NS start proef met eenmalige chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door wouter15 »

NS start proef met eenmalige chipkaart

14 mei 2014

NS is maandag een proef gestart waarbij reizigers bij de kaartautomaat een eenmalige ov-chipkaart geleverd krijgen, in plaats van het reguliere papieren treinkaartje. Op 14 tal stations staan er één of enkele kaartautomaten die speciaal voor de proef zijn aangepast. Dat bevestigt een woordvoerder van NS tegenover treinreiziger.nl.


De eenmalige ov-chipkaart is een papieren treinkaartje met chip. Treinreizigers die de eenmalige chipkaart nu krijgen zijn niet verplicht in te checken en betalen daarvoor niets extra's. Als de ov-chipkaart poortjes definitief dicht gaan en het papieren treinkaartje is afgeschaft , zullen treinreizigers wel een toeslag moeten betalen voor de wegwerp ov-chipkaart. In het Nationaal OV Beraad (NOVB) vragen vervoerders momenteel advies over de hoogte van de toeslag. Lees verder
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door FLJ »

Dus hier begrijp ik uit dat mensen die met iemand meereizen die een kortingskaart hebben dit op een OV-chipkaart moeten laden en niet een los verchipt kaartje kunnen kopen? Of zie ik het verkeerd?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door reisthijs »

Dat is inderdaad het eindbeeld dat NS voor ogen heeft. Op het moment dat NS de wegwerpchipkaart landelijk invoert is het niet meer mogelijk losse kaartjes met korting te kopen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Obus »

Toekomstverwachting:

Je kunt straks nog alleen maar een dagkaart à € 50 uit de muur halen.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door reisthijs »

NS heeft in ieder geval tot 2025 de verplichting enkele reizen vol tarief aan te bieden. Dat is een 'beschermd reisrecht' volgens de concessie-eisen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Freek »

Ja, maar er staat niet dat dit op papier (of CT-kaart) moet. Aanbieden via de OVchip is voldoende.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door wouter15 »

Kritiek op NS proef met eenmalige OV-chipkaart

15 mei 2014

Reizigersorganisatie Rover vindt de proef met de eenmalige ov-chipkaart voorbarig omdat vervoerders nog geen besluit hebben genomen over de eenmalige OV-chipkaart. Op 14 tal stations zijn er één of enkele kaartautomaten aangepast die geen papieren treinkaartjes meer leveren maar wegwerp OV-chipkaarten.


"De aangepaste automaten geven alleen voltarief treinkaartjes en geen kaartjes met korting. Nu zijn er nog kaartautomaten die wel treinkaartjes met korting gekocht kunnen worden, maar dat verdwijnt straks. Daardoor kunnen vaste klanten in de toekomst geen incidentele treinreizigers zonder OV-chipkaart meenemen met korting" legt woordvoerder Sanne van Galen van Rover uit. Lees verder
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door webguy »

FLJ schreef:Dus hier begrijp ik uit dat mensen die met iemand meereizen die een kortingskaart hebben dit op een OV-chipkaart moeten laden en niet een los verchipt kaartje kunnen kopen? Of zie ik het verkeerd?
Hier zit uiteraard vast een commercieel oogpunt aan vast - de NS heeft alleen maar voordeel als incidentele reizigers een ander soort kaartje kopen...
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door VIRM »

Is het nu al bekend wanneer de papieren kaartjes worden afgeschaft? Dat zou toch eerder dit jaar al het geval zijn?
Beul van de blindegeleidelijn
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door huibf »

treinreiziger.nl schreef: Het papieren treinkaartje met korting wordt straks geheel afgeschaft en niet vervangen door een wegwerp-OV-chipkaart. Volgens een woordvoerder zijn de kosten daarvoor te hoog en reizen de meeste vaste klanten, inclusief ouderen, al op saldo met de OV-chipkaart.

Afbeelding
Hoezo te duur, er wordt toch gewoon een prijs op dit kaartje geprint ? Dan maakt dat toch geen ene biet uit. De 'chip' die er inzit is toch alleen maar om in en uit te checken ?
Als men wil weten wie er met korting reist, is dat toch te halen uit de 'logs' uit de automaat. Of wordt er niet in die automaten gelogd.
Wat een systeem zeg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Geert »

De prijs is nu nog gelijk aan de prijs van een normaal kaartje, maar in de toekomst komt er waarschijnlijk een toeslag op zulke kaartjes (sommige bronnen beweren een toeslag van een euro). En zoals gezegd, alleen vol-tariefkaartjes zijn straks op wegwerpchip te krijgen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Freek »

De prijs van een papiertje met chip is natuurlijk altijd duurder dan een persoonlijke ovchipkaart waar een klant 7.50 voor betaald heeft. In het eerste geval heb je productiekosten in het geval van afschaffing helemaal niets.
casper_rzb
Berichten: 368
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 10:03
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door casper_rzb »

Kort gezegd je bent de lul als je met een E-ticked rijst
Of bestaan die niet meer?
video`s van mij en forumlid Dylanwild94 zijn te zien op OV Rozenburg
Elke doordeweekse dag wel te vinden in de 101/103/105/115
Op al mijn foto`s zit copyright.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Meltrain »

Geert schreef:De prijs is nu nog gelijk aan de prijs van een normaal kaartje, maar in de toekomst komt er waarschijnlijk een toeslag op zulke kaartjes (sommige bronnen beweren een toeslag van een euro). En zoals gezegd, alleen vol-tariefkaartjes zijn straks op wegwerpchip te krijgen.
Maar dat laatste snap ik dus niet: ik ben het met huibf eens dat je dus ook gewoon verchipte kaartjes met korting uit de automaat zou moeten halen, zelfs met die toeslag.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door marlies »

Waarom zou je meereiskorting makkelijk maken als het eigenlijk iets is waar je helemaal niet op zit te wachten als vervoerder maar het om historische redenen moet blijven aanbieden?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef:Is het nu al bekend wanneer de papieren kaartjes worden afgeschaft? Dat zou toch eerder dit jaar al het geval zijn?
Haha, dat zou drie jaar geleden al het geval zijn! Gaat nog wel even duren, de jaartrajectkaart is nog niet eens afgeschaft.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door reisthijs »

casper_rzb schreef:Kort gezegd je bent de lul als je met een E-ticked rijst
Of bestaan die niet meer?
Die kunnen blijven bestaan, daarvoor komen er barcodescanners in de poortjes.

Dan is de wegwerpchipkaart eigenlijk ook nergens voor nodig. (Die is eigenlijk alleen nuttig bij kaartjes zonder datum.)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Geert »

Zouden de wegwerpkaartjes zonder datum te kopen zijn?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door marlies »

Ook zonder datum kan in principe prima met een barcodescanner. De poortjes zijn online dus ze kunnen gewoon centraal bijhouden dat een kaartje met een bepaald serienummer op een bepaalde dag gebruikt is. Enige is dat ze ook gewoon moeten blijven werken als ze even offline zijn maar dan is het een kwestie van alle geldige barcodes doorlaten en achteraf de lijst naar de server pushen. En dan kan er best eentje tussenzitten die eerder ook al gebruikt is en dus ten onrechte doorgelaten is, dat is dan jammer, die kans is niet zo groot. Kan je als zwartrijder niet op rekenen.

Maar volgens mij kunnen kaartjes zonder datum sowieso wel weg? Voor dingen als overgangsbewijzen nog wel handig, maar dat zal sowieso wel op zicht blijven gaan? Voor een kaartje van A naar B vind ik het een beetje nutteloos. Maar misschien dat ik een belangrijk nut van die dingen mis?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Geert »

Je kunt ze vooraf kopen als je tijd hebt en niet in de ochtenddrukte op het station wanneer je net een krappe overstap uit de bus hebt. Dat lijkt me wel een meerwaarde voor kaartjes zonder datum, zeker als het voor de productie van het kaartje, kosten etc. toch niet uitmaakt.

Qua barcode zal men wel bang voor misbruik zijn, en misschien ook de doorlooptijd bij de poortjes, als er niet genoeg poortjes met barcodescanner komen...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Wubbo »

Voor vooraf kopen is al een alternatief (reizen op saldo), wat volgens mij voldoende is voor regelmatige reizigers. Voor incidentele reizigers volstaat volgens mij het opgeven van een andere datum dan vandaag, omdat die ruim vantevoren bedenken wanneer ze gaan.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door webguy »

Barcodescanners zullen niet heel wijdverspreid zijn, maar er komen vast nog wel andere hybride oplossingen komen (mobiel, barcodes, producten ophalen, etc etc).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:Zouden de wegwerpkaartjes zonder datum te kopen zijn?
Uit de NS-automaat? Waarschijnlijk niet. Maar Kruidvat e.a. verkopen wel kaartjes zonder datum :wink:
marlies schreef:Ook zonder datum kan in principe prima met een barcodescanner. De poortjes zijn online dus ze kunnen gewoon centraal bijhouden dat een kaartje met een bepaald serienummer op een bepaalde dag gebruikt is.
Probleem is alleen dat het op stations zonder poortjes (en dus zonder barcodescanner) dan niet mogelijk is een kaartje te valideren. Met een wegwerpchipkaart kan dat wel op ieder station.
Geert schreef:Qua barcode zal men wel bang voor misbruik zijn, en misschien ook de doorlooptijd bij de poortjes, als er niet genoeg poortjes met barcodescanner komen...
Er is nu ook maar een beperkt aantal poortjes waar je met een papieren kaartje doorheen kan. Dat zou dus eigenlijk niets uit hoeven maken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Frans F »

Geert schreef:Je kunt ze vooraf kopen als je tijd hebt en niet in de ochtenddrukte op het station wanneer je net een krappe overstap uit de bus hebt. Dat lijkt me wel een meerwaarde voor kaartjes zonder datum, zeker als het voor de productie van het kaartje, kosten etc. toch niet uitmaakt.
Datumloze kaartjes zijn afgeschaft omdat er te veel misbruik van gemaakt werd doordat mensen "vergaten" om af te stempelen. Dat probleem heb je ook met datumloze chipkaartjes ("vergeten in te checken", "moest dat dan?"), dus ik denk dat NS daar niet aan begint.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 16 mei 2014, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Frans F »

marlies schreef:Waarom zou je meereiskorting makkelijk maken als het eigenlijk iets is waar je helemaal niet op zit te wachten als vervoerder maar het om historische redenen moet blijven aanbieden?
Ik vraag me überhaupt wat de commerciële zin van die meereiskorting is. Net zo'n doodgeboren kind als dat ingewikkelde groepsretour.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten