Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Vinny »

Ik heb vaak het idee dat stations beter geïntegreerd kunnen worden in stadswijken. Realiseer bijvoorbeeld nou een winkelcentrum en wat cafés bij het station en niet op 500 meter afstand. Dat scheelt al een hoop :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Frans F »

Mag niet i.v.m. geluishinder.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door fogeltje »

Ik denk dat die treinen niet zo een last hebben van dat kroegenvolk hoor.
"Een touringcar is geen bus"
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door verfmeer »

Yanaike schreef:Of ze gaan juist wel met de tijd mee. AH to go en Starbucks zijn twee goed lopende concepten voor op stations. Dat je zou kunnen zien als een vervolg van de oude stationsrestauratie. Verder ben ik het er mee eens dat er meer aandacht geschonken mag worden aan de wachtruimtes maar ik denk dat je met overdekte wachtruimtes en gratis wi-fi meer aan de wensen van deze tijd voldoet dan met een restaurant.
Als die wachtruimtes ook nog verwarmd zijn in de winter en airconditioning hebben voor in de zomer, dan heb je het volgens mij te pakken. Op Den Haag HS staat zo'n wachtruimte, ideaal.
benza

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door benza »

Of gewoon banken. Vaak zijn er alleen maar een bank op een perron. Zonder overkapping. Handig in de winter.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Daniel »

Dat is inderdaad een goed punt. NS ziet graag dat reizigers zich spreiden, maar tegelijk maken ze dat op diverse stations juist onaantrekkelijk doordat buiten de overkapping de voorzieningen exponentieel afnemen.
Zo zie je op Den Haag HS relatief weinig instappers voorin de lange ICR-stammen van de s1900 bijvoorbeeld, gezien het daar ook volstrekt onaantrekkelijk is om te wachten (tenzij het een zonnige warme zomerdag is). D'r staat daar nog nieteens een bankje...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
benza

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door benza »

Ja, en ik denk ook gewoon op oudere reizigers, al zit ik ook graag :)

Het zou ook handig zijn als op de CTA iets staan over het lengte van de trein, zoals in Duitsland of Frankrijk (train long/court). Zoals je zegt zijn vaak het voorste/achterste middel van de trein met veel minder reizigers dan het midden.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Nitein-Repart »

Op zich heb je gelijk, ware het niet dat als de treinlengte van een bepaalde treinserie ALTIJD lang is, de spreiding nog slecht is.

VB:
De IC A Eupen-Oostende, bestaat vrijwel altijd uit een lok met 12 rijtuigen of 8 dubbeldekkers. In Leuven stopt iedereen in het midden in en is het in het midden vol, terwijl als je een eind naar achteren loopt een hoop lege vierzits hebt. Die trein bleef ook nog eens 10 minuten staan in Leuven. Dus je kunt wel gemakkelijk spreiden, maar mensen doen het niet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Ardan »

Mensen blijven altijd rond de perrontoegang hangen, waar dan ook. Rokers willen nog wel verkassen naar een zone, dat die vaak een beetje achteraf liggen helpt al in de spreiding. De mensen die echt een plek zoeken waar het rustig in de trein is of waar ze op hun bestemming goed bij de trap komen zijn in de minderheid.
Ik doe ook maar wat
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door verfmeer »

Ik denk dat het ook handig is om voor bepaalde stations een extra trap aan te leggen, helemaal als er al een viaduct over of onder het spoor ligt. Dan is het enkel nog een trappetje aanleggen met een OV-Chipkaart paaltje.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Reiziger Delft »

Ardan schreef:Mensen blijven altijd rond de perrontoegang hangen, waar dan ook.
In Duitsland spreidt men zich veel beter over de trein, omdat treinsamenstellingen op de perrons staan aangegeven.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Hainje »

benza schreef:Het zou ook handig zijn als op de CTA iets staan over het lengte van de trein, zoals in Duitsland of Frankrijk (train long/court). Zoals je zegt zijn vaak het voorste/achterste middel van de trein met veel minder reizigers dan het midden.
Zulke toepassingen is de NS momenteel ook aan het ontwikkelen. Recent heeft er nog een testbedrijf gehangen op station Den Bosch. Geef het nog een jaar of 2-3 en dan word dit ook stapsgewijs uitgerold.
🍉
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Freek »

Nee hoor. Proef in Den Bosch wordt eerst nog elders getest. Waarschijnlijk wordt dit Amsterdam. Zijn nog wel problemen met vergunningen rondom de installatie. Ook een vervolg op de inStapp app wordt verwacht, maar dan ook als proef. Landelijke uitrol is er zeker niet binnen 3 jaar.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Hainje »

Freek schreef:Nee hoor. Proef in Den Bosch wordt eerst nog elders getest. Waarschijnlijk wordt dit Amsterdam. Zijn nog wel problemen met vergunningen rondom de installatie. Ook een vervolg op de inStapp app wordt verwacht, maar dan ook als proef. Landelijke uitrol is er zeker niet binnen 3 jaar.
Wat is daar "nee hoor" aan? Je spreekt mij nergens tegen, je vult het zelfs aan.
🍉
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Freek »

Nee hoor op je termijn. Wordt zeker niet binnen 2-3 jaar uitgerold. Als het uberhaupt al wordt uitgerold, want ook dat bleek uit de eerste test op de Ijssellijn, er zijn nog veel hobbels weg te nemen. Van een aantal van die hobbels is uberhaupt nog maar de vraag of je ze kan wegnemen.
benza

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door benza »

Hainje schreef:
benza schreef:Het zou ook handig zijn als op de CTA iets staan over het lengte van de trein, zoals in Duitsland of Frankrijk (train long/court). Zoals je zegt zijn vaak het voorste/achterste middel van de trein met veel minder reizigers dan het midden.
Zulke toepassingen is de NS momenteel ook aan het ontwikkelen. Recent heeft er nog een testbedrijf gehangen op station Den Bosch. Geef het nog een jaar of 2-3 en dan word dit ook stapsgewijs uitgerold.
Dag wist ik niet, bedankt. Goed plan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Daniel »

Als men nou begint zelf lengtes te communiceren en ook wat doet aan treinen die afhankelijk van het humeur van de machinist steeds ergens anders stoppen (alles op 11/12 te Ut) dan kom je al een heel eind zonder allerlei apps en dure LED displays.
Zeker de vaste reizigers leren sneller dan je denkt en het blijven hangen bij de trap ligt volgens mij toch vooral aan het niet achter de trein aan willen rennen als hij eens kort is. Immers, dan wordt je voor je brave spreiden bedankt middels een staanplaats met een beetje pech.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
benza

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door benza »

Daniel schreef:Als men nou begint zelf lengtes te communiceren en ook wat doet aan treinen die afhankelijk van het humeur van de machinist steeds ergens anders stoppen (alles op 11/12 te Ut) dan kom je al een heel eind zonder allerlei apps en dure LED .
Hier heb je 100% gelijk ja. Maar die CTA zijn toch overal in nederland, en op dit moment bieden zij toch nauwelijks toegevoegde waarde ten opzichte van de oude displays. Dus je kan veel informatie toevoegen.

Een beetje off-topics trouwens over de CTAs. Op ns.nl zie je altijd het precies vertraging van de treinen; + 7 minuten bijvoorbeld. Op de cta's alleen maar 5/10/15 minuten etc..waarom?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Geert »

Overbodige precisie (onrustig beeld), maar waarschijnlijk ook overgenomen van de oude cta's waar noodgedwongen altijd in stappen van vijf werd gewerkt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Ardan »

Mja mij lijkt het ook een beetje overbodig als-ie de hele tijd 10-11-12-10-14-13-11-14-12-10-13 aangeeft.
Zou er ook een stukje psychologie in kunnen zitten?
Vertraging is >11: ding geeft 15 aan
Vertraging is >16: ding geeft 20 aan
Vertraging is >21: ding geeft 25 aan

Zo valt de vertraging altijd mee als de trein komt aanrijden :P

Het lijkt me eerder dat er dit wordt gehanteerd:
Vertraging is tussen 3 en 7 min: ding geeft 5 aan
Vertraging is tussen 8 en 12 min: ding geeft 10 aan
Vertraging is tussen 13 en 17 min: ding geeft 15 aan

Maar ik zie NS er voor aan het eerste model te gebruiken :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Daniel »

Lijkt op het eerste model inderdaad. Op basis van de TBPs is daardoor bij grote vertragingen ook niet in te schatten welke trein er als eerste gaat. Zorgt er ook nog weleens voor dat de verkeerde trein op de borden staat als een trein met +15 aangekondigd wordt maar dat een afronding naar boven is en de vertraging daadwerkelijk dus kleiner is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Suus »

Er wordt gewoon volgens de gebruikelijke regels afgerond.

In België wordt de exacte vertraging getoond op de borden. Laatst stond ik op een intercity te wachten die van 6 minuten naar 19 minuten op liep. Ik werd elke keer als er weer een minuutje bij kwam zenuwachtiger, als het bord dan maar eens in de zoveel minuten wordt bijgewerkt heb je minder zenuwmomenten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Klaasje »

Ik vind dat afronden juist erg zenuwachtig makend omdat je geen flauw idee hebt waar je aan toe bent. Een overstap die met 4 minuten vertraging wacht kan met 6 minuten onhaalbaar zijn. Leuk als er in beide gevallen +5 op de borden staat. "Reiziger, wij falen en kijk maar wat het resultaat wordt, wij vertellen u niet wat wij in dit geval wél en niet kunnen bieden" :')
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door AppleMoose »

Of de vertragingsmeldingen op de minuut kloppen of niet interesseren mij niet zo.
Dat valt toch niet precies uit te rekenen omdat vertraging altijd nog wat ingehaald kan worden onderweg of zelfs nog oplopen.
Wanneer je de vertraging op de minuut precies communiceert, kun je alsnog verkeerde verwachtingen/garanties scheppen.

Of de treinlengte op de CTA's past betwijfel ik. De schermen zitten nu al eigenlijk overvol qua informatie (soms dubbelop).
Sowieso ben ik geen fan van de huidige CTA's, echt een meerwaarde ten opzichte van de oude hebben ze niet en zijn slecht te lezen (zeker als de zon schijnt).

Meer horeca op de stations hoeft van mij ook niet (als anderen dat wel willen, prima), ik heb liever meer wachthokjes en overkappingen die hun naam eer aan doen.
De overkappingen op Arnhem en Utrecht zien er mooi uit, maar je waait er alsnog weg en bij regen word je alsnog kletsnat. :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Treinreiziger wil graag meer cafés op perrons

Bericht door Frans F »

Op dat onheilspelkende, lege spookstation in Arnhem verblijf je sowieao liefst zo kort mogelijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten