NMBS Vervoersplan 2014

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Jef400 »

Frans F schreef:Wat heeft "elitevervoer" te maken met het niet bedienen van stations met 20 reizigers per dag (ja, die zijn er), zeker als je de L-treinen met twee man personeel wil rijden. Er is niet onbeperkt geld meer voor de NMBS.

Als je "elitevervoer" wilt afschaffen moet je trouwens de eerste klas en de Thalys afschaffen.
Jij verwijt mij iets wat ik niet zeg. Ik zeg dat je ervoor moet waken dat het ov geen elitevervoer wordt, niet dat je elitevervoer moet afschaffen, dat maak jij ervan.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Kritiekelaar »

Bee, suggereer je dat de Beneluxtrein een rol krijgt in het vervoer tussen Brussel NoordZuid en de luchthaven? Dat is beslist niet zo: ik tel nog 6 andere treinseries op deze route en tot s'avonds laat.

Het is me ( ons ) wel duidelijk dat NMBS zat of zit te twijfelen over kering van bepaalde IC's op de luchthaven zelf of 10 minuten verderop in Mechelen. Zou dus terecht zijn, dan hoeft de Benelux die omweg (met extra halteringen) van twintig minuten niet te maken.

Maar ze kunnen het net niet betalen... :idea: Alé, nieuwe halfuurstrein erin: Mechelen - Luchthaven - Brussel Lux. - Charleroi / Dinant. Oude treinen Mechelen - Brussel Lux. eruit of inkorten tot Meiser, wat in de tabel juist past.

  • Forumgenoten, zouden we een zwitsers tafereeltje krijgen in Maastricht? Op het hoofdperron staat de trein naar Hasselt aangekondigd *O* terwijl op het voorplein een lightrailvoertuig erheen vertrekt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Nee, je leest niet goed en dat doe je helaas wel vaker. Ik constateer dat er vooral treinen vanuit Brussel naar de Luchthaven zijn maar niet van de Luchthaven naar Mechelen. Jij wijst vervolgens op een lijn Charleroi - Luchthaven - Mechelen - Luchthaven - Dinant, ik geef aan dat die lijn helemaal niet in Mechelen komt en dat het een fout is. Daarmee blijft nog steeds open staan dat er amper verkeer is tussen Mechelen en de Luchthaven en daar komt de Benelux in beeld: de Benelux speelt een rol in het vervoer tussen Antwerpen-Mechelen en de Luchthaven en vormt samen met IC8 Antwerpen - Hasselt een bijna perfecte halfuursdienst tussen Antwerpen en de Luchthaven:

IC 8: Antwerpen: v xx:46; Luchthaven: v xx.21
IC 35: Antwerpen: v xx:17; Luchthaven: v xx.52

Daarom rijdt de Benelux via de luchthaven en niet tussen de 5 overige rechtstreekse IC's tussen Mechelen en Brussel-Noord

P.S.: In de nieuwe dienst gaan er geen treinen keren op de Luchthaven, alle treinen rijden een rondje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door IC140 »

Stiekem rijdt die halfuursdienst Antwerpen - Luchthaven vandaag ook al (alleen nu IR+IC). NMBS kan de IR opheffen als ze de Benelux via de Luchthaven gaan rijden en besparen daar veel geld mee.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Vinny »

De NMBS geeft zijn reizigers een rondje.
...
Luchthaven :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Obus »

Ik heb vandaag eens het NMBS Vervoersplan 2014 bekeken. Ik zal de positieve punten en negatieve punten van elkaar onderscheiden.

Positieve zaken:
-Frequentieverhogingen op sommige belangrijke en drukke trajecten, zoals tussen Luik, Brussel en Gent;
-Begin met uitrol GEN-netwerk. Ook hier zien we belangrijke frequentieverhogingen.
-Begin opheffen IR.
-Intercitymaterieel tussen Maastricht en Luik (- Hasselt).
-Betere verbinding Luik - Aken voor mensen die niet per Thalys willen reizen.

Negatieve zaken:
-Kater van jewelste door een gigantische aantal treinen over het Diabolo-tracé te laten lopen. Het is echt zielig dat de NMBS de reiziger in de steek laat omwille van een wurgcontract dat ze ooit gesloten hebben.
-De IR ondergaat vooralsnog alleen een naamswijziging in IC. Deze nieuwe ICs stoppen op nagenoeg dezelfde stations toen ze nog IR heetten.
-De treinen worden alwéér trager. Brussel - De Panne duurt straks 2:15, terwijl met een beetje lef 1:30 gehaald kan worden. Hetzelfde geldt voor heel veel andere trajecten.
-Spookstations waar nog steeds treinen stoppen, zoals Kapellekerk, Brussel-West, Simonis, enz. enz. worden nog steeds bediend. Wanneer krijgt de NMBS door dat dit geen enkele zin heeft?
-De spooklijnen Aalst - Burst, Hasselt - Mol, Bertrix - Arlon via Virton, Gent - Eeklo, etc. worden koste wat het kost in stand gehouden. Hoog tijd om af te schaffen, zeker omdat dat ruimte zal scheppen voor extra capaciteit op de andere lijnen.
-enz. enz.

Al met al wegen de nadelen zwaarder dan de voordelen. Het Vervoersplan 2014 mist lef, lef om pijnlijke maar noodzakelijke wijzigingen in te voeren. Zolang de NMBS nog onbeperkt aan het staatsinfuus ligt, zal de ambitie om te veranderen laag blijven. Hopelijk doet het Vervoersplan 2015 het plan van 2014 vervagen.
De mortuis nil nisi bene
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk dat juist op die spookstations gestopt moet worden van de politiek.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Meltrain »

Obus schreef: -Intercitymaterieel tussen Maastricht en Luik (- Hasselt).
Nou, 99% kans dat dat gewoon de Breaks blijven die nu ook al tussen Maastricht en Liège rijden. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

99% is nog zacht uitgedrukt, het zit dichter bij de 100%. :wink: En die rijden er dit jaar ook al omdat de klassiekjes wat te krap werden op de verbinding. Wat er zo intercity is aan de Break weet ik niet, lang geleden konden ze misschien nog meekomen als modern maar de modernisering heeft ze gemoderniseerd, niet verbeterd. Ze hebben nog altijd hetzelfde meubilair maar dan met een lapje grijze stop in plaats van een lapje kunstleer en ze hebben ook geen klimaatbeheersing gekregen, want dat was te duur...

Wat betreft de overige opmerkingen van Obus, ik denk dat je dit plan in perspectief moet zien: de dagdienst verbeterd in dit plan aanzienlijk, er wordt op werkdagen overdag flink meer kilometers per uur gemaakt. Dat gaat ten koste van de verbindingen in de dagranden. De dienst start later en stopt eerder. Brussel zal na 22:00 amper meer treinen zien, voor een West-Europese hoofdstad is dat heel erg vroeg.

De NMBS werkt echter noodgedwongen 'kilometerneutraal'. Het jaarlijkse budget van de NMBS groeit niet, ergo, bij besparingen bij de federale overheid ligt de NMBS vaak als een van de eerste op de snijplank omdat ze procentueel een steeds groter deel van het overheidsbudget wordt bij een regering die steeds meer geld en bevoegdheden overdraagt aan de gewestelijke overheden.

Door de punctualiteitsproblemen de afgelopen jaren (die plotseling verdwenen zijn nu Cornu de baas is) mocht de NMBS jarenlang haar tarieven niet verhogen, waardoor de NMBS nu tot de goedkoopste van West-Europa hoort. Dat is de komende jaren ook niet meer in te halen, de achterstand die is opgebouwd t.o.v. van wat een treinkaartje echt zou moeten kosten is erg groot.

De overheid heeft bij de oprichting van Infrabel bovendien besloten dat goederentreinen goedkopere paden krijgen dan reizigerstreinen. Het rijden van een reizigerstrein kost tussen de 16 en 19 euro per kilometer en een stop op een station kost de NMBS tussen de 6,50 en 85,60. Die tarieven zijn absurd, maar verlagen zal niet direct de situatie verbeteren. Immers, verlaag je de tarieven voor treinpaden en stops op stations, dan komt Infrabel geld tekort en zal een deel van het directe overheidsbudget niet meer ten goede komen van de NMBS maar direct naar Infrabel gaan, waarmee het probleem voor de NMBS niet verholpen is. Er moet kortom, een manier worden gevonden om per reizigerskilometer meer omzet te gaan maken.

En zie daar dit plan. Hoewel een IC-trein per kilometer duurder is om te rijden, stopt deze minder vaak en zit de reiziger er langer in, dus brengt deze meer geld op. Alle stations moeten echter bediend blijven, dus ontkom je op sommige lijnen niet aan L-treinen. Die rijden alleen waar het niet met intercity's kan worden opgelost, want als een trein niet een directe verbinding naar een van de Belgische kernsteden biedt zitten er opeens veel minder reizigers in. Daardoor worden soms wat vreemde verbindingen opgebouwd, maar krijgt nu bijna elk Belgisch station een verbinding met een grote stad, is het niet Brussel, dan is het wel Gent of Namen.

Het vervoersplan voor de twee jaren hierna zal concreet weinig veranderen, behalve dat er een aantal treinen omgelegd worden via de nieuwe Josapath-Schuman-spoortunnel en aan elkaar worden gekoppeld. De doelstelling van de NMBS wordt elke 3 jaar een wat grotere herziening van de dienstregeling door te voeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Obus »

@Meltrain: waarom weet je dat zo zeker?

Vanaf volgend jaar is de IR c gesplitst in een intercity Hasselt - Antwerpen en een intercity Maastricht - Hasselt. Gelet op de reizigerstellingen uit 2009 (recentere kan ik niet vinden), zou het onmogelijk zijn om, in ieder geval door de week, met MS80 materieel te rijden. Ik noem de lijst even op:

Hasselt 5865
Diepenbeek 388
Bilzen 528
Tongeren 784
Glons 103
Liers 232
Milmort 221
Herstal 426
L - Palais 3372
L - Jonfosse 1549
L - Guillemins 15153

Natuurlijk zijn er tussen Hasselt - Tongeren en Herstal - Luik Guillemins extra verbindingen (beide hebben één extra trein per uur), toch moet ik constateren dat je onvermijdelijk topdrukte gaat krijgen, zeker in de spitsuren, als je tussen Luik en Hasselt met MS 80 materieel gaat rijden. Daarbij moet je niet letten op durpen zoals Glons met maar 108 reizigers per dag, maar naar het aantal reizigers tussen Luik, Tongeren en Hasselt. Zij zullen niet blij zijn met MS80 materieel.

Tot zover Hasselt - Luik. Nu de andere poot van de lijn: Maastricht - Luik. De rechtstreekse intercity Visé - Brussel verdwijnt en krijgt daar een extra lokale P voor in de plaats. Dat betekent dat Visé en Bressoux voor het overgrote deel op de nieuwe IC Maastricht - Hasselt zijn aangewezen. Ook hier blijken de reizigersaantallen (en dan vooral Visé) te groot te zijn voor MS80 materieel:

Visé 756
Bressoux 286
L - Guillemins 15153
(de NMBS reizigersaantallen van Eijsden en Maastricht zijn niet bekend)

Meltrain, het zou inderdaad best kunnen dat de NMBS MS80 materieel gaat inzetten tussen Maastricht en Hasselt. Gelet op al het bovenstaande voorspel ik dat die 'IC' flink druk zal zijn, zeker tijdens de spits. Hoewel je natuurlijk twee Break treinen aan elkaar kunt koppelen voor extra capaciteit, zou het inzetten van M5 dubbeldekkers verstandiger zijn. Dat gebeurt nu ook al op de IR c. Maar goed, met de NMBS weet je het nooit.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Goed, dan nog even maar een bevestiging: Op de IC-trein Hasselt - Maastricht gaan breaks rijden. Herhaling: op de IC-trein Hasselt-Maastricht gaan breaks rijden. Er is daar helemaal geen noodzaak aan dubbeldekkers, waarvan het bovendien maar de vraag is of die naar Nederland mogen/kunnen.

De reizigers in Diepenbeek, Bilzen en Tongeren nemen bij voorkeur de rechtstreekse IC-trein naar Brussel (die blijft ook), de trein is op de gewestgrens helemaal leeg, in Glons, Liers en Milmort schrikken ze nog net niet van reizigers op het perron en vanaf Luik-Paleis rijden er genoeg andere treinen. De spitsreizigers van Visé en Bressoux krijgen een P-express naar Brussel, dus ook daar houd je veel minder reizigers over voor de IC Hasselt - Maastricht v.v.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Wubbo »

@Obus: die reizigersaantallen, wat zijn dat? Zijn dat in- en uitstappers per dag, zijn dat de reizigers die op die betreffende verbinding reizen, of hoe moet ik het tellen?

Ik interpreteer ze nu zo: Vise heeft 756 instappers per dag. Uitgaande van 16 diensturen zijn dat er zo'n 50 per uur. Elk uur stoppen er twee treinen (een heen en een terug), dus dat zijn 25 instappers per trein gemiddeld. Dat zijn geen getallen waar ik erg warm van word (sterker: dat stelt niks voor), maar wellicht lees ik ze verkeerd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Vinny »

Ik denk eigenlijk dat dat wel meevalt. Visé is natuurlijk tamelijk eenzijdig op Luik gericht. Er zullen wellicht wat reizigers naar Maastricht gaan, maar gezien het feit dat ze in Visé Frans spreken en in Maastricht Nederlands houdt het forensisme tussen deze twee plaatsen niet over, me dunkt.
Het stadje heeft 17.500 inwoners, waarmee het net iets groter is dan Steenwijk. Dat is in Nederland ook een intercitywaardig station. Het aantal reizigers per dag is wel fors minder, al tellen ze in België anders omdat ze in België niet de uitstappende reizigers meenemen en in Nederland wel. Dan is het verschil 1500 reizigers, vs 2500 reizigers per werkdag.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Obus »

@Bee. Ik ben niet doof hoor, je hoeft heus niet te ' herhalen '. Het valt me op dat je niet met een onderbouwing komt. Zo stel je dat:

a) " De reizigers in Diepenbeek, Bilzen en Tongeren nemen bij voorkeur de rechtstreekse IC-trein naar Brussel (die blijft ook). "

Kun je me uitleggen waarom de meeste reizigers in Diepenbeek, Bilzen en Tongeren naar Brussel gaan, en niet naar Hasselt. Ik heb namelijk geleerd dat het aantal reizigers afneemt naar mate de afstand groter wordt.

b) " De trein is op de gewestgrens helemaal leeg. "

Daar stel je nogal wat. Waarom zouden er geen reizigers tussen Midden-Limburg en de regio Luik (en het Luikse/Luxemburgse achterland) zijn? Ik weet uit ervaring dat het 's zondags heel druk in Luik is vanwege de markt (La Batte). Gelet op de drukte komen daar veel dagjesmensen, ook uit Vlaanderen en Limburg, op af.

c) " In Glons, Liers en Milmort schrikken ze nog net niet van reizigers op het perron. "

Ook hier doe je nogal een boude uitspraak. Glons, Liers en Milmort hebben naar Nederlandse maatstaven inderdaad nauwelijks reizigers, maar naar Belgische maatstaven valt dat wel mee. Zo staat station Milmort met 221 reizigers in de ranglijst van reizigersaantallen op plaats 321 van 546.

d) " Vanaf Luik-Paleis rijden er genoeg andere treinen. "
Genoeg andere treinen? Je bedoelt zeker de L Herstal - Jemelle, die maar liefst één keer per uur rijdt (in de weekeinden zelfs 2x/u!). Dat geeft een geweldige halfuursdienst met station Luik-Guillemins. Fraai hoor, voor meer dan 3300 reizigers.

Ik ben benieuwd naar de onderbouwing van je uitspraken.

@Vinny en Wubbo. Het gaat inderdaad alleen om instappers. Dus 756 instappers in Visé betekent hoogstwaarschijnlijk ook 756 uitstappers. Dat geeft 1512 reizigers per werkdag van en naar Visé. Dan is één MS80 trein per uur wel erg karig. Visé kan qua reizigersaantallen vergeleken worden met station Wierden, waar maar liefst 4 sprinters per uur stoppen. In Visé stopt echter maar één trein per uur in de nieuwe plannen, met een paar extra P treinen in de spits.
De mortuis nil nisi bene
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door The best »

Obus schreef:Visé kan qua reizigersaantallen vergeleken worden met station Wierden, waar maar liefst 4 sprinters per uur stoppen. In Visé stopt echter maar één trein per uur in de nieuwe plannen, met een paar extra P treinen in de spits.
Weet je waarom er vier treinen per uur in Wierden stoppen? Niet omdat het daar nu zo druk is, maar omdat het toevallig op de splitsing ligt (vanaf Almelo naar Zwolle en Deventer). De stoptreinen komen er dus toch al langs, dus dan stoppen ze daar ook.
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 18 mei 2014, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Obus »

Nog als aanvulling op een vorige post: ik vind het flauw om iets af te kraken zonder een eigen voorstel. Dus bij deze een eigen voorstel.

Afbeelding

Goede zaken:
- Herstel IC Maastricht - Brussel.
- Nieuwe IC Welkenraedt - Hasselt.
- Extra IC Brussel via de oude lijn (OL).
De mortuis nil nisi bene
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Frans F »

@Obus
50% van alle banen in Belgie bevindt zich in de regio Brussel, vandaar dat er vanuit het hele land massaal pendelverkeer naar Brussel is. Reizigers vanuit plaatsen als Tongeren naar Hasselt (de korte afstand dus) gaan meestal met de bus vanwege de afbraaktarieven van de Lijn.

De treinen over de taalgrens zijn vrijwel overal leeg. Er is daarom al vaker geopperd het traject Tongeren-Liers te sluiten.

De IC Brussel-Maastricht is net volkomen mislukt, dus waarom hardleers opnieuw proberen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

@Bee. Ik ben niet doof hoor, je hoeft heus niet te ' herhalen '.
Als twee mensen het in het topic plaatsen en je ontkracht het met krakkemikkige onderbouwing dan is het misschien nodig ja.
Obus schreef:a) " De reizigers in Diepenbeek, Bilzen en Tongeren nemen bij voorkeur de rechtstreekse IC-trein naar Brussel (die blijft ook). "

Kun je me uitleggen waarom de meeste reizigers in Diepenbeek, Bilzen en Tongeren naar Brussel gaan, en niet naar Hasselt. Ik heb namelijk geleerd dat het aantal reizigers afneemt naar mate de afstand groter wordt.
In eerste instantie ging het gerucht dat de IC-trein die nu in Tongeren een eindpunt heeft zou worden afgebogen naar Genk. Het gerucht was nog niet bevestigd of er stonden al mensen op de barricaden die hun IC-trein naar Brussel terug wilden.
b) " De trein is op de gewestgrens helemaal leeg. "

Daar stel je nogal wat. Waarom zouden er geen reizigers tussen Midden-Limburg en de regio Luik (en het Luikse/Luxemburgse achterland) zijn? Ik weet uit ervaring dat het 's zondags heel druk in Luik is vanwege de markt (La Batte). Gelet op de drukte komen daar veel dagjesmensen, ook uit Vlaanderen en Limburg, op af.
Belgen steken niet de taalgrens over, tenzij ze ook weer snel aan hun eigen kant komen, zoals bijvoorbeeld tussen Geraardsbergen en Brussel, waar je bij Edingen even in Wallonië bent. De gemiddelde Belg weet vaak niet eens wat er aan de andere kant van de taalgrens gebeurt, en dat blijkt ook, want in Glons vertrekt de trein welhaast leeg en in Tongeren vertrekt de trein weer met behoorlijk wat reizigers in zijn buik.
c) " In Glons, Liers en Milmort schrikken ze nog net niet van reizigers op het perron. "

Ook hier doe je nogal een boude uitspraak. Glons, Liers en Milmort hebben naar Nederlandse maatstaven inderdaad nauwelijks reizigers, maar naar Belgische maatstaven valt dat wel mee. Zo staat station Milmort met 221 reizigers in de ranglijst van reizigersaantallen op plaats 321 van 546.
Dus omdat een station op de 321ste plek van de 546 staat valt het wel mee? De 25 drukste stations in België genereren 60% van alle reizigers, met de 55 drukste stations die daarna komen heb je al 80% van de Belgische reizigers te pakken. De long tail van de Belgische stations is wél heel erg lang. Bovendien vind ik het opvallend dat je dit argument gebruikt terwijl je eerder nog een pleidooi hield om een flinke berg aan stations te schrappen. En dat kan ik best begrijpen, want de 74 rustigste stations in België zijn nog eens goed voor 0,5% van de dagelijkse reizigers.
d) " Vanaf Luik-Paleis rijden er genoeg andere treinen. "
Genoeg andere treinen? Je bedoelt zeker de L Herstal - Jemelle, die maar liefst één keer per uur rijdt (in de weekeinden zelfs 2x/u!). Dat geeft een geweldige halfuursdienst met station Luik-Guillemins. Fraai hoor, voor meer dan 3300 reizigers.
Ja, genoeg andere treinen. Op werkdagen overdag rijden tussen Luik-Paleis en Luik-Guillemins de volgende treinen: IC13 (Maastricht - Hasselt), IC18 (Luik-Paleis - Namen - Brussel), IC25 (Luik-Paleis - Bergen), L15 (Liers - Marloie) en L17 (Herstal - Verviers). Zelfs vanaf Liers heeft IC13 dus al ondersteuning van andere treinen. Het enige stukje traject dat IC13 alleen rijdt tussen Luik en Hasselt is tussen Liers en Tongeren. Nou, daar heb je geen dubbeldekkers voor nodig...

@Vinny en Wubbo. Het gaat inderdaad alleen om instappers. Dus 756 instappers in Visé betekent hoogstwaarschijnlijk ook 756 uitstappers. Dat geeft 1512 reizigers per werkdag van en naar Visé. Dan is één MS80 trein per uur wel erg karig. Visé kan qua reizigersaantallen vergeleken worden met station Wierden, waar maar liefst 4 sprinters per uur stoppen. In Visé stopt echter maar één trein per uur in de nieuwe plannen, met een paar extra P treinen in de spits.
De vergelijking met Wierden gaat mank, want Wierden heeft zijn goede bediening toch voornamelijk te bedanken aan zijn positie in het netwerk. Bovendien zal een aanzienlijk deel van de reizigers in de spits vertrekken en laat precies voor die reizigers de P-express Vise - Bressoux - Luik-G - Ans - Brussel als spitsalternatief bedacht zijn voor het ombuigen van IC O (volgend jaar IC 12) naar Welkenraedt (waar met Verviers een veel belangrijkere en grotere plaats is gevonden waar een betere bediening al lange tijd gevraagd was).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Wubbo »

Obus schreef:@Vinny en Wubbo. Het gaat inderdaad alleen om instappers. Dus 756 instappers in Visé betekent hoogstwaarschijnlijk ook 756 uitstappers. Dat geeft 1512 reizigers per werkdag van en naar Visé. Dan is één MS80 trein per uur wel erg karig. Visé kan qua reizigersaantallen vergeleken worden met station Wierden, waar maar liefst 4 sprinters per uur stoppen. In Visé stopt echter maar één trein per uur in de nieuwe plannen, met een paar extra P treinen in de spits.
Dan klopt mijn rekensommetje dus: gemiddeld 25 instappende reizigers per trein. Laat ik eens ruig doen en zeggen dat ze allemaal naar Luik gaan, dan zijn het er gemiddeld 50 per trein. Omdat het in de spits drukker is dan in het dal verdubbelen we nog een keertje: 100 reizigers op het drukste moment. In een Break-tweetje zitten (32+139=)171 zitplaatsen. Dat betekent dat er nog niet eens een Break-tweetje gevuld wordt met reizigers van Vise op het drukste moment.

Doen we voor Bressoux dezelfde truc: 286 reizigers verdeeld over 16 diensturen * 2 vanwege spitsdrukte = 36 reizigers voor het drukste moment. Vise en Bressoux samen hebben dan dus 136 reizigers.

De cijfers van Luik kan ik niet mee rekenen, omdat dat een som is van reizigers alle kanten op en ik geen enkel benul heb van de hoeveelheid reizigers richting Hasselt. Bovendien verwacht ik dat er in Luik al mensen uitstappen die uit Bressoux en Vise (en Nederland) komen.

Ik zie (nog steeds) het probleem niet van Breaks op deze verbinding, maar laat me graag overtuigen door een andere rekensom.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Obus »

@Bee.
Als twee mensen het in het topic plaatsen en je ontkracht het met krakkemikkige onderbouwing dan is het misschien nodig ja.
De stelling "krakkemikkige onderbouwing" is een gotspe als je geen enkele reden noemt/kunt noemen waarom de bedoelde argumentatie krakkemikkig is. Een persoonlijke aanval mét onderbouwing allà, maar met een persoonlijke aanval zonder onderbouwing degradeer je jezelf tot een roepende in de woestijn. Wie luistert naar mensen die van alles beweren maar met hun plannen nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan?
In eerste instantie ging het gerucht dat de IC-trein die nu in Tongeren een eindpunt heeft zou worden afgebogen naar Genk. Het gerucht was nog niet bevestigd of er stonden al mensen op de barricaden die hun IC-trein naar Brussel terug wilden.
Akkoord met deze argumentatie.
Belgen steken niet de taalgrens over, tenzij ze ook weer snel aan hun eigen kant komen, zoals bijvoorbeeld tussen Geraardsbergen en Brussel, waar je bij Edingen even in Wallonië bent. De gemiddelde Belg weet vaak niet eens wat er aan de andere kant van de taalgrens gebeurt, en dat blijkt ook, want in Glons vertrekt de trein welhaast leeg en in Tongeren vertrekt de trein weer met behoorlijk wat reizigers in zijn buik.
Waar is dit in Gods naam op gebaseerd? Deze tekst lijkt wel van de website van het Vlaams Belang of N-VA gekopieerd. Een boude stelling als dat de gemiddelde Belg vaak niet eens weet wat er aan de andere kant van de taalgrens gebeurt, is stof voor de verkiezingen, en niet voor een forum dat over openbaar vervoer gaat. Bovendien vraag ik me af hoe je überhaupt op zo'n stelling komt. Ben je zelf Belg? Woon in je Vlaanderen/Wallonië/Brussel? (Ik denk van wel, want je gebruikt het woord 'omleggen', als dat niet Vlaams is, dan weet ik het ook niet meer.)

En bovendien, waar baseer je het op dat de trein in Glons bijna leeg vertrekt om pas weer in Tongeren reizigers op te doen? Ik zeg niet dat het onjuist is, maar ik zou graag steekhoudende argumenten zien, en geen Vlaams-nationalistisch gezever.
Dus omdat een station op de 321ste plek van de 546 staat valt het wel mee? De 25 drukste stations in België genereren 60% van alle reizigers, met de 55 drukste stations die daarna komen heb je al 80% van de Belgische reizigers te pakken. De long tail van de Belgische stations is wél heel erg lang. Bovendien vind ik het opvallend dat je dit argument gebruikt terwijl je eerder nog een pleidooi hield om een flinke berg aan stations te schrappen. En dat kan ik best begrijpen, want de 74 rustigste stations in België zijn nog eens goed voor 0,5% van de dagelijkse reizigers.
Je begrijpt me op dit punt verkeerd, Bee. Ik pleit er inderdaad voor het afschaffen van spookstations, maar ik zie een station met 221 reizigers niet als een spookstation. Ik leg de grens eerder op zo'n 100 reizigers per werkdag, waarmee een einde zou komen aan stations als Kapellekerk en misschien ook wel Glons. Dat is natuurlijk een geheel subjectieve benadering, maar daar kan je dan ook niet over twisten.
Ja, genoeg andere treinen. Op werkdagen overdag rijden tussen Luik-Paleis en Luik-Guillemins de volgende treinen: IC13 (Maastricht - Hasselt), IC18 (Luik-Paleis - Namen - Brussel), IC25 (Luik-Paleis - Bergen), L15 (Liers - Marloie) en L17 (Herstal - Verviers). Zelfs vanaf Liers heeft IC13 dus al ondersteuning van andere treinen. Het enige stukje traject dat IC13 alleen rijdt tussen Luik en Hasselt is tussen Liers en Tongeren. Nou, daar heb je geen dubbeldekkers voor nodig...
Akkoord met argumentatie.
De vergelijking met Wierden gaat mank, want Wierden heeft zijn goede bediening toch voornamelijk te bedanken aan zijn positie in het netwerk. Bovendien zal een aanzienlijk deel van de reizigers in de spits vertrekken en laat precies voor die reizigers de P-express Vise - Bressoux - Luik-G - Ans - Brussel als spitsalternatief bedacht zijn voor het ombuigen van IC O (volgend jaar IC 12) naar Welkenraedt (waar met Verviers een veel belangrijkere en grotere plaats is gevonden waar een betere bediening al lange tijd gevraagd was).
Akkoord met argumentatie, maar ik doelde op de vergelijking met Wierden enkel en alleen op het aantal reizigers.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Nee, ik ben geen Belg, de twee generaties voor mij in de familiestamboom zijn allemaal geboren in Zuid-Holland en ik zelf ook.

Maar als je net zoals ik wel eens de trein neemt in België (ik ben nog altijd bezig met een missie alle stations in België op de foto te zetten), dan zie je op een gegeven moment wel patronen in het verkeer. Zo zijn de conducteurs vaak tweetalig, maar zeggen ze op taalgrensoverschrijdende treinen in de coupé alleen tegen mij goede reis. En dat is dan op treinen van/naar Brussel, want als je in regionale treinen de taalgrens oversteekt zijn de treinen vaak bijna leeg, bijvoorbeeld tussen Sint-Joris-Weert en Pecrot, tussen Waremme en Landen of tussen Tongeren en Glons. Op al die trajecten ging ik de taalgrens over in treinen waar je een kanon kon afschieten.

Daarnaast, kijk eens naar het VRT Journaal op één. Dat zend bijna alleen maar nieuws uit over de Vlaamse, federale en Nederlandse politiek. Ik verzin mijn argumenten helaas niet, ik wou dat ik dat kon maar de Belgische realiteit is anders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Meltrain »

Wubbo schreef:
Obus schreef:@Vinny en Wubbo. Het gaat inderdaad alleen om instappers. Dus 756 instappers in Visé betekent hoogstwaarschijnlijk ook 756 uitstappers. Dat geeft 1512 reizigers per werkdag van en naar Visé. Dan is één MS80 trein per uur wel erg karig. Visé kan qua reizigersaantallen vergeleken worden met station Wierden, waar maar liefst 4 sprinters per uur stoppen. In Visé stopt echter maar één trein per uur in de nieuwe plannen, met een paar extra P treinen in de spits.
Dan klopt mijn rekensommetje dus: gemiddeld 25 instappende reizigers per trein. Laat ik eens ruig doen en zeggen dat ze allemaal naar Luik gaan, dan zijn het er gemiddeld 50 per trein. Omdat het in de spits drukker is dan in het dal verdubbelen we nog een keertje: 100 reizigers op het drukste moment. In een Break-tweetje zitten (32+139=)171 zitplaatsen. Dat betekent dat er nog niet eens een Break-tweetje gevuld wordt met reizigers van Vise op het drukste moment.
Daarnaast zijn er niet eens Break-tweetjes, maar alleen drietjes. Daarmee is het aantal zitplaatsen zelfs (32 + 222=) 254 zitplaatsen per treinstel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Wubbo »

Oja, de Wikipedia-pagina verkeerd gelezen :). Ben nog steeds wel benieuwd naar de argumentatie van Obus waarom hier dubbeldekkers noodzakelijk zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Vinny »

Dat een taalgrens betekent dat er naar verhouding minder reizigers zijn, is geen typisch Belgisch fenomeen :!:
Je ziet het overal ter wereld, niet alleen op het spoor maar ook op de (snel)weg. Zelfs in het door sommige mensen opgehemelde Zwitserland. Sterker nog, door de tweetalige vervoersmagneet als Brussel/Bruxelles is het in België defacto minder erg dan in andere landen. De laatste jaren komt daar wel wat verandering in, je ziet bijvoorbeeld dat er Nederlanders/Nederlandstaligen zijn verhuisd naar de Belgische faciliteitengemeenten maar ook wel naar de stad Luik (en Aken). Wordt onder studenten ook actief aangemoedigd door de Universiteit van Maastricht.

Het interessante aan de treindienst Brussel-Leuven-Luik-Maastricht zoals die vroeger reed is dat er tussen Leuven en Maastricht wel degelijk een vervoersvraag bestaat, en natuurlijk ook tussen Brussel en Luik. Zo'n trein bedient best interessante relaties, en je zag ook een tamelijk ongebruikelijke reizigersgroei voor die verbinding optreden. Wat dat betreft is het wel jammer dat idee dit weer geaborteerd is voordat het kindje levensvatbaar was.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door CamilleKreemers »

wat zou er gebeuren dan als je alle stations onder 150 instappers over gaat slaan?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten