terugkomen. Als je echt iets mist, willen we dat heel graag weten!

Zoals Free Bird al typt: het aantal parkeerplaatsen is beperkt. En omdat we 2 verschillende planners aan elkaar knopen, kunnen daar gekke resultaten uit komen. We horen graag welke P+R jullie doorgaans pakken voor bepaalde eindbestemmingen, zodat we kunnen schaven aan de keuze van een P+R.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door Geert »

mhogerheijde schreef:Als aanvulling op de reactie van mijn collega hierboven:

Een via optie hebben we expliciet niet. Kunnen jullie beredeneren waarom je een via zou willen? We zouden namelijk liever zorgen dat je makkelijk gebruik kunt maken van Go About, waarbij je vanzelf een via-advies krijgt - mocht dat nodig zijn. Misschien hebben we het mis, maar hoe vaak plan je nu via een bepaalde plek, waarna je meteen weer verder gaat? Als je bijvoorbeeld samen met iemand wil reizen, dan maken we liever een 'reis samen met' optie. Als het advies verkeerd is, en je dus liever via een ander station reist, moeten we dát oplossen... Feedback is welkom.
Bedankt voor de reacties heren!

In hoeverre gaat de samenreisfunctie afwijken van een via-optie met eventueel aan te geven hoe lang je op de via-locatie wilt blijven?

Redenen overigens die ik kan bedenken om een via-optie te willen:
- finetunen reisadvies (mocht het algoritme niet goed werken en je wilt niet wachten totdat het algoritme verbeterd is)
- comfortabelere reisroute (waarbij extra reistijd voor lief wordt genomen)
- uitzoeken waarom een verwachte reisroute niet getoond wordt (als in, waarom duurt de reis via de alternatieve route blijkbaar zo lang dat deze optie niet geboden wordt).
Free Bird
Berichten: 2
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 22:12

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door Free Bird »

Geert schreef:In hoeverre gaat de samenreisfunctie afwijken van een via-optie met eventueel aan te geven hoe lang je op de via-locatie wilt blijven?
We hebben dit nog niet in detail uitgewerkt, maar een mogelijke oplossing zou zijn dat je aan Go About vertelt welke twee beginlocaties je hebt en welke eindlocatie (of andersom), en dat Go About dan adviseert hoe je het beste samen kunt reizen. Misschien is het station dat je in gedachte had om met elkaar af te spreken wel helemaal niet de handigste keuze.
Geert schreef:- finetunen reisadvies (mocht het algoritme niet goed werken en je wilt niet wachten totdat het algoritme verbeterd is)
Dat kan inderdaad een reden zijn, maar wij concentreren ons liever op het verbeteren van de resultaten, zodat dit niet meer noodzakelijk is. Voorlopig is er inderdaad nog genoeg ruimte voor verbetering, maar zodra je eenmaal zo'n via-optie gaat introduceren gaan mensen het van je verwachten. Daarna kom je er niet meer vanaf, ook niet als het niet meer noodzakelijk is.
Geert schreef:- comfortabelere reisroute (waarbij extra reistijd voor lief wordt genomen)
Dat zou wellicht een reden kunnen zijn, ja. Wellicht is er ook een andere (betere?) manier om zo'n voorkeur tot uitdrukking te brengen.
Geert schreef:- uitzoeken waarom een verwachte reisroute niet getoond wordt (als in, waarom duurt de reis via de alternatieve route blijkbaar zo lang dat deze optie niet geboden wordt).
Het is een bewuste keuze om reisalternatieven waar je niets aan hebt niet te tonen. We laten dus niet, zoals bijvoorbeeld de NS Reisplanner doet, iets zien als "Dit reisadvies vervalt". Als een reisadvies nog wel bruikbaar is, maar gewoon langzamer, dan zou je het inderdaad op de door jou omschreven manier nog wel kunnen terugvinden, maar dit is niet direct een doorslaggevende reden om zo'n feature te introduceren. We zijn ook meer gericht op het aanbieden van een goed reisadvies dan op het tonen van alle theoretische mogelijkheden, maar ik snap waar je nieuwsgierigheid vandaan komt. Zelf wil ik ook wel eens weten waarom mijn vaste route niet getoond wordt, maar uiteindelijk is het toch vooral belangrijk welke trein ik dan wél moet nemen.

Een belangrijk doel van Go About is een overzichtelijke interface en daar doet een via-optie afbreuk aan. Het probleem is dat mensen door jaren van gebruik van de bestaande reisplanners gewend zijn geraakt aan de voor- en nadelen van die manier van plannen, maar dat wil niet zeggen dat het ook een goede benadering is voor plannen van deur tot deur. Eigenlijk zou je willen dat mensen op een totaal andere manier gaan denken over hoe ze hun reizen plannen. Ik moet zeggen dat ik zelf ook vrij veel gebruik maak van de via-optie van de NS Reisplanner (9292OV gebruikte ik eigenlijk al vrijwel nooit), maar ik ben dan ook een beetje een control freak en dan krijg je dat soort dingen. ;) Als ik er met wat meer afstand naar kijk zie ik dat er eigenlijk geen echt harde redenen meer zijn om die optie te gebruiken. Vroeger was het nog interessant vanwege de tariefsinformatie (bij de NS), maar sinds de tariefstructuur danig versimpeld moest worden om bruikbaar te zijn binnen de beperkingen van het OV-chipkaartsysteem is ook dat laatste argument eigenlijk vervallen. Dan rest dus alleen nog het "Altyd zoo geweescht" principe. ;)
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door huibf »

OV in Nederland is ook bekend als het antwoord op een gestelde voor op de 'Support'pagina van Go About *bus*
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door Busfoto.nl »

Vandaag is iets fout gegaan, de weekdienstregelingen van Connexxion zitten in de planner in plaats van de zondagsdienstregeling.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: GoAbout.com: de eerste actuele OV reisplanner

Bericht door Somoht »

Zie de missers pagina voor de volledige hemelvaartsroundup ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 34 gasten