Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

ov'tje schreef:
Bjarte schreef:
marcel.nl schreef:
Bjarte schreef:Kom op zeg! Welke zichzelf respecterende stad laat nou gigantische bussen over het centrale plein van de stad rijden? Ja, Utrecht. [..]
Arnhem, Leeuwarden, Enschede, Maastricht, Middelburg, Breda, Gouda, Leiden, Dordrecht, Almere, Rotterdam(Hofplein, Coolsingel, Blaak, Zuidplein) :idea: .
Zo maar een greep welke mij zo te binnen schiet
In Leeuwarden slechts één lijn over Nieuwestad geloof ik. En rijden er bussen over de Bredase Grote Markt....? En bussen door het centrum van Middelburg ken ik ook niet. Dus je greep klopt niet helemaal, de overige steden weet ik niet.
In Leeuwarden gaat het waarschijnlijk over het Wilhelminaplein. Daar gaan nog genoeg bussen overheen. De bushalte in noordelijke richting is inmiddels opgeheven, maar richting station is deze er nog wel.

Een aantal streeklijnen zijn al omgeleid en het plan is om dat bij meer lijnen te doen. Nadeel is wel dat die bussen dan niet meer in het centrum stoppen en je dus altijd enkele minuten moet lopen voordat je er bent.
Ik zie Wilhelminaplein/Zaailand niet als het middelpunt van Leeuwarden. Ik snap sowieso dat lijstje van Marcel niet, want ook Enschede kun je wegstrepen. Ook daar rijdt alles netjes om het centrum heen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jef400 »

In Alkmaar rijden de bussen ook over het Canadaplein heen en dat is samen met het waagplein toch echt hartje Alkmaar
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Maar in hoeveel van die steden rijdt de bus eerst door een smal straatje zoals de Gelkingestraat of Oosterstraat om op dat centrale plein te komen?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker geen voorstander van het schrappen van de bus op de Grote Markt maar ik begrijp de argumenten van een veiliger Grote Markt echt wel. Enige, wat bijv. Daniel ook al aansnijdt, is dat we straks onder de Nieuwe Markt een parkeergarage (het Forum) hebben op twee minuten lopen van de Grote Markt. Dat gaat het HOV geen goed doen. Mijn conclusie: een beperkt aantal lijnen (eindbeeld 2, 3, 4 en 5) over de Grote Markt en de rest omleiden via de Diepenring of (streeklijnen) via het Damsterdiep of UMCG.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Daniel »

Kevster schreef:Maar in hoeveel van die steden rijdt de bus eerst door een smal straatje zoals de Gelkingestraat of Oosterstraat om op dat centrale plein te komen?
In elk geval in Dordrecht doen ze dat. Bijvoorbeeld over het Grotekerksplein. Let wel: lijn 10 rijdt daar in twee richtingen! (En er zijn ook evenementenpendels met geledes overheen gekomen in het recente verleden). En dit is ook een stukje busroute :P

Kan je trouwens in Groningen niet via andere routes op het Zuiderdiep komen? Dan zit je toch ook nog wel redelijk in de binnenstad volgens mij?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Nou, dat Grotekerksplein is niet echt een busroute he. Lijkt op het Martinikerkhof in Groningen, en daar komen beslist geen bussen.

Je kunt vanaf -straks- het UMCG Noord, dan zal de route moeten lopen via de Oostersingel en het Damsterdiep (maar dat is niet wenselijk omdat dat op ongeveer een kilometer van de Grote Markt ligt) of via de Diepenring (wat men waarschijnlijk wil gaan onderzoeken), maar daar kunnen amper twee auto's naast elkaar rijden, laat staan dat je er moet halteren (zoals tijdens evenementen). In beide gevallen rij je vervolgens via het Gedempte Kattendiep naar het Zuiderdiep.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Daniel »

Kevster schreef:Nou, dat Grotekerksplein is niet echt een busroute he.
Echt wel, zie hier bewijsmateriaal :P En geleed lukt ook (met wel tijdelijk eenrichtingsverkeer dat weekend).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

In Alkmaar rijden er toch ook bussen gewoon dwars door de binnenstad via de kerk? En het Zaailand in Leeuwarden is zeker wel een belangrijke plek! Waarom zet je er anders het Serious Request neer? Misschien dat je het trottoir en de brug bij de Waag hét centrum wilt noemen, maar daar rijdt alsnog lijn 31! :mrgreen:

On topic: Persoonlijk vind ik de Grote Markt geen ruk meer aan sinds de dienstregelingenwijziging. Soms moet je 5 minuten wachten voordat er weer eens wat langskomt. Misschien moeten ze de taxistandplaats even verwijderen bij dat poffertjeskraam. En alsnog, de bussen zijn allemaal EEV, het zijn geen gierende Citaro's meer als bij Arriva. En alsnog is de taak van OV om mensen te vervoeren naar de door hun gewenste plek. Ik neem aan dat ook onder reizigers dit idee niet goed valt. En zoals al eerder genoemd wil men bevorderen om niet de auto te nemen. Dat zal dan ook weer een groter probleem worden.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door MdJ »

---
Edit: Oh, laat maar. Volgende pagina niet gezien :oops:
Bij twijfel: gebruik beton.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

Het is jammer dat het pand van Vindicat net even te veel op de hoek met de Sint Jansstraat staat, anders was die kant om ook een mooie busroute geweest. Niet heel erg breed, maar je zou zo wel een groot deel van de Grote Markt busvrij kunnen maken.

Vroeger reed lijn 22 (toen nog IKEA/Sontweg - UMCG - Grote Markt vv) er in een richting doorheen. Nadeel is wel dat ook hier redelijk wat fietsers komen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ik zie in het geheel niet in waarom de Ooster- en Gelkingestraat geen geschikte routes voor de bus zouden zijn. Sterker nog, ze zijn er volgens mij speciaal voor ingericht om de fiets en de bus één baan te laten gebruiken op een veilige snelheid. Dat er dan van die idioten zijn die tegen de richting in moeten fietsen is vervelend, maar om vanwege dit soort 'keuzeonveiligheid' de bus maar te weren is in mijn ogen onevenredig.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Dat klopt, maar als fietsers en bussen niet lekker met elkaar lopen door (al dan niet) bewust onbegrip, zul je het toch aan moeten pakken toch? Daarom zou bussen door bijv. de Ooster- en fietsers alleen door de Gelkinge met een fietspad over de Grote Markt ook zo mooi zijn.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door menno47 »

Kevster schreef:Daarom zou bussen door bijv. de Ooster- en fietsers alleen door de Gelkinge met een fietspad over de Grote Markt ook zo mooi zijn.
Dan krijg je net als met de tram weer een winkeliersopstand !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ongetwijfeld, maar ja, dat is ook onmogelijk. Tweerichtingsverkeer met bussen is in geen van beide straten mogelijk. En als bussen aan de Grote Markt of het Zuiderdiep op elkaar moeten gaan wachten...
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Over deze kwestie gesproken; nu lees ik net in het Dagblad van het Noorden van vandaag dat het in Corpus den Hoorn volgens de wijkraad met de instappersaantallen wel meevalt allemaal en er slechts een enkeling klaagt over het feit dat lijn 6 nu niet meer naar de Grote Markt maar de Akerk rijdt. In de volgende alinea blijkt uit cijfers van het OV-bureau dat het aantal instappers met chipkaart gewoon gehalveerd is.

Oftewel, de geciteerde voorzitter van de wijkraad in Corpus komt niet op voor zijn -in dit geval- 87-jarige medewijkbewoner en zegt dat het allemaal wel meevalt, terwijl de beste man aangeeft dat uitstappen op het Zuiderdiep en via de Herestraat naar de Grote Markt lopen toch echt een flinke klim over vals plat is voor een bejaarde. Als dat in onze wijk zou gebeuren zou de wijkraad op z'n achterste poten staan. Vind het in ieder geval een bijzonder verhaal en de harde cijfers wijzen toch echt op een flinke daling van het aantal reizigers. Maar dat was al te zien aan het grotere aantal standaardbussen dat nu op lijn 6 rijdt.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

kan je de tekst ook overtypen voor ons? Ben namelijk nieuwsgierig naar de preciese tekst en aangezien DvhN die niet aangeeft.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik maak later vandaag wel even een screenshot van het bewuste artikel, met de exacte tekst overtypen kun je problemen krijgen ivm copyright. :)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Klaasje »

Voor hoeverre zijn reizigers overgestapt naar lijn 2 bijvoorbeeld? Als die beter gevuld is dan maken we misschien wel een probleem van iets wat geen probleem is. Uiteindelijk gaat het erom dat mensen op hun bestemming komen en dan het liefste makkelijk en snel. Maar als je met een klein eindje omrijden ook gewoon bij de Grote markt uitkomt dan is dat voor ouderen die slecht ter been zijn totaal niet een probleem denk ik. Als je wel goed kunt lopen is Hoofdstation/A-kerk - Grote markt zo makkelijk te doen dat je een trap onder je reet zou moeten krijgen als je erover klaagt.

Of zie ik nu iets verschrikkelijk over het hoofd?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Als de lijn van Corpus den Hoorn over de Grote Markt nu richting Groningen Noord en Zernike gaat. Dan krijg je wel ouderen en studenten in dezelfde bus tussen station en Grote Markt. Of die studenten mogen met lijn 15 naar Zernike gaan.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Dit is het artikel in het DvhN van vandaag:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kevster op ma 19 mei 2014, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

ik krijg in 4 verschillende internetbrowsers je afbeelding niet te zien. :(
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik ook niet meer, pas ik vandaag of morgen nog even aan!

EDIT: Bij deze aangepast
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

http://www.nu.nl/groningen/3781192/mart ... okken.html

"Van der Heide is druk bezig met plannen om het ziekenhuis beter bereikbaar te maken. Zo wil hij de fietsvoorzieningen nog verder uitbreiden en moet het ziekenhuis een betere aansluiting krijgen met de P+R-terreinen in de stad."
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Meneer van der Heide geeft hier een deel van fase 3 prijs...
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Nee, dat doet hij niet, hij spreekt zijn wens uit.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Kevster schreef:Meneer van der Heide geeft hier een deel van fase 3 prijs...
Nee hoor, jij geeft hier weg dat het daadwerkelijk in de planning ligt. :wink: Heb je meer informatie toevallig?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten