Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Ennes »

Veel treinreizigers klagen over tochtige, onoverdekte wachtruimtes of het geheel ontbreken hiervan op de Nederlandse stations. Ze zouden het liefst zien dat er meer cafés en restaurants op de perrons komen, waar zij tijdens het wachten op de trein in kunnen vertoeven.

Lees verder

Bron: Metronieuws.nl
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Ennes »

De volgende stap zal zijn dat de reiziger klaagt dat de trein op tijd vertrekt omdat het pilsje nog niet op is, of het kopje koffie te heet.

Nu ben ik het er volledig mee eens dat de wachtruimten vaak te wensen over laten, maar we kunnen ook weer gelijk doorslaan.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Ronald »

Hoezo doorslaan? Ik begrijp best dat het wenselijk is om op een aangename manier de wachttijd door te brengen. Of het in alle gevallen haalbaar is, is een ander punt natuurlijk.
Ook zou ik bijvoorbeeld graag Duitse bakkerijen op de Nederlandse stations zien (A)
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Frans F »

Ronald schreef:Ook zou ik bijvoorbeeld graag Duitse bakkerijen op de Nederlandse stations zien (A)
Ik ook, maar ik vind dat toch iets anders dan een bruine kroeg.
Overigens is er een tijdje in Den Bosch een kroeg op het station geweest, was geen commercieel succes.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door verfmeer »

Ik denk dat wachtruimtes sowieso een goed idee is. Zoals die op Den Haag HS. Heerlijk in de winter.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Gekko123 »

Dat gedeelte van cafés en restaurants is natuurlijk gewoon sensatiemakerij. Natuurlijk is het al lang bekend dat de gemiddelde wachtvoorzieningen bij het Nederlandse OV verslechteren. Het is tegenwoordig schijnbaar mode om een busstation te herontwerpen waarbij overdekte (en beschutte) wachtvoorzieningen schitteren in afwezigheid (bij zowel de tijdelijke verbouweingssituatie en de eindsituatie).
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door VIRM »

@Gekko: dat stations inderdaad kunnen verslechteren, blijkt denk ik wel uit Krommenie-Assendelft. Daar is het station met overkapping vervangen door een station met wat van die kleine wachthokjes. Tsja...

Overigens zijn busstation ook niet altijd even goed bij de herontwerp. Kijk maar naar Amsterdam Sloterdijk.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Suus »

Ik vind het nieuwe busstation van Sloterdijk juist veel beter dan het oude, het oude was veel te krap opgezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Vinny »

Ze zijn wat doorgeslagen, het huidige is echt een sportveld, waardoor het een behoorlijk eind lopen is naar veel perrons. Vroeger zat alles lekker dicht bij elkaar op station Sloterdijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door zone5324bericht... »

en openbaar dus geen poortjes... :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Vinny »

Vroeger had je een gezelligheidshoekje met een TV scherm waarop beelden van een knapperend haardvuur werd vertoond.

"Amsterdam Sloterdijk, het meest romantische station van Amsterdam"

Probeer dat maar eens niét sarcastisch uit te spreken :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Ik vind het nieuwe busstation van Sloterdijk juist veel beter dan het oude, het oude was veel te krap opgezet.
Het gaat er niet om of het ruim of krap is voor de bussen, maar of het prettig is voor de reiziger om over te stappen. En een vooruitgang is het zeker niet.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Vinny »

Het café dat in de oude tram gevestigd is, en nu bij Amsterdam Sloterdijk staat is dan wel weer een aanrader. Echt heel leuk gedaan en bovendien is de eigenaar een aardige vent.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door VIRM »

Daar was ik nog niet van op de hoogte. :) Waar staat het 'tramcafé' op Sloterdijk precies?
Beul van de blindegeleidelijn
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door TomSteyl »

Wat men eigenlijk zegt is: "Breng zoiets als een stationsrestauratie terug". Het moet dus weer gezellig worden op het station.

Ik kan me nog verschillende stationsrestauraties goed herinneren, zo vond ik Deventer wat hebben, Middelburg, Roermond, Maastricht enz.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Anne »

VIRM schreef:Daar was ik nog niet van op de hoogte. :) Waar staat het 'tramcafé' op Sloterdijk precies?
Langs het hek bij het spoor, bij de zijde waar tram 12 komt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Suus »

Ah, ze hebben het verplaatst. Het stond eerst weggestopt achter de haltes voor de Westpoortshuttles.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Kevster »

Ach, dan is Groningen Noord een goed voorbeeld met een kroeg onder het station... al jarenlang ook. Alhoewel dat nu eigenlijk een 'tostibar' is (jaja).
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Frans F »

TomSteyl schreef:Wat men eigenlijk zegt is: "Breng zoiets als een stationsrestauratie terug".
Die zijn gesloten omdat ze verliesgevend waren en te veel zwervers aantrokken.
Op sommige stations zijjn daarna nog La Place-achtige formules uitgeprobeerd en dat was ook geen succes.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door marlies »

Kevster schreef:Ach, dan is Groningen Noord een goed voorbeeld met een kroeg onder het station... al jarenlang ook. Alhoewel dat nu eigenlijk een 'tostibar' is (jaja).
Ze hadden daar ook altijd van die foute talentenjachten voor volkszangers van ver onder het niveau zanger Rinus.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
TomSteyl schreef:Wat men eigenlijk zegt is: "Breng zoiets als een stationsrestauratie terug".
Die zijn gesloten omdat ze verliesgevend waren en te veel zwervers aantrokken.
Op sommige stations zijjn daarna nog La Place-achtige formules uitgeprobeerd en dat was ook geen succes.
In een aantal restauraties in grotere plaatsen zoals Maastricht, Groningen, Middelburg zie ik nog wel kansen voor een Starbucks en het liefst met voldoende zitplaatsen en tafeltjes zodat mensen in de Starbucks kunnen thuiswerken.
marlies schreef:
Kevster schreef:Ach, dan is Groningen Noord een goed voorbeeld met een kroeg onder het station... al jarenlang ook. Alhoewel dat nu eigenlijk een 'tostibar' is (jaja).
Ze hadden daar ook altijd van die foute talentenjachten voor volkszangers van ver onder het niveau zanger Rinus.
Is dat mogelijk ? :')
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door VIRM »

Wat ik mij avraag: is er geen markt op stations om op de wat grotere stations een wat meer gevarieerder aanbod te bieden voor een maaltijd+zitplaats, waar je ook gezonde dingen kunt bestellen dat verder gaat dan broodje kaas bij de AH to Go? Nu lijkt ieder station van een klein beetje omvang een Smullers+Kiosk te krijgen, terwijl dat ook niet altijd in de behoeften voorziet.
Beul van de blindegeleidelijn
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Kevster »

Ik heb altijd wel de indruk dat de restauratie op Groningen wel aardig liep, zelfs mensen die niet met de trein gingen kwamen speciaal naar het station om bijv. te dineren. Nu is het gesplitst tussen een AH To Go en een Starbucks. Meer van hetzelfde dus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Daniel »

Had inderdaad ook de indruk dat de restauraties niet persé slecht liepen, maar er werd gewoon totaal niet meer in die formules geïnvesteerd en eigenlijk is dat meer de ondergang geworden (niet echt met de tijd meegaan).
Een ondernemer die er wat meer aandacht aan schonk deed het vaak wel beter. Zo heeft het restauratietje in een klein stationnetje als Gorinchem het heel lang volgehouden, dat moet een van de laatste "Het Station" vestigingen geweest zijn (Koffieshop noemden ze het toen nog op het uithangbord).
Zelfs nu de hele stationshal daar verbouwd is zit er nog altijd een kleine restauratie, tegenwoordig uitgebaat door een lokale ondernemer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Yanaike »

Of ze gaan juist wel met de tijd mee. AH to go en Starbucks zijn twee goed lopende concepten voor op stations. Dat je zou kunnen zien als een vervolg van de oude stationsrestauratie. Verder ben ik het er mee eens dat er meer aandacht geschonken mag worden aan de wachtruimtes maar ik denk dat je met overdekte wachtruimtes en gratis wi-fi meer aan de wensen van deze tijd voldoet dan met een restaurant.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten