Bee schreef:Nee, want in Amsterdam neemt men geen besluiten voor de toekomst.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
De Stadsregio Amsterdam meldt het volgende op haar website over de vervolgbestelling van metromaterieel:
SDP rapport metrobestelling
Het dagelijks bestuur neemt kennis van de analyse van bureau SDP naar de wenselijkheid om op
termijn halflang (circa 60 meter) metromaterieel te bestellen als aanvulling op de bestelling van 28
lange metro’s (circa 116 meter). Het DB bevestigt de wenselijkheid om de bestaande metrovloot
op een nader te bepalen tijdstip aan te vullen met halflang materieel.
De belangrijkste conclusies van SDP zijn onder andere dat er tot 2020 voldoende metro-materieel
beschikbaar is om de dienstregeling te rijden. Afhankelijk van de nog vast te stellen lijnvoering en
frequenties is in de periode tussen 2020 en 2027 behoefte aan 25 tot 33 nieuwe halflange metro’s.
De komende maanden wordt onder meer gewerkt aan een gezamenlijke visie op het strategisch
materieelplan metro van GVB en Stadsregio en aan een plan van aanpak. Deze vervolgbesluiten
worden na het zomerreces aan het DB voorgelegd.
Bron: Nieuws uit DB 15 mei 2014
SDP rapport metrobestelling
Het dagelijks bestuur neemt kennis van de analyse van bureau SDP naar de wenselijkheid om op
termijn halflang (circa 60 meter) metromaterieel te bestellen als aanvulling op de bestelling van 28
lange metro’s (circa 116 meter). Het DB bevestigt de wenselijkheid om de bestaande metrovloot
op een nader te bepalen tijdstip aan te vullen met halflang materieel.
De belangrijkste conclusies van SDP zijn onder andere dat er tot 2020 voldoende metro-materieel
beschikbaar is om de dienstregeling te rijden. Afhankelijk van de nog vast te stellen lijnvoering en
frequenties is in de periode tussen 2020 en 2027 behoefte aan 25 tot 33 nieuwe halflange metro’s.
De komende maanden wordt onder meer gewerkt aan een gezamenlijke visie op het strategisch
materieelplan metro van GVB en Stadsregio en aan een plan van aanpak. Deze vervolgbesluiten
worden na het zomerreces aan het DB voorgelegd.
Bron: Nieuws uit DB 15 mei 2014
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Daar heb je een adviesbureau voor nodig?
Die M5'jes zijn prima materieel in de spits: ik zit het vaakst in lijn 50 tussen Sloterdijk en Zuid, en de halteringen gaan veel sneller dan bij CAF en je voelt je nauwelijks meer als een sardientje.
Maar buiten de spits - en ik neem aan sowieso in de avonduren - kun je vaak genoeg met de helft van de lengte rijden, dus bijvoorbeeld met 3 a 4 bakken M5. Bij een nieuwe bestelling zou je dus gewoon bijvoorbeeld driebaks-stellen kunnen bestellen, met de mogelijkheid om die aan een ander driebaksstel te koppelen als het nodig is, zoals tijdens de spits of bij grote evenementen.
Die M5'jes zijn prima materieel in de spits: ik zit het vaakst in lijn 50 tussen Sloterdijk en Zuid, en de halteringen gaan veel sneller dan bij CAF en je voelt je nauwelijks meer als een sardientje.
Maar buiten de spits - en ik neem aan sowieso in de avonduren - kun je vaak genoeg met de helft van de lengte rijden, dus bijvoorbeeld met 3 a 4 bakken M5. Bij een nieuwe bestelling zou je dus gewoon bijvoorbeeld driebaks-stellen kunnen bestellen, met de mogelijkheid om die aan een ander driebaksstel te koppelen als het nodig is, zoals tijdens de spits of bij grote evenementen.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Die 60 meter lijkt daar wel op te duiden ja. Aangezien de BN-sneltrams nog niet afgeschreven zijn zullen deze wel gebruikt worden op het metronet wanneer lijn 51 eruit gaat en de Noordzuidlijn open gaat. Eerder kwam het GVB met het bericht dat ze dan een materieeltekort verwachten dus dat zal op die manier wel opgelost gaan worden. Tussen 2020 en 2027 kunnen dan mooi de BN'ers en CAF'jes vervangen worden waarmee het materieelpark dus zal bestaan uit twee verschillende materieeltypes (M5 en de toekomstige M6).
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Zijn M5 en M6 niet hetzelfde materieel?
Krijg je dan gewoon uiteindelijk het verschil tussen bijvoorbeeld SLT4 en SLT6, waar het verschil hem gewoon in het aantal bakken zit?
Krijg je dan gewoon uiteindelijk het verschil tussen bijvoorbeeld SLT4 en SLT6, waar het verschil hem gewoon in het aantal bakken zit?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
De huidige M5 zou in twee series worden geleverd, 23 stuks als M5 en 12 stuks als M6 (wat het verschil zou zijn is mij niet bekend) maar dat is dus gewijzigd in 28 M5'en. Ik ga er maar even vanuit dat een nieuwe metroserie (zoals het er dus nu uit ziet kortere eenheden) aangeduid zal worden als M6 ;-)
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik denk eigenlijk dat het GVB de uitspraken over materieeltekort heeft gedaan om het CAF-materieel eerder op de schroothoop te krijgen. Het is geen groot geheim dat ze dat het liefste van de sporen zouden zien verdwijnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Groot gelijk hebben ze. Ik heb die veredelde trams nooit gemogen. Geef mij de M5/6 maar.Bee schreef:Ik denk eigenlijk dat het GVB de uitspraken over materieeltekort heeft gedaan om het CAF-materieel eerder op de schroothoop te krijgen. Het is geen groot geheim dat ze dat het liefste van de sporen zouden zien verdwijnen.
De mortuis nil nisi bene
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik vind, naast M5, de zilvermeeuwen wel chill eigenlijk. De rest is troep.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Maar Malies, je weet dat de Zilvermeeuw met pensioen gaat heh? En da's maar goed ook, want er zijn geen reserve-onderdelen te krijgen, en volgensmij zijn die dingen ook gewoon hartstikke op.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
De Zilvermeeuwen zijn echt op, zelfs het in 2008-2010 gepimpte interieur begint nu af te takelen. De CAFjes zien er ook verwaarloosd uit van binnen, het zou toch wel wenselijk zijn deze een grondige opknapbeurt te geven (samen met de BNers) als ze nog een tijdje mee moeten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
zijn de 1406, 1418, 1422 en 1423 al in Amsterdam gesignaleerd? Zijn de enige die ik nog mis.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik weet het, en ik vind het ook wel terecht dat ze aan de kant gaan gezien de huidige staat. Maar het zijn wel de betere metros. Dat ze het ondanks de verwaarlozing nog relatief goed doen bewijst dat wel Als ze net zo goed waren onderhouden als hun broertjes en zusjes in Hamburg hadden ze nog best een tijdje meegekund denk ik, maar helaas.VIRM schreef:Maar Malies, je weet dat de Zilvermeeuw met pensioen gaat heh? En da's maar goed ook, want er zijn geen reserve-onderdelen te krijgen, en volgensmij zijn die dingen ook gewoon hartstikke op.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat moet gezegd, degelijk zijn ze wel. De uitval van CAFjes is een paar jaar geleden aanzienlijk hoger geweest dan de Zilvermeeuwen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
En dan hebben we het nog niet eens over de deuren gehad...
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik zie de laatste tijd sinds maanden weer regelmatig 2x CAF in de spits op de ring, Dat is echt veel te krap. Komt dat omdat er meer Zilvermeeuwen zijn afgevoerd of staat er weer veel defect?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Klein vraagje: ik moet morgen bus 62 vanaf Amstel hebben (kom met de trein vanuit Zaandam). Weet iemand waar het busstation van Amstel zich precies bevindt/hoe er te komen?
Ik heb uiteraard eerst even op gvb.nl gekeken bij de plattegrond van Amstel, maar erg vrolijk word ik daar niet van.
Ik heb uiteraard eerst even op gvb.nl gekeken bij de plattegrond van Amstel, maar erg vrolijk word ik daar niet van.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
De trein uit Zaandam komt aan op spoor vier. Als je de lift naar beneden neemt, ga je daarna naar rechts (je loopt dan in de NS-kant van de tunnel en langs de poortjes van NS). Als je door de poortjes bent loop je rechtdoor tot het einde bij de trap naar de kelder, daar ga je rechtsaf en door de schuifdeuren naar buiten. Je loopt dan direct het busstation op, met recht voor je de halte van lijn 37. Op de halte er links naast staat bus 62.
De uitgang van het Amstelstation naar het busstation zit tussen de Brooodzaak en het GWK.
De uitgang van het Amstelstation naar het busstation zit tussen de Brooodzaak en het GWK.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Is 'ie aan de centrumkant of aan de andere kant? Ik gebruik de lift namelijk niet. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Wat zie je als de centrumkant? Het is in iedergeval niet de kant van de HvA / Amstel.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Als je de trap af gaat is het naar links, als je de roltrap afgaat is het naar rechts, maar dan kom je uit bij de poortjes van het GVB en moet je wat verder naar links gaan lopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
In windrichtingen is makkelijker wellicht? De oostkant van Amstel.VIRM schreef:Is 'ie aan de centrumkant of aan de andere kant? Ik gebruik de lift namelijk niet. ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
De Almeerse zijde is het busstation, en dan kan je nog kiezen tussen hoog en laag. Maar ik weet niet precies waar de 62 vertrekt..VIRM schreef:Is 'ie aan de centrumkant of aan de andere kant? Ik gebruik de lift namelijk niet. ;)
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Hij begint hoog maar rijdt via laag weg dus je kan op beide plekken instappen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Bedankt allemaal. Dan weet ik waar ik moet zijn. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten