Ardan on Tour #21: Weer in Winterswijk! [23f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #21: Weer in Winterswijk! [23f]

Bericht door Ardan »

Na mijn operatie afgelopen donderdagmiddag (die overigens meer dan goed verliep) ben ik met mijn moeder, die ter ondersteuning erbij was, meegegaan naar haar woonplaats Winterswijk. Daar ben ik tot vanavond gebleven, even een weekend tot rust komen en herstellen. En oude vrienden ontmoeten, ik heb er zelf ook 10 jaar gewoond. En zeker als je er niet meer zo vaak komt zie je weer hoe prachtig de omgeving eigenlijk is. Ook op spoors gebied is er genoeg te ontdekken. Twee jaar geleden maakte ik al een uitgebreide reportage hierover, en nu gaan we vrolijk verder :)

Zaterdagmiddag.
De Steengroeve in de buurtschap Ratum is een walhalla voor geologen en archeologen. Winterswijk is 'de mozaïekvloer van Nederland', nergens anders in Nederland komen zoveel soorten gesteenten dicht aan de oppervlakte als hier. De Steengroeve bestaat uit een viertal grote groeven van minstens 30 meter diep. De groeven 3 en 4 zijn nu nog steeds in gebruik en er wordt voornamelijk muschelkalk gewonnen. Op enkele dagen in het jaar is de groeve open voor bezoekers en kun je graven naar fossielen, haaientanden, dinoresten en gesteenten zoals pyriet ('Winterswijks goud'). In vroeger tijden werd de steen met treintjes uit de groeve naar de fabriek vervoerd, iets dat tot 2005 ook gebeurde bij de leemgroeve ten zuiden van Winterswijk (zie die andere repo, rails ligt daar nog). Tegenwoordig gaat het vervoer per vrachtwaggel, maar één treintje is als monumentje voor de fabriek opgesteld :)
Afbeelding

Groeve 3.
Afbeelding

Groeve 2 is sinds een jaar of 10 niet meer toegankelijk voor publiek en is inmiddels een belangrijk natuurgebied waar diverse bijzondere planten en dieren leven. Ook nestelt hier een oehoe-familie :) Het geheel doet erg on-Nederlands aan.
Afbeelding

KOEIUH!
Afbeelding

Winterswijk ligt erg dicht tegen Duitsland aan. Nu ik er toch was moest de grens natuurlijk ook even overgestoken worden :) Dit is de St. Vitisteen (nr. 789), dat eeuwenlang een viergemeentenpunt markeerde (Winterswijk, Vreden, Stadtlohn en Südlohn). Tegenwoordig ligt de gemeentegrens van Stadtlohn een meter of 100 van de grens af. Deze grenssteen uit 1753 was het voorbeeld van alle andere stenen langs de grens in deze streek die rond 1766 geplaatst zijn.
Ik zit hier op mijn hurken óp de grens, links Nederland, rechts Duitsland. Deze zijde van de steen draagt het wapen van Gelderland, aan de andere kant staat het wapen van Münster.
Afbeelding

Tijdens een rondje rijden om het hier vlakbij gelegen vliegveld (waar het erg druk was, veel parachutisten ook) kwam ik deze schattige bushalte tegen waar wel 5 schoolbussen per dag komen.
Afbeelding

Zaterdagavond.
Stipt op tijd, 19:38 uur, passeert een GTW 2/8 het bos de Bekendelle ten zuiden van Winterswijk.
Afbeelding

Bij dit landelijke overweggetje in de Veldhorstweg.
Afbeelding

15 minuten later en 600 meter zuidelijker dezelfde trein maar dan richting Arnhem.
Afbeelding

Veertig minuten later passeert een 2/6 de overweg Meekertweg/Korenburgerveenweg, uit de richting Zutphen.
Afbeelding
Afbeelding

Vanmiddag (zondag).
Weer een fietstochtje richting de Duitse plaatsen Burlo en Oeding. We zien hier een restant van de oude spoorlijn Winterswijk-Borken, die in 1979 is gesloten. Locatie is het Nonnenven vlák voor de grens. Het vennetje is gegraven ten tijde van de aanleg van de spoorlijn in 1878-1880. Nu kwaakten de kikkers dat het een lieve lust was.
Afbeelding
Afbeelding

Vanavond.
Weer op naar huis! In een mooi avondzonnetje wachtte ik op het hoofdstation :') op de trein naar Zutphen.
Afbeelding

Op en rond het station zijn leuke dingetjes te zien. De sporen 20 en 21 zijn het domein van het spoormuseummaterieel van de HSA. Busmuseumaterieel staat in het oude busstation tegenover het treinstation.
Afbeelding

Sik 270.
Afbeelding

En de DE-II 186 :)
Afbeelding

Iemand een dwergseintje hebben?
Afbeelding

Oude foto's sieren de ramen van het stationsgebouw.
Afbeelding
Afbeelding

Het oude GOLS-stationsgebouw uit 1908 staat er een beetje verloren bij op een oud fabrieksterrein. Het gebouw is de thuisbasis van de gelijknamige spoorweginteressegroep, die een enorme modelbaan heeft van Winterswijk rond 1920. Het is de bedoeling dat al het museumspul en de baan verhuist naar één gebouw, Transit Oost. In het GOLS-station komen dan appartementen.
Afbeelding

Naast het gebouw staat op een recent aangelegd spoortje nóg een Sik, ditmaal de 289.
Afbeelding

En toen kwam mijn trein naar huis :) Tot besluit Lint nummer 45 in Zutphen, die van zijn oude bestickering is ontdaan en nu een houtje-touwtje-achtig uiterlijk heeft tot die de definitieve kleurstelling krijgt.
Afbeelding

Wij danken U voor de aandacht :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #21: Weer in Winterswijk! [23f]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Die LINT 45 ziet er zo echt niet uit. :lol: Heeft die al wel het nieuwe interieur (incl. toilet)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #21: Weer in Winterswijk! [23f]

Bericht door Ardan »

Volgens mij niet, niet echt op gelet eigenlijk.
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Ardan on Tour #21: Weer in Winterswijk! [23f]

Bericht door julsteren »

Leuke foto's. Dat lintje heeft nog het oude interieur trouwens :P
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #21: Weer in Winterswijk! [23f]

Bericht door Michael »

Leuke foto's :pos:
casper_rzb
Berichten: 368
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 10:03
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #21: Weer in Winterswijk! [23f]

Bericht door casper_rzb »

Jammer van die vlek rechts boven maar de composities zijn wel goed :pos:
video`s van mij en forumlid Dylanwild94 zijn te zien op OV Rozenburg
Elke doordeweekse dag wel te vinden in de 101/103/105/115
Op al mijn foto`s zit copyright.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten