Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Ik heb trouwens nog een rare spot gezien in de ochtend. Toen ik op de bus stond te wachten kwam er een bus langs waar alleen het lijnnummer werd getoond. Er was geen bestemming te zien. Het lijnnummer was 77 maar de bus was aan het lettertype van de cijfers en de kleuren wel voorzien van een kleurendisplay.

Ik hoop echt dat ze die foutjes nog wel gaan verhelpen, ook die met dat te hoge display. Het zijn wel dingen waar ik (en misschien anderen) zich aan kunnen irriteren :lol:

Ben benieuwd naar de nieuwe trams en streekbussen. Het duurt helaas nog erg lang voordat we daarvan kunnen genieten. Hopelijk worden het wel modellen waar een wat grotere display in past. Bij de stadsdienst (en de ex-cxx Citaro's) zijn de kleurendisplays perfect te zien qua formaat maar bij de Amba's passen sommige bestemmingen niet goed.

En hopelijk komen er nu ook eens grote bestemmingsdisplays in de nieuwe trams. Het aantal ledjes aan de voorkant is het zelfde als aan de zijkant momenteel. Het voorste display lijkt groter te zijn maar dat komt door een grote zwarte rand die er om heen zit. + bij de zij displays worden de bovenste en onderste 2 rijden pixels niet gebruikt. De afmetingen in het aantal pixels is 20x154.

Vandaag kwam de 4525 langs gereden (deze heeft een tijd terug een ongeluk gehad, sinds dien is het display erg donker). Het frontdisplay is nu bijna helemaal niet meer leesbaar. Misschien dat ze deze beter meer prioriteit kunnen geven bij de ombouw...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Vanmorgen de 4466 met een zo te zien vrij half-dode Qbis: schermen in de bus (versie 4) deden het nog wel, maar actuele info naar de DRIPs gaf ´ie niet ("verwacht: 7.34" terwijl hij er al naast stond) en ook de negenogen bleven voor deze bus opvallend lang rood (bij de Valeriusbaan mochten zelfs de fietsers eerst nog, gebeurd normaal eigenlijk zelden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Bumzle schreef:Hopelijk worden het wel modellen waar een wat grotere display in past. Bij de stadsdienst (en de ex-cxx Citaro's) zijn de kleurendisplays perfect te zien qua formaat maar bij de Amba's passen sommige bestemmingen niet goed.
Inderdaad zeg... ik zag er vandaag eentje met kleurenfilm op de 265. "Nieuwegein C" was nog wel leesbaar, maar het "via Plettenburg" eronder wat op de oude filmbak gaat scrollen werd nu in wel heel kleine lettertjes getoond. Vanaf een afstandje was het net of er een oranje streep onder de bestemming stond (en het paste ook maar net op het display trouwens)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Daniel, ze zijn wakker geworden bij Qbuzz. Ik zag dat ze nu diverse bestemmingen hebben aangepast aan het nieuwe display. Voorbeeld:

Oud:
1. Nieuwegein Centrum
2.

Nieuw:
1. Nieuwegein
2. Stadscentrum

Op een of andere manier is het nieuwe toch beter leesbaar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik had vanmiddag trouwens voor het eerst een bus met kleurenfilm op m'n dagelijkse werk -> station ritje. Daarbij viel me nog wat op: zoals gebruikelijk ging het scherm in de bus op de Valeriusbaan terug van versie 5 naar versie 4 waarbij lijnnummer en bestemming van de volgende rit er al wel snel op komen te staan. De lijnkleur komt dan echter nog niet in het scherm terug ondanks dat op de koersdisplays, zo zag ik in de spiegeling in de Rabobank-ramen, wel gelijk op "donkerblauw/39 | Brug | Maarssen NS via Terwijde" sprongen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Thom91 »

Ik heb het topic niet teruggelezen, dus wellicht dubbelpost maar kwam dit tegen bij de overheid:

Antwoorden op vragen van de leden Smaling en Jansen inzake voornemen dienstregeling Uithoflijn door BRU
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13170
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Z2N »

Volgens mij was het nog niet zeker, maar het is nu (vrijwel) zeker dat de Uithoflijn aangelegd wordt voor de ruime kantoortijden, geen tram na 21:30 's avonds en in het weekend dus. Was al wel vrij duidelijk, maar als Wilma het zegt is het in kannen en kruiken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door ODRAIL »

Even een vraagje over de busstations op Utrecht Centaal: Blijven er in de toekomst twee stations of gaat alles weer naar een kant?
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tjekken »

Volgens mij gaat het grootste deel naar de jaarbeurszijde. er komt immers een gebouw op de plaats van het huidige busstation centrumzijde. maar de tram en iets van bussen komt waar het oude stadsbussenstation was.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Weet niet of het al gemeld was, maar de gepimpte Ambassadors met kleurendisplay hebben ook een extra boordcomputer gekregen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Wat de busstations betreft: het centrale busstation komt deels onder de stationshal op de plek waar nu de bouwketen e.d. nog staan. Sterker nog: als je nu de roltrap naar CS Jaarbeurszijde neemt heb je eigenlijk al een roltrap die in de toekomst op het busperron uitkomt.
Vanaf daar komt een nieuwe HOV-baan richting de Leidseveertunnel voor de verbindingen naar het centrum toe.

@Busfoto.nl: had ik al gemeld ja. Qbis en het chipkaartsysteem zijn hiermee gescheiden waarmee de stads- en streekbussen dus gelijk worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Ik ben even kwijt waar ik de lijst met voertuignummers kan vinden, maar afgelopen week ben ik de volgende voertuigen met kleurendisplay tegengekomen: 4414,4434,4454,4463,4482,4508,4529.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

De lijst staat hier. En de busjes die je tegenkwam staan er allemaal al op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Die lijst staat in mijn onderschrift. :-)
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Uit de nieuwsbrief, gericht aan chauffeurs:
Lijn 2 - laden via inductie

Zoals vorige week vermeld, is het laden van de eerste Optarebus door middel van inductie geslaagd.
Inmiddels is ook de bewegwijzering voor het laden klaar; lijnen zijn getrokken en de goot waarin de
voorwielen moeten rusten ligt er. Vanaf nu rijdt de 4301 dus de gehele omloop. In de bus ligt een
eenvoudige instructie voor de chauffeur over deze nieuwe manier van opladen. Hij is ook bijgevoegd
bij deze Nieuwsbuzz. Op de tafels op HC en de Europalaan zal deze ook ter inzage liggen. Bus 2 is op
dit moment in de ombouw in Engeland en alles wijst erop dat we voor de zomer volledig op inductie
door de binnenstad van Utrecht kunnen rijden!
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Er komen ook weer wat kleine aanpassingen aan...
U-OV schreef:Nieuwe dienstregeling

Met ingang van zondag 1 juni 2014 wordt van een aantal buslijnen de dienstregeling aangepast. De vertrektijden van de lijnen 1, 2, 5/55, 6, 7, 8, 12, 24, 28, 31, 37/38 en 41 wijzigen.
...waarbij die op lijn 41 kennelijk zo klein zijn dat ik ze nog niet heb gevonden bij vergelijking van de oude en nieuwe lijnfolder.
Interessant trouwens, een dienstregelingswijziging op een lijn die dienstregelingloos rijdt :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Lijn 12 rijdt niet de gehele dag dienstregelingsloos uiteraard, maar alleen in de spits ..
Laatst gewijzigd door Daniel op vr 16 mei 2014, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

Daniel schreef:Er komen ook weer wat kleine aanpassingen aan...
U-OV schreef:Nieuwe dienstregeling

Met ingang van zondag 1 juni 2014 wordt van een aantal buslijnen de dienstregeling aangepast. De vertrektijden van de lijnen 1, 2, 5/55, 6, 7, 8, 12, 24, 28, 31, 37/38 en 41 wijzigen.
...waarbij die op lijn 41 kennelijk zo klein zijn dat ik ze nog niet heb gevonden bij vergelijking van de oude en nieuwe lijnfolder.
Interessant trouwens, een dienstregelingswijziging op een lijn die dienstregelingloos rijdt :lol:
Als je de nieuwe dienstregelingboekjes op de site bekijkt staat er nog wat vreemds. Alle boekjes waar iets veranderd hebben er een aantal lege pagina's bijgekregen. Waar dat nu goed voor is? Misschien voor de dienstrregeling na 11 juli? (veel dienstregelingen in die nieuwe boekjes lopen van 1 juni tot 11 juli)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

11 juli is de zomerdienst op de streek. Bij de stadslijnen zou de frequentie al wat eerder omlaag moeten gaan, maar dat was niet op 1 juni dacht ik. Of toch wel omdat vrijwel alleen stadslijnen wijzigen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Hainje »

Zojuist de witte optare gespot vanaf het Neude.
🍉
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Ik zie dat de trams nu ook in ovzoeker.nl / ovaub.nl en dat soort sites te zien zijn. Er staan ook wagennummers bij:
10014
10017
11319
10507
11112
12526
10809
10314
11719

Als ik de wagennummers zo zie gok ik dat de indeling zo is:
1 tram1 tram2
dus bijvoorbeeld de 5001 en 5002 zijn gekoppeld:
10102

Dan is de 50 weg gelaten. Is er iemand die toevallig in de buurt komt van de trams en dit kan nakijken? :P
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Somoht »

Zviw is het de optelsom van twee voertuignummers
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Zou makkelijk te zien moeten zijn want dan kan je dus ook dubbele nummers langs zien komen als er bv. een setje 5002+5003 en een setje 5001+5004 actief is (wordt immers beide 10005 dan).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Suus »

Ik kan het nummer 11112 niet herleiden tot een optelsom van twee voertuignummers, want zover ik weet hebben ze een 50xx-nummer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Tramstellen nummers:
5001 01
5002 02
5003 03
5004 04
5005 05
5006 06
5007 07
5008 08
5009 09
5010 10
5011 11
5012 12
5013 13
5014 14
5015 15
...

Dus dan is 11112 het volgende: 1 11 12 = 5011 + 5012. Op de eerste 1 moet je niet letten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten